Stress oppsummert

Stress er ikke farlig i seg selv, men om du mister ­troen på at du vil mestre det, kan du utvikle en vedvarende stressreaksjon som vil disponere for en rekke helseplager. 

Sørg for å lande mellom slagene! Emosjonell dissonans er når du ikke kan uttrykke følelser i jobben du gjør. På kort sikt kan det å smile selv om du føler deg nedstemt, gjøre deg i bedre humør, men på lang sikt vil konflikt mellom rollen du er i og ­dine egne følelser utgjøre en helsetrussel. Redsel, sorg, skyld/skam og frustrasjon/sinne er følelser som gir emosjonelt stress. Lær deg å gjenkjenne følelsene, så du handler rasjonelt. 

Stressforsker Anette Harris’ råd:

  • Hold deg i god fysisk form, tren regelmessig og spis sunt – da tåler du mer.
  • Sørg for å sove nok og så regelmessig som mulig, og forsøk å få en arbeidstidsordning som passer deg.
  • Om det trengs, så vurder stressmestringskurs eller liknende, for råd om pusteteknikker, avspenningsteknikker, mindfullness og så videre.
  • Forsøk å oppretthold troen på at du gjør en god jobb.
  • Juster forventningene til hva det er mulig å prestere, etter realitetene.
  • Klarer du ikke justere forventningene, må du justere rammene.
  • Klarer du ikke å justere forventningene eller rammene, må du finne deg noe annet å gjøre.

Psykiater Jon Reichelts råd:

  •  Jobb med egne forventninger. Verden går ikke under om du ikke er et supermenneske.
  • Gjør ditt beste, men vær klar over at du ikke er ufeilbarlig.
  • Aksepter at du blir sliten og stressa.
  • Hvil ut og kople av ­mellom 
  • slagene med noe som ­fungerer for deg.
  • Ta en kaffe og prat med en kollega eller en sjef.
  • Bruk rapportene mer systematisk, og la det være rom for å dele følelser.
  • Finn en mening i jobben, da er det lettere å håndtere stress.
  • Sørg for å trene, sove og spise ordentlig.
  • Skru ned tempoet. Bruker du mer tid, får du bedre tid.
  • Senk kravene. Hvis privat­livet blir like stressende som ­jobben, kan det fort gå galt!

Sykepleiernes råd:

  • Bruk tid på å kople av etter en krevende vakt.
  • Kollegastøtte er viktig– snakk om vanskelige hendelser.
  • Nok søvn og balansert kosthold hjelper deg til å takle belastningen.
  • Trening gjør kroppen rolig og spenningene slipper. 

Mental teknikk

Mindfulness er et godt redskap for å hente seg inn når stresset tar deg. Øv deg opp til å gjenkjenne og akseptere ­følelser som stress og ­engstelse, og ta kontroll over hvordan du ­reagerer på det. 

  • Skann kroppen fra isse til tær 
  • Fokuser på pusten 
  • Sett navn på tanker og følelser