fbpx Blinde og svaksynte må også bli ivaretatt av helsetjenesten Hopp til hovedinnhold

Blinde og svaksynte må også bli ivaretatt av helsetjenesten

Bildet viser en tegning av en blind mann med stokk som blir veiledet av en annen mann.

Pasientrollen kan være utfordrende for alle, ikke minst fordi rutiner og egenkontroll settes i spill. For en som er blind/sterkt svaksynt, er dette en ekstra stor belastning.

Det er grunnleggende at sykehusansatte ønsker å møte sine pasienter slik at de føler seg trygge og ivaretatt. Pasientrollen kan være utfordrende for alle, ikke minst fordi rutiner og egenkontroll settes i spill. For en som er blind/sterkt svaksynt, er dette en ekstra stor belastning som kommer i tillegg til håndtering av pasientrollen.

I innkomstsamtalen ved planlagte innleggelser, dokumenteres problemstillinger, utfordringer og spesielle behov hos pasienten. Er det notert at pasienten er blind/sterkt svaksynt, må dette merkes som en viktig opplysning for alle som skal ha med pasienten å gjøre, og det må også få praktiske konsekvenser for sykehusoppholdet.

Det er så lite som skal til

For å kunne kommunisere med døve/sterkt hørselssvekkede trengs tolk. Det er innlysende for alle. Like innlysende er det ikke at blinde/sterkt svaksynte også har behov for å få «tolket» det som skjer i omgivelsene og som angår dem.

Det er lett å glemme at en stor del av kommunikasjonen mellom mennesker er nonverbal, for eksempel kroppsspråk og visuelle tegn. Et nikk og et smil gir derfor ingen mening dersom det ikke ledsages av ord. Ofte er det lite som skal til for å gjøre en forskjell.

Her er en liste over noen enkle råd og tiltak som er viktige for at blinde/sterkt svaksynte skal føle seg trygge, ivaretatt og respektert som pasienter på sykehuset:

Fakta
Råd og tiltak

Hilsing
Presenter deg med navn og profesjon ved enhver henvendelse. Pasienten kan ikke lese navneskiltet ditt.

Orientering i pasientrommet
Gi pasienten muligheten til å gjøre seg fysisk kjent med hvordan rommet er innredet, hvor enkelte ting befinner seg som alarmsnor, stikkontakt og lysbryter. Vis veien til toalett og dusj og hvordan disse rommene er innredet. Det kan også være aktuelt å vise veien til vaktrommet.

Ledsaging
La pasienten holde deg i armen, Ikke motsatt. Vær avslappet i ledsagerarmen, og beveg deg naturlig. Tempo vil selvsagt være avhengig av pasientens tilstand.

Utdeling av medisiner og servering av mat og drikke
Si alltid ifra når du setter fra deg noe på nattbordet eller et annet sted. Fortell alltid hvilken medisin du kommer med og hva som er på matbrettet.

Undersøkelse/behandling
Gi en kort beskrivelse av rommet og utstyret. Husk at dette er informasjon som seende ellers får med seg.

Utskrivelse
Forsikre deg om at pasienten vet hva som står i utskrivningsnotatet og er kjent med videre oppfølgingsplan. Ved behov for transport hjem eller til annen institusjon, ledsag til venteareal og sørg for at pasienten kan få kontakt med en ansatt ved behov.

Vi i Blindeforbundet svarer gjerne på spørsmål og bidrar selvsagt med informasjon når dette måtte være ønskelig. Vi har erfarne likepersoner til rådighet, og Blindeforbundet har kontorer i alle fylker.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse