Kommuners støtte til kommersielle aktører truer helsestasjonens gratisprinsipp
Digitale løsninger kan styrke helsestasjonstjenesten, men krever bevisste valg. Uten klare retningslinjer risikerer kommuner å støtte kommersielle aktører som undergraver gratisprinsippet.
Kommersielle aktører som støttes av kommuner og den offentlige helsetjenesten, kan utgjøre en trussel mot gratisprinsippet i Norge. Helsestasjonstjenesten er grunnpilaren i det kommunale helsetilbudet. Her får alle barn, uansett foreldrenes økonomi eller bakgrunn, den helsehjelpen de trenger i de mest sårbare faser av livet – helt gratis.
I møte med økt digitalisering og fremvekst av private aktører som tilbyr digitale løsninger, står gratisprinsippet i fare. Derfor er det viktig at digitaliseringen styrker, og ikke svekker, helsestasjonstjenesten.
Tilgjengelighet er en selvfølge
At helsestasjonstjenesten er gratis, gir likhet og rettferdighet ved at alle barnefamilier får tilbud om vaksinasjoner, helseundersøkelser og veiledning om ernæring, søvn og utvikling, uten å møte økonomiske barrierer. Det er avgjørende for å utjevne sosiale forskjeller og sikre alle barn en best mulig start på livet.
I tillegg gir gratis og lett tilgjengelige helsetjenester grunnlaget for å identifisere problemer tidlig, hindre alvorlige helseutfordringer og dermed avlaste helsevesenet på sikt. Dette må vernes i en tid hvor belastningen på helsevesenet er stor, og økonomiske og helsemessige forskjeller i samfunnet øker.
Både muligheter og fallgruver
Den digitale utviklingen åpner for spennende muligheter i helsestasjonstjenesten. Digitale verktøy kan forbedre tilgjengelighet, kvaliteten og effektiviteten i arbeidet, noe som er viktig i en tid hvor mangel på helsepersonell kan bli en utfordring.
Apper, digitale plattformer og verktøy har mulighet til å gi familier mer verdifull hjelp, informasjon og støtte og ønskes velkommen. Men mange løsninger er kommersielle, og kostnadene knyttet til deres bruk kan stå i veien for gratisprinsippet.
Reklame er en utfordring
Et eksempel på en digital løsning er den kommersielle appen Nørs. Appen har to løsninger. Den ene løsningen er for gravide og småbarnsforeldre som ønsker å gi «trygg informasjon og råd og nyttige verktøy i svangerskapet og småbarnsfasen». Den andre løsningen er for helsestasjonstjenesten som samler informasjon om den lokale kommunehelsetjenesten og blir en såkalt «Nørs-kommune».
Nørs for foreldre har innhold primært hentet fra offentlige og gratis tilgjengelige nettsider og kan lastes ned gratis. Utfordringene oppstår fordi appen inneholder reklame, og mange funksjoner er tilgjengelig kun via en betalingsløsning og når kommunen er en Nørs-kommune hvor jordmødre og helsesykepleiere ber foreldre laste ned appen og bruker den i konsultasjoner. Det kan utilsiktet og indirekte fremme løsninger med reklame og betalingsordninger for foreldre.
Vi trenger en opprydning
Helsesykepleierne NSF har tidligere initiert opprydninger knyttet til utdeling av produkter på helsestasjonen da det er i strid med yrkesetiske retningslinjer. Et eksempel er at det for cirka ti år siden ikke lengre ble lov å dele ut Møllers tran da helsestasjonen skal være reklamefri.
Ved å anbefale og tilrettelegge for kommersielle aktører risikerer kommunene å undergrave helsestasjonenes gratisprinsipp og bli en garantist for ulike løsninger. I en presset kommunal økonomi blir kommersielle aktører dessuten konkurrenter til kunnskapsbaserte digitale verktøy utviklet med offentlige midler.
Digitale løsninger er levende produkter som koster å drifte, vedlikeholde, oppdatere og supportere. Det kan likevel ikke være slik at foreldre skal ta regningen gjennom reklamefinansiering og betalingsløsninger.
Ledere og myndigheter har et ansvar
Ledere i helsetjenesten står overfor en kompleks oppgave med å navigere i et landskap av nye digitale løsninger samtidig som de sikrer at tjenestene forblir gratis, kunnskapsbaserte og tilgjengelige for alle.
Det er lett å bli blendet av selgere med «fantastiske tjenester» innpakket i god markedsføring og design og hvor ledere og ansatte ønsker å fremstå som fremoverlent og moderne. Dessverre finnes det få retningslinjer for hvilke digitale løsninger helsestasjonene bør satse på. Dette øker risikoen for valg som påfører foreldrene kostnader og begrenser tilgjengeligheten og som ikke er kunnskapsbaserte. Kommuner må derfor prioriterer kvalitetssikrede løsninger som er gratis for brukerne.
Bevar gratisprinsippet
For å lykkes med digitaliseringen av helsestasjonstjenesten må vi balansere innovasjon med samfunnsansvar. Regjeringens digitaliseringsstrategi 2024–2030 understreker at teknologi skal være et verktøy og ikke et mål i seg selv. Digitale løsninger må ha høy kvalitet, være brukervennlige og tilgjengelige for alle for å sikre tillit.
Vi trenger både offentlige og kommersielle aktører for å løse fremtidens behov og utfordringer. Gratisprinsippet er hjørnesteinen i helsestasjonstjenesten som sørger for likhet og rettferdighet. Samtidig som vi ønsker å være innovative, må vi holde dette prinsippet.
Det krever investering i utvikling av gode digitale løsninger, samarbeid mellom det offentlige og private og helsepersonell og ledere som foretar gode og bevisste valg hvor brukere ikke sitte igjen med kostnadene. Slik sikres alle barn i Norge en trygg og god start i livet – uten økonomiske barrierer og at digitaliseringen styrker og ikke svekker helsestasjonstjenesten.
0 Kommentarer