Den profesjonelle samvittigheten
Hvorfor, når jeg ligger der i sykesengen, vil jeg at sykepleieren skal ha lest Kant mens vedkommende måler blodtrykket mitt?
I den pågående debatten om sykepleiestudiets
innhold vil jeg gjerne komme med et forsvar for teorien. I enhver
slik diskusjon er det nemlig en viss fare for at man ender opp med
mindre av både barn og badevann.
Jeg kommer inn i dette fullstendig fra utsiden:
Jeg har sannsynligvis ikke engang sett omslaget på en lærebok i
sykepleie, og jeg har aldri vært på en forelesning i faget. Jeg
skal derfor ikke begi meg ut på å kommentere teori som forstummer
og andre slike vendinger, ei heller ønsker jeg å forsvare det
konkrete nåværende pensum på sykepleien. For meg, som outsider, er
det nemlig et helt annet spørsmål som har dukket opp: Hvorfor
skulle jeg, som (potensiell) pasient, ville at min sykepleier skal
ha forstått «teori?» Hvorfor, når jeg ligger der i sykesengen, vil
jeg at pleieren skal ha lest Kant mens vedkommende måler
blodtrykket mitt?
Misnøye
Jeg er filosof, og dermed teoretiker par
excellence, så jeg støter på dette problemet ofte. Jeg har for
eksempel også vært gjennom en «mer praktisk» utdannelse etter
filosofien, i form av PPU, den pedagogiske attpåklatten man kan
slenge på nærmest enhver universitetsutdannelse for å bli lektor,
fortrinnsvis «med opprykk.» Også der var det en del misnøye med
fagets mer teoretiske deler, og også der var det en del treffende
kritikk. I den sammenheng gjorde jeg meg en del tanker som ble
gjenoppvekket av dette nye spørsmålet som dukket opp.
Bredere perpektiv
For profesjonene er det imidlertid mye mer som
står på spill. Læreren som står foran i klasserommet skal ikke bare
formidle kunnskap til barn på mest mulig effektiv måte: Læreren
skal ivareta eller forvalte et område i samfunnet, og er forpliktet
til et eget ethos som strekker seg langt ut over arbeidskontrakten
og omskiftelige politiske strømninger. På samme måte er det med
sykepleiere: Jeg vil selvfølgelig ha en sykepleier som kan legge
inn veneflon riktig – og det er helt sant at Kant aldri skrev noe
om det – men jeg vil også ha en sykepleier som fungerer som en
slags profesjonell samvittighet. Jeg vil at sykepleieren min skal
betrakte helse i et bredere perspektiv enn mitt enkelttilfelle, og
det er her mye av det som ofte kalles teori kommer inn.
Skillet mellom teori og praksis er nemlig
veldig ofte bare en overforenklet retorisk figur som gjør det
enklere å argumentere mot enkeltdeler av en større helhet. Det kan
være legitimt å skille mellom teori og praksis, men da er dette
nesten alltid et analytisk skille som vi bruker for å organisere
kunnskap, ikke en ontologisk inndeling av verden i to helt adskilte
værender. Enhver praksis har en implisitt teori, selv om
praktikeren aldri blir seg bevisst innholdet i denne teorien; og
(nesten) enhver teori er informert av praksis.
Praksisfjern?
Dette til tross, teori som sådan kan ikke
forsvares i enhver situasjon. Det finnes dårlig teori og det finnes
dårlige fremstillinger av god teori. Noe teori bør imidlertid ha
noe vanskelig ved seg, noe som gjør den «uforståelig» når man møter
den for første gang, siden det kreves en form for motstand i den
for å rive folk ut av en annen (implisitt) teori som de har vokst
inn i uten å noensinne problematisere den. Dette hører likevel til
særtilfeller, og hvis man bruker den slags teori er det helt
påkrevd at man er i stand til å formidle den, og ikke bare
fremstille den i et læreverk, som om det er noe man skal «lære
seg.»
Rive deg ut av hverdagen
Veldig mye teori er nemlig best når den først
og fremst fungerer som en slags «samtalepartner.» Man bør ikke lese
Kant for å lære seg hva han sa om løgn, men for at han skal prikke
deg på skulderen når du står i en bestemt situasjon – rett før
Aristoteles prikker deg på den andre skulderen samtidig som
Nietzsche sparker deg i skrittet. Teorien på sitt beste skal rive
deg ut av din daglige tilværelse og minne deg på at det kan være du
ikke har rett. Det kan være sjefen din ikke har rett, det kan være
politikerne ikke har rett – det kan til og med være at du her og nå
står i en situasjon hvor det per definisjon er umulig å «ha rett!»
"uforståelig" teori
For så å prøve å dra dette sammen igjen, kommer
vi nå tilbake til den profesjonelle samvittigheten. Dette er noe
som alle profesjoner – sykepleiere, lærere, psykologer, leger og
andre – bør ha. Formuleringen gjør kanskje at det virker som om jeg
snakker om en intrapsykologisk mekanisme i en konkret sykepleiers
sinn, men det er ikke poenget. Poenget er at jeg vil at
sykepleieren skal føle seg – teoretisk, faglig, kort sagt
profesjonsmessig – sterk nok til å stå frem som fagperson og
ivareta hensynet til
helseder hvor praktiske, politiske, økonomiske og andre
forhold gjør dette vanskeligere eller umulig. Jeg vil at
sykepleiere, kollektivt og hver for seg, som profesjon, skal være
samfunnsaktører som bruker den unike kunnskapen og nærheten til
pasientene som de har til å opplyse meg og alle andre som ikke aner
hva som foregår der, ved sengen, i gangen, på sykehusene eller, som
i denne debatten, på lærestedene. Derfor vil jeg at de skal møte
teori, og av og til også «uforståelig» teori uten noen åpenbar
kobling til praksis – men det må legges til rette for at de kan
møte den på en god måte som ikke bare skaper frustrasjon.
0 Kommentarer