Slik lyktes vi med en lav strykprosent på anatomi- og fysiologieksamen
Vi har vist at fysisk tilstedeværelse på campus ikke er det eneste saliggjørende for å oppnå gode resultater i et fag som tradisjonelt har hatt svært høy strykprosent.
I forrige uke tok hundrevis av sykepleierstudenter konte på nasjonal deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB). Det er tradisjonelt et puggefag med høy strykprosent, og hvert år får disse eksamensresultatene mye oppmerksomhet. Det kommer frem betydelige forskjeller i resultatene ved de ulike studiestedene.
Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen – NOKUT mener et av de viktigste målene med denne eksamenen er at den skal inspirere og bidra til erfaringsutveksling på tvers av institusjonene. Kanskje vil vi med denne teksten inspirere andre ved å dele det vi mener er suksessfaktorene for at våre studenter gjorde det så bra på AFB-eksamen.
Hva ligger bak disse resultatene, og hva kan de lære oss?
Aktiv og selvledet læring
FlexiSykepleie ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) startet opp for første gang høsten 2022 med et kull på 52 studenter. Vi rekrutterer fra og til distriktene, og målet er å styrke sykepleiekompetansen i distriktene. Studieprogrammet er fleksibelt med hensyn til tid og sted for læring.
Gjennom et flippet læringsdesign utnytter vi handlingsrommet digitalisering gir for undervisning, læring og læringsfellskap. Læringsdesignet er forankret i teorien om aktiv læring og flipped classroom, en hybrid undervisningsmetode som snur om på tradisjonell undervisning.
Kort fortalt jobber studentene med ulike læringsressurser før et fagwebinar, mens tiden på samlingen brukes til studentaktive læringsaktiviteter. Altså er det ingen monologiske forelesninger og passive studenter. Metoden kjennetegnes av høy grad av fleksibilitet, aktiv og selvledet læring og samarbeidslæring.
En gledelig plassering
Høsten 2022 startet studentene med faget anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB). Digitale verktøy og ressurser skaper mange nye muligheter og spiller en viktig rolle i et flippet undervisningsdesign. Vi kjøpte tilgang til MedEasy, som er et digitalt forlag som tilbyr en fyldig læringsplattform med variert innhold og aktiviteter knyttet til naturvitenskapelige fag.
Første test av hvorvidt vi hadde lyktes med våre pedagogiske valg, var da resultatene fra nasjonal deleksamen i AFB kom inn. Vi havnet på en gledelig 6. plass målt ut ifra strykprosent og poengsum.
Studiesteder med lave poenggjennomsnitt på AFB-eksamen har tradisjonelt vært deltids- eller nettstudier, mens heltidsprogrammene med fysisk tilstedeværelse har scoret høyt på AFB-eksamen. Vi har vist at fysisk tilstedeværelse på campus ikke er det eneste saliggjørende for å oppnå gode resultater i et fag som tradisjonelt har hatt svært høy strykprosent.
Et pedagogisk koldtbord
Læring er en sammensatt og komplisert prosess. Et bredt spekter av ulike faktorer spiller inn, ikke ulikt et pedagogisk koldtbord. Når vi nå skal prøve å forstå vår suksess, er det i lys av utvalgte faktorer presentert i en rapport fra NOKUT i 2021. Her pekes det på at forkunnskaper i form av karakterer fra videregående skole, alder og motivasjon er av betydning for AFB-prestasjonen.
Våre fleksistudenter hadde en poengsum på 46,2, som er noe høyere enn tradisjonelt i deltidsutdanninger. Gjennomsnittsalderen på 25 år var overraskende lav. Når det gjelder motivasjon, kan vi kun spekulere på om fleksistudentene er mer motiverte enn andre studenter. Studentsamarbeidet og oppmøtet på webinarene ga likevel inntrykk av at engasjementet var stort og motivasjonen høy blant studentene.
Andre faktorer som trekkes frem i NOKUT-rapporten, er organisering og sammenhengen mellom undervisning og læringsaktiviteter. Vi integrerer AFB-emnet med sykepleievitenskap i meget strukturerte 3-ukers læringsstier. Tradisjonelt undervises AFB ofte som et separat emne, gjerne av leger som utfordrer relevansen av teori til praksis. Å vise denne sammenhengen og knytte kunnskapen i AFB til sykepleieres praksis er betydningsfullt for om studenter lykkes i AFB, viser forskning.
Mangler ikke digitale ressurser
Vårt læringsdesign innebar utstrakt bruk av digitale læringsressurser innen AFB-emnet. Digitale læringsressurser fremmer ikke i seg selv læring, men må være en del av et gjennomtenkt og samstemt undervisningsopplegg.
Utvikling og bruk av digitale læringsressurser er svært tid- og ressurskrevende, og spørsmålene er mange: Hva er formålet med en digital ressurs? Hvem skal lage dem? Hvem skal kvalitetssikre dem? Hvem eier dem? Hvem skal få tilgang til dem? Hvor skal de publiseres og deles? Hvor kan jeg finne dem? Har jeg lov til å bruke dem?
Utfordringene er ikke mangel på ressurser. Tvert imot. Det er en jungel av dem der ute. Det er spørsmålene ovenfor som tar så mye tid. Det er ikke lenger nødvendig at hver og én av oss sitter alene og lager undervisningsressurser, eller at vi bruker timevis på jakt etter ressurser når vi har tilgang til kvalitetssikrede, gode læringsressurser som MedEasy.
Studentenes innsats er viktig
I FleksiSykepleie baseres det flippede læringsdesignet på at læringsaktivitetene struktureres før, under og etter webinarene. Ved å bruke digitale læringsressurser som MedEasy frigjøres verdifull tid hos fagansatte. Det fremmer aktiv læring og gir tettere oppfølging av studentene.
MedEasy var en viktig brikke i integreringen av AFB- og sykepleievitenskapsemnet. Men den aller viktigste faktoren for gode eksamensresultater er studentens egen innsats. Resultatene i AFB gjenspeiler engasjerte og ambisiøse fleksistudenter som har arbeidet hardt fra emnets start.
De pedagogiske valgene, varierte digitale læringsressurser og det flippede læringsdesignet har bidratt til å legge forholdene best mulig til rette for studentene og støtte dem underveis i læringsprosessene frem mot eksamen.
0 Kommentarer