Sykepleierstudenter ved NTNU: – Opplever å bli skjelt ut, latterliggjort og grillet

Sykepleierstudenter ved NTNU forteller om forelesninger der feil svar møtes med kjeft og latterliggjøring. Mange kvier seg derfor for å stille spørsmål, ifølge tillitsvalgte.
– De opplever å bli skjelt ut, latterliggjort og grillet på temaer dersom de svarer feil eller ikke godt nok, sier Tonje Stolpnes til Sykepleien.
Hun er kulltillitsvalgt for tredjeårsstudentene i sykepleie ved NTNU. Stolpnes fronter kritikken sammen med Himan Alkhanji og Maja Hansen, kulltillitsvalgte for førsteårsstudentene, og Theresa Moiba og Isabella Mantu Johansen Toresen, kulltillitsvalgte for andreårsstudentene.
Sammen representerer de 700 sykepleierstudenter.
Gjennomførte undersøkelse
De tillitsvalgte sendte i forrige uke ut en spørreundersøkelse til alle studentene om kvaliteten på forelesningene i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB). 350 svarte, opplyser Stolpnes.
Ifølge de tillitsvalgte viser resultatene at mange har liten faglig nytte av forelesningene. Kvaliteten og strukturen beskrives som svak, og foreleserne kritiseres for å snakke nedsettende om alternative læringsmetoder.
Krever holdningsendring
Stolpnes sier mange studenter vegrer seg for å delta aktivt i forelesningene fordi det oppleves som utrygt.
– Det er viktig å understreke at flere studenter sier foreleserne er faglig dyktige, men at de må endre undervisningsmetodene og justere holdningen overfor studentene for å skape et trygt og godt miljø der studentene får lyst til å møte opp til forelesningene, sier Stolpnes.
Og understreker:
– Dette kommer ikke fra oss som tillitsvalgte, men noe vi sier på vegne av alle studentene.
Innlegg skapte reaksjoner
Et debattinnlegg i Khrono, signert to lektorer og en professor ved NTNU, vakte sterke reaksjoner blant sykepleierstudenter i forrige uke. De NTNU-ansatte hevdet at læringsapper bidrar til lavere oppmøte i forelesningene.
Les også NTNU-lektorer ut mot læringsapper
– Studentene ved NTNU Trondheim har fått med seg debatten i Khrono, og den falt ikke i god jord hos mange. Flere studenter har uttrykt at de opplever å bli fremstilt som at de ikke evner å tenke selv, sier Tonje Stolpnes.
Hun sier mange opplever undervisningen som gammeldags, og at nytenkning «blir møtt på en dårlig måte».
– Mange studenter kommer rett fra videregående, og overgangen til universitet kan oppleves som overveldende. Og flere har nok behov for litt tid til å venne seg til studenttilværelsen, sier Stolpnes.
Ledelsen: – Vi hører på studentene våre
De tillitsvalgte har hatt et møte med lederne av studieprogrammet. Der ble også spørreskjemaundersøkelsen tatt opp. Stolpnes opplever at tilbakemeldingene blir tatt på alvor av ledelsen.
Professor Pål Richard Romundstad er leder for Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie ved Fakultet for medisin og helsevitenskap på NTNU. Han er forelagt alle uttalelsene og kritikken. Romundstad svarer at han har møtt studentene og tatt tak i saken.
– Vi hører på studentene våre, så vi kan bli bedre, sier han til Sykepleien.















6 Kommentarer
Oddrun Almås
,Jeg opplevde også å bli stygt behandlet, da jeg var sykepleierstudent i praksis i Stavanger. Så dette er ikke unikt!!!
Takk for at du deler din sterke historie!
Sigrid Nakrem
,Huff, dette var ikke bra. Vi kan ikke ha det sånn at studentene føler seg trakassert i forelesningene. Samtidig er det vel slik at det varierer mellom forelesere og type forelesning (eks interaktive med TBL og ren formidling fra ekstern innleid foreleser). Viktig at ikke alle skjæres over en kam. Foreslår at det tas opp med den enkelte foreleser for å få til forbedring, gjerne gjennom tillitsvalgte eller referansegruppen.
Gun Bratberg
,Dette er trist å lese.Jeg opplevde selv å bli dårlig/urettferdig behandlet under en praksisperiode,men kun i én.Utover det ble jeg/vi aldri latterliggjort i teoritimene.Snarere tvert imot.Vi ble behandlet med respekt.Jeg var sykepleierstudent for mer enn 40 år siden,da hierarkiet var mye mere synlig enn det er idag.
Bjørg
,Jeg har aldri hørt om eller opplevd at forelesere har skjelt ut studentene. Men har hørt om studenter som snakker nedsettende om og kritiserer lærerne. Vi må alle respektere og lytte til hverandre men studentene må innse at det er lærerne som vet hva studentene skal lære/ mestre i løpet av studiet.
Ute i praksis kan en oppleve å føle seg dårlig behandlet eller ikke få god nok oppfølging. Det er Ikke som det skal være men det kan skje og ikke minst i travle situasjoner. Som sykepleier vil en oppleve vanskelige situasjoner både med pasienter, pårørende og mellom kolleger.
Mai
,Jeg har selv snakket med sykepleierstudenter som forteller om dårlig læringsmiljø ved NTNU, både i Trondheim og Ålesund.
I tillegg blir de møtt med nedsettende kommentarer ute i praksisfeltet. Man må huske på å verdsette alle studenter i forelesningssalen og i praksis, selv om de kanskje ikke passer helt inn enda.
Det er vår jobb som forelesere/veiledere/kontaktsykepleiere og sikre læring under trygge rammer. Studentene blomstrer best når de føler seg sett og ivaretatt uansett bakgrunn.
Husk at mange bor borte fra familie og venner for første gang. Og «jobber» for første gang.
Da må man skru forventningene inn deretter.
Jeg har selv hatt stille studenter i praksis som fikk «nedsatt» i forrige praksis, nettopp fordi de var så stille.
Sammen med avdelingen fikk vi heiet frem stemmen til studenten og jammen kom det ikke frem mange gode kvaliteter.
I dag jobber vedkommende som en trygg og trolig sykepleier, som ikke skravler hull i hodet på pasientene:)