Hvor godt informerer din kommune om sine helsetjenester?
Molde er best i landet når det gjelder å informere sine innbyggere om helse, pleie- og omsorgstjenester, ifølge Forbrukerrådets kommunetest for 2019.
– Vi har vært veldig opptatt av å legge til rette for «selvbetjening» – at innbyggerne skal kunne finne ut av det de lurer på selv.
Slik forklarer kommunikasjonssjef i Molde, Hilde Johansen, hvorfor kommunen gjør det så godt i Forbrukerrådets kommunetest.
[Artikkelen fortsetter under kartet]
Tester alle kommuner
For niende gang siden 2005 har Forbrukerrådet testet hvor gode norske kommuner er til å kommunisere med sine innbyggere via telefon, e-post og nettsider.
[Artikkelen fortsetter under tabellen.]
Resultatene er satt sammen til et vektet gjennomsnitt, der noen henvendelser teller mer enn andre.
Etter en slik utregning er det i år Molde i Møre og Romsdal som kommer aller best ut når det gjelder informasjon om pleie-, omsorg og andre helserelaterte tilbud.
Nesset kommune, også den i Møre og Romsdal, går helt til topps om man inkluderer alle kategorier som er undersøkt, mens Molde da havner på en femteplass. Dette er opp fra 76.-plass i 2016 og fra 218.-plass i 2013.
Bevisste kanalvalg
Kommunikasjonssjef Johansen i Molde mener effektiv kundebehandling og bevisste kanalvalg er nøkkelord.
– Vi har vært veldig opptatt av hvor den største informasjonsstrømmen skal være, og nettsidene er vår aller viktigste kanal. Vi bruker ikke så mye tid og ressurser på å formidle nyheter via nettsiden. Det viktigste er å presentere tjenestene – hva vi tilbyr, til hvem og hvordan man kan søke.
Johansen forteller at de ikke er flere ansatte som jobber med kommunikasjon enn for ti år siden, men at det handler mer om hvordan de jobber.
– Over tid har vi kuttet ned på bemanningen i servicetorget og ledet folk over på nett. Du skal finne det du trenger fort på våre hjemmesider.
Klarspråk og universell utforming
Kommunikasjonsavdelingen i Molde hviler ikke på sin laurbær, men lanserer en ny kommuneportal på nett i mars.
– Her har vi lagt vekt på universell utforming, enkel navigasjon og enkle søk, forteller kommunikasjonssjef Johansen.
– Vi har også vært veldig bevisst på klarspråk. Vi har fjernet mye prosa og smilende ansikt som ikke betyr noe for det brukerne trenger å vite.
0 Kommentarer