fbpx Når noen banker på døren, må helsesykepleieren være forberedt Hopp til hovedinnhold

Når noen banker på døren, må helsesykepleieren være forberedt

Liv Jane Raknes Brekke

Helsesykepleieren må håndtere både det planlagte og det uventede. Praksis krever raske vurderinger som ofte går utover det lærebøkene forbereder dem på.

Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens holdning og meninger.

Det nærmer seg lunsjtider for helsesykepleieren ved en videregående skole. Vedkommende skal bare signere enda et journalnotat, men så … Det banker på døren. Utenfor står en jente som helsesykepleier kjenner fra før. Helsesykepleieren ser med en gang at noe har hendt og sier: «Kom inn». 

I skolehelsetjenesten er helsesykepleier til stede på ungdommenes arbeidsplass. Hensikten er å være lett tilgjengelig når ungdommen har behov for å søke helsehjelp. Å stå i første linje kan bety raske omstillinger og møter med virkeligheter som ikke passer inn i metodemanualene. 

Hvordan kan fremtidige helsesykepleier rustes og hvilke støttestrukturer behøver helsesykepleiere for å yte helsetjenester i tråd med helsemyndighetenes føringer i skolehelsetjenesten? 

Må bygge bro mellom teori og praksis

Helsesykepleiernes oppgaver er variert, og ungdommene kan lære helsesykepleier å kjenne gjennom undervisningsopplegg i klassen, eller at de stikker innom helsesykepleierkontoret med venner for å spørre om prevensjon. 

Lovverk og retningslinjer legger føringer for at helsesykepleier skal forebygge, avdekke og avverge omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep. Situasjoner med denne type informasjon kan komme brått på. Det er skjøre møter som behøver en varhet hos helsesykepleier for å fange opp når ungdommen er klar til å fortelle. 

Dette kan trenes på under utdanningen gjennom ferdighetstrening og refleksjon knyttet til faglige og etiske dilemma. Det er pedagogiske opplegg som kan være ressurskrevende, men bør prioriteres for å bygge bro mellom teori og praksis. 

Det er mye som ikke står i boken

Det jobbes godt blant både sentrale helsemyndigheter og fagmiljø for å kvalitetssikre arbeidsoppgavene til helsesykepleierne i skolehelsetjenesten. I møte med ungdom ute i praksis støtes det likevel på situasjoner som skaper faglige og etiske dilemma for helsesykepleier. 

«Det er mye som ikke står i boken.» Slik svarer en helsesykepleierstudent under et praksisbesøk med student, lærer og praksisveileder. Utsagnet ble et utgangspunkt for å sette ord på utfordringer knyttet til faglige dilemma som ikke kan leses ut av retningslinjer og faglitteratur med to streker under svaret. 

Samarbeidet mellom utdanningsinstitusjonen og praksisfeltet med helsesykepleieren som praksisveileder, er sentral i utdanningen av nye helsesykepleiere. Å delta i utfordrende praksissituasjoner sammen med erfarne helsesykepleiere gir studentene autentiske praksiserfaringer som styrker evnen å ta kunnskapsbaserte vurdering i framtidig praksis. 

Å dele og reflektere over praksiserfaringer bidrar til å bygge yrkesidentitet som helsesykepleier. Det er en prosess som pågår underveis i utdanningen fra å lese teori og observere praksis med et utenfra blikk til å tenke, snakke og handle som en helsesykepleier. 

Helsesykepleiere trenger støtte

Det står opptatt på kontordøren til helsesykepleier på ungdomsskolen. Det har det gjort lenge nå. Har helsesykepleier gått ut og glemt å endre skiltet til ledig? Det er en lærer i følge med en elev som står utenfor og undrer. Døren inn til helsesykepleierkontoret åpnes forsiktig: «Å, er du her?» Ja, helsesykepleier er der. Vedkommende sitter i dyp konsentrasjons og lytter til en ungdom. Helsesykepleier er opptatt av å romme ungdommens fortelling samtidig som tanker som «hvordan gå videre fra her?» kverner i hodet. 

Det behøves støttestrukturer rundt helsesykepleier for å forvalte ungdommenes historier og sørge for tilgjengelighet i skolehelsetjenesten. Fra utdanningsinstitusjonenes side behøves det å legge vekt på å utdanne helsesykepleiere som kan kommunisere tydelig om utfordringsbilde som avdekkes til andre relevante profesjoner ved behov for å sette i verk tiltak. 

Vi må utdanne bærekraftige helsesykepleiere

Samtidig som helsesykepleier står støtt i eget yrkesfaglige ståsted, må vedkommende være oppmerksom på at profesjonene det kommuniseres med, har andre faglige forankringer og vil tenke og oppfatte budskap på bakgrunn av det. Kollegaveiledning og kompetanseheving på tvers av profesjoner kan bidra til å lære hverandres faglige ståsted å kjenne samt gjøre kommunikasjonen mellom profesjonene lettere. 

For å utruste fremtidige helsesykepleiere og utvikle et bærekraftig helsetilbud til ungdom i skolehelsetjenesten behøves innsats fra flere hold. Utdanningsinstitusjoner som utdanner helsesykepleiere, må benytte pedagogiske metoder som forbereder fremtidige helsesykepleiere på utfordringene i praksis. Her spiller praksisstudiene en sentral rolle. I kommunehelsetjenesten behøves nødvendige støttestrukturer rundt helsesykepleier i skolehelsetjenesten for å gi strukturelle forhold som er gode nok til å yte helsetjenestene som behøves.

1 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Marit Handeland

Helsesykepleier
2 weeks 1 day siden

Bra skrevet! Dette er et svært viktig tema- å forberedes på hva som venter i praksis i skolehelsetjenesten. Det er noe annet enn kontroller og planlagte møter. Foreldre ringer, lærere banker på og elever dukker opp. Sårbare barn og unge skal møtes med utfordringer du ikke kjenner til. Viktig å få en forståelse og kunnskap om og for disse møtene i utdanningen.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse