Refleksjonsgrupper ga ny innsikt
Faglig refleksjon førte til bedre praksis og økt trivsel på et sykehjem.
Når personalet på en sykehjemsavdeling setter seg ned og reflekterer over situasjoner fra møter med pasienter, bruker sine sanser, beskriver og tar frem sine erfaringskunnskaper, kan mye skje. Personalet ser seg selv og hverandre. De blir lyttet til som enkeltmennesker og ikke bare som en gruppe eller rolle, og de får mulighet til å se pasientene som medmennesker og ikke kun i rollen som sykehjemspasient. Verdien av å legge til rette for faglig refleksjon på sykehjemsavdelingene ble et sentralt tema gjennom arbeidet med kompetanseutveksling. I denne artikkelen vil vi presentere våre erfaringer med refleksjon og refleksjonsgrupper i sykehjem gjennom samhandlingsprosjektet SAMSA.
Bakgrunn
Vi har undervist i alderspsykiatriske lidelser, og alle temaene
er knyttet opp til miljøterapi og personalets erfaringer.
Refleksjonsgruppene møttes i de to ukene mellom undervisningen, én
gang med og én gang uten veileder. SAMSA-modellen er grundig
utprøvd og videreutviklet gjennom flere år med prosjekter i
samarbeid mellom alderspsykiatriske avdelinger ved Akershus
universitetssykehus, Diakonhjemmets sykehus og Haukeland
universitetssykehus og sykehjem i deres sektor. De tre
alderspsykiatriske avdelingene har så langt samhandlet med til
sammen 13 sykehjem og registrert 328 personale og 548 pasienter.
Forskningsresultatene fra pilotprosjektet «Kompetanseheving ved
sykehjem i Aker sektor» viste at personalet opplevde signifikant
økning i kunnskap og mindre belastning. Gjennom faglig refleksjon
og økt samarbeid hos personalet, økte trivselen og resulterte i
større ro i avdelingen. Dette medfører økt velvære og reduksjon i
utagerende atferd hos pasientene (2).
Metode
Den kvalitative metoden for artikkelen omfatter interaksjon og
dialog i tilknytning til undervisning og refleksjonsgrupper,
samtaler og intervjuer. Først presenterer vi noen sentrale begreper
før vi utdyper noen mønstre i erfaringsmaterialet. En
refleksjonsgruppe er et forum hvor personalet i fellesskap kan
reflektere og bli bevisst sin fagkunnskap og personlig
erfaringskunnskap, med sikte på å videreutvikle kunnskapen og en
felles praksis. Refleksjonsgruppen er et redskap for å nå ulike mål
til beste for pasientene.
Refleksjon kan beskrives som et redskap for å tolke og endre
vår egen forståelse av det som skjer i og omkring oss selv. Ved å
reflektere setter vi ord på egen kunnskap, både den uttrykte og den
tause. Refleksjon gjør oss mer bevisste på vår egen læring og
praksis. Gjennom refleksjonen blir kolleger kjent med hverandre som
fagpersoner og oppdager at en situasjon oppleves ulikt og tolkes
forskjellig av den enkelte.
I refleksjonsgruppene kan kunnskapen fra undervisningen
integreres og stimulere til en ny og utdypet forståelse av
pasienter og situasjoner i avdelingen. Refleksjonen er ofte knyttet
til den enkelte beboer og pårørende, slik at vi ser hele mennesket
med livshistorie, interesser, ressurser og problemstilling i
sammenheng. På denne måten kan pleie-
plan og miljøterapi tjene den enkelte pasienten. Temaet kan
likevel også være knyttet til en situasjon eller interaksjon som er
knyttet til flere pasienter.
En refleksjonsvennlig kultur er viktig både for læring og
utvikling, og da trenger vi trygghet og aksept. Vi er alle sårbare,
spesielt i vanskelige situasjoner vi føler vi ikke takler. Vi må
skape rom for refleksjon sammen (3). Å bli lyttet til, tatt på
alvor og få respons på egne innspill blir avgjørende. Å være trygg
på at det man sier ikke blir brukt mot en eller som gjenstand for
sladder, skaper mulighet for en åpen og ærlig refleksjon. Dette
krever mulighet til å gire ned, puste ut og åpne seg for de
halvferdige tankerne og ideene. Å ha kontakt med seg selv, legge
bort stresset og vende blikket mot her og nå kan oppleves som både
godt og smertefullt.
Erfaringer
Her er skissert tre mønstre i det kvalitative materialet knyttet
til noen av prosessene i refleksjonsgruppene. Hensikten er å dele
inntrykk fra personlige møter med personale på sykehjem gjennom
beskrivelser, tanker og erfaringer. Endring er en krevende prosess,
som tar tid, men dette er noen av de positive prosessene vi var
vitne til i prosjektet.
Et vanskelig tema som gikk igjen i refleksjonsgruppene, var de
pasientene som alltid klaget på alt og som personalet følte de til
slutt unngikk. De beskrev pasienter som var mest på rommet, som
ikke fikk besøk og som alltid fant noe å utsette på hjelpen
uansett. Ved å se nærmere på pasientens livserfaring og sosiale
sammenheng knyttet til kunnskap om personlighetsforstyrrelse,
depresjon og utfordringer med å bli eldre og avhengig av hjelp,
fikk personalet tak i nye perspektiver og en dypere forståelse av
pasienten. Noen ganger oppdaget de at pasienten var fanget i en
rolle eller handlingsmønster som gikk aller mest ut over dem selv.
Gjennom gruppeprosessen så personalet hvordan de kunne bruke sine
egne følelser av udugelighet, mislykkethet og irritasjon i møte med
pasienten for å forstå pasientens opplevelse og ikke agere ut ifra
følelsene. Enkelte opplevde at det ga dem en frihet i situasjonen
til å møte pasienten med forståelse og medfølelse, og gjorde det
lettere å gi omsorg.
En sykepleier sa: «Jeg tror vi er blitt flinkere til å ikke ta
ting så personlig når pasientene er aggressive eller vanskelige,
men heller tenker at de har en dårlig dag eller er utrygge, og at
vi prøver å hjelpe dem ut fra det».
Ensomhet
Personalet beskrev ulike vanskelige situasjoner hvor de opplevde
å stå alene og håndtere situasjonen så godt de kunne, men kjente på
inkompetanse og usikkerhet. De fortalte at de ikke én gang hadde
delt sine følelser og tanker med de kollegaene de sto i
situasjonene sammen med. Dette var situasjoner som førte til at de
tvilte på eget yrkes valg og evne til å gjøre en god jobb.
Det var også situasjoner i refleksjonsgruppen hvor det viste
seg at de ikke kjente til hverandres praksis. Dermed kunne de
heller ikke gi hverandre støtte eller dele av sin kunnskap og
erfaring. En vernepleier sa på avslutningen at en tilleggseffekt av
prosjektet og refleksjonsgruppene var at de var blitt kjent med
sine kollegaer som fagpersoner. En avdelingsleder fortalte at hun
gledet seg over at hun i økende grad overhørte reflekterende
samtaler både i uformelle og formelle situasjoner på avdelingen.
I et evalueringsintervju beskrev personalet hvordan de i større
grad bruker rapportene til å reflektere og er blitt bevisste på
sitt behov for å dele opplevelser og tanker før de går hjem. En sa
hun lettere tar tak i en kollega og spør om råd eller deler noe hun
opplever som vanskelig og krevende.
Løsninger
I refleksjonsgruppen kom det ofte opp frustrasjoner over
avdelingens fysiske utforming og hvordan den ikke harmonerer med
behovene til pasientene som bor på avdelingen i dag. På en av
avdelingene var det kun én dagligstue, hvor noen av pasientene
ønsket å se TV, mens andre ble urolig av den. Likevel fant de en ny
løsning da de snudde refleksjonen fra irritasjon over begrensninger
til mulige løsninger. De brukte et hjørne i gangen til en stille
dagligstue, og dette viste seg å være en løsning de trivdes med.
Et annet tema som gikk igjen, var hvordan situasjoner oppsto på
dagligstuen når ingen var til stede. En avdeling valgte å sette opp
en plan for at det alltid var et personale på dagligstuen, og
reflekterte rundt hvordan personalet skulle være til stede i
miljøet.
I et evalueringsintervju på et annet sykehjem beskrev de
hvordan de en dag opplevde at spisestuen var blitt mindre enn før,
fordi det var blitt så trangt. De oppdaget da at de fleste
pasientene nå sitter i rullestol. Dette førte til at de ominnredet
stuen for å tilpasse den nye situasjonen. Personale sa dette var et
eksempel på at de reflekterer mer i situasjonene og leter etter
løsninger.
Utfordring
Hverdagen på sykehjem har endret seg mye de siste 10–15 årene,
pasientene er mye dårligere fysisk og psykisk enn tidligere. Mange
eldre bor hjemme så lenge det er mulig, og antall demente er opptil
80 prosent på sykehjemsavdelinger i dag. Dette er en stor faglig
utfordring, som krever kunnskap og kompetanse. I tillegg utfordrer
samhandlingsreformen kommunene og dermed sykehjemmene til å ta
imot pasientene når behandlingen er startet på sykehuset og ikke
når de er ferdigbehandlet. Vi ser at utfordringene er store og
tror ikke at alt kan løses med refleksjonsgrupper, men vi tror at
det er et element som kan gjøre hverdagen bedre både for pasienter
og personalet. Vi vil derfor knytte noen faglige refleksjoner til
de ulike erfaringene fra refleksjonsgruppene.
Personalet opplevde at gjennom refleksjonsgruppene ble de kjent
med hverandre som fagpersoner og oppdaget at en situasjon oppleves
forskjellig og tolkes forskjellig av den enkelte. Selvrefleksivitet
og selvavgrensning er to viktige egenskaper i møte med andre
mennesker. Disse egenskapene blir styrket når man får mer kunnskap
og muligheten til å reflektere i grupper med kollega om sine
følelser og opplevelse fra møter med pasientene. Det er en
uvurderlig evne å kunne betrakte seg selv utenfra og å kunne skille
mellom egne og andres opplevelse av situasjonen og relasjonen (4).
I refleksjonsgruppen kan man få hjelp til å sortere og forstå det
man opplever i møte med pasientene ved å lytte til egne og andres
innspill. Dette gir både den enkelte og personalet som gruppe
mulighet til å styrke evnen til å oppfatte skillet mellom seg selv
og den andre, og å kunne forholde seg til verden på en annerledes
måte.
VIPS-modellen
Å kunne se pasienten som et lidende medmenneske og ta pasientens
perspektiv, er en viktig forutsetning for en empatisk forståelse.
Det gir mulighet for en «personsentrert omsorg» (6). Dette er kjent
som «VIPS-modellen», som ikke eksplisitt var med i vårt prosjekt,
men likevel er sammenfallende med vår erfaring av hva som gir
endring både for pasienter og personale. I definisjonen av
«personsentrert omsorg» i «VIPS-modellen» står bokstaven V for at
vi alle er like verdifulle, bokstaven I for individuell
tilrettelegging, fordi vi er forskjellige, bokstaven P for
viktigheten av å kunne ta pasientens perspektiv, og bokstaven S for
at vi sammen skal skape et sosialt fellesskap hvor pasienten
trives. Dette kan være en verdifull modell å bruke i avdelingen for
å styrke den helhetlige omsorgen for pasientene.
Vi har erfart at når det kommer en veileder utenfra, kan det
føre til distanse og ny energi til gruppeprosessen. Veilederne kan
velge å speile deltakernes kompetanse ved å lytte, etterspørre
erfaring og få personalet til å se at de selv sitter på løsningen.
Når alle deltar, kan den tause kunnskapen hos personalet komme frem
og øke avdelingens følelse av felles kompetanse. Personalet
fortalte om vanskelige situasjoner de hadde opplevd med utagering
og med psykotiske pasienter, spesielt på kveldsvakter og
nattevakter. Dette var situasjoner som hadde skjedd for en tid
tilbake, men som de ikke hadde snakket om. Det er viktig at disse
situasjonene ikke blir stående som noe en gruer seg for, men i
stedet er noe de får hjelp til å bearbeide og som øker kunnskap og
kompetansen til å møte en liknende situasjon med større trygghet ut
ifra sin erfaring. På denne måten kan erfaringen bli en ressurs og
ikke en hindring.
Kompetanse
Et utvidende perspektiv er å se på avdelingen som et
praksisfellesskap, et sted for tilegnelse av kunnskap. En levende
kontekst som gir nyankomne adgang til kompetanse, en personlig
opplevelse av engasjement og å bli innlemmet i en
deltakeridentitet. Et velfungerende praksisfellesskap som bygger på
et gjensidig engasjement i en felles virksomhet er en god kontekst
for å utforske nye innsikter og avansert læring. Det forutsetter en
sterk felles kompetanse og respekt for den individuelle erfaring
(6). Wengers bok om «Praksisfælleskaber» bekrefter noen av de
prosessene vi oppdaget i prosjektet og som vi tror kan være et
vitaliserende perspektiv på arbeidsfellesskapet i sykehjem.
Dette er også viktig for alle de situasjonene den enkelte har
tilegnet seg kompetanse på, men som kolleger ikke kjenner til.
Derfor er det viktig at personalet reflekterer som en gruppe og
ikke bare to og to. Donald Schön påpeker at det er en viktig del av
profesjonelle yrkesutøveres kompetanse å kunne reflektere over sin
egen og andres yrkesvirksomhet, og på den måten vinne ny innsikt
til beste for videre praksis. Hensikten med refleksjonen er å
utvikle personlig kunnskap og handling med sikte på å utvikle
profesjonenes kunnskap og praksis med kolleger (7). Helsefaglig
praksis utøves nettopp i spenningsfeltet mellom sensibilitet og
refleksjon. Sensibilitet fordi vår praksis forutsetter forståelse
for pasientens egenopplevelse av sykdom og helseproblemer.
Refleksjon fordi behandling, rehabilitering og pleie krever
fagkunnskap og begrunnelse (8).
Forutsetninger
En viktig forutsetning for at disse positive prosessene skal få
fotfeste i en avdeling, er at refleksjonsgruppene er
lederforankret. Avdelingslederen må legge til rette for at
personalet får mulighet til å sette av tid til refleksjon og se
verdien refleksjonsgruppene har for kvalitetssikringsarbeid på
avdelingen. En avdeling består av ulike yrkesgrupper og ulike
personligheter. Refleksjonsgruppen kan få frem positive sider ved å
være ulike med ulike perspektiver og få uformelle lederes
egenskaper frem på en mer hensiktsmessig måte.
Flerfaglighet er en viktig del av refleksjonen, hvor ulike
yrkesgrupper og ulike medarbeidere kan dele sin kunnskap ut ifra
sitt perspektiv og sin erfaring. Alle har et unikt bidrag knyttet
til den de er og til sin kjennskap til og opplevelse med
pasientene, som kan bli mer nyansert og bredere presentert i
praksisfellesskapet. Med dette vil den enkeltes erfaringskunnskap
blir tydelig og bevisst og kan videreutvikles til kompetanse. Det
er viktig at refleksjonen skjer i en språklig form som er
tilgjengelig for alle. Flere sykehjem har i løpet av perioden fått
en sykehjemslege i full stilling i stedet for fem fastleger som
deler på stillingen. I et av evalueringsintervjuene fortalte
personalet at det har vært med på å styrke refleksjonen i
avdelingen.
Miljøterapi
Det er lett å handle ut ifra rutine og autopilot når en har
jobbet på samme avdeling med de samme pasientene over år. Kanskje
kan refleksjonsgruppene være en måte å holde oppe interessen for å
lære, utvide sitt repertoar og tilegne seg nye ferdigheter. Ifølge
Schön kan refleksjon være en måte å gå i motsatt retning av
«rutinisering» på (7).
På flere sykehjem var de ikke vant til begrepet miljøterapi.
Miljøterapiens grunntanke er at det i alle gode relasjoner finnes
muligheter til å skape erfaringer som gir grunnlag for økt
selvfølelse og sosial mestring hos pasienten. Dette kan føre til
større trygghet og mer positiv selvoppfatning (9). Noen av
personalet satte ord på at de hadde oppdaget noen av disse
ringvirkningene i sine møter med pasientene når de prøvde ut nye
handlingsalternativer. To av sykehjemmene ønsket undervisning i
oppmerksomt nærvær for å lære å håndtere stress bedre og ha et
sterkere fokus på tilstedeværelse i møte med pasientene.
På noen sykehjem og avdelinger har samhandlingsreformen snudd
opp ned på hele avdelingen, og de er blitt en mottaksavdeling for
pasienter fra sykehuset hvor behandlingen er startet, men ikke
fullført. Endringer, enten de er store eller små, kan øke behovet
for refleksjonsgrupper og styrking av faglige fellesskap, hvor en
kan komme frem med behov for mer kunnskap og kompetanseutveksling
og bli klar over den kunnskapen en allerede har.
Refleksjonsgruppene kan være ryggraden i en videre
kompetanseutvikling på sykehjemmet. Hver avdeling må finne et
tidspunkt hvor de kan samles til refleksjon. Det kan være en
utvidet lunsj, tid knyttet til morgenen, en ettermiddagsrapport
eller på en fast tid som rullerer med et annet møte. Hensikten er å
styrke refleksjonen i avdelingen, slik at læringsprosessene
fortsetter. Dette kan føre til en bevisstgjøring om hvilke andre
problemstillinger de ønsker faglig påfyll i møte med. Mulighetene
er mange. De kan søke i faglitteraturen og dele med hverandre. De
kan ta kontakt med andre spesialister og legge frem behov for
undervisning og oppdatering. Når refleksjon i og utenfor gruppene
møter ny kunnskap, kan integrering og utvikling av deres egen og
felles praksis føre til inspirasjon og vekst.
Konklusjon
I løpet av disse fire årene prosjektet har pågått, har vi hatt
mange møter, undervisning, veiledninger og samtaler hvor de
ovennevnte mønstre er blitt tydelige gjennom refleksjon.
Refleksjonsgruppene er blitt en arena for å styrke, bevisstgjøre
og utvikle avdelingens faglige praksis. Et personale som trives
sammen, føler seg trygge og får mulighet til å utvikle seg som
medmennesker og fagpersoner, gir bedre behandling og pleie.
På bakgrunn av våre erfaringer har vi utviklet en SAMSA-Manual
til implementering av modellen for kompetanseutveksling mellom
sykehjem og alderspsykiatriske avdelinger. Manualen er en trinnvis
beskrivelse av framgangsmåten for praktisk gjennomføring av SAMSA-
modellen og har blitt prøvd ut ved sykehjem og alderspsykiatriske
avdelinger i Bergen og Oslo i 2014. Tilbakemeldingene angående
nytteverdien av SAMSA-manualen er positive.
Takk til Viken Alderspsykiatrisk Forskningsnettverk for støtte til skriving og mulighet til å presentere prosjektet.
Referanser:
1. http://www.aldringoghelse.no/?pageID=634
(3. februar 2014).
2. Aavik E, Bergem M. Avslutningsrapport fra
pilotprosjektet «Kompetanseheving ved sykehjem i Aker sektor».
Oslo: Alderspsykiatrisk poliklinikk, Aker Universitetssykehus HF,
2008. Rapport til Helse Sør-Øst.
3. Bang S, Heap K. Skulte ressurser. Om
veiledning i grupper. Oslo: Universitetsforlaget, 1999.
4. Løvlie Schibbye AL. En dialektisk
relasjonsforståelse i psykoterapi med individ, par og familie.
Oslo: Universitetsforlaget 2002.
5.
http://helsekompetanse.no/fagnett-miljobehandling/14627.
6. Wenger E. Praksisfælleskaber. Læring,
mening og identitet. Opplag 4. København: Hans Reitzels forlag,
2010.
7. Lauvås P, Handal G. Veiledning og praktisk
yrkesteori. Opplag 4. Oslo: Cappelens Akademisk Forlag 2000, s.70.
8. Nortvedt P, Grimen H. Sensibilitet og
refleksjon. Filosofi og vitenskapsteori for helsefag. Opplag 2.
Oslo: Gyldendal Akademisk, 2006.
9. Hummelvoll JK. Helt – ikke stykkevis og
delt. Psykiatrisk sykepleie og psykisk helse. Opplag 4. Oslo:
Gyldendal Akademisk, 2008.
0 Kommentarer