Lytt til studentenes svar på hvorfor auditoriene tømmes

Når forelesere tør å tenke nytt, får studentene mer motivasjon, sterkere faglig forståelse og større læringsutbytte.
I Khrono kunne vi nylig lese at undervisere ved NTNU i Trondheim opplever dårlig oppmøte i sine lokale forelesninger. Etter en «fagdidaktisk og pedagogisk drøfting» konkluderer de med at deres studenter mangler forståelse og evne til å se sammenhenger – og hevder at årsaken ligger utenfor auditoriet.
Les også NTNU-lektorer ut mot læringsapper
Etter ti år med undervisning for sykepleierstudenter og tett dialog med fagmiljø over hele landet tegner våre data et annet og langt mer positivt bilde. Kommentarfeltene tyder på at det bør lyttes mer til egne studenter, og at blikket bør vendes inn i eget auditorium.
Sykepleierstudenter viser hva som virker
Det er skrikende sykepleiermangel. Alle gode krefter må samarbeide om å utdanne flest mulig sykepleiere med høyest mulig sluttkompetanse. Omtrent 90 prosent av sykepleierstudentene ved NTNU Trondheim bruker MedEasy – samtidig som de ligger stabilt topp tre på nasjonal eksamen. Dette kunne også vært en fagdidaktisk gladsak.
Sykepleierstudentene vet best hva som øker deres læringsutbytte, og de har mange gode råd som kan bidra til å fylle auditoriet igjen. Slike råd får man gjennom ærlig og ydmyk dialog over tid – ikke ved å peke på andre. Studentene vil også fortelle sine forelesere at MedEasy aldri har oppfordret noen til å droppe forelesning, men til å møte forberedt. Det er vanskelig å se hvorfor det å lese i en tradisjonell lærebok skulle forberede studentene bedre enn å arbeide i en videolærebok.
Flippa undervisning løfter læring og øker oppmøte
Når studenter møter forberedt i auditorier andre steder i landet, har de ofte blitt støttet i å bruke digitale verktøy av høy kvalitet i forkant som del av flippa undervisning. Da får lærerne brukt sin kompetanse til å hjelpe studentene med å anvende kunnskapen, teste forståelsen og kople den tettere til profesjonen. Det gir rom for mer målrettet individuell oppfølging basert på faglig nivå og progresjon.
Pensumet i anatomi og fysiologi er stort, nivået høyt og undervisningstimene få. Vi samarbeider med mange engasjerte forelesere som ser mulighetene nye, digitale verktøy gir. Lovisenberg har brukt MedEasy til å flippe sin undervisning siden 2020 og har ligget i toppen på nasjonal eksamen hvert år siden. Ved Høgskulen på Vestlandet, campus Stord lå eksamensresultatene tidligere i motsatt ende av skalaen. Etter at de i 2021 flippet undervisningen, har resultatene steget markant hvert år. De emneansvarlige melder om et engasjerende læringsmiljø med høyt fysisk oppmøte.
Modige fagmiljøer skaper resultater
Modige programansvarlige ved Universitetet i Sørøst-Norge piloterte nylig fleksibelt og desentralisert studieløp med flippa undervisning. I denne piloten oppnådde studentene historisk lav strykprosent på 14,5 prosent uten en eneste tradisjonell forelesning i auditorium. I høst signerte vi en ny avtale med NTNU Gjøvik, hvor vi opplever tett faglig samarbeid med dyktige lokale forelesere.
Ved å tørre å tenke nytt har alle de ovennevnte klart å skape engasjement og motivasjon hos studentene, løftet den faglige kvaliteten på undervisningen og sørget for at studentene får den livsviktige kunnskapen de trenger før de skal ut i et underbemannet helsevesen. Kanskje kan vi lære noe av deres erfaringer?
Vi har jobbet med fag og pedagogikk
I Khrono reduseres MedEasy til «en app». Det kan tyde på at foreleserne ikke kjenner til at vi er Skandinavias største digitale forlag innen helse, og at «appen» kun utgjør en brøkdel av vår virksomhet. Redaksjonen bak innholdet i vårt læringsunivers består av fagsykepleiere, leger, tegnere og animatører som sammen har jobbet kompromissløst med faglig og pedagogisk kvalitet i over ti år.
Våre forelesere er erfarne klinikere, og deres aller viktigste oppgave er å forkorte avstanden mellom teori og praksis. Individuell veiledning er inkludert i prisen hos oss, og det understreker at vi er mer enn bare «en app».
Vi utvikler faglig kvalitet sammen med studentene
Til våren starter vi på den femte store oppdateringen av anatomi og fysiologi med en helt unik grafisk og pedagogisk kopling til videoene våre i sykdomslære, farmakologi og psykiatri. Oppdateringen bygger blant annet på 80 000 faglige spørsmål og pedagogiske tilbakemeldinger til de eksisterende videoene fra sykepleierstudenter. Så langt i år har våre sykepleiere og leger svart på mer enn 6000 faglige spørsmål fra norske sykepleierstudenter.
MedEasy har et nært og godt samarbeid med Norsk Sykepleierforbund (NSF), og vi er stolte av å bidra til å løfte faglig kvalitet i tett samarbeid med lærere, fagmiljø og studenter over hele landet. Vi håper forelesere og fakultetsledelse vil møte oss i forbindelse med eksamensforelesning i regi av NSF Student 4. desember. Auditoriet vil være fullt av studenter som ærlig kan si hva som skaper læringsmagi. Og læringsmagi er vel det vi alle ønsker – uansett om verktøyet er skjerm eller auditorium.


























6 Kommentarer
Det er nettopp det som kommer frem her som kan være en del av løsningen; lytt til studentene deres fremfor å rekk ut pekefingeren fordi studentene ikke møter opp på forelesningene. Hva er det som gjør at studenter ikke orker å møte opp på forelesning?
Har selv opplevd blant annet at forelesere anbefaler oss studenter om å ikke bruke medeasy. Hvorfor det? Det er jo noe som åpenbart fungerer for folk flest. Det fungerer selvfølgelig ikke for alle, akkurat som det å møte opp på forelesning ikke fungerer for alle. At jeg skulle benyttet flere timer av dagen min på å dra på universitetet for å høre på en foreleser som leser direkte opp fra PowerPoint er jeg dessverre ikke interessert i når man har annet verktøy som er lagt opp på en proff måte. Jeg er heller ikke interessert i å sitte i en forelesningssal hvor det gjentatte ganger kommer frem at det som blir sakt ikke kommer på eksamen.
Jeg håper både forelesere å fakultetsledere møter opp når MedEasy skal holde sin eksamensforelesning nå i desember. Her vil de nok se et fult auditorium med engasjerte studenter. En real mulighet til å prøve og forstå hva som gjør at MedEasy klarer å engasjere studenter! Tiden forandrer seg, måten vi studenter lærer på endrer seg også
Så enig med deg. Og når forelesere peker finger og kjefter på de som faktisk møter opp på forelesningene skaper ikke det et godt læringsmiljø. Vi har en foreleser hos oss som til stadighet trekker frem at «hvis vi bare bruker kunstig intelligens så vil vi stryke».. nedlatende holdning og negativ energi har aldri gitt meg god læring.
Olaug Vibe
,Synes det som ikke løftes godt nok i denne debatten er : vi trenger mange gode helsearbeider på ulike nivåer for å kunne gi gode tjenester. Da krever det at vi må vi finne og benytte ulike bærekraftige løsninger, både på Campus og asynkront. Ja takk til både og 😊
Lene
,Da jeg begynte på sykepleieutdanningen var det flere år siden jeg hadde sittet på skolebenken. Når jeg åpnet anatomiboken var jeg nær å droppe ut, jeg tenkte: hva har jeg begitt meg ut på, dette klarer jeg aldri å forstå. Så ble jeg introdusert til Medeasy. Uten medeasy hadde jeg fått E på eksamen, om ikke jeg hadde strøket. Med Medeasy klarte jeg å få en B. Videoene ble brukt både før forelesning for å forberede meg og etter forelesninger for å kunne ta inn ordentlig det som ble lært. Vi hadde en fantastisk foreleser som spilte på lag med Medeasy og som oppfordret studentene til å bruke begge deler. Jeg opplevde at forelesningssalen ofte var ganske full. Dersom noen forelesere på noen studiesteder opplever at ingen møter opp tenker jeg at de må se litt innover, hvis man ikke får noe ut av forelesningen så møter man ikke opp, som student så verdsetter man tiden sin høyt. Skap engasjement og gjør det interessant, så skal dere se at studentene strømmer tilbake. Ofte når jeg har lest til eksamen så glemmer jeg 90% av alt igjen etter kort tid. Med medeasy så får man pensum inn på flere måter og gjentatte ganger og da sitter informasjonen godt. Jeg husker pensum mye bedre, selv nesten 2 år etterpå. Så all hyllest til disse menneskene i Medeasy som ønsker å gjøre faget spennende og lærerikt.
Paul Erik
,Som godt voksen student har jeg gjennom årene vært på mange forelesninger både på NTNU, Universitet Innlandet, Handelshøgskolen i Trondheim samt mange kurs og forelesninger i utlandet.
En forelesning er sårbar med det faktum at foreleserens engasjement og evne til å formidle er avgjørende for opplevelsen og læringen for oss studenter. Alt for mange oppdaterer seg sjelden og går inn i rutinen om å gjøre forelesningen likt forrige år.
Medeasy gir oss muligheten til å lære når det passer oss best, gir oss mulighet til å spole tilbake og til og med sette på pause når vi trenger det.
Medeasy går også rett til kjernen på stoffet på en måte jeg aldri har opplevd før i min læringsprosess.
Etter min mening burde flere forelesere ta en titt på hvordan læring gjøres på denne plattformen, for en bedre måte å skape engasjement i læringen tror jeg faktisk ikke du finner noen plass.
Jeg har aldri vært skoleflink tidligere, men med en anatomi eksamen med 98.5 poeng av 100 bør si noe om effekten av slik læring. Skulle ønske Sykdomslære også ble nasjonal, det ville forbedret kunnskapsnivået på det området også spør du meg. Selv om jeg snart er ferdig med studiet er jeg sikker på at jeg kommer til å fortsette å abonnere på Medeasy i en eller annen form i årene som kommer.
Anonym
,For min del er MedEasy særdeles effektiv når det gjelder veiledning, motivasjon og struktur. Jeg bruker det i stedet for forelesninger, fordi jeg opplever at foreleserne ikke er like engasjerte som de i MedEasy. Foreleserne der er både engasjerte og empatiske, og de forstår hva studenter faktisk trenger. Jeg kombinerer MedEasy med læreboken Menneskekroppen, og denne kombinasjonen er en svært effektiv læringsmetode for meg.