fbpx Helsepersonell skal ikke anbefale kommersielle apper Hopp til hovedinnhold

Helsepersonell skal ikke anbefale kommersielle apper

Bildet viser innleggsforfatterne

Vi støtter digital innovasjon, men insisterer på at gratisprinsippet må ligge fast. Det offentlige har ansvar for å sikre lik tilgang til helseinformasjon – ikke kommersielle aktører.

Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens holdning og meninger.

Debatten om den kommersielle appen Nørs:

Vi i Rådet for sykepleieetikk, faggruppe for helsesykepleiere NSF og Jordmorforbundet NSF synes det er svært viktig å være en del av debatten om hvordan digitale verktøy kan brukes og hva som anbefales i helsetjenesten. 

Vi mener det er viktig å presisere noen fundamentale prinsipper knyttet til gratisprinsippet i norsk helsevesen.

Helsepersonell skal sikre gratis tilgang til helseinformasjon

Først og fremst har vi helsesykepleiere og jordmødre som jobber på helsestasjonen, et grunnleggende ansvar for å sikre at alle gravide og småbarnsforeldre får god og gratis oppfølging. Dette er ikke bare en etisk forpliktelse, men et prinsipp som er forankret i vår helsetjeneste og folkehelseloven. I Nasjonal faglig retningslinjene for helsestasjonen og skolehelsetjenesten og helsestasjon ungdom står det at disse tjeneste skal være gratis, jamfør forskrift for helsestasjons- og skolehelsetjenesten § 3 fjerde ledd. 

Tilgangen til korrekt og kvalitetssikret informasjon skal ikke være avhengig av privatøkonomi eller hvorvidt noen har råd til å betale for tilleggsfunksjoner. 

Det er allmennkunnskap at offentlig helsehjelp er finansiert av skattepenger og ikke er «gratis» i ordets bokstavelige forstand. Likevel betyr gratisprinsippet at alle, uavhengig av økonomisk situasjon, skal ha lik tilgang til nødvendig informasjon og oppfølging. Ved at helsepersonell anbefaler en app med en betalingsmodell, blir det introdusert en ny terskel for tilgang til informasjon som burde være tilgjengelig for alle uten kostnad. 

Kommersielle apper utfordrer gratisprinsippet i helsetjenesten

Nors Care mener at NØRS-appen ikke utfordrer gratisprinsippet, fordi basisversjonen av appen er gratis og at kommuner kan publisere innhold kostnadsfritt. Vi mener dette overser et viktig poeng: At applikasjonen i tillegg inneholder reklame rettet mot nye foreldre, samt en betalt abonnementsversjon for å få tilgang til mer informasjon. 

Dette utfordrer gratisprinsippet, og vi mener at helsepersonell som tilbyr og forvalter viktige helsetjenester til gravide og familien, ikke skal anbefale kommersielle produkter. Vi kan informere om ulike kanaler for informasjon, men vi skal ikke anbefale kommersielle produkter til våre brukere. 

Gravide og småbarnsforeldre er en ressurssterk og betalingsvillig gruppe. Det er ikke vår oppgave å legge til rette for kommersielle tilbydere i dette markedet. Vår oppgave er å sørge for at alle har tilgang på riktig, kvalitetssikret og gratis helseinformasjon. 

Vi mener det er problematisk at familier blir anbefalt kommersielle produkter av helsepersonell. Det er mange år siden det ble slutt på utdeling av vareprøver i norske helsestasjoner, og vi tenker at det samme prinsippet må ligge til grunn når det gjelder apper som gjelder for bleier, kosttilskudd og barnemat.

Myndighetene kan utvikle digitale løsninger uten kommersialisering

Vi er helt enige i at forebyggende helsearbeid er underfinansiert og at innovasjon er nødvendig for å kunne tilby effektive helsetjenester. Vi er også helt enige i at forebygging er en viktig investering, men dette kan likevel ikke være en unnskyldning for at helsepersonell skal være med å markedsføre en kommersialisering av grunnleggende helseinformasjon. 

Nørs' modell innebærer en form for kommersialisering av en helsetjeneste som tradisjonelt har vært fri for betalingsløsninger. Når en app markedsføres med at den er gratis, men samtidig tilbyr betalte tilleggstjenester for eksempelvis ammeinformasjonslogging og direkte tilgang til helsepersonell, så kan dette skape ulikhet i tilgang til informasjon. 

Til slutt er det viktig å understreke at norske helsemyndigheter allerede har utviklet et gratis alternativ – Mamma Mia-appen – som er fri for reklame og kommersielle interesser. Dette viser at det er mulig å utvikle digitale løsninger uten å utfordre gratisprinsippet. 

Det er flott at teknologi kan bidra til å forbedre kommunikasjonen mellom helsevesenet og innbyggerne. Men vi må sikre at utviklingen av slike verktøy skjer på en måte som ivaretar gratisprinsippet og sikrer lik tilgang til helseinformasjon for alle. Dette ansvaret ligger hos det offentlige, ikke hos kommersielle aktører. 

Vi mener derfor fortsatt at representanter for den offentlige og kostnadsfrie oppfølgingen av gravide og småbarnsforeldre, ikke skal anbefale kommersielle produkter i sin oppfølging. 

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse