fbpx Pasientene kan hjelpe til med å få ned ventetiden Hopp til hovedinnhold

Pasientene kan hjelpe til med å få ned ventetiden

Bildet viser portretter av innleggsforfatter Bjug Ringstad og Ellen Henriette Pettersen

Sykehuset Innlandet sliter med økende ventetider etter pandemien. Flere tiltak er satt i verk for å utnytte kapasiteten bedre og redusere belastningen på helsepersonell.

Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens holdning og meninger.

Sykehuset Innlandet har igangsatt et større arbeid for å redusere ventetidene for utredning og behandling, men vi har behov for at pasientene hjelper til og møter opp til planlagt time. Hver dag er det 80 pasienter som ikke møter til avtalt time, og daglig utsettes mer enn 200 timeavtaler av pasientene selv.

Regjeringen vil snu trenden og få ned ventetidene til sykehusene, og helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre lanserte 13. mai 2024 Ventetidsløftet, sammen med Fagforbundet, Norsk Sykepleierforbund, Den norske legeforening, Delta, Psykologforeningen, Spekter, Virke, NHO Geneo og de regionale helseforetakene. 

Sykehuset Innlandet har igangsatt et stort prosjekt for å redusere tiden innbyggerne i Innlandet må vente på utredning og behandling.

Det er en krevende situasjon

Sykehuset Innlandet har på lik linje med andre helseforetak, utfordringer med forsinkelser og lengre ventetider etter årene med pandemi. Det er en krevende situasjon både for pasientene som må vente på behandling og for dem som jobber på sykehusene.

Utfordringen påvirker ikke de akutte behandlingstilbudene i Sykehuset Innlandet. Alle pasienter som trenger akutt helsehjelp, får det. Det er mange av de som venter på en avtalt konsultasjon eller en planlagt behandling, som nå må vente lengre.

Ett av de viktigste virkemidlene for å bedre situasjonen er å utnytte kapasiteten i helsetjenesten best mulig. De økende bemanningsutfordringene innenfor flere områder minner oss på at helsepersonell er en knapphetsressurs. Deres tid, innsats og kompetanse må benyttes godt.

I årets åtte første måneder var det 12 497 pasienter som ikke møtte til avtalt time i Sykehuset Innlandet uten å gi beskjed. Det utgjør om lag 80 konsultasjoner for hver ukedag. I mange tilfeller klarer avdelingene å tilpasse seg slike uforutsette endringer i dagsprogrammet, men ofte fører det til at helsepersonell må vente.

Merarbeid for sykehusene

Antall tilfeller hvor pasienten utsetter time, er nærmest doblet de siste fem årene. Ved utgangen av august var det 37 536 tilfeller hvor pasienten selv utsatte timen. Det utgjør 235 timer hver ukedag. Ofte kan disse avlysningene komme tett opp mot planlagt time. Ved for eksempel planlagte operasjoner kan det i enkelte tilfeller medføre at et helt operasjonsteam står uten pasient. I tillegg skaper avbestillinger og flytting av timer betydelige mengder merarbeid for de som koordinerer operasjonsteamene.

Når helsepersonell venter, innebærer det at sykehus står med ledig kapasitet samtidig som andre pasienter står i kø. Vi oppfordrer derfor pasientene til å ha høy terskel for å utsette timen eller operasjonen, eventuelt gi beskjed i god tid hvis de ikke har anledning til å komme til avtalt tid. Da kan avdelingen tilby timen til andre som venter.

Det er ulike årsaker til at pasienter ikke møter til avtalt time, både medisinske og andre årsaker. Vi må huske på at noen har helsemessige utfordringer som gjør det vanskelig for dem å møte opp. Sykehuset kan også bli flinkere til å spørre pasientene om det er noe som kan legges bedre til rette.

Jobber målrettet

Sykehuset Innlandet har i flere år jobbet målrettet med tiltak for å øke oppmøteandelen. Blant annet har tilbud om SMS-varsling for påminnelse av time og digitalisering av pasientbrev hatt positive virkninger. Innen psykisk helsevern er det satt i gang flere tiltak de siste årene, blant annet telefonisk kontakt før oppmøte, spesielt for førstegangskonsultasjoner. Det har i år gitt en forbedring.

Gjennom å gi beskjed hvis man er forhindret fra å møte til avtalt time kan pasienten raskere få avtalt ny time for seg selv samtidig som man slipper frem andre pasienter som står på venteliste. 

Hvis vi klarer å øke oppmøteandelen ytterligere vil det også være et viktig bidrag til å redusere belastningen på helsepersonell. Det kan ha stor betydning i en tid der deler av helsetjenesten preges av bemanningsutfordringer. Ved å møte opp eller gi beskjed, bidrar man til å forbedre ressursutnyttelsen i sykehusene.

Mindre venting for pasienter og ansatte, gir en bedre helsetjeneste.

Teksten ble først publisert av Ringsaker Blad Brumunddølen.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse