fbpx – Sykepleiere dras mellom pasienter og PC Hopp til hovedinnhold

– Sykepleiere dras mellom pasienter og PC

Hege Andersen Hæhre

– Dokumentering av pasientinformasjon er veldig viktig, men måten vi bruker digitale verktøy på i dag, er langt fra optimal, sier fagutviklingssykepleier Hege Andersen Hæhre.

Høyt oppe i Ringerike Sykehus, i den medisinske avdelingen, er det et lite rom på snaut ti kvadratmeter.

Her står PC-ene tett og kontorstolene enda tettere.

Ved vaktskifte sitter det opp til seks sykepleiere og annet helsepersonell her for å oppdatere seg på dagens pasienter.

– Da kan det fort bli mye lyd og ikke alltid like lett å konsentrere seg, forteller Hege Andersen Hæhre.

Brukernavn og passord

Som fagutviklingssykepleier jobber Hæhre blant annet med forbedringsarbeid, utvikling av prosedyrer og opplæring. Hun har således god innsikt i hvordan sykepleiernes arbeidshverdag ser ut. Dessuten jobber hun selv klinisk hver fjerde helg.

Overfor Sykepleien skildrer hun hvordan sykepleierne på hennes avdeling forholder seg digitale verktøy i løpet av en vanlig vakt.

Bare det å starte opp PC og logge inn tar noen minutter
Hege Andersen Hæhre, fagutviklingssykepleier

– Når dagvakten starter klokken kvart over sju, må alle først logge seg på PC med brukernavn og passord. Deretter må de åpne og logge inn i ulike programmer og systemer som benyttes for å lese pasientjournal, prøveresultater, kurver, meldinger og så videre.

Det er mange vinduer som må åpnes og mye informasjon å forholde seg til.

– Bare det å starte opp PC og logge inn tar noen minutter. Du sitter og ser hvordan printere og annet lastes inn.

(Artikkelen fortsetter nedenfor diagrammet.)


 


Går fort et par timer

Nylig gjennomførte Sykepleien en større spørreundersøkelse der det kom frem at sykepleiere i snitt bruker nærmere to timer på elektronisk pasientjournal (EPJ) i løpet av en normal arbeidsdag. 

Hæhre nikker gjenkjennende.

– Om du skal finne all relevant informasjon og dokumentere skikkelig, går det fort et par timer om ikke mer.

EPJ-løsningen Dips er bare ett av verktøyene det må logges inn i. Metavision er et annet. Her finner og registrerer sykepleierne blant annet medisinsk utstyr, måleresultater og medikamentoversikt. I tillegg kommer meldinger fra kommunen og andre aktører.

– Når sykepleierne har lest seg opp på pasientene de skal ha ansvar for den dagen, går de ut på avdelingen, gjerne i team, forteller Hæhre.

Det er vekking, stell, frokost, målinger og medisinering. Informasjon som skal registreres i ulike digitale systemer, noteres gjerne med penn på pasientlistene.

Deretter går man tilbake til arbeidsstasjonen for å gjøre selve registreringen og dokumenteringen.

– Ofte kan du oppdage ved pasientsengen at det er informasjon eller oppdateringer du mangler eller trenger å se nærmere på. Da må du igjen tilbake til arbeidsstasjonen. 

Hæhre synes er vanskelig å anslå hvor mange turer innom arbeidsstasjonen det i snitt blir i løpet av dagen, men man trenger fort begge hender om de skal telles på fingrene.

Hver gang må det logges inn i de ulike systemene på nytt med brukernavn og passord.

Hege Andersen Hæhre

Fragmenterte dager

Kortere liggetid på sykehus medfører hyppige ut- og innskrivinger, noe som øker volumet av informasjon som skal registreres og utveksles.

Ifølge Hæhre bidrar dette til å gjøre dagene veldig fragmenterte. Arbeidstrykket på avdelingen kan ofte være høyt, og de stadige avbrytelsene gjør noe med konsentrasjonen og tilstedeværelsen som kreves av en sykepleier.

– Spesielt er det hektisk om morgenen. Legen går sin previsitt rett etter klokken ni. Da må sykepleierne være oppdaterte.

Fortsatt er det mye dobbeltregistrering og identisk informasjon som må legges inn manuelt flere steder
Hege Andersen Hæhre, fagutviklingssykepleier

Hæhre understreker mange digitale verktøy som benyttes for dokumentering og kommunikasjon i utgangspunktet er gode, viktige og solide.

Utfordringene oppstår når de brukes i praksis.

– Fortsatt er det mye dobbeltregistrering og identisk informasjon som må legges inn manuelt flere steder, forteller hun.

Ting tar tid

I helsesektoren jobbes og investeres det for tiden mye i å få ulike digitale systemer til å snakke sammen, integreres, bli brukervennlige og fungere på mobile enheter ansatte kan ha med seg ut til pasientene. Men ting tar tid og implementering er krevende.

Hæhre mener mye tid kunne vært spart dersom klinisk informasjon ble høstet direkte fra måle- og monitoreringsinstrumenter. Slike løsninger har det vært en del snakk om de siste årene. 

– Det har vært flere spennende pilotprosjekter på dette feltet, men det tar veldig langt tid før nyvinninger blir bredt tatt i bruk og reelle gevinster lar vente på seg.

Måling av blodsukker trekkes frem som eksempel.

– Hos oss kan EPJ-systemet høste blodsukkernivå direkte fra digitale måleinstrument, men så må vi i tillegg legge verdiene over manuelt til Metavision.

Faglig viktig

Hæhre understreker at god dokumentering er faglig viktig for sykepleiere. 

– Men det blir stadig større krav til hva som skal dokumenteres og hvordan. 

En konsekvens er ifølge Hæhre at sykepleiere hele tiden dras mellom pasient og PC. Mellom senger og skjermer.

– Som sykepleiere er vi opptatt å være mest mulig hos pasientene for å trygge dem, informere og se hva de trenger. Det krever at vi er mentalt til stede. Vi må kunne si at «jeg ser deg og skal hjelpe deg».

Hæhre mener dagens bruk av digitale verktøy, hvor nyttige og viktige de enn er, bidrar til å gjøre dette pasientnære idealet vanskelig.

– Vi har uante muligheter i vårt EPJ-system. Det er ikke måte på hvor mye du kan registrere om hver enkelt pasient, men vi må hele tiden prioritere.

– Dersom vi prioriterer det pasientnære for mye, går det utover kvaliteten på dokumenteringen. Dersom vi forsøker å dokumentere best mulig, går det ut over det pasientnære.

(Artikkelen fortsetter nedenfor diagrammet.)


 


Har blitt mer krevende

Et uttalt politisk mål i Norge er at «helsepersonell skal ha tilgang til brukervennlige digitale arbeidsverktøy som spiller godt sammen, gir god beslutningsstøtte og støtter deres arbeidsprosesser». 

I Sykepleiens spørreundersøkelse oppga likevel et klart flertall av respondentene at journalføring og dokumentering hadde blitt mer krevende i løpet av deres tid som sykepleiere.

Før var vi mer ute hos pasienten. Nå krever helhetlig pasientarbeid at vi bruker mye mer tid foran skjermene.
Hege Andersen Hæhre, fagutviklingssykepleier

Hæhre kjenner seg igjen. Hun har jobbet ved Ringerike sykehus i snart 17 år, de tre siste som fagutviklingssykepleier.

– Før var vi mer ute hos pasienten. Nå krever helhetlig pasientarbeid at vi bruker mye mer tid foran skjermene, sier hun. 

– Som sykepleier får du ikke gjort jobben din om du ikke er oppdatert elektronisk, og det tar nødvendigvis tid.

Hege Andersen Hæhre

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse