fbpx Fagspråk i utdanningen | Sykepleien Hopp til hovedinnhold

Fagspråk i utdanningen

Utdanningsdebatten

Cathrine Krøger startet debatten om innholdet i sykepleierutdanningen. Her finner du alle debattinnleggene i saken.

Vanskelig på helt feil måte

På den ene siden later vi som om alt er hardcore akademia, med ”referanser”, forskning og full pakke, på den andre siden driver vi med banaliteter, skriver Ylva Westad.

– Ved pasientens seng blir teorien stum

Jeg vet altfor godt hva sykepleiere lærer – eller rettere sagt ikke lærer – til å være trygg på at jeg blir ivaretatt ved sykdom, skriver Ylva Stokke Westad.

Forlagsdirektør Ida Hansteen

– Lett å finne fem feil i en bok

Gyldendal Akademisk svarer på Cathrine Krøgers kritikk av sykepleielitteraturen. – Forfatterne brenner for faget, men må skrive bøkene på fritiden, sier forlagsdirektør Ida Hansteen.

– Et fag på ville veier

En kikk på førsteklassepensum for sykepleie gir et gløtt inn i en så jålete og kvasiakademisk fagdisiplin at forfatterne umulig kan skjønne hva de egentlig skriver, mener Cathrine Krøger.

Bildet viser Unni Hembre (t.v.) ved HiOA og sykepleierstudent og litteraturkritiker Cathrine Krøger.

- Totalt uforståelig tåkeprat

Litteraturkritiker i Dagbladet, Cathrine Krøger, er ikke nådig i sin dom over pensum og undervisning ved sykepleierutdanningen hun nå har begynt på. Vi lot henne møte instituttleder ved HiOA, Unni Hembre, til debatt.

Vi må ta noen smertefulle diskusjoner

Tillater meg etter mange år som underviser og forsker, tidligere i klinisk arbeid til akutt og kritisk syke pasienter, å komme med noen kommentarer til den pågående debatten om kvalitet i sykepleierutdanningen.

Virkelighets­fjern utdanning?

Pasienter og pårørende står i en virkelighet der vi stadig får bedre diagnostikk og behandling. Det er viktig at vår utdanning også henger med i denne virkeligheten.

Flere mastere? Skrekk og gru

Ved landets største lærested i sykepleie legges det ensidig vekt på teori, fagterminologi, kommunikasjon og etikk - på bekostning av realfag som anatomi og fysiologi.

Hva skal vi med lærebøker?

Når kommunikasjonen fungerer godt, trenger vi ikke teori. Men teori kan være et nyttig hjelpemiddel til å oppdage og se nye muligheter når vi står fast, skriver Hilde Eide.

Adnuntius Mobilebanner 2 - Scrollblock