– Opplever å være litt alene om å ta avgjørelser som kan handle om liv og død
Sykepleiere som vurderer pasienter over telefon på legevaktsentral er redd for å gjøre feil, viser ny studie.
Sykepleiere som vurderer pasienter over telefon på legevaktsentral er redd for å gjøre feil, viser ny studie.
I dag finnes det ingen lovregulering av hva en legevakt eller legevaktsentral skal inneholde. Det er helt nødvendig for å kunne diskutere kvalitet, mener Elisabeth Holm Hansen.
For bare noen få år siden måtte AMK- og legevaktsentraler basere livsviktige prioriteringer på muntlige beskrivelser. Slik er det ikke lenger.
1. september fikk hele Norge felles legevaktnummer: 116117.
Alvorlige uønskede hendelser er sjeldne. Men når det skjer, er det kritisk for de involverte – for både pasient, pårørende og helsepersonell. Hendelsene må følges opp, og når det avdekkes svikt i systemet, må det brukes til å heve kvaliteten.
15. september er fristen for å mene noe om den nye akuttforskriften.
Det er faglig utfordrende å vurdere pasienter via telefon. Sykepleierne ønsker mer kollegastøtte, opplæring og veiledning.
Oslo legevakt på Aker sykehus og Kommunal akutt døgnenhet gir ikke ansatte god nok opplæring i rutiner og IKT-systemene, konkluderer Helsetilsynet etter tilsynssak.
– Nødhjelpssentraler er kanskje de mest utfordrende arbeidsplassene i hele helsevesenet, sier Astrid Harring. Hun har vært med på å forme en ny videreutdanning.
Historien om gravide Ida som ble funnet livløs etter kontakt med både legevakt, fastlege og AMK, danner bakteppet for Ukoms ferske rapport.