Ser frem til e-meldinger
Borgen og medforfattere har undersøkt forventningene og
erfaringene med e-meldinger fra hjemmesykepleiens og fastlegens
perspektiv. Viktige funn er at e-meldingene betyr hyppigere
kontakt, raskere avklaringer og bedre kvalitet på informasjonen som
ble utvekslet. Artikkelen peker også på viktige utfordringer med
bruk av e-meldinger i kommunehelsetjenesten.
Etter samhandlingsreformen er hjemmetjenesten arena for mer
aktiv behandling og oppfølging fordi pasientene skrives raskere ut
fra sykehus. Mange pasienter er multisyke, aleneboende eldre med
omfattende bistandsbehov og lange legemiddellister.
Helsesituasjonen hos denne pasientgruppen kan endre seg raskt, noe
som medfører høyere krav til informasjonsoverføring og samhandling
mellom de ulike aktørene.
Samhandlingen består som regel av telefon til fastlegen, via
legesekretæren som må avbryte konsultasjon eller hun må be legen
ringe tilbake. Dette er tidkrevende for alle parter. Årsak til
kontakten kan være medisinavklaringer, resepter, spørsmål om
hjemmebesøk eller formidling av observasjoner. Hjemmesykepleier
samarbeider tett med legen i forhold til medisingjennomganger,
kartlegging av kognitiv svikt, samtykkekompetanse og mye mere.
Fastlegene får epikrisen en stund etter at pasienten er utskrevet
fra sykehus og det er ofte hjemmesykepleier som gjør oppmerksom på
at pasienten har vært innlagt og at det er endringer i
legemiddellisten.
I en travel arbeidsdag med store krav til kvalitet og
effektivitet er det viktig med rask kontakt og avklaring. Skriftlig
informasjon er dessuten delbar og foretrekkes av kvalitetshensyn.
Funn i artikkelen viser også at e-meldinger, i motsetning til
telefonkontakt, gir grunnlag for mer refleksjon og mer kvalifiserte
og gjennomtenkte svar.
I min kommune har vi ikke dokumentasjonssystem som gir mulighet
for e-meldinger, men vi ser frem til å få det i nær framtid.
Artikkelen er derfor spennende lesning og gir håp om en bedre
kommunikasjon med fastlegene i fremtiden.
Denne artikkelen er relevant for de kommuner som skal innføre
ny teknologi og planlegge bruk av e-meldinger. Den påpeker
utfordringer i systemet, som at både fastleger og hjemmesykepleiere
opplevde en viss utrygghet i forhold til bruken av e-meldinger,
spesielt fordi det manglet bekreftelse at meldingen var
mottatt.
Funnene i studien peker på at videreutvikling av systemet og
implementering av gode rutiner i forkant av innføring av e-melding
er avgjørende for å lykkes. Samt en aktiv strategi overfor
fastlegene slik at de også ser potensialet i e-meldingssystemet.
Ideelt skulle de som samarbeider via e-meldinger få opplæring
sammen slik at de har en felles plattform. Da ville de fra starten
ha en avklaring rundt
bruken.
0 Kommentarer