fbpx Det er på tide å begrave den loslitte myten om «omsorgsidealet» i sykepleierutdanningene Hopp til hovedinnhold

Det er på tide å begrave den loslitte myten om «omsorgsidealet» i sykepleierutdanningene

Edith Roth Gjevjon, professor
Tidligere redaktør i Sykepleien Forskning

Sykepleierutdanningen balanserer omsorg og realiteter. Studenter forberedes på både faglige utfordringer og arbeidslivets krav.

Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens holdning og meninger.

I et debattinnlegg i Sykepleien 27.01.25 børster professor og sykepleier Jonas Debesay støv av den loslitte myten om at det såkalte «omsorgsidealet» i sykepleierutdanningen gir sykepleierstudenter og nyutdannede sykepleiere et «praksissjokk». «Omsorgsidealet» står tilsynelatende i veien for at vi sykepleiere skal kunne håndtere «virkeligheten». Han mener videre at utdanningsinstitusjonene bør revurdere hva sykepleie er for å forebygge både praksissjokk og utbrenthet. 

Men hva i definisjonen eller forståelsen av faget som skal revurderes, sier Debesay ikke noe om. Heller ikke hva som ligger til grunn for hans påstander. Han kommer med en sterk kritikk av sykepleierutdanningene som ikke kan stå uimotsagt. 

Forbedringspotensial har alle, men jeg blir ikke med på narrativet om at utdanningene i dag er for opptatt av omsorgsidealer til å ikke ta arbeidslivets krav og utfordringer på alvor. Myten om «omsorgsidealet» har blitt debattert ad nauseam av flere, over tid. Det blir ikke mer riktig av den grunn. 

Forskriften sikrer relevant sykepleierutdanning

Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning som ble iverksatt i 2019, og som Debesay sitter i RETHOS-programgruppen for og derfor må kjenne meget godt, har nettopp som formål å sørge for at utdanningene gjenspeiler kompetansebehovet dagens og fremtidens helsetjenester og pasienter krever. Forskriften løfter også frem faglig lederskap og akademisk kompetanse som er avgjørende for å nettopp kunne håndtere, men også bidra til å utvikle og forbedre helsetjenestene. 

Debesay generaliserer – uten grunnlag – når han praktisk talt påstår at ingen utdanningsinstitusjoner forbereder studentene på arbeidslivets realiteter fordi omsorgsidealet «skygger for sykepleiernes arbeidsvilkår». 

Jeg har ledet utviklingen av ett og evalueringen av to studieprogrammer etter innføring av ny forskrift. Jeg kan berolige Debesay med at ingenting tyder på en sterkt normativ, omsorgsidealistisk utdanning på bekostning av kunnskap om kontekstuelle utfordringer innen helsetjenestene og sykepleieutøvelsen noen av stedene. 

Jeg tror heller ikke de resterende utdanningsstedene skiller seg nevneverdig fra disse. Tvert imot gjøres det mye riktig – både når det gjelder utvikling av læringsutbytter, faglig innhold og bruk av undervisnings- og vurderingsformer sammen med praksis som søker å sikre at kandidatene vi uteksaminerer er rustet for profesjonen.

Sykepleiefaget krever helhetlig forståelse

Det er lite konstruktivt å gjenta gamle og konfliktfylte diskurser som har bidratt til at teorier har blitt tolket feil, gjort studenter og undervisere forvirret, og at vi som sykepleiere i for liten grad har vært i stand til å kunne definere, beskrive og artikulere vårt eget fag og samfunnsmandat. 

Sykepleiefaget er så komplekst, sykepleierprofesjonen favner så bredt og sykepleievitenskapen likeså, at vi ikke kan sette opp dikotomier som for eksempel «omsorg versus virkelighet», «omsorgsrasjonalitet versus teknisk rasjonalitet», «omsorg versus evidens», «varm omsorg – kald teknologi», «teori -praksisgap», og så videre. 

Skal de av oss som forsker innen sykepleie, formidler kunnskap og utdanner sykepleiere på alle nivåer virkelig bidra, må det være gjennom å klare å integrere alle fagets bestanddeler, teoretiske perspektiver og empirisk evidens til en helhet som gjør det mulig å forstå og artikulere sykepleie og -profesjonen heller enn å bidra til fragmentering og polarisering. 

Jeg mener vi skal ha tillit til at utdanningsinstitusjonene vet hva de driver med og gjør det beste de kan for å sikre at de sykepleierne de utdanner er kvalifisert, har kunnskap, kompetanse og ferdigheter til å bli de sykepleierne samfunnet trenger. 

Kompetansen må brukes riktig

Sykepleierprofesjonen er samfunnskritisk viktig. Visst er det utfordrende å være sykepleier, særlig nyutdannet eller uerfaren, slik samfunnet og helsetjenestene ser ut i dag og fremover. Utfordringene handler ikke først og fremst om at sykepleierne har lært for lite om «virkeligheten», eller at de har lært for mye «omsorg» – det handler om utviklingstrekk som svekker vilkårene for å kunne bruke den unike sykepleierkompetansen riktig, for riktig pasient og til rett tid. 

Oppgaveorienteringen vi ser i dag med såkalt oppgaveforskyving mellom kompetansenivåer, er et eksempel på at vi må være tydelige på hvor vår profesjons grenser går for hva vi skal gjøre, hva vi kan gjøre og hva vi kan la være å gjøre for å ivareta forsvarlighet, sikker sykepleie og pasientsikkerhet. 

Men, så er det jo slik at sykepleie umulig kan utøves på en forsvarlig og sikker måte uten omsorg. Et arbeidsmiljø blir ikke heller godt uten gode relasjoner mellom mennesker som har omsorg for hverandre. Nei, vi skal ikke kaste ut omsorgsbegrepet, men vi må definere dets innhold og forstå det i en profesjonell, klinisk kontekst. 

Det handler ikke om varme hender eller et stort hjerte som banker for «de svake». Det handler om at vi i det unike profesjonelle møtet med mennesker i behov av sykepleie, kombinerer solide fagkunnskaper med et profesjonelt engasjement for enkeltmennesket. Slik må det være. Det er sykepleie. 

5 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Bodil Haugen Våge

Rådgjevar Helse
3 days 9 hours siden

Så enig med Edith, men korleis organisere utdanninga som svar på dette? Idag skal studentar prestere i praksis etter 6 mnd i utd( inl Exfil) utan solide fagkunnskapar. Korleis skape proffesjonelt engasjement utan eit godt grunnlag? Trur det kan vere på tide med endringar i fundamentet i utdanningsløpet som set fokus på det vi veit om kvalitet og kunnskapsbasert praksis før studentane skal prestere ift LUBane som i seg sjølv overlappar og kanskje ikkje ivaretek nødvendig progresjon i utdanningsløpet. Utdanning versus danning. Kanskje ein bør flytte praksis til siste året? Kanskje bør ein etablere eit turnusår i staden for den oppdelte praksisen vi har idag? Kan eit turnusår vere fyrste året i masterløpet utan at ein treng å fullføre det? Kanskje bør også utdanningsløpet og ikkje berre arbeidsstad og miljø sjåast i samanheng med flukten frå sjukepleieyrket? Noko må skje!

Ida

Sykepleierstudent
1 day 10 hours siden

Det synes jeg hørtes veldig lurt ut! Et turnusår på 3. året. Og at det er starten på master. Jeg synes vi går ut i praksis alt for tidlig. Og det er forvirrende å gå frem og tilbake mellom skole og praksis som vi gjør.

Inger Margrethe Holter

Pensjonist
1 day 7 hours siden

Viktig debatt Edith, og jeg er veldig enig når du skriver: "vi skal ikke kaste ut omsorgsbegrepet, men vi må definere dets innhold og forstå det i en profesjonell, klinisk kontekst". Men bare Å FORDSTÅ det i en profesjonell kontekst blir for passivt. Vi må argumentere og aksjonere med hjelp av forskning som allerede finnes og ved hjelp av en felles definisjon av for hva vi mener med omsorg, for hva som kreves av ledelse, kompetanse og antall ansatte for å kunne utøve profesjonell sykepleie dagens helsetjeneste . Forskning viser at resultatene kan bli et arbeidsmiljø som tiltrekker seg sykepleier, færre uheldige hendelser, redusert sykefravær og reduserte kostnader.

Ann Vigdis Adra

Sykepleier konsulent/salsbehandler
1 day 6 hours siden

Om sykepleierne skal utføre sykepleie jf. helsepersonelloven, helse-og omsorgstjenester og vilkår for å utøve omsorgsfull og forsvarlighet helsehjelp jf forskriften i sykepleierutdanning, er etikk og omsorg i en faglig kontekst i sykepleierutdanningen, grunnleggende for utøvelsen av sykepleie. Å forstå at idealer og realiteter mellom utdanningen til yrkesutøvelse blir en rask læringskurve. Det meste handler om politikk og prioriteringer og mulig det bør mer av det inn i utdanningen?

Ingrid Immone

Pensjonist
9 hours 18 min siden

Jeg har med stor interesse lest debatten om sykepleieutdanningen og de responser Debesay har fått på sitt innlegg.
Selv har jeg akkurat avsluttet et arbeid med intervjuer av sykepleiere utdannet 1950-1975, altså før utdanningen ble overført fra Sosialdepartementet til Kirke og Undervisningsdepartementet.
Underveis i arbeidet med stoffet har jeg måttet sette meg inn i ulike forskrifter og definisjoner på tjenester, begynnende med FN, WHO, ICN, nasjonale forskrifter og helt ned til lokale forskrifter om f.eks. arbeidstøy. Gjennomgående er pasienten i fokus her, noe som krever et godt håndlag i alle gjøremål, kunnskaper i håndtering av utstyr og tilstedeværelse hos pasienten. For meg betyr da omsorg å bruke alle disse elementene i relasjon til den enkelte pasient.
I en mengde forskjellige temaer som sykepleierne tar opp i intervjuene jeg gjorde, er de også innom temaer som synliggjør omsorg i ulike settinger. De nevner en mengde eksempler på betydningen av «de små tingene» i tillegg til «teknisk» kompetanse. Eksempler kan være tilbakemeldinger de har fått fra pasientene om betydningen av at pleierne ser at de ikke ligger godt, eller at de ikke når vannglasset. Og med motsatt fortegn: å få som svar «du er ikke min pasient» når pasienten ber om å få fjernet iv som er gått inn.
Mye er blitt bedre sier sykepleierne, ny kunnskap med nye muligheter for diagnostisering og behandling har gjort livet lettere for pasientene. Samtidig spør de seg om pasienten er blitt redusert til «biomasse» i dagens helsevesen. «Prøvan e fin, du kan reise hjem». Pasienten har ikke overskudd til å kreve, all energi går til å leve med sykdommen eller å bli frisk.
Omsorgen, som pasientens opplevelse av å bli sett og å få adekvat behandling, ligger i bunn på målsettingene. Det jeg leser i sykepleiernes refleksjoner er at det er et misforhold mellom målsetting og organisering av helsevesenet. Dagens utdanning tar, slik jeg forstår det, utgangspunkt i målsettingene. Derav følger spørsmålet: gjør organiseringen av helsevesenet det? Eller skal vi endre målformuleringene for helsevesenet? Endringer her vil naturlig få store konsekvenser for utdanningene.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse