Trenger vi egentlig ledere?

Offentlige virksomheter strever ofte fordi styring og ansvar er blitt for uklart. Ledere mister handlingsrom fordi systemene rundt dem ikke fungerer godt nok.
Forleden skrev jeg et innlegg om hvor vanskelig det er blitt å være leder i deler av offentlig sektor. For å illustrere poenget brukte jeg tre eksempler.
Det ene eksempelet var Bane NOR, der tidligere konsernsjef Thor Gjermund Eriksen gikk av etter bare 16 måneder.
Det andre eksempelet var Helse Nord, der direktøren, Marit Lind, har vært utsatt for mye press og hets.
Det tredje eksempelet var Nav, der den øverste sjefen, Hans Christian Holte, nylig fikk «sparken» av regjeringen.
Organisasjonene gjør ledelse nesten umulig
Historiene som er knyttet til de tre lederne, er forskjellige. Men de har også noe til felles: Enkelte offentlige virksomheter er blitt så store og komplekse – og preget av så mye uklarhet når det gjelder styring, ansvar og roller – at det nesten ikke er i menneskelig makt å lede dem på en god måte. Lederne mangler tillit og handlingsrom til å kunne lede.
Innlegget fikk meget god spredning og ble lest av mange. Tilbakemeldingene var i all hovedsak svært positive.
Men det kom også et par kritiske tilbakemeldinger på Facebook. En av dem lød slik:
«Forklar meg gjerne dette, hvis lederen for Helse-Nord ikke møter på jobb en dag, eller en uke, eller til og med en måned, hva skjer egentlig sånn rent praktisk? Hvilke konsekvenser får det? For jeg kan veldig lett se for meg hvilke konsekvenser det får hvis en overlege eller kirurg er borte fra jobben, om så bare noen timer. Ja vi snakker om de samme overlegene som sier at i hele sin karriere har de aldri sett eller hørt noe fra disse lederne du mener gjør en så utrolig viktig jobb for dem.»
Til dette svarte jeg:
«Hvis du ikke greier å forestille deg hva en leder betyr, kan du kanskje heller tenke over hva som ville skjedd med det norske fotballandslaget hvis landslagssjefen ikke kom på jobb, eller hva som ville skjedd med filharmonien hvis ikke dirigenten kom. Det går nok helt fint en dag eller to, men i det lange løp går det ikke.»
Vedkommende svarte meg:
«Forskjellen er at fotballspillerne vet veldig godt hvem lederen er, for han er der hvert eneste minutt. Hvis du ikke har fått med deg utspillene til diverse leger i forbindelse med denne saken, og ledere de aldri ser eller hører, så kan jeg ikke hjelpe deg.»
Vedkommende har sannsynligvis problemer med å forstå hva topplederne egentlig driver med. Den holdningen var vanligere for noen tiår siden.
Profesjonene har endret syn på ledelse
Innenfor typiske profesjonsyrker, som leger, journalister, lærere, sykepleiere, advokater, prester og politi, var det en utbredt holdning at ledelse var unødvendig – ja, kanskje til og med uetisk.
Tanken var at profesjonsutøverne selv bar med seg et særlig ansvar (i noen tilfeller et «kall») og en profesjonsetikk som forpliktet dem til å handle på en faglig forsvarlig og «riktig» måte til samfunnets beste, og at ingen ledere verken kunne eller burde overprøve deres egne vurderinger.
I den grad man hadde ledere den gangen, var det ikke ledere som ledet – det var snarere en type tillitspersoner, de «fremste blant likemenn». Rektor på en skole på 1960-tallet var riktignok en slags sjef, men han var ikke en leder. Og lærerne var langt mer autonome enn de er i dag.
I dag er behovet for ledelse langt større og mer anerkjent. Og årsakene er mange:
- Offentlig sektor og offentlige virksomheter har blitt langt større og mer komplekse.
- «Silo-organiseringen» av offentlig sektor er blitt mer problematisk, og derfor er det behov for mer samordning. Stadig flere profesjoner og spesialister peker i samme retning.
- Den teknologiske utviklingen stiller nye og omfattende krav til å fatte svært komplekse beslutninger og implementere ny teknologi.
- Samtidig er mange blitt mer klar over at administrasjon og organisasjon ikke bare er trivielle oppgaver som kan ivaretas med venstrehånden.
- Offentlig sektor er blitt en stor tjenesteprodusent som møter stadig høyere forventninger fra brukerne og borgerne.
- Og: Når demografien er i endring og det blir knapphet på ressurser, enten det er penger og/eller arbeidskraft, stilles det enda høyere krav til effektiv ressursbruk.
Ledelsen påvirker resultatene mer enn enkeltprestasjonene
La meg illustrere med nok et eksempel: En skole med 30 fantastisk dyktige lærere behøver ikke å gjøre det godt som organisasjon hvis de har en dysfunksjonell ledelse. Det kan slite ut lærerne og vanskeliggjøre et rasjonelt og godt samarbeid på skolen. Og motsatt: En skole med 30 mer gjennomsnittlige lærere kan gjøre det veldig bra hvis de har en god leder.
Alt i alt er altså behovet for ledelse mye større i dag enn for noen tiår siden. Det betyr ikke at vi ikke skal respektere profesjonsetikken, men det betyr at ikke alle kan jobbe «hver for seg» og regne med at det samlede resultatet blir godt.
Og når organisasjonene er store, blir det selvsagt flere ledere: Normalt pleier man å si at kontrollspennet som en leder har, ikke bør overstige sju personer. Mange håndterer flere, men det er umulig å være en god, nærmeste leder for svært mange.
Ifølge en rapport fra Fafo ligger lederspennet i arbeidslivet generelt på cirka 10 ansatte per leder, mens det i sykehusene er i gjennomsnitt 30 ansatte per leder, og i kommunenes helse- og omsorgstjenester er det i gjennomsnitt er 40 ansatte per leder.
Det er mulig at min kritiker på Facebook vil mene at det er et tegn på at det er altfor mange ledere. Jeg vil si det motsatte, og at det virker helt uoverkommelig at én leder skal ha det direkte lederansvaret for 40 medarbeidere.
At det trengs ledelse, er ikke det samme som å si at all ledelse er av det gode, eller at alle ledere er gode.
God ledelse betinger selvsagt at lederen er, eller har potensial til, å bli en god leder. Men det betinger også at lederen har arbeidsbetingelser som gjør det mulig å være en god leder.
Offentlig sektor får flere gode ledere, men møter store strukturelle problemer
Og for å ta det første punktet først:
Mitt inntrykk er at vi får stadig flere gode ledere i offentlig sektor. Det skyldes at ledelse vektlegges mer, og at man er blitt flinkere til å rekruttere gode ledere. Og når ledelse blir vektlagt mer, vil det også tiltrekke flere gode ledere.
Jeg tror også at mange ledere i offentlig sektor har gode arbeidsbetingelser fordi deres foresatte, som i ytterste instans er politikerne, har forstått betydningen av god rolleforståelse, klare styringsstrukturer, delegasjon av beslutningsmyndighet, klare ansvarsforhold – og en vilje til å stå ved sine underordnede ledere når det brenner.
Men det skyldes også at mange ansatte nå verdsetter god ledelse, og at ansatte og ledere «spiller hverandre gode».
Men dessverre gjelder ikke dette alle virksomheter.
Når det gjelder Bane NOR, synes det helt klart at det er noe alvorlig galt med rolleforståelsen i departementet.
I tilfellet Nav må man spørre om det overhodet er mulig å forvente at det ikke skal gjøres feil – og om det vil være en fordel for Nav, brukerne og skattebetalerne å skifte ut en av de beste lederne offentlig sektor har. Var «sparkingen» av Holte et forsøk på å vise politisk «handlekraft», og har vi råd til det hvis formålet bare er å stagge opposisjonen?
I Helse Nords tilfelle fikk vi, for åpen scene, være vitne til at deler av regjeringen selv sviktet virksomheten idet den skulle gjennomføre det vanskelige omstillingsoppdraget den hadde fått fra regjeringen. Å svikte slik betyr at de som svikter, fratar ledere både motivasjon og autoritet til å ta krevende og upopulære beslutninger.
Jeg mener at det trengs en mer grundig diskusjon om ledelse i offentlig sektor. Temaet er riktignok drøftet i flere dokumenter til Stortinget. Problemet er bare at det vi kaller «forvaltningspolitikk», får for lite oppmerksomhet. Det er ofte bare når det går riktig galt at det blir et tema. Men forbedringspotensialet er stort, selv når det ikke går galt.
Vi – og jeg – diskuterer ofte størrelsen på offentlig sektor. Det er en viktig debatt.
Men det er minst like viktig å være opptatt av kvaliteten på offentlig sektor.
Og god kvalitet kan ikke oppnås uten god ledelse.
























6 Kommentarer
Lederspenn; gjennomsnittet som slår helt feil ut
,I innlegget står det noe om gjennomsnittet i helse- og omsorgssektoren. Min erfaring som tillitsvalgt i spesialisthelsetjenesten er at noen få ledere som har veldig få ansatte trekker gjennomsnittet kraftig ned. Mange av lederne der jeg jobber har godt over 50 ansatte, noen over 100 !! Det sier seg selv at den eneste gangen noen snakker skikkelig med sin leder er i den årlige medarbeidersamtalen som er en pålagt oppgave for leder å tilby sine ansatt. Det er bra at NSF jobber for å få ned lederspennet til et nivå som gjør det mulig å lede på en slik måte at faget får være styrende. På magisk vis, må jeg likevel si at mange ledere klarer å balansere på et strå og får ting til å funke i helt umulige forutsetninger. Kudos til alle ledere der ute som orker når rammene for å lede er så utfordrende!
Svend Erik Hansen
,I overstående artikkel er det hevdet at organisjonene i offentlig sektor er blitt då store og komplekse at man må ha veldig dygtige ledere å de må selvfølgelig ha en veldig høy lønn ,hvis det bare var såvell .Problemet er at org.er blit for store eneste logiske handling blir da at org.må bli mindre og samordning må skje via data hvilket ikke skulle være et problem hvis man holdt dataprogrammene noe mindre komplekse.
Ragnar Kristoffersen
,Det omorganiseres stadig i deg offentlige, og som regel skjer dette ved at man oppretter nye seksjoner, som straks krever en ny leder. På den måten vokser underskogen av mellomledere som ingen helt vet hva driver med, og topplederne og de ansatte mister oversikten. Færre organisasjonsnivåer og seksjoner er løsningen, alternativt dropp å ansette en ny mellomleder.
MetteC
,Trenger såklart ledere, men bør de ikke ha et minimum av forståelse utover pengetelling? Som f.eks en minimums forståelse av hva formålet med helsevesenet faktisk er, og kanskje til og med vite opp og ned på en pasient? Når de lederne vi faktisk har er mer opptatt av å tekkes budsjettet enn å faktisk lede de de er satt til å lede, har vi - som faktisk trenger at lederne våre gjør sin del av jobben så vi som behandler folk kan få gjort jobben vår - egentlig noe nytte av dem?
Har vi egentlig bruk for ledere som vi ikke ser, eller som gjør seg totalt utilgjengelige? Hvorfor?
Gøran
,Det er ikke rart at ledere forsvarer sin eksistens og sin høye lønn. De aller fleste mennesker liker nok å leve i troen på at de gjør en god jobb, men ikke får nok betalt for slitet.
Som programvareutvikler får jeg rett som det er i oppgave å lage noe som gjør det enklere for ledere å ta beslutninger. Det er jo utvilsomt lettere å sammenligne noen tall, og beslutte noe ut fra det, enn å forholde seg til den komplekse virkeligheten.
Selv er jeg ganske sikker på at algoritmer og kunstig intelligens kunne erstattet mange lederstillinger. I situasjoner som den i Bane Nor, kunne kunstig intelligens med en gang ha flagget problemet med motstridende ønsker fra andre deler av systemet. Vi kunne rett og slett ha kuttet vekk mange mellomledd i beslutningskjeden, og synliggjort for velgerne hva stemmene deres brukes til.
Det største problemet med høye lederlønninger, er at lederne da ikke blir regulert slik andre mennesker blir regulert. Penger brukes for å regulere adferd, og da er det svært uheldig at lederne som bestemmer ikke blir rammet av det de selv beslutter. Penger er makt, og når makt også gir mer penger, så eskalrerer det.
Nina
,"Jo flere ledere, jo mere søl.."
Det er jo noe som er riv ruskende galt, når en ansetter en toppsjef som synes oppgavene og oversikten er så omfattende at det må ansettes "kommunikasjonsdirektører " og andre direktører for å hjelpe til å dra i trådene under der igjen til nye ledere, som igjen drar i tråder under.. osv..
På den måten må jo kommunikasjonen og samhandling bli nokså dårlig - den ene vet jo ikke hva den andre gjør lenger.
Utviklingen går i feil retning:
Syke folk er de som blir flyttet på, istedenfor at de som blir syk får den hjelpen de trenger der de er.
Ett eksempel er at hvis noen er så uheldig å få hjerteinfarkt i Bodø "utenfor åpningstid", så må denne personen fraktes med helikopter og annen transport til Tromsø sykehus.
Det brukes enorme summer for pasienttransport i året, fordi spesialistkompetanse er blitt så sentralisert. Folk i Helse Nord f eks må reise med fly og milevis langs veiene i all slags vær, ofte med ledsager, for å få behandling de kunne fått adskillig nærmere der man bor !
Nå er det jo slik med menneskeheten, at vi blir syke innimellom, da skulle det være unødvendig å bli fraktet milevis unna for å få nødvendig helsehjelp.
Det virker som politikerne vil avfolke distriktene i Norge, helse-og omsorg blir kun sett på som en utgift og folk i distriktene blir fratatt sine rettigheter mer og mer.
Senest nå leste jeg at man vil flytte 100 studieplasser for sykepleiere i Tromsø og Molde ned til Oslo ! Hva ??
Mener virkelig politikerne at det bare er i Oslo alt foregår?
Hva tror disse politikerne skjer med disse 100 da nyutdannede sykepleierne som er flyttet på etter endt utdanning?
Tror politikerne at de 100 flytter tilbake til Molde og Nord-Norge og blir en ressurs der ??