Åndelig omsorg er en del av sykepleien
Mye tyder på at åndelig omsorg har trange vilkår i møte med pasientene.
Åndelig omsorg kan beskrives på ulike måter, for noen handler det om religiøsitet mens for andre kan det handle om hva som gir håp eller styrke. Når livet blir ekstra sårbart kan pasientens behov for å bli møtt med sine åndelige behov bli ekstra tydelig. Artikkelen omhandler hvordan sykepleiere kan ivareta åndelig omsorg i møte med pasienten.
I sykepleierutdanningene ved landets høyskoler har vi en forpliktelse til å undervise og ruste studenter til å møte pasientens åndelige behov. I praksis bør dette temaet være en del av den daglige rapporten på lik linje med fysiske, psykiske og sosiale behov. På den måten blir pasientens åndelige behov ikke en privat praksis for den enkelte helsearbeider, men derimot en del av helsepersonells profesjonelle omsorg.
Neglisjert i praksis
Som lærer med 20 års erfaring fra studentveiledning i
praksisstudier opplever jeg at temaet åndelig omsorg ikke blir
snakket om i praksisfeltet. Det blir derimot ofte tema i
refleksjonsgrupper med studenter. Mange studenter opplever at dette
er et tema som neglisjeres i praksis.
Åndelig omsorg skal være en del av den helhetlige og
profesjonelle omsorgen sykepleiere utøver i møte med pasienten, og
er nedfelt i FNs menneskerettserklæringer (1) og i yrkesetiske
retningslinjer for sykepleiere (2). Pasienter selv gir uttrykk for
at åndelige behov i helsevesenet blir lite etterspurt, og at de
selv ikke tør å be om hjelp til å dekke sine åndelige behov (3-7).
Sykepleiere uttaler gjerne at de selv har behov for et mer avklart
ståsted før de tør bevege seg inn i et landskap hvor pasientenes
åndelige temaer drøftes (8). Samtidig er det mange sykepleiere som
kjenner på at de bør ta mer initiativ til samtale om temaet med
pasientene (7,8).
Våre erfaringer fra helsevesenet kan tyde på at åndelig omsorg
har trange vilkår i møte med pasientene. Ikke bare fordi det ikke
er tid og rom for samtaler om det åndelige, men kanskje like mye
fordi vi ikke har et språk som fanger det opp.
Ulik forståelse
Siden åndelig omsorg er et begrep som gir ulike assosiasjoner,
og samtidig har få eksakte definisjoner har sykepleiere
nødvendigvis ikke en felles forståelse av hva åndelig omsorg
innebærer (6). Åndelighet kan beskrives på ulike måter og med ulike
begreper. Lie (9) beskriver den åndelige og eksistensielle
dimensjonen som en indre kraft som gir mening, hensikt og innhold
til alle aspekter ved livet. Dette kan forstås som livslyst og
vilje som er til stede hos alle mennesker, og som gir seg uttrykk i
tillit. Tilliten kan være til seg selv, til mennesker, naturen
eller til en kraft utenfor seg selv, eller til Gud.
Ueland (8) viser til at den åndelige dimensjonen er beskrevet
på mange ulike måter i sykepleielitteraturen. Hun sammenfatter
åndelighet som en indre kraft i mennesket som søker etter mening
og hensikt med livet, både i livet selv, lidelsen og døden.
Åndelige og eksistensielle behov kan slik være knyttet til en
religiøs tro, men det behøver ikke være en slik tilknytning. Den
åndelige dimensjonen er uansett allmennmenneskelig og uavhengig av
en religiøs tilknytning (8).
Stifoss-Hansen & Kallenberg forklarer åndelig omsorg som
det å være oppmerksom på brukerens eksistensielle spørsmål og
ressurser. Å lytte til den mening disse har i brukerens
livshistorie, og assistere brukeren i hans eller hennes arbeid med
eksistensielle spørsmål med utgangspunkt i hans eller hennes eget
livssyn (11).
Åpenhet
En åndelig trang er en del av det livet vi lever. For noen
handler det om trostilhørighet eller religiøsitet, for andre kan
det handle om hva som gir mening denne dagen, i nuet. Det er når
livet blir ekstra sårbart at denne trangen blir ekstra
fremtredende. Dette kan vi også kalle å snakke sant om livet. Men
for å kunne snakke sant om livet trenger vi å utvikle et språk som
gjør det lettere å sette ord på det åndelige.
Pasienter søker etter sykepleiere som de kan våge å snakke
åpent med om eksistensielle temaer (12). De ønsker sykepleiere som
er medmennesker, som er ekte og ærlige og kan møte dem uten å
fordømme. Dette kan tyde på at sykepleiers væremåte og holdning til
å ta opp eksistensielle spørsmål er viktigere enn at vi har de
«riktige» svarene.
Menneskeverd
Som sykepleiere bør vi være i stand til å ivareta pasientens
trang til åndelig omsorg, da dette både kan fremme helsen og bevare
menneskeverdet (13). Ut fra yrkesetiske retningslinjer (2) skal vi
ivareta pasientens rett til helhetlig omsorg, og åndelig omsorg er
derfor sykepleieres ansvarsområde (11). Gjennom erfaringer med
mennesker i sårbare faser utvikler sykepleiere sin egen måte å møte
pasientenes åndelige behov på. Likevel vil vi dele noen eksempler
på spørsmålsformuleringer som kan være til hjelp: «Hva er viktig
for deg, hvor finner du håp? «Hva trenger du?» og «Hva er
ressursene dine?».
Noen ganger når vi stiller slike spørsmål, når vi åpner opp,
når vi lytter til fortellingen fra pasienten, så forteller de
kanskje noe som er så uventet at vi ikke finner ord. Vi vet rett og
slett ikke hva vi skal si. Da må vi si nettopp det: «Nå vet jeg
ikke hva jeg skal si». Og det er nok, for pasientene vet at en
sykepleier ikke kan fikse alt. Og til tider trenger pasientene noe
mer enn det vi kan gi dem. I slike møter har vi behov for å stå
trygt selv. Da trenger vi et bevisst ståsted og innsikt i vår egen
kompetanse, og kunnskap om andre som pasienten kan få hjelp av.
Gjensidighet
Relasjonen mellom sykepleier og pasient er en viktig del av åndelig omsorg. Dette understrekes også av Hovdenes (14) når hun skriver at selve møtet mellom sykepleier og pasient fordrer at pasienten selv kan få definere sin virkelighet. Dersom det er sykepleieren som definerer pasientens virkelighet, vil det oppleves som et overgrep av pasienten. Sykepleier–pasient relasjonen må både være gjensidig og likeverdig som personer. Hovdenes uttrykker det slik: «Å tre inn i forholdet til pasienten er å motta ham åpent, uten å invadere og erobre hans livsrom, men motta ved å respektere hverandres grenser. Kvaliteter som empati, engasjement, ekthet, anerkjennelse, vitalitet, bekreftelse, åpen tillit, tydelighet, respekt og mangfold ivaretar dette» (14 s. 57).
Tegn
Det er heller sjelden at pasienten forteller om sine åndelige
behov (3). Som sykepleiere kan vi øve oss opp til å se etter
åndelige og eksistensielle uttrykk i pasientens verden. Hvordan det
kommer til uttrykk for den enkelte pasient kan variere mye, men vi
må se, og ikke bare det, vi må se etter (11). Kanskje kommer det
til uttrykk som symboler, metaforer, stikkord, humor eller blikk,
og sykepleieren blir den som fortolker og stiller spørsmål
(15,16).
Situasjoner er ulike, men når sykepleieren er oppmerksom og har
antennene ute vil der noen ganger dukke opp tegn fra pasienten på
åndelige behov. Slike tegn kan være ulike, en mor som holder rundt
sin datter, en venn som sitter ved sengekanten, blikk, hender,
bilder, noe på nattbordet, stillhet, musikk, bøker og så videre.
Helhetlig omsorg
Kvaliteten på helhetlig omsorg blir påvirket av flere forhold
slik vi ser det. Politikere og ledere i helsetjenesten har en
forpliktelse til å sikre faglig kvalitet i helsetjenesten. Likevel
kan vi oppleve ledere som mener at sykepleiere ikke skal involvere
seg i åndelige og eksistensielle spørsmål. Vi trenger en god
sykepleieledelse som tar ansvar for at den helhetlige omsorgen
kommer på dagsorden, og som både er positiv til og legger til rette
for at pasientenes åndelige trang både blir sett og forsøkt
imøtekommet.
Videre har landets sykepleierutdanninger et stort ansvar for at
fremtidens sykepleiere opparbeider kunnskap om og ferdigheter i å
møte pasientens åndelige behov. Sammen med sykepleiefaglige
veiledere i praksisfeltet og gode rollemodeller kan studenter
utvikle trygghet, slik at mot til å våge å nærme seg temaet
utvikles. For den enkelte sykepleier blir både bakgrunn,
personlighet, mot, interesser og hvordan hun eller han reflekterer
og arbeider med seg selv i møte med den enkelte pasient viktig.
Tre ord
Så hvordan kan vi da møte pasienten og gi åndelig omsorg? Her blir tre små, men likevel viktige stikkord gjeldende: Pasienten i sentrum. Det er dette vi som sykepleiere strever mot hver dag. Da blir det også viktig å stille seg åpen for å møte pasientens åndelige behov. Utfordringen fra oss er derfor klar: Ta pasientenes åndelighet på alvor. For hva er sykepleie om du ikke våger det?
Referanser:
1. FNs menneskerettserklæring.
http://www.fn.no/Bibliotek/Avtaler/Menneskerettigheter/FNs-verdenserklaering-om-menneskerettigheter
(20.11.14).
2. Norsk Sykepleierforbund. Yrkesetiske
retningslinjer for sykepleiere.:
https://www.nsf.no/ikbViewer/Content/113944/NSF%20yrkesetisk%20.
(20.11.14).
3. Tornøe K. Kan vi trøste hjertene?: hvordan
møte alvorlig syke og døende pasienters åndelige behov. Oslo: Tano
forlag, 1996.
4. Magelssen M, Fredheim OMS. En åndelig
dimensjon er viktig for mange pasienter. Tidsskr nor legeforen
2011; 131:138–40.
5. Tanyi RA. Towards clarification of
the meaning of spirituality. J Adv Nursing 2002; 39 (5): 500–9.
6. Ødbehr LS, Kvigne K, Danbolt L, Hauge S.
Åndelig omsorg til personer med demens i sykehjem. Geriatrisk
sykepleie 2012;1:14–20.
7. Rykkje L, Eriksson K, Råholm MB. A
qualitative metasynthesis of spirituality from a caring science
perspective. International Journal for Human Caring
2011;15(4):40–53.
8. Ueland V. Kommunikativ kompetanse.
Universitetet i Oslo: Institutt for sykepleievitenskap,
Publikasjonsserie 28/1997.
9. Lie K. Eksistensiell og åndelig
helseomsorg. En praktisk veileder. Kristiansand: Høyskoleforlaget
AS., 2002.
10. Ueland V. Lengsel – en kraft til helse.
Åbo: Åbos akademis forlag, 2013.
11. Stifoss-Hansen H, Kallenberg K. Livssyn
og helse: teoretiske og kliniske perspektiver. Oslo: Ad Notam
Gyldendal, 1998.
12. Yardley SJ. Walshe CE, Parr A. Improving
training in spiritual care: a qualitative study exploring patient
perceptions of professional educational requirements. Palliative
Medicine 2009; 7; p. 601–2018
http://search.proquest.com/docview/217823559/1F40590A0952426BPQ/1?accountid=166694
13. Rykkje L, Eriksson K. Råholm MB.
Spirituality and caring in old age and the significance of religion
– a hermeneutical study from Norway. Scandinavian Journal of Caring
Science 2012; 27(2): 275–84.
14. Hovdenes GH. Det «åndelige» er det
relasjonelle. Sykepleien 1999;11:56–9.
15. Kubler-Ross E. Døden er livsviktig. Oslo:
Ex Libris Forlag, 1991.
16. Stansworth R. Recognizing spiritual needs
in people who are dying. Oxford: University Press,
2004.
0 Kommentarer