Øvingsbok til hjelp i praksisstudier
Sykepleierstudentene ved Høgskolen i Hedmark bruker en øvingsbok som støtte i praksisstudiene. Boken kan styrke kvaliteten i utdanningen og bidra til å gjøre fremtidige sykepleiere tryggere i yrkesrollen.
Forskning viser at nyutdanna sykepleiere ønsker mer utdanning i praktiske ferdigheter (1). Stortingsmelding nr. 13: «Velferdsutdanningene – Samspill i praksis», retter søkelyset mot nødvendigheten av å utdanne sykepleiere med kompetanse som er relevant for samfunnets behov (2). Samarbeid mellom høyskole og yrkesfelt er et sentralt tiltak for å oppnå dette. Stortingsmeldingen stiller spørsmål til undervisningens kvalitet da forskning viser at kandidater fra de mer teoritunge profesjonsutdanningene, som lege- og tannlegeutdanningene, er tryggere i yrkesrollen etter endt utdanning enn sykepleiere, til tross for at sykepleiere har mest klinisk praksis (2).
Forsvarlighet
Økt oppmerksomhet mot pasientsikkerhet er også et argument for å
se nærmere på innlæring av praktiske ferdigheter (3). I lov om
helsepersonell §4 om forsvarlighet heter det at: «Helsepersonell
skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig
forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra
helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og
situasjonen for øvrig» (4).
Kravet om forsvarlighet skal sees i lys av de arbeidsoppgaver
som forventes utført, noe som kan forstås som basisferdigheter i
sykepleie. Det er av stor betydning for utdanningsinstitusjonene å
vite hvilke praktiske ferdigheter studentene bør lære for å innfri
forventningene (2,5).
Samhandlingsreformen har lagt føringer for å utvide kommunenes
rolle i behandling av akutt oppstått sykdom, og i oppfølgingen av
pasienter som skrives ut fra sykehuset. Flere sykepleiere vil
arbeide i kommunehelsetjenesten hvor behovet for kompetanse vil
være stort, inkludert basiskompetanse innenfor praktiske
ferdigheter (6).
Praksissjokket
Bjørk (7) rettet allerede i 1988 oppmerksomhet mot «gapet»
mellom teori og praksis og «praksissjokket» når utdannente
sykepleiere møter yrkeslivet, og kom med følgende anbefaling:
«Det synes relevant å anbefale både lærere og sykepleiere å gå
inn i en diskusjon om ferdighetslæring basert på en konkret
oversikt over aktuelle ferdigheter» (7, s. 108).
Sykehusets arkitektoniske utforming er lite egnet for
veiledning av studenter. Betingelsene for veiledning er påvirket
både av arkitekturen og av organiseringen av sykepleien. Det er
liten mulighet til å veilede på pasientsituasjoner uten å bryte
taushetsplikten på grunn av mangel på rom med mulighet for
uforstyrret dialog. Slik sett er ikke pedagogiske aspekter vektlagt
i utformingen av sykehus, til tross for at veiledning er forventet
og lovhjemlet (8,9).
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ble innført i 2012. Det
grunnleggende elementet i kvalifikasjonsrammeverket er at
oppmerksomheten rettes fra undervisning til læring. I henhold til
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk er læringsutbyttet for
bachelorutdanning i sykepleie delt inn i «kunnskap», «ferdigheter»
og «generell kompetanse» (10).
Denne artikkelen setter søkelyset på kvalitetssikring i
innlæring av praktiske ferdigheter i utdanningen av sykepleiere.
Læringsmiljø
Hva kjennetegner et godt læringsmiljø? Når innføring av
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk medfører oppmerksomhet mot
læring, bør også hva som kan hemme og hva som kan fremme læring hos
studentene, samt hva et godt læringsmiljø innebærer, vektlegges.
Raaheim (11) har problematisert ulike forhold som har betydning
for læring med tanke på innføring av kvalifikasjonsrammeverket og
hva endring mot læringsutbytte innebærer (11).
Raaheim (11) understreker betydningen av følelser i læring, og
beskriver «tilstandsspesifikk læring» som sammenhengen mellom
sinnsstemning og læringsutbytte. Følelser som angst, usikkerhet og
frustrasjon har en negativ innvirkning på så vel læring som
hukommelse. Dette gjelder spesielt situasjoner der studenten ikke
føler seg helt trygg. Raaheim (11) vektlegger selvtillit og tro på
egen evne til mestring som en gunstig sinnsstemning for at læring
skal skje, og at positive følelser som trygghet og mestringsfølelse
vil fremme hukommelse og læring.
Et godt læringsmiljø kjennetegnes videre ved at den som skal
lære får tilbakemelding, at læringsmiljøet oppleves som trygt og at
det er muligheter for å «prøve og feile» (11).
Utfordringer i praksisstudiene
Med vekt på læringsmiljøet under klinisk praksis i sykehus ble det i 2012 igangsatt et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Hedmark og Sykehuset Innlandet. Samarbeidsprosjektet «Samspill i praksis – mer læring?» var en intervensjon hvor sykepleiestudenter, hovedveileder i praksis og høyskolelærer brukte høyskolens øvingsavdeling som et supplement til praksisveiledning en dag i uken (12). Hensikten var å fremme læringsutbyttet ved blant annet å gi studentene tid og rom for refleksjon rundt innlæring av praktiske ferdigheter. Studentene evaluerte intervensjonen gjennom fokusgruppeintervju som ble analysert etter stegvis-deduktiv-induktiv metode (13,14). I fokusgruppeintervjuet vektla studentene at det var forskjell på «å gjøre en praktisk ferdighet» og «å lære en ferdighet», og at forskjellen lå i «tid til refleksjon». Et funn i dette prosjektet var at tid var viktig for å kunne forstå og dermed lære. Gjennom utsagn som «følte meg som en fugleunge» og «jeg var livredd», kom det frem at studentene var redde og utrygge i sin første kliniske praksis i sykehus (12).
Et verktøy for studenter
Etter samarbeidsprosjektet utarbeidet høyskolen en øvingsbok med oversikt over praktiske ferdigheter i sykepleie. Hensikten var å styrke innlæringen av praktiske ferdigheter og tydeliggjøre læringsutbyttet for studentene og praksisstedet (12). Øvingsboken inneholder en systematisk oversikt over aktuelle praktiske ferdigheter studentene kan møte i praksisstudiene, når de kan forvente å møte disse og om ferdigheten kan læres i praksis eller i høyskolens øvingsavdeling. Under raksisstudiene. Som et ledd i en videreutvikling av øvingsboken planlegges det at den skal evalueres hvert år av et utvalg studenter og deres veiledere.
Modell for innlæring
Øvingsboken har utgangspunkt i Ida Torunn Bjørks modell for
innlæring av praktiske ferdigheter (7).
Modellen er basert på fem definerte kategorier som gjensidig
påvirker hverandre. Den tar utgangspunkt i at praktiske ferdigheter
i sykepleie forstås som komplekse handlinger som innbefatter alt
fra tekniske og manuelle aspekter, samhandling med pasienten,
integrering av handlingen i et større perspektiv og omsorg for
pasienten i den konkrete situasjonen (7).
Modellen er visualisert som en sirkel som symboliserer enhet,
helhet og integrasjon. De fem kategoriene er innbyrdes like
viktige. Dette betyr at kategoriene ikke kan rangeres hierarkisk.
Alle influerer på hverandre og må ivaretas for at utøvelsen skal
være tilfredsstillende (15,16).
Kategorien «substans og sekvens» karakteriseres som kjerneaspektet ved en praktisk ferdighet. Dette innebærer at de nødvendige trinn i ferdigheten er inkludert og utført i en logisk rekkefølge. Karakteristika ved god utøvelse er at substans og sekvens bestemmes på grunnlag av kliniske retningslinjer, profesjonelle standarder og prinsipper. Substans og sekvens tilpasses pasienten og situasjonen (16,17).
«Nøyaktighet» er en kategori som beskriver presisjon i bevegelsestrinn, introduksjon og informasjon. Nøyaktighet er viktig for å opprettholde sikkerhet for pasienten, sykepleieren og miljøet. Karakteristika ved god utøvelse av nøyaktighet er å handle korrekt og presist (16,17).
«Flyt» betyr at tempo og rytme er tilpasset både pasienten og typen praktisk ferdighet, og at den praktiske ferdigheten utføres ubesværet. Karakteristika ved god utøvelse er å handle, informere og instruere uten nøling, uten unødvendige avbrekk og med letthet (16,17).
«Integrasjon» betyr at alle parallelle aspekter i den praktiske ferdigheten er samstemt. Integrasjon betyr også at ferdigheten som helhet er tilpasset pasientens nåværende tilstand og situasjon. God utøvelse av integrasjon innebærer timing og koordinering av handlingens elementer, å være oppmerksom, ha oversikt og å være fleksibel (16,17).
«Omsorgsfull væremåte» betyr å skape en atmosfære hvor pasientens verdighet blir ivaretatt, at selvbestemmelsesrett sikres i tråd med pasientens aktuelle tilstand og at man understøtter pasientens velvære. Karakteristika ved å være omsorgsfull er å anerkjenne, vise respekt, sikre pasientdeltakelse, være empatisk, passende berøring, engasjement, passende kommunikasjon og å arbeide på en estetisk måte (16,17).
Avsluttende kommentarer
Som høyskolelektor og veileder for sykepleiestudenter i praksis,
mener jeg en avklaring av hvilke praktiske ferdigheter som
forventes av en ferdig utdannet sykepleier fortsatt er aktuell. I
det følgende vil jeg underbygge at bruk av øvingsbok kan være et
verktøy for å kvalitetssikre studentenes praktiske
ferdighetsutøvelse og slik bidra til å gjøre dem tryggere i sin
fremtidige yrkesrolle.
Relatert til pasientsikkerhet er det et tankekors at studentene
må øve seg på pasienter som er kritisk og akutt syke. Dette kan
medføre risiko som for eksempel unødig smerte, feil ved innleggelse
av perifert venekateter eller redusert sårtilheling. Man kan derfor
stille spørsmål ved om det er etisk forsvarlig at studenter skal
øve seg på pasienter (18).
Stortingsmelding nr. 13 (2), understreker at
utdanningsinstitusjonene må bli mer opptatt av praksis og hva som
skjer der. Relatert til praktiske sykepleieferdigheter bør
samarbeidet mellom utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet
styrkes. Slik kan man sikre at sykepleiestudentene lærer de
praktiske ferdighetene som forventes. Jevnlig evaluering av
øvingsboken kan bidra til å fange opp endringer av sykepleierens
arbeidsoppgaver i praksis. Dette kan medvirke til at studentene
lærer relevante basisferdigheter i sykepleie.
Øvingsboken kan brukes som pedagogisk støtte i veiledningen i
praksisfeltet. Den kan bidra til at studentene aktivt oppsøker
aktuelle praktiske ferdigheter som kan innlæres på det aktuelle
praksisfeltet. Øvingsboken kan også gjøre studentene trygge på at
de vil lære basisferdigheter i sykepleie. Studentene kan anvende
øvingsboken som et pedagogisk verktøy som gir oversikt over hva de
mestrer og forhåpentligvis påvirke dem til å oppsøke aktuelle
læresituasjoner.
Øvingsboken gir et grunnlag for felles forståelse av krav og
forventninger og kan derfor bidra til å fremme trygghet hos
studentene. Dette er et gunstig utgangspunkt for læring
(11,12,19).
Bruk av modell for praktiske ferdigheter viser at praktiske
ferdigheter også omhandler samhandling, kommunikasjon, integrering
og omsorg for pasienten i den konkrete situasjonen. Håpet er at
øvingsboken bidrar til at studentene har basisferdigheter i
sykepleie etter endt utdanning. Dermed skal de være i stand til å
imøtekomme kravet om forsvarlighet både i kommunehelsetjenesten og
i spesialisthelsetjenesten.
Bruken av modellen bør integreres pedagogisk i den teoretiske
undervisningen og diskuteres i case og oppgaver. Ved å bruke
modellens begreper vil man kunne forenkle tilbakemelding og
veiledning av studenter i praksis. Dette kan påvirke læringsmiljøet
og dermed fremme læring (11). Begrepene kan anvendes i
tilbakemeldinger til studenten og dermed bidra til å tydeliggjøre
modellens kategorier. I tillegg kan studenten selv finne ut hvor
han eller hun står ved å gjøre en vurdering ut ifra de enkelte
kategorier.
Høyskolene har et spesifikt ansvar for å sikre at studentene
utvikler basisferdigheter i sykepleie. I dette arbeidet bør
øvingsavdelingene utvikles til gode læringsarenaer med
kvalitetssikrede undervisningsprogram av definerte basisferdigheter
i sykepleie. Øvingsboken kan bidra til dette, ved at den integreres
i undervisningsplaner for studentenes kliniske praksisperioder.
Forventet læringsutbytte for praksisperiodene bør være tydelig,
også i forhold til praktiske ferdigheter.
Jeg mener øvingsboken kan være et ledd i å styrke kvaliteten i
deler av sykepleierutdanningen, redusere «praksissjokket» og bidra
til å gjøre fremtidige sykepleiere tryggere i yrkesrollen; for
pasientsikkerhetens skyld.
Referanser:
1. Alvsvåg H. Sykepleierutdanningen i lys av
nyutdannedes yrkeserfaringer. Vård i norden 2013; nummer 4,s.
34-38.
2. St.meld.nr.13 (2011-2012).
Velferdsutdanningene-sampill i praksis.
Kunnskapsdepartementet.
3. St.meld. nr 10 (2012-2013). God kvalitet-
trygge tjenester. Helse- og Omsorgsdepartementet.
4. Lov om helsepersonell
(helsepersonelloven)
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64.Rundskriv
18.4.2001
5. Benner P, Heggen K. Å utdanne
sykepleiere: behov for radikale endringer. Oslo: Akribe, 2010.
6. St.meld. nr.47 (2008-2009).
Samhandlingsreformen: rett behandling - på rett sted - til rett
tid. Helse- og omsorgsdepartementet.
7. Bjørk IT. Utdanning av morgendagens
sykepleiere: hvilke praktiske ferdigheter skal man kunne kreve av
en nyutdannet sykepleier? I: publikasjonsserie 3/1988). Oslo:
Instituttet.
8. Lov om spesialisthelsetjenesten
(Spesialisthelsetjenesteloven)
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-61 ,30.10.2014
9. Pilhammar E, Bergh M, Carlson E, Friberg
F, Gedda B, Häggström E. Pedagogik inom vård och handledning.
Lund: Studentlitteratur, 2012.
10. Nasjonalt kvalifiksjonsrammeverk for
livslang læring (NKR Kunnskapdepartementet. (2011).).
11. Raaheim A. Læring og undervisning.
Bergen: Fagbokforlaget, 2011.
12. Kydland AG. (2013). Samspill mellom
øvingsavdeling og praksis i sykepleie - mer læring? Høgskolen i
Hedmark: Skriftserien Rapport nr.3, 2013.
13. Kvale S, Brinkmann S, Anderssen
TM. Det kvalitative forskningsintervju. Oslo: Gyldendal akademisk,
2009.
14. Malterud K. Fokusgrupper som
forskningsmetode for medisin og helsefag. Oslo:
Universitetsforlaget, 2012.
15. Bjørk IT, Kirkevold M. From simplicity
to complexity: developing a model of practical skill performance in
nursing. Journal of Clinical Nursing 2000; 9(4): 620-631.
16. Bjørk IT,Lomborg K,Nielsen CM,
Brynhildsen G,Fredriksen, Larsen K, Stenholt B.From theoretical
model to practical use: an example of knowlegde translation.Journal
of advanced nursing 2013:69(10):2336-2347
17. Bjørk IT. Hands-on nursing: new
graduates› practical skill development in the clinical setting.
Oslo: Det samfunnsvitenskaplige fakultet, Institutt for
sykepleievitenskap, 1999.
18. Lied KB. Simulering som didaktisk
metode: En studie av sykepleierstudenters oppfatning av læring ved
fullskalasimulering. Masteroppgave, 2010.
19. Raaheim A, Karjalainen A. På vei mot en
disiplinerende pedagogikk i høyerer utdanning? Uniped 2007; 30(2):
15-26.
0 Kommentarer