Ikke ta bort øremerkede midler til helsestasjons- og skolehelsetjenesten

Lavterskel helsetilbud og tidlig innsats gir barn og unge trygghet og mestring i skolen. Flere aktører støtter at dette arbeidet krever stabile rammer og dedikert kompetanse ute i skolemiljøet.
I Sykepleien 21.10.2025 skriver leder i Landsforeningen for helsesykepleiere, Ann Karin Swang, at helsestasjons- og skolehelsetjenesten blir rasert av budsjettforslaget for 2026. Dette begrunnes med at øremerkede midler til helsestasjons- og skolehelsetjenesten legges inn i en tverrsektoriell pott som kan søkes på av flere aktører.
Også barneombudet har uttalt seg kritisk til at de øremerkede midlene til helsestasjons og skolehelsetjeneste forsvinner inn i en samlet pott i Barneombudets innspill til statsbudsjettet 2026.
Barneombudet viser til at kommunene søkte om over 1 milliard kroner i 2025, mens kun 451 millioner ble utbetalt og at dette illustrerer at kommunenes behov er vesentlig større enn de bevilgede midlene. De hadde derfor forventet en økning i øremerkede midler til helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Tjenestene mister kraft når kjernefunksjonen svekkes
Faggruppen for barne- og ungdomsfysioterapi i Norsk Fysioterapeutforbund støtter uttalelsene fra Swang og Barneombudet. Det er svært positivt med økte midler til laget rundt eleven. Samtidig er det viktig at kjernen i helsetjenestene til barn og unge består.
Helsestasjons- og skolehelsetjenesten er det nødvendige bindeleddet mellom utdanningssystemet og helsesektoren. Det er viktig at helsepersonell har en fast tilstedeværelse på skolen for å kunne fange opp behov tidlig og være tilgjengelige for elever, foreldre og lærere. Det er viktig med lavterskel helsetilbud og tidlig innsats før utfordringene har festet seg, noe som på sikt vil kreve mer ressurser.
Faggruppene styrker forebyggingen
Fysioterapeuter for barn og unge er en del av helsestasjons- og skolehelsetjenesten der helsesykepleierne er våre nærmeste samarbeidspartnere. Sammen jobber vi om tiltak rundt barn og unge på individ- og systemnivå. De senere årene har vi sammen, som anbefalt fra nasjonale føringer, satset stadig mer på helsefremmende og forebyggende arbeid på gruppe- og systemnivå.
Det etableres samarbeid med skolen på systemnivå for å avhjelpe utfordringer i skolehverdagen. I samarbeid med skolen kan dette bidra til et godt læringsmiljø som samtidig er godt for helsa. Målet er at færre elever skal trenge individuell oppfølging selv om mange fortsatt vil trenge det i tillegg.
Mange aktører kan bidra positivt med helsefremmende og forebyggende arbeid rundt barn og unge, men helsestasjons- og skolehelsetjenesten må bestå som kjernen i dette arbeidet. Vi forventer derfor at det reviderte statsbudsjettet for 2026 sørger for at midlene til helsestasjons- og skolehelsetjenesten blir øremerket. Med økt pott er det likevel tilgjengelige midler som flere aktører kan søke på slik at dette ikke går på bekostning av andre aktører.

























0 Kommentarer