Vi skal utdanne kompetente sykepleiere
Gjennom fjerning av karakterkravet gis universiteter og høyskoler tillit til å utdanne godt kvalifiserte sykepleiere til morgendagens helse- og omsorgstjenester.
Profesjonsmeldingen og forslag til nye opptaksregler for universiteter og høgskoler ble presentert 5. april. Bakgrunnen er større sosiale forskjeller, høy alder for førstegangsstudenter og behov for kvalifiserte profesjonsutøvere.
Karakterene fra videregående skole blir viktigere ettersom muligheten for tilleggspoeng nå går fra 14 til 3. Realfagspoeng og poeng fra militærtjeneste består. Resten foreslås utfaset. Kompetansebevis fra videregående skole blir opptaksgrunnlag for universitet og høgskoler slik det er i dag. En av de største endringene som foreslås, er for opptak til bachelor i sykepleie som trolig blir innført ved neste opptak i 2025/2026.
Fjerner karakterkravet om 3 i matematikk og norsk
I 2019 ble karakterkravet i matematikk og norsk innført med begrunnelse for bedre forståelse og kunnskaper om legemiddelregning og sikre trygg kommunikasjon. Kravene ble innført med begrunnelse i pasientsikkerhet.
Nord universitet har opplevd nedgang i antall søkere til denne utdanningen de to siste årene (etter covid-19). I 2020 hadde vi 771 søkere til våre 352 studieplasser i sykepleie, mens i 2022 og 2023 hadde vi henholdsvis 516 og 450. Av disse er det kandidater som ikke har generell studiekompetanse og som ikke innfrir karakterkravet.
Våre beregninger viser imidlertid at 1/3 av kandidatene som søker utdanningen, ikke kvalifiserer til opptak grunnet karakterkravet. Nå foreslås fjerning av karakterkravet, noe som gir større mulighetsrom for å søke opptak til sykepleien, også med realkompetanse.
Vi skal sikre studentenes læringsutbytter
Karakterkravet ble innført med begrunnelse i pasientsikkerheten, og det er et viktig hensyn å sikre kvalitet i tjenesten, noe som er avgjørende for befolkningens totale helse. I dag må studentene ha 100 prosent rett på medikamenttest for å bli autorisert sykepleier. Studentene kan ta denne testen inntil fire ganger. Vi firer ikke på kvalitetskravene som følge av dette.
Vi skal gjennom velutviklede pedagogiske metoder og studentaktive læringsformer jobbe for at studentene når læringsmålene også uten karakterkrav. Læringsutbyttene for bachelor i sykepleie er nasjonale, og vi på Nord skal sikre at studentene når disse også ved neste opptak.
Motivasjon er viktig for læring
Å bli en dyktig profesjonsutøver stiller krav til ulike kunnskapsforståelser. Kunnskap skal tilegnes om legemidler og håndtering av dem samt legemiddelregning, om kroppens funksjoner og malfunksjoner samt mestring og rehabilitering, samt lære seg å gi omsorg og kommunisere tydelig.
Sykepleie hviler på et bredt spekter av ulik kunnskap og kompetanse. Studentenes motivasjon for utdanning og for å lære seg ulike kompetanser for å møte pasienter og pårørende når helse og livet tar en vending, er avgjørende for om en blir en god profesjonsutøver. Vi har erfaring fra tidligere og fra andre utdanninger hos oss at kandidatens egen motivasjon har betydning for læring og er avgjørende for å bli en god profesjonsutøver.
Vi håper derfor at fjerning av karakterkravet kan åpne for at studenter som virkelig ønsker å bli sykepleier, nå får en mulighet. Det er viktig at disse som er motivert, kan bidra til et økende kompetansebehov i samfunnet, for mens gruppen av eldre øker, vil antallet personer i yrkesaktiv alder falle.
Takk for tilliten – vi skal levere
Gjennom fjerning av karakterkravet gis universiteter og høyskoler tillit til å utdanne godt kvalifiserte sykepleiere til morgendagens helse- og omsorgstjenester. Vi har fortsatt som mål at våre studenter oppfyller de krav som stilles i den nasjonale forskriften for sykepleierutdanning, noe som sikrer et nasjonalt likeverdig faglig nivå og lik sluttkompetanse på de som utdannes også uten karakterkravet.
Nord universitet takker kunnskaps- og forsknings- og høyere utdanningsministerne for tilliten til at vi gjør det vi kan for å bistå studentene med deres læring. Arbeidskrav, eksamener og løpende skikkethetsvurdering vil sikre at de som blir autorisert, har nådd læringsutbyttene for å bli sykepleier.
Teksten ble først publisert av Nord.no.
3 Kommentarer
TA
,Jobb for å få flere spesialistgodkjenninger, gjør det mer attraktivt å jobbe selvstendig klinisk. Slik som man har tenkt og gjort med AKS-sykepleiere.
Liv Synstad
,Jeg leser at det nå er forslag om å ta vekk tilleggspoeng for alder og annen høyere utdanning. Jeg synes det er betenkelig fordi flere utdanninger krever mer enn gode karakter fra videregående for å gjøre en god jobb. F eks som barnevernpedagog på et barnevernkontor i møte med sårbare barn og foreldre. Som22-åring skal man kunne sette seg inn i situasjoner som er livsavgjørende for mange mennesker. De involverte må ha tillit til saksbehandleren, at den har kunnskap og erfaring til å fatte de riktige avgjørelsene og at man er i stand til å sette seg inn i deres sitasjon. Etter min mening trenger man mer en
teoretisk kunnskap for å kunne skape den tryggheten. Det vil kreve både livs- og jobberfaring og mener derfor at tillegspoengene for alder og annen erfaring ikke burde fjernes. Dette gjelder mange flere yrker der man har med mennesker i sårbare situasjoner å gjøre.
Pankaj Sharma
,Glad for at det er slutt på karakterkrav, spesielt i matte. 3,4,5,6 i matte gjør ikke en til en god sykepleier som er god i medikamentregning, og en toer gir ikke dårlige sykepleiere. Gegebra el derivasjon har ingenting med medikamentregning å gjøre.