Dårlig behandling av pårørende truer pasientsikkerheten
En ny rapport viser at de pårørende er viktige for å ivareta pasientsikkerheten, men helsetjenesten svikter sine oppgaver på dette området.
I går kom Ukoms rapport «Pårørende sikrer trygg behandling». Konklusjonen er at de pårørende i liten grad blir hørt eller ivaretatt. Dette mener Ukom truer pasientsikkerheten.
– Dessverre ikke overraskende
Leder i Pårørendealliansen Anita Vatland er godt kjent med rapporten. Hennes kollega Anne-Grethe Terjesen deltok i en studioprat da Ukom la frem rapporten. (se opptaket fra studiopraten nederst i saken)
– Hva tenker du om funnene i Ukoms rapport?
– Dette er dessverre ikke overraskende. Vi får nok en gang bekreftet at de pårørende ikke blir hørt, informert eller ivaretatt etter alvorlige hendelser, sier Vatland.
– Bjella må festes på katten
– Hvorfor er det slik?
– Det vi ser er at det ikke er noen som har et tydelig ansvar for alt som skal gjøres med og for pårørende. Da blir alle rettigheter, pårørendeveilederen, rapporter og gode intensjoner fort bare til fine ord. Praksis med å involvere pårørende i systemet endres ikke, sier Vatland.
Hun mener det derfor er helt nødvendig at det tas grep.
– Slik det er nå, er det tilfeldig hvordan sykehus og kommune inkluderer de pårørende og ivaretar deres kunnskaper.
Ukoms rapport viser at dette er et generelt problem i alle deler av helsetjenesten. Det gjelder somatikk, psykiatri og helsetjenester til barn.
– Bjella må henges på katten – altså ansvaret for å ivareta de pårørende må plasseres opp i ledelsen og inn i direktørens stab.
Vatland har liten tro på at det blir endringer før noen får et faglig ansvar for å ivareta dette som en del av pasientsikkerheten.
– En annen suksessfaktor er at det må jobbes systematisk med dette. Det får vi til når noen har et ansvar, legger hun til.
Mye dårlig samvittighet
– Hva tenker du sykepleierne kan bidra med?
– Vi vet at mange sykepleiere har dårlig samvittighet for at de har for lite tid til godt pårørendearbeid som en pårørendesamtale. Vi vet at helsetjenesten er presset på tid og ressurser. Derfor er det viktig at sykepleierne får tid til samtaler, som betyr så uendelig mye for dem det gjelder.
Vatland oppfordrer sykepleierne til å kreve svar.
– Spør arbeidsgiver hvem som har ansvaret for å ivareta de pårørende og hva som er prosedyren for dette på deres arbeidssted. I tillegg bør de kreve å få avsatt tid til å gjøre dette.
Hun mener det burde være mulig å få til.
– Vi har nå omfattende dokumentasjon gjennom rapporter og undersøkelser på at pårørende er svært viktig for pasientsikkerheten. Sammen med helsetjenesten bør vi gjøre alt for å være et godt lag rundt pasient og bruker, sier hun.
0 Kommentarer