Hierarki trumfer erfaring
Erfarne sykepleiere vet ofte hva som er best for pasienten, men tør ikke stå for det i samspill med mindre erfarne leger.
Det er travelt på akuttavdelingen ved Køge Sygehus i Danmark. En eldre dame har nettopp kommet inn, og den nybakte legen er i tvil om pasienten skal ha kateter. Først tror han at bekken er godt nok, men den erfarne sykepleieren vet at det er nødvendig å legge inn kateter. Likevel føler hun ikke at hun kommer til å få gjennomslag, for legen vil selv bestemme.
Trakk seg
Slik beskriver sykepleieren forløpet, men seansen er blitt tatt
opp på video. Den viser at det faktisk var sykepleieren som trakk
seg, både verbalt og fysisk.
– Videoopptak er objektiv dokumentasjon. Det er et effektivt
redskap for å se seg selv utenfra. Det gjør det lettere for
helsepersonell å forholde seg til egne feil.
Det sier doktorgradsstipendiat Sarah Bro ved Syddansk
Universitet i Danmark.
Vil skaffe kunnskap
Hun har valgt video-opptak som dokumentasjonsform i sin
avhandling om kommunikasjon og menneskelige feil i medisinske
akutt-team.
– Målet er å utvikle metoder som kan skaffe mere kunnskap om
hvordan feil oppstår, og hvordan de kan unngås, forteller hun.
Oppleves ikke som feil
70 prosent av alle menneskelige feil i helsetjenesten er relatert til dårlig kommunikasjon, tap av informasjon og manglende koordinering, viser forskning. Derfor har Sarah Bro særlig fokus på metoder som stimulerer til bedre kommunikasjon. Hun har samlet inn materiale på to stuer ved akuttavdelingen på sykehuset i Køge i nærheten av København. Med tre videokameraer på hver stue har hun fulgt samspillet mellom helsepersonell og pasienter, og helsepersonellet seg i mellom.
Stemmeføring og øyekontakt
– Vi vet for lite om hva som skjer i akutte
beslutningsprosesser. Ofte oppstår feil i kommunikasjonen som
etterpå enten ikke kan identifiseres utover deres konsekvenser,
eller som ikke oppleves som feil overhodet, sier Bro.
Kunnskap om hva som skjer i prosessen kan til syvende og sist
være med på å redusere antallet menneskelige feil som skyldes
dårlig kommunikasjon, mener forskeren.
– Jeg analyserer alt jeg kan se på opptakene. Hva sier de, hva
gjør de? Det gjelder alt fra stemmeføring, øyekontakt,
interaksjon og kroppsspråk til de større organisatoriske normer,
regler og verdier, forklarer hun.
I veien
En av hennes viktigste observasjoner er at den hierarkiske
oppbygning på sykehus står i veien for at sykepleiernes erfaring og
faglighet veier tyngre i samspillet med legene. Dette kan være
erfaring som er spesielt viktig på avdelinger med et større innslag
av uerfarne leger.
– Hvis man ser på teamet som helhet, er sykepleierne på
akuttavdelingen som oftest de mest erfarne. Men på grunn av
rollehierarkiet i kulturen kommer deres erfaring og kunnskap ikke
pasienten til gode, sier Sara Bro.
Tar ikke ansvar
– Det interessante er at sykepleieren vet hva som skal gjøres.
Men når legen bestemmer seg for å høre på hennes ekspertise og
erfaring og la henne ta beslutningen, så trekker hun seg både
verbalt og fysisk, sier forskeren. Dette kom frem da hun analyserte
videoopptaket med kvinnen som trengte kateter.
Overraskende nok føler sykepleieren etterpå at legen ikke ville
høre på henne. Men det er ikke det som skjer, viser videoopptaket:
– Det er ikke legen som dikterer og skal bestemme. Noe gjør at
sykepleieren ikke tar ansvar for sin kunnskap, men i stedet
innordner seg legens opprinnelige tanke om at kateteret kan unngås,
på en irrasjonell måte.
Frustrert
Det overrasket Sarah Bro at de involverte ofte hadde en klar
oppfatning av hva som skjedde, men at det ikke stemte overens med
observasjonene på opptakene.
– Personalets opplevde at de satte i gang mange gode tiltak, og
at de hadde det så travelt at de ikke kunne gjøre noe annet enn det
de gjorde. Men i virkeligheten ble teamet frustrert når de var i
tvil om hva symptomene hos pasienten indikerte. De klarte ikke å
komme videre eller tenke andre strategier enn den opprinnelige.
Hjelpemidler fjerner fokus
En annen observasjon er at det er stor forskjell på hvordan
noviser og mer erfarne sykepleiere rent praktisk agerer.
«Når nyutdannete brukte spørreteknikker og prosedyrer, viste
det seg ofte at det hadde en negativ innflytelse på måten
beslutningene ble tatt på. De konsentrerte seg mindre om hva
som egentlig skjedde i situasjonen, og hva pasientene ga uttrykk
for og bad om,» sier Sarah Bro.
Frigi ressurser
Hun håper at hennes forskningsresultater kan bidra til å få
nydannete til å komme raskere på nivå med de erfarne og at det kan
frigi ressurser til hele avdelingen.
– Sykepleiere skal evalueres på det de gjør, slik at de blir i
stand til å forstå hva forholdet til pasienten betyr for
diagnostiseringen. De må også forstå hvordan hjelpemidler og
prosedyrer på godt og vondt kan innvirke på beslutningene.
0 Kommentarer