fbpx Smerte oppsummert Hopp til hovedinnhold

Smerte oppsummert

Psyke og soma henger sammen. Stress, søvn­mangel og andre påkjenninger øker ­opplevelsen av smerte.

Smerte kan oppleves uavhengig av ­skade. Akutt smerte signaliserer vevsskade og må tas hensyn til. Kronisk smerte kan lindres ­eller ­mestres med avspenning, kognitive teknikker og trening. Smerte påvirker tidsopplevelsen og evnen til ­konsentrasjon.

Tre prinsipper for riktig forflytning:

  • Kunnskap om det ­naturlige ­bevegelsesmønsteret: Finn ­pasientens funksjonsnivå og utnytt dette maksimalt. Forflytt slik han/hun ville ha gjort.
  • Samarbeid med de fysiske ­lovene: reduser friksjon, utnytt trykkpunkter og jobb parallelt med tyngdekraften.
  • Båtprinsippet: få vekten over på noe glatt, og skyv vekten fra deg. 

Fysioterapeutens råd:

  • Ikke glem deg selv når du hjelper en pasient. 
  • Bruk rett teknikk.
  • Øk grunnstyrken i kroppen.
  • Tilrettelegg for trening i arbeidstiden.

Sykepleierens råd:

  • Finn deg en jobb med en rytme og tempo som passer deg.
  • Alle sykepleiere bør gjøre noe for å styrke musklene. Finn en treningsform som passer deg.

Om du skulle skade deg på jobb:

  • Meld skaden så snart som mulig
  • Sjekk at skademelding er sendt til Nav
  • Skriv rapport selv der du ­nevner alle berørte kroppsdeler
  • Ta kontakt med arbeidsskade­gruppa i NSF
  • Gå til legen, beskriv hendelsesforløpet
  • Ta vare på alle kvitteringer

Om du er i en truende situasjon kan vold forebygges med gode kommunikasjonsteknikker:

  • Ro deg selv ned, sørg for å ha rolig stemme og kroppsspråk
  • Lytt til pasienten
  • Fortell pasienten at du ­opplever situasjonen som skremmende
  • Hold avstand

Her har sykepleiere vondt:

Yoga mot smerte Forrige artikkel Tester søvnighet i lyslabben Neste artikkel