fbpx Pårørendeavtalen kan bli et enkelt, men veldig viktig verktøy Hopp til hovedinnhold

Pårørendeavtalen kan bli et enkelt, men veldig viktig verktøy

Bildet viser en ung, gråtende pasient som får en klem av pårørende. Bildet viser også en sykepleier som sitter på motsatt side av bordet.

Alle med koordinatorroller og helsepersonell som leder hjemmetjenester, bør ta seg tid til å bli kjent med avtalen.

Pårørendeavtalen ble lansert tidligere i høst. Den er et av tiltakene som skulle utarbeides som et resultat av Pårørendestrategien 2021–2025. Brukt riktig kan Pårørendeavtalen bli et godt verktøy som fremmer samarbeid og samhandling mellom helsepersonell og pårørende. 

Hva er en pårørendeavtale? 

Pårørendeavtale er et verktøy for å ivareta rettigheter og behov som pårørende med tyngende omsorgsoppgaver kan ha. Å ha tyngende oppgaver innebærer å yte mer enn 22 timer omsorg og hjelp i uken. Denne gruppen pårørende fikk ekstra rettigheter i loven om styrket pårørendestøtte, som kom 1. oktober 2017. Ifølge lovteksten skulle de særlig ha rett på informasjon og veiledning, støtte, avlastning og omsorgsstønad. 

Nasjonale pårørendeundersøkelser har vist at det er et stykke igjen til at dette er en virkelighet. De fire store gruppene pårørende som samhandler mye med helsetjenestene, etterlyser bedre informasjon om rettigheter og muligheter, avlastning og ikke minst at de blir hørt av og inkludert i tjenestene. Dette er foreldre til alvorlig syke barn, pårørende til pasienter med kroniske og sammensatte lidelser, pårørende til skrøpelige eldre, herunder demens, og pårørende innen rus og psykisk helse. 

Et verktøy for bedre å ivareta pårørende

Målet med pårørendeavtalen er å ivareta den pårørende og bedre samhandlingen og dialogen mellom pårørende og den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Det er altså ikke en avtale hvor pårørende forpliktes til å gjøre mer, men at tjenestene skal få vite hva de pårørende faktisk gjør, hva som er viktig for dem og hvordan man kan skape grobunn for et godt samarbeid. 

Hvorfor er dette viktig nå og fremover?

  • Vi vet at altfor mange pårørende med tyngende omsorg etterlyser og ønsker bedre informasjon, samarbeid med helsetjenesten, og at hjelpen blir mer forutsigbar for dem i hverdagen.
     
  • I fremtiden skal tjenestene mer hjem til oss, og det forventes mer av pårørende. Mange kommer til å oppleve lange perioder med omsorg for en nærstående og et tett samarbeid med tjenestene.
     
  • Desto viktigere blir det å få til et godt lag rundt pasienten eller brukeren som også ivaretar pårørende. Det er bra for alle parter.
     
  • Å få en kontaktperson vil være bra for mange. Jevnlig evaluering sikrer god dialog og gir muligheter for planlegging fra begge sider. Det kan forebygge og forhindre de farlige overgangene hvor hjelpebehov og funksjonsfall blir for store til at de fanges opp.

Målgruppen er personer som bor sammen med en pasient eller bruker som mottar omfattende tjenester fra kommunen. Kommunene med sine tjenestekontor og tildelingskontor vet nok hvilke grupper det er bra å starte med som utgangspunkt. 

Tidene vi er inne i, passer bra for en avtale

Vi er mange som står sammen i opplevelsen av tøffere tider. Overskriftene om kutt og nedskjæringer vil ramme både dere som jobber i tjenestene ,og de som står rundt dem som skal motta dem. Både den profesjonelle helsetjenesten og den uformelle hjelpen fra familie og nærstående møter nå tøffere hverdag. 

Klar kommunikasjon og tydelige avtaler vil kunne bidra til å forebygge konflikter mellom helsepersonell og pårørende. Det vil skape et bedre arbeidsmiljø og grunnlag for et bedre samarbeid med helsetjenesten og det kan vel ingen være motstander av. 

Det betyr dog ikke at vi skal godta at det kuttes eller tas bort tjenester, men vi er lite tjent med at vi går mot hverandre når slikt skjer. 

Bli kjent med avtalen

Vi mener avtalen kan bidra til at man i mye større grad hører med pårørende om hva som er viktig for dem, at de i større grad blir involvert og kan medvirke i tjenestene som gis til den de er pårørende til.

Alle med koordinatorroller og helsepersonell som leder hjemmetjenester, bør nå ta seg tid til å bli kjent med pårørendeavtalen. Har kommunen en pårørendekoordinator, vil nok avtalen bli godt kjent her. 

Kommunene kan også oppleve at ettersom pårørendeavtalen blir mer kjent, vil pårørende selv ta kontakt for å sikre at de får til en avtale med tjenestene. 

Pårørendeavtalen er tilknyttet veilederen for pårørende i helse og omsorgstjenestene

Her vil man finne: 

  • en guide til å forberede en samtale med pårørende
  • et forslag til invitasjon til pårørende 
  • en samtaleguide med viktige temaer i samtalen
  • presentasjon som opplæringsmateriell til ansatte i kommunen
  • opplæringsfilmer er under utarbeidelse

Pårørendeavtalen kan bli et enkelt, men veldig viktig verktøy for en gruppe pårørende som virkelig trenger det. Tjenestene er ikke tjent med pårørende som sliter seg ut, og at dette heller ikke fanges opp.

Vi håper avtalen blir godt mottatt. Brukt riktig kan den bidra til å bygge et sterkt team rundt pasienter og brukere.

1 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Leif

Pårørende
2 days 18 hours siden

Jeg har ikke lest pårørendeavtalen. Det er fordi jeg er lei av å lese dokumenter som ikke fører til annet enn frustrasjon. Jeg skjønner at intensjonene er gode, men så hinsides (unnskyld) realitetene: De pårørende skal etterspørre avtalen og gjøre den kjent hos kommunene! Hvordan skal de pårørende vite om avtalen? Har forfatteren prøvd å etterspørre noe nytt fra en kommune? Noe som kommunen ikke har fra før?

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse