Vi må ta noen smertefulle diskusjoner
Tillater meg etter mange år som underviser og forsker, tidligere i klinisk arbeid til akutt og kritisk syke pasienter, å komme med noen kommentarer til den pågående debatten om kvalitet i sykepleierutdanningen.
Jeg er professor ved Senter for medisinsk etikk på Universitet i Oslo. Jeg er også ansatt i 20 prosent stilling ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) og underviser blant annet bachelorstudenter i etikk i alle årskullene. Jeg har også vært ansatt ved Institutt for sykepleievitenskap ved Universitet i Oslo (UiO) i sju år, fra 1996 til 2003, og har i alle år deltatt i og fulgt debattene om akademisering av sykepleien.
Mitt syn er følgende:
- Kritikken fra studentene er rett, og skal tas alvorlig i den
grad den dreier seg om en kritikk av teorier og et teorigrunnlag
for sykepleien som er lite relevant for praksis, og/eller i den
grad disse teoriene har et svakt vitenskapelig rasjonale, er
spekulative og med et begrepsgrunnlag som er oppstyltet og
konstruert. Denne kritikken rammer mange av sykepleieteoriene, fra
Orem til Roy, fra Valset til Travelbee.
- Det er en misforståelse å tro at en sykepleievitenskap kan
bygges opp med grunnlag i fagspesifikke begreper fra
samfunnsvitenskap, psykologi og så videre. Det er i et hele tatt
ikke begreper som skaper god sykepleieforskning, men omvendt, god
og praksisnær sykepleieforskning kan gi oss et grunnlag for å se
hvilke begreper som kan være forklarende for praksisutøvelse. Da må
begrepene ha en nærhet til den kliniske erfaring og hverdag, og
begreper som smerte, verdighet, omsorg, mestring, håp,
selvhjulpenhet blir viktige. Men begrepenes oppgave er ikke å sette
dagsorden for forskningen, ei heller er den viktigste oppgaven for
sykepleieforskning å verifisere eller etablere
sykepleiefaglige begreper.
- Det har vært en stor misforståelse å tro at sykepleiefaget må
etableres i avstand til medisinens kunnskapsgrunnlag. Å teoretisere
sykepleien inn i humanvitenskapene, samfunns, og
kommunikasjonsvitenskaper er en blindvei. Jeg sier ikke at ikke
disse fagene er viktige for sykepleien. Men skal man pleie
mennesker som er syke, må man primært ha kunnskap om sykdom,
sykdomslære, kunnskap om hvordan det er å erfare sykdom og
funksjonssvikt. Nightingale så dette, sykepleiens grunnleggere i
Norge, Diakonissene og St.Josephsøstrene så dette.
Høyskoleutdanningene må ikke glemme det. Sykepleiefaget vil alltid,
i kraft av sin funksjon og sitt mandat være nært knyttet til
klinisk medisin. Akkurat som medisinfaget bygget sin vitenskap,
ikke på filosofi og begreper som var fjernt fra den kliniske
hverdag, men på klinisk forskning for å behandle sykdom, må
sykepleien bygge sin forskning i klinikken for å kunne yte omsorg
for det syke mennesket.
- Det innebærer at særlig undervisningen i grunnleggende
sykepleie må vektlegges. Kunnskap om godt stell, smertelindring,
observasjonskunnskap og tiltak ved kvalme er viktig.
Sykepleierstudenter må av lærere og erfarne klinikere lære seg hva
de skal se etter og legge vekt på hos den syke, den nyopererte, den
slagrammede, den som er engstelig foran en operasjon.
- Sykepleien som omsorgsfag har særtrekk som ikke deles med
medisinen, som at fokuset ikke er behandling, men en helhetlig
ivaretakelse av den syke som gjennomgår en behandling. Sykepleiens
grunnlag bygger på en forståelse av hva den syke trenger og å
tilrettelegge kunnskapsbasert pleie og forebygging ut fra dette.
- Etikk og kommunikasjon er viktige fag i sykepleien som i andre
helsefag. Men kanskje bunner studentenes kritikk i at mye av
refleksjonsgruppene fokuserer for mye på etiske og kommunikative
utfordringer og for lite på klinisk kunnskap og klinisk faglige
utfordringer. Hvis dette er riktig, har studentene et viktig poeng.
Etikk og kommunikasjon er bare en del av klinisk refleksjon i
praksis.
- Sykepleieforskning er ikke primært viktig for at prosedyrer
skal kvalifiseres vitenskapelig. Det er begrenset hvor mye man kan
forske på sprøytesetting eller kateterinnleggelse. Forskning må
primært ta for seg reelle problemer, som smertelindring, mestring
av funksjon, å gjenvinne selvhjulpenhet, mestring av kriser, eller
en fredfull død.
- Sykepleieutdanningen og sykepleien må oppvurdere den kliniske kunnskapen og opprette veilederstillinger i praksis med status, kompetanse og lønn som kan være gode rollemodeller og veilede studentene. Disse veiledere må være kliniske spesialister i sitt fagområde, slik vi ser det i medisinen der fundamentet for praksislæring er egne universitetstillinger i klinikken.
Til slutt. Kritikken fra studentene mot utdanningen ved HiOA, Pilestredet er ikke ny, og den må tas alvorlig. På den måten kan en dårlig ting snus til en god ting og bli en styrke for fremtidig sykepleierutdanning ved HiOA. Men da må vi ta noen smertefulle diskusjoner der vi kanskje er til dels grundig uenige.
Innlegget er tidligere publisert på khrono.no
0 Kommentarer