fbpx – Opplever å være litt alene om avgjørelser som kan handle om liv og død Hopp til hovedinnhold

– Opplever å være litt alene om å ta avgjørelser som kan handle om liv og død

Bildet viser Elisabeth Østensen, Ann Tove Johansen og Rebecca Krogh.

Sykepleiere som vurderer pasienter over telefon på legevaktsentral er redd for å gjøre feil, viser ny studie.

Det er i hovedsak sykepleiere som tar telefonen på legevakt. Ut fra det innringer forteller skal de vurdere, sette hastegrad og bestemme tiltak.

– De har mye ansvar hvilende på sine skuldre, sier Rebecca Krogh.

– Ofte opplever de å være litt alene om å ta avgjørelser som kan handle om liv og død.

Ikke forsket på før

Sammen med Ann Tove Johansen og Elisabeth Østensen har hun publisert en fagfellevurdert artikkel i Sykepleien Forskning om hvordan dette ansvaret oppleves.

Krogh og Ann Tove Johansen har lang erfaring fra legevaktsentral. Studien er del av deres master i avansert klinisk allmennsykepleie. Østensen er deres veileder.

Ifølge dem har det ikke tidligere vært forsket på dette i Norge.

– Med denne studien har vi bidratt til at disse sykepleierne har fått mulighet til å sette ord på sine opplevelser, sier Ann Tove Johansen.

– Skal kunne alt

Studien er kvalitativ og omfatter intervjuer med tolv erfarne sykepleiere på ulike legevaktsentraler. 

De beskriver jobben som variert og spennende. Men alle forteller om en redsel eller bekymring for å gjøre feil.

En beskriver det å være ny på legevaktsentral slik:

«Jeg var alltid redd for at jeg hadde tatt feil, forstått pasienten feil, eller at jeg ikke kunne nok om det pasienten ringte for.» 

Flere adresserer et behov for mer opplæring.

«Vi skal liksom kunne alle pasienter, diagnoser og symptomer etter fem dagers opplæring, jeg skjønner ikke at det er lov», sier en av sykepleierne.

Utrygt å være alene

Rebecca Krogh forteller at sykepleierne kjenner på en utrygghet. Selv om de har leger og annet medisinsk personell på legevakten, opplever de å være alene i selve samtalen.

– De er redd for å gjøre feil, fordi en feil vurdering kan få store konsekvenser, sier hun.

– Det oppleves personlig krevende, spesielt fordi de sjelden får vite hvordan det gikk med pasientene og dermed heller ikke om de hadde vurdert riktig.

Ann Tove Johansen peker på at når man vurderer pasienter over telefon, så vurderer man uten å se pasienten og ofte uten å ha noe bakgrunnsinformasjon.

– Faglig utfordrende

Selv om sykepleierne har hjelpemidler som er laget for å hjelpe dem med å vurdere og prioritere, oppleves de ikke som egnet for pasienter med sammensatte helseproblemer og diffuse symptomer.

Dette er en gruppe som mange eldre innringere representerer. Og i takt med at flere eldre bor hjemme, vil denne type henvendelser til legevaktene øke.

– Sykepleierne opplever disse samtalene som faglig utfordrende, og de må bruke all sin erfaring og kunnskap, forteller Rebecca Krogh.

– De trekker frem at kollegastøtte, samarbeid og diskusjon kunne vært til hjelp for dem. Og det mener de også kunne økt pasientsikkerheten.

Overrasket over de erfarne

Elisabeth Østensen tror funnene er nyttige for alle som vil ha innsikt i legevaktarbeid, og hva det kreves av sykepleiere som jobber der. 

– Spesielt gjelder det de som jobber med forbedringsarbeid på legevakt, sier hun.

– Det kan være ledere ved de ulike legevaktsentralene. De setter rammene og kravene for hvilken kompetanse og kunnskap sykepleiere i denne rollen må ha, og hvordan man skal tilrettelegge for det.

I studien kommer det klart frem at sykepleiere på legevaktsentral opplever at det er utrygt på jobb.

– Det var overraskende, sier Rebecca Krogh.

– Spesielt uventet var det at de med lang erfaring kjente på redsel og utrygghet, sier Ann Tove Johansen.

Ut fra funnene ser de et behov for å organisere arbeidet på legevakt annerledes.

– For det skal ikke oppleves som utrygt å gå på jobb.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse