Butikkmannen skaper trygghet og glede for pasientene
Pasientene ved psykiatrisk klinikk i Bergen venter på ham tre dager i uken. Da kommer «Butikkmannen», som vi kaller ham. Han leverer det meste av det pasientene måtte ønske seg.
Vi som jobber i avdelingene, tar imot bestillingene fra pasientene og sender dem til Butikkmannen. Han leverer varer mandag, onsdag og fredag. Det har blitt en jevn og god rytme i hverdagen ved klinikken.
Enkelte av pasientene våre kan av ulike grunner ikke forlate avdelingen. Ofte er de for dårlige, kaotiske og tåler dårlig stimuli utenifra. Når ikke pasienten kommer ut i verden, og ut for å handle, har nærbutikken vår det nydelige tilbudet at de kommer til oss ved psykiatrisk klinikk istedenfor. Det er ikke gratis. De må betale for varene, men det er et kjærkomment tilbud i en tung tid for pasientene.
Leveringene fra Butikkmannen er noe pasientene virkelig venter på. Det kan være det lille ekstra som gjør at dagen blir så mye bedre.
Representerer noe positivt
Jeg har ofte tenkt på Butikkmannen. Tenkt at han representerer noe positivt og godt for både personalet og pasientene. Når han kommer om dagene, forsøker vi å være organiserte og gjøre oss raskt klar til å ta imot varene slik at Butikkmannen slipper å vente minst mulig. Likevel skjer det innimellom at en av pasientene har glemt at han eller hun har bestilt varer og må summe seg litt for å finne en måte å betale på. En annen pasient kan ha gått i dusjen eller sover når varene blir levert.
Flere av pasientene våre strever med hukommelsen og trenger ofte flere påminnelser når viktige ting skal skje. Det å skulle reagere raskt når tankene er kaotiske og kroppen kjennes tung og fremmed er en utfordring for flere pasienter.
Det fører ofte til at vår tålmodige, vennlige og fine butikkmann må vente. Han stiller ingen spørsmål om hvorfor den ene pasienten bruker så lang tid på å komme for å hente og betale varene. Når en annen pasient kan stirre på ham, og kanskje vise mistenksomhet overfor kortterminalen hans, ser han rolig og forsiktig ut og snakker med en dempet og god stemme.
Er vennlig og ydmyk
Det hender også at en pasient har feilvurdert sin egen økonomi og bestilt over evne slik at det ikke er dekning på kontoen. Det er selvsagt kjedelig og uheldig, men Butikkmannen viser alltid en stor toleranse og tar med seg varene igjen. I noen tilfeller lar han dem betale ved en senere anledning.
Blikket til Butikkmannen har aldri vært stirrende og utfordrende mot pasientene våre. De er kanskje ikke på sitt beste denne dagen de skal møte ham i gangen for å få varene sine, men han er vennlig og ydmyk. Og han kommer igjen og igjen. Han leverer trofast mandag, onsdag og fredag.
Vi ved psykiatrisk klinikk i Bergen ser alltid frem til du kommer til oss, kjære Butikkmann.
0 Kommentarer