fbpx Hvor godt informerer din kommune om sine helsetjenester? Hopp til hovedinnhold
Kommunetesten 2019:

Hvor godt informerer din kommune om sine helsetjenester?

illustrasjon av stor mengde ulike symboler

Molde er best i landet når det gjelder å informere sine innbyggere om helse, pleie- og omsorgstjenester, ifølge Forbrukerrådets kommunetest for 2019.

– Vi har vært veldig opptatt av å legge til rette for «selvbetjening» – at innbyggerne skal kunne finne ut av det de lurer på selv.

Slik forklarer kommunikasjonssjef i Molde, Hilde Johansen, hvorfor kommunen gjør det så godt i Forbrukerrådets kommunetest.

[Artikkelen fortsetter under kartet]



Tester alle kommuner

For niende gang siden 2005 har Forbrukerrådet testet hvor gode norske kommuner er til å kommunisere med sine innbyggere via telefon, e-post og nettsider. 

[Artikkelen fortsetter under tabellen.]



Resultatene er satt sammen til et vektet gjennomsnitt, der noen henvendelser teller mer enn andre.

Etter en slik utregning er det i år Molde i Møre og Romsdal som kommer aller best ut når det gjelder informasjon om pleie-, omsorg og andre helserelaterte tilbud.

Nesset kommune, også den i Møre og Romsdal, går helt til topps om man inkluderer alle kategorier som er undersøkt, mens Molde da havner på en femteplass. Dette er opp fra 76.-plass i 2016 og fra 218.-plass i 2013.

Bevisste kanalvalg

Kommunikasjonssjef Johansen i Molde mener effektiv kundebehandling og bevisste kanalvalg er nøkkelord.

– Vi har vært veldig opptatt av hvor den største informasjonsstrømmen skal være, og nettsidene er vår aller viktigste kanal. Vi bruker ikke så mye tid og ressurser på å formidle nyheter via nettsiden. Det viktigste er å presentere tjenestene – hva vi tilbyr, til hvem og hvordan man kan søke.

Du skal finne det du trenger fort på våre hjemmesider.
Hilde Johansen, kommunikasjonssjef Molde kommune

Johansen forteller at de ikke er flere ansatte som jobber med kommunikasjon enn for ti år siden, men at det handler mer om hvordan de jobber.

– Over tid har vi kuttet ned på bemanningen i servicetorget og ledet folk over på nett. Du skal finne det du trenger fort på våre hjemmesider.

Klarspråk og universell utforming

Kommunikasjonsavdelingen i Molde hviler ikke på sin laurbær, men lanserer en ny kommuneportal på nett i mars.

Vi har fjernet mye prosa og smilende ansikt som ikke betyr noe for det brukerne trenger å vite
Hilde Johansen, kommunikasjonssjef i Molde kommune

– Her har vi lagt vekt på universell utforming, enkel navigasjon og enkle søk, forteller kommunikasjonssjef Johansen.

– Vi har også vært veldig bevisst på klarspråk. Vi har fjernet mye prosa og smilende ansikt som ikke betyr noe for det brukerne trenger å vite.

Fakta
Slik er testen gjennomført
  • Fra oktober 2018 til januar 2019 har testmedarbeiderne totalt stilt 29 000 spørsmål om ulike typer tjenester til landets 422 kommuner.
  • For hver kommune er det sendt tre e-poster og gjennomført to telefonsamtaler. I tillegg har testmedarbeiderne lett etter 24 forskjellige informasjonselementer på kommunenes nettsider.
  • Svarene vurderes og gis poeng etter hurtighet og relevans. Poengene settes sammen til et vektet gjennomsnitt som fremgår av kart og tabell.
  • Forbrukerrådet har vektet pleie- og omsorgstjenester til 25 prosent av totalsummen og helse til 7,5 prosent. Poengsummen som vises i tabell og kart her, er beregnet med samme vekting.

For kategoriene helse, pleie og omsorg har det blitt etterspurt informasjon om følgende:

Helse

  • Tilbud innen psykisk helse
  • Krisesenter

Pleie og omsorg

  • Hva det koster med hjemmehjelp.
  • Brukerundersøkelser og/eller pårørendeundersøkelser for hjemmehjelp.
  • Om det går an å ha en fast person som hjemmehjelp.
  • Brukerundersøkelser og/eller pårørendeundersøkelser for sykehjem?

Kilde: Forbrukerrådet

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse