fbpx Det mislykkede barnet Hopp til hovedinnhold

Det mislykkede barnet

Vi liker å tro at samfunnet er blitt mer barnevennlig. Men er det sant?
Som barn var jeg en periode fryktelig opptatt av at livet­ brått kunne ta slutt. Ettersom jeg vokste opp i et ­katolsk miljø, innebar døden ikke bare en slutt, men ­også en begynnelse. Som om ikke døden var skremmende nok, måtte­ jeg også forholde meg til et evig liv, trolig i skjærsilden, en institusjon tiltenkt personer som var for fromme til helvetet, men for syndige til himmelen. Konfrontert med dette­, gråt jeg mine redselstårer i barnesengen: Hvordan holde ut i evigheten?
 
Foreldrene mine holdt for sin del ikke ut med min evinnelige,­ nattlige gråt. De ante lite om mine eksistensielle kvaler og ­lengtet etter å få sove selv. Løsningen ble at de, hver gang jeg startet å tute i de små timer, tok meg opp fra barnesengen og senket meg i et kar fylt med iskaldt vann. Når jeg så omsider sluttet med griningen, ble jeg resolutt lagt tilbake i sengen. ­Ferdig med det.
 
 

Effektiv oppdragelse

Selvfølgelig var denne typen oppdragelse bare et utslag av datidens syn på barns utvikling. Voksne tenkte ikke så mye på om barneoppdragelsen var pedagogisk riktig, så lenge den var effektiv. Å overdøve den ene smerten med en annen, var definitivt virksomt. Barn ble sett på som uferdige mennesker med begrenset sjeleliv og ikke fullt utviklet smerteregister. Oppdragelsens hensikt var ikke først og fremst at barnet skulle være lykkelig, men at det ikke la seg til dårlige vaner. Skrik og gråt skulle derfor ikke oppmuntres. Foreldrene mine var overbevist om at de viste sin kjærlighet best ved at de avlærte meg den uvanen det var å hyle ut til alle døgnets tider.

Heldigvis har tiden og ideologien endret seg. Barn blir ikke lenger sendt til skoler hvor ugifte menn som hadde lovet å ­leve i sølibat, fikk lov til å ta hånd om ungeflokken. Det var før foreldremøter i det hele tatt var funnet opp. I dag møter barna våre heldigvis en helt annen voksenverden: En skole sprekkfull av pedagogisk kompetanse. De møter sosiallærere som har vært på kurs for å møte utfordrende atferd og helsesøstre som kan alt om liv og død og prevensjon. Tusenvis av psykologer skinner av innsikt i barnesinnet hvis det skulle gå så galt at barnet trenger hjelp fra PP-tjenesten eller BUP. Og i bakhånd har vi barnevernet som kan gripe inn når det blir krise.
 
 

Stjerner

Noen vil hevde at barn har gått fra å være en slags halvfabrikata på 60-tallet til selvsentrerte superstjerner i vår tid. De har rykket opp fra å være tilskuere til de voksnes liv, til å bli selve hovedrolleinnehaverne i familiens prosjekt. Tilsvarende er foreldrene blitt «degradert» til en mer beskjeden rolle­ som tilretteleggere, med det formålet å få fram barnets unike evner. 
Våre oppfatninger om barnesinnet er med andre ord blitt snudd opp ned i løpet av et halvt århundre. Man skulle tro at barn aldri har hatt det bedre. Likevel er det nettopp nå at vi ­hører advarsler fra personer som mener at barnets stemme ikke blir hørt i dagens samfunn. At all vår kunnskap og innsikt i barnets utvikling ikke forhindrer at voksne vender det døve øret til når barnet faktisk ikke har det bra. 
 
 

Ubehagelig

I sin bok «Du ser det ikke før du tror det» skriver­ tidligere barneminister Inga Marte Torkildsen at vold og seksuelle overgrep mot barn ofte ikke oppdages fordi ­lærere, helsesøstre og PPT ikke tør å ta konsekvensene av det de hører og ser hos barnet. Det samme er helsesøster Soveig Ude ­(Sykepleien 5/2015) opptatt av når hun spør foreldrene rett ut om de slår sine barn. Hun mener det blir feil når vi lar være å stille de vanskelige spørsmålene fordi det er ­ubehagelig. Helsepersonell må spørre, og foreldrene må lytte til hva barnet egentlig uttrykker når det er «vanskelig», mener Ude. 

Hvordan henger dette sammen med en utvikling i barne­oppdragelsen der barnet har fått stadig større plass? ­Forklaringen er trolig at vi ikke har kommet lenger enn at vi så gjerne heier fram det vellykkede barnet at vi sliter med å se det «mislykkede», særlig når vi har investert så mye i det. Et barn som ikke er glad, fornøyd og suksessfullt, bidrar ikke til å ­fremheve oss som de gode foreldrene vi ønsker å være.­ Akkurat som det vellykkede barnet raskt blir et bevis på en ­vellykket og optimalt fungerende familie, er et barn med ­atferdsvansker og problemer (et barn som griner) uttrykk for at vi ikke har klart oppgaven. I møtet med dette nederlaget, kan foreldre fort tenke­ at det ikke er dem selv, men barnet det er noe galt med. Og at de derfor bør sende det til reparasjon. 
 
 

Defekt

Tanken om at det u-glade barnet har en defekt som kan – og bør – rettes opp, er ikke gode nyheter for barnet selv. Det har ført til en eksplosjon av nye diagnoser og behandlingsregimer, men det spørs om disse har bidratt til å fremme barn og unges helse – eller om det bare er symptombekjempelse. Barnet blir riktignok lettere å håndtere: Det blir mindre gråt og jevnere humør. Men baksiden av medaljen er at slingrings­monnet for hva som kan godtas som normalt og/eller greit nok hos et barn, er blitt mye mindre. Og at foreldre blir mer opphengt i barnets framgang på normalitetsskalaen enn av hva barnet faktisk strir med.

Jeg er redd at voksne blir så opphengt i å sette familien i ­scene som et vellykket prosjekt, at barna bare blir hørt når de er med på å understreke dens suksess. Helsesøstre og annet­ helsepersonell som møter familier, har derfor en viktig oppgave­ i å lære foreldre å spisse ørene når barnet uttrykker noe annet enn det de selv vil høre.
Kanskje vi bare har gjort slingringsmonnet mindre?
Barth Tholens

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse