Mener matten du trenger som sykepleier, ikke er spesielt komplisert
Selv om han hadde en toer i matte på vitnemålet, synes Ole Sebastian Bach eksamen i legemiddelregning var påfallende enkel. – En utbredt misforståelse at legemiddelregning bare handler om matematikk, sier en av dem som lager oppgavene.
Artikkelen er oppdatert 29.8.24.
– Jeg klarte medikamentregning på første forsøk, forteller psykiatrisk sykepleier Ole Sebastian Bach til Sykepleien.
– Vi hadde to timer på oss. Jeg leverte etter 45 minutter. Da hadde jeg trippelsjekket svarene.
Gjennom videregående vekslet Ole Sebastian Bach mellom 3 og 4 i matte. Etter å ha hatt en dårlig dag før eksamen, endte han derimot opp med en toer i såkalt S2-matte på vitnemålet.
Han søkte sykepleierutdanning i 2015, før karakterkravene for matematikk og norsk ble innført. Kravene gjelder dessuten for P eller T-matematikk og ikke S-matte.
– Jeg elsker sykepleiefaget. Den ene toeren i matte har ikke påvirket meg i utøvelsen av yrket, sier han.
«Trenger ikke 3 i matte»
Nylig gjennomførte Sykepleien en spørreundersøkelse i forbindelse med at karakterkravene for opptak til grunnutdanningen skal fjernes, fem år etter at de ble innført.
Over 3000 NSF-medlemmer svarte. Et flertall syntes karakterkravene burde beholdes, men meningene var delte og nyanserte.
I fritekstsvar var det for eksempel flere som påpekte, som Bach, at selve matematikken som trengs, ikke er av den mest komplisere typen.
«Matten man benytter i medikamentregning, lærer man på ungdomsskolen», skrev en.
«Man trenger ikke 3 i matte for å klare pluss, minus, ganging og deling», mente en annen.
– En utbredt misforståelse
– Det er en utbredt misforståelse at legemiddelregning bare handler om matematikk.
Det sier universitetslektor ved Oslomet, Hedvig E. Halvorsrud.
– Vel så viktig er forståelse for begrepene i legemiddelhåndteringen og evne til logisk tenkning. Legemiddelregning er et verktøy som igjen er en del av forsvarlig legemiddelhåndtering.
Halvorsrud påpeker at også norskkunnskaper er viktig i denne sammenheng med tanke på fagspråkforståelse.
– Man kan ikke se matematikk som løsrevet fra sammenhengen den skal brukes i.
Halvorsrud har utviklet eksamensoppgaver for legemiddelregning i en årrekke og er aktivt medlem av Forum for legemiddelregning VID, LDH og Oslomet. Målet med dette forumet er å sørge for at oppgavene ved de ulike utdanningene har likt nivå, samt å holde tritt med endringer i regler og formelle krav.
– Når vi utformer oppgavene, er vi særlig opptatt av at kandidatene skal vise forståelse for hva ulike begreper inneholder.
Hun illustrerer med noen eksempler:
– Om en student konkluderer med at pasienten skal ha et uforholdsmessig høyt antall tabletter per døgn eller et stort volum av et medikament som skal gis som dråper, er det ikke matematikken i seg selv som er problemet. Da handler det sannsynligvis om å forstå størrelser og se regningen i en legemiddelhåndteringssammenheng.
Trenger logisk sans
Halvorsrud har opplevd studenter med toppkarakter i matte fra videregående som har strøket på legemiddelregning fordi de ikke er godt nok kjent med begrepene som brukes i legemiddelhåndteringen.
På den andre siden kan studenter som har slitt med matteskrekk tidligere, synes legemiddelregning er enkelt, fordi de har god, praktisk forståelse.
– Det er dokumentert at jo bedre karakterer du har i matematikk, jo større sjanse er det for at du også har bedre logisk kapasitet og evne til resonnering, så dette handler som sagt ikke utelukkende om matte og er selvfølgelig også veldig individuelt fra student til student.
– Å utvikle denne ferdigheten er en prosess som tar tid. Det handler om modning og videreutvikling av begrepsforståelse og resonnering.
Ifølge Halvorsrud er dette noe man får anledning til gjennom blant annet matematikkundervisningen på videregående der de grunnleggende begrepene og ferdighetene videreutvikles og modnes gjennom flere år.
Universitetslektoren påpeker at det er flere fag enn legemiddelregning studentene trenger logisk sans og begrepsforståelse til i utdanningen og som sykepleier.
– Jeg støtter derfor karakterkravene for å komme inn på sykepleierutdanningen og mener det fortsatt skal være høye krav.
Greit å fjerne krav
Psykiatrisk sykepleier Ole Sebastian Bach mener på sin side at karakterkrav, både i matte og norsk, kan ekskludere mange som kan bli gode sykepleiere.
Han forteller om en dyktig studievenn med dysleksi og om tidligere kolleger som snakket gebrokkent norsk, men som var faglig sterke.
– Jeg synes det er greit at karakterkravene fjernes, men er kanskje litt partisk med tanke på egen bakgrunn, sier han.
Bach mener det er andre ting ved utdanningen man heller bør ta tak i, og skulle gjerne sett at studieløpene og hva som vektlegges under grunnutdanningen ble vesentlig mer likt ved de ulike studiestedene.
– Og om målet er flere sykepleiere, bør man heller se på lønn, bemanning og arbeidsbelastning enn karakterer fra videregående.
Formuleringer om at Bach ikke ville kommet inn med karakterkrav er endret, da kravene ikke gjelder S-matte.
7 Kommentarer
Janin
,Har jobbet lenge som sykepleier, vi snakker nesten 30 år, og har aldri opplevd at avansert kunnskap i matematikk er hverken nødvendig eller har blitt anvendt... Tvert imot ser jeg at noen unge kollegaer mankerer noen evner på tross av karakterkrav siden de bruker kalkulator bl.a. De blir og er flinke pga sykepleie-evnene de har, ikke pga matte-kunnskap. Så om noen ikke er så flink i matematikk er det allikevel ikke noe i veien for å være en topp sykepleier.
Philip
,Å senke krav og forventninger for å øke søkertall til sykepleierutdanningen kan kanskje hjelpe på antallet søkere, men det løser ikke de reelle utfordringene. Jeg tror ikke at å fjerne karakterkravet er riktig vei å gå. Når vi senker kravene, risikerer vi å undergrave kvaliteten på utdanningen og kompetansen i yrket. Krav og forventninger er viktige for å sikre gode prestasjoner, og jeg er skeptisk til at "å gjøre ting lettere" er en god løsning. I tillegg liker jeg ikke hvordan dette kan skape en presedens for å senke forventninger også i andre sammenhenger. Samtidig tror jeg det er viktig å skille mellom personlige egenskaper og faglige evner. Jeg vil aldri påstå at personer som ikke møter karakterkravet er mindre egnet som personer, men formelle krav og forventninger må være på plass. Hvis målet er å løse sykepleiermangelen, kan vi jo like godt fjerne alle krav – men vil det virkelig løse problemet, eller bare skape flere?
Terje Årsvoll Olsen
,«Når vi senker kravene, risikerer vi å undergrave kvaliteten på utdanningen og kompetansen i yrket.», skriver du! Vet du eller noen andre det? Vi kunne like gjerne se motsatt på det: «studentene har jo tre i matte, så da kan vi ta lettere på dette i utdanningen. Forskriften krever ikke prøver med null feil, men de fleste utdanninger har opprettholdt dette enten som en test eller en prøve.
Arve Austad
,Her har vel Bach misforstått karakterkravet? Kravet til 3 i matematikk gjelder/gjaldt P-matte. For dem med R- eller S-matte holder det med bestått slik Bach har. Med karakteren 2 i S2 (og reelt kompetansenivå på mellom 3 og 4) ligger han skyhøyt over kravet til 3 i P-matte.
Morten Ludvik
,Ja, jeg tenkte det samme S matte er i en totalt annen liga sammenlignet med P matte. Det er eliteserien og 4. Div.
Anna Cathrine
,Det hever ikke akkurat respekten og statusen til sykepleieryrket, at man nå senker kravene for å komme inn på utdannelsen! Det man signaliserer med dette, er at det ikke kreves særlig mye for å utdanne seg til sykepleier: ikke en gang 3 i matte eller norsk behøves. Lavere status hjelper ikke på for å kreve høyere lønn! Jeg synes det er en skam at myndighetene tyr til senket krav for å få flere sykepleiere inn i utdannelsen, i stedet for å gjøre det som er helt nødvendig for å beholde sykepleiere og gjøre det attraktivt å bli sykepleier, nemlig høyere lønn og bedre arbeidsvilkår!
Benjamin
,Jeg er veldig for at det skal være et krav for studenter som skal inn i et så krevende, og utfordrende studie.Det er et stort ansvar i profesjonen som sykepleier. Lenge har jeg vert usikker på egen evne til å klare studie, og yrket.
Det er et stort ansvar som ligger på en sykepleiers skuldre. Karakterkravene var med på å sette nettopp KRAV til nye studenter. En liten barriere for å søke på sykepleien «siden jeg ikke kom inn på noe annet».
Samtidig ser jeg noen av poengene fra denne artikkelen. Matteprøven var noe misvisende ift hva som kreves av en sykepleier. Det er ikke mange matematiske formler en sykepleier skal kunne mestre. Så argumentet med at det er viktigere med en logisk sans støtter jeg opp under. Så er det å se på hvordan en kan klare å dokumentere dette hos studenter som ønsker å komme inn på sykepleien.
Når jeg ser på flere samfunnskritiske yrker så er det andre krav en karakterkrav for å komme inn på en utdannelse. Fysiske og kognetive krav. Og da lurer jeg på hvorfor det ikke kreves noe mer for studenter som søker på sykepleien.
Lenge har jeg tenkt på om det hadde vert lurt at studenter måtte vise til at de behersket å benytte seg av formlene som brukes i legemiddelregning. Det hadde vert en fordel at studenter viser til forståelse i akkurat det de kommer til å få bruk for i sin grunnutdannelse som sykepleier.
Jeg kan forstå argumentene for at sykepleiere skal ha en forståelse for samfunnsmattematikk når en skal jobbe i ledelsen i kommunale og satlige instanser. Men hvorfor en sykepleier på gulvet skal kunne algorytmisk tenking og programmering forstår jeg ikke (hentet fra emne i s1 matematikk).
At det skal være krav for søkere på sykepleien er jeg for, men kansje vi skal se på flere måter å kunne kreve dette av studenter en rene karakterkrav?
Jeg bare tenker høyt.