Praksisstudier i sykepleie: – Tilrettelegging kan ikke baseres på flaks og tilfeldigheter
Studiestedenes vilje til å tilrettelegge er et hyppig tema blant studentene. I ytterste konsekvens får det innvirkning på hvor studentene velger å studere.
Det har i lengre tid vært en diskusjon rundt mangel på tilrettelegging for sykepleierstudenter. Mange får tilstrekkelig tilrettelegging under praksisstudier, men vi hører også om tilfeller hvor tilretteleggingen er for laber. En ting er sikkert – tilrettelegging kan ikke baseres på flaks og tilfeldigheter.
De interne retningslinjene på institusjonen skal også omfatte studenten. Når det er ansatte på institusjonen som går med krykker, blir det paradoksalt å nekte studenten innpass med de samme forutsetningene.
Bør forsøke å finne løsninger
Om du er sykepleierstudent i dag, snubler på isen og brekker foten, vil omfanget av tilrettelegging variere stort. Også innenfor samme studiested. Når tiltakene ikke er til hinder for læringsutbyttebeskrivelsene og studenten fungerer i praksis med mindre tiltak, klarer vi ikke forstå at studentene ikke får fullføre praksisperioden.
Vi tar ikke til orde for å gå utover fraværsreglene på 10 prosent. Vi ønsker ikke å utfordre minstekravet til mengde praksis som følger EUs yrkeskvalifikasjonsdirektiv. Utdanningsinstitusjonene bør, i samråd med praksisplassene, forsøke å finne løsninger som tar hensyn til både den obligatoriske undervisningen og studentens behov for tilrettelegging. Her har vi et mulighetsrom som i alt for varierende grad blir utnyttet i dag.
Livet skjer, også for oss
Studiestedenes vilje til å tilrettelegge er et hyppig tema blant studentene. I ytterste konsekvens får det innvirkning på hvor studentene velger å studere.
Vi lærer om personsentrert sykepleie og hvordan alle pasienter er forskjellig og skal møtes deretter. Det samme kan vi si om sykepleierstudenter. Livet skjer – også for oss. Tilretteleggingen skal selvfølgelig følge rimelighetens grenser, men i dag er vi langt under hva som kan anses rimelig.
Til syvende og sist handler det om likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter. Tilrettelegging i praksis er utslagsgivende for om studenter makes it or breaks it.
3 Kommentarer
Christine
,Kjempe bra at dere belyser temaet. Har selv erfart hvor elendig skolen er på å tilrettelegge ved sykdom. Var ett halvt år med kamp for min del, men tok kontakt med nsf og det hjalp.
Terje Årsvoll Olsen
,Så bra det settes fokus. Jeg hevder stadig at hvis vi skal utdanne omsorgsfulle sykepleiere må vi være omsorgsfulle lærere. Og utdanningen bør også være personsentrert. Det betyr ikke at vi ikke skal stille krav. Tvert i mot. Å ikke stille krav er å gjøre studentene en bjørnetjeneste. Men å sette kjepper i hjulene er noe helt annet. Lykke til med arbeidet dere gjør i NSFstudent. Viktig bidrag. Send gjerne saker til rådet for Sykepleieetikk også.
Anonym
,Veldig bra at temaet belyses. Jeg er selv avgangselev ved studiet i år, og kan med hånden på hjertet si at jeg absolutt ikke kommer til å anbefale noen jeg kjenner, spesielt ikke voksne studenter med feks barn/familie til å velge sykepleiestudiet ved UiS.