Farlig mangel på kunnskap om døve
Det hjelper ikke å være velmenende om man ikke vet hva man holder på med, skriver Vigdis Hølen.
Det hjelper ikke å være velmenende om man ikke vet hva man holder på med, skriver Vigdis Hølen.
Helsepersonell trenger mer kunnskap om hørselstap og kommunikasjon med døve. Noen har dessuten negative holdninger overfor denne pasientgruppen.
Vi har 700 000 hørselshemmede i ulike typer hørselstap i Norge. Hvem er ikke bedre rustet til å møte dem enn oss hørselshemmede sykepleiere?
Tom Harald Isakka-Dahl tror helsetjenestene ville blitt styrket om det ble ansatt flere med funksjonsnedsettelse. Selv er han døv og måtte kjempe hardt da han ville bli sykepleier for 25 år siden.
En app med kvalitetssikrede oversettelser skal lette kommunikasjonen når helsepersonell og pasienter ikke har felles språk. På kort tid har flere hundre norske sykehusavdelinger tatt løsningen i bruk.
Det normale er ikke noe naturgitt vi bare må forholde oss til, det er sosialt skapt og del av en virksom makt.
Grunnleggende kunnskap om døvblindhet vil gjøre det lettere for helsepersonell å forholde seg til personer med kombinert sansetap.
Generalsekretær i Norges Døveforbund, Petter Noddeland, er opptatt av å se muligheter heller enn begrensninger for døve og hørselshemmede i arbeidslivet.
Enkle verktøy kan være til hjelp i undervisningen for å utvikle studentenes ferdigheter i personorientert kommunikasjon på en systematisk måte.
Erika Fonsdal var praksisveileder på et sykehus i Oslo i flere år uten å vite hvordan hun skulle skikkethetsvurdere. De færreste veilederne sier de har et system for løpende skikkethetsvurdering i Sykepleiens undersøkelse.