fbpx Kluten sykepleieren fortalte om, ble til en hel roman Hopp til hovedinnhold

Kluten sykepleieren fortalte om, ble til en hel roman

Bildet viser Aud Oftestad og Johan B. Mjønes.

Spuria var et ord forfatter Johan B. Mjønes aldri hadde hørt. Bak det åpenbarte det seg en hjerteskjærende historie.

På Rikshospitalets fødeavdeling hang kurvene nederst på sengegjerdet. Der sto det enten v eller s. V for viv, s for spuria, latin for uekte.

Sånn var det da Aud Oftestad hadde praksis som sykepleierelev på 1950-tallet. «Uekte» betød at barnet var født utenfor ekteskap. Ofte var det på forhånd avtalt at barnet skulle adopteres bort. De fødte med et frottéhåndkle over ansiktet, så ble barnet båret ut.

Som ung kvinne reagerte Aud Oftestad sterkt på denne praksisen, som hun bar meg seg i alle år etterpå. I 2017 fortalte hun om opplevelsen i et intervju i Sykepleien.

Åtte år gikk.

Så en dag lå det en bok i postkassen.

Forfatter leste intervjuet

Boken var en roman ved navn Spuria. Inni var det en signert hilsen fra forfatteren Johan B. Mjønes med takk for inspirasjon.

Aud Oftestad husker hva som gikk gjennom hodet hennes akkurat da.

– Jeg tenkte endelig.

Gjennom historien om fiktive Kristin var det som en bør ble tatt av skuldrene hennes. For i romanen ble en praksis få kjenner til, løftet ut til et bredt publikum.

Boken er så langt trykket i fire opplag og nominert til Bokhandlerprisen.

En klut over ansiktet

Rammefortellingen i romanen er i nåtid.

87 år gamle Kristin sitter ved sin døde ektemanns leie og ser på at sykepleierne steller ham. I det pleieren legger en våt klut over øyelokkene hans, for å mykne den stive muskulaturen og lukke øynene, åpner et mørke seg inne i henne. Hun er tilbake i den gangen en myk, hvit klut ble lagt over hennes øyne. Da hun som 16-åring fødte et barn hun aldri fikk se.

Et barn hun aldri har fortalt om, verken til han hun senere giftet seg med, til barna sine eller til barnebarna. Men nå vil hun ikke holde inne lenger. Hun bestemmer seg for å fortelle.

Romanen glir mellom Kristins plutselige foretaksomhet som gammel, og minnene om hva som hendte henne som ung.

Bildet viser Aud Oftestad og Johan Mjønes.

Et ord og et bilde

Men før Kristin begynte fortellingen med at forfatter Johan B. Mjønes leste om Aud Oftestad. Eller det vil si, han googlet egentlig seg selv for å finne en anmeldelse av en tidligere roman.

– Ikke vet jeg hvordan algoritmene fungerer, men da kom intervjuet med Aud opp, forteller han.

– Der sto det om spuriaer, og det ordet var så tydelig.

Tydelig var også bildet av kluten som ble lagt over ansiktet på den fødende. Og det bildet smeltet sammen med opplevelser han selv hadde hatt som pleieassistent på sykehjem.

– Mens jeg leste intervjuet og fikk dette bildet, skjønte jeg hva boken skulle handle om, forteller han. 

– Den minneovergangen startet det hele.

– Oi, jøss!

Ikke lenge etter at hun fikk boken, tok Aud Oftestad kontakt med forlaget og fikk telefonnummeret til forfatteren. De møttes for en kaffe og har truffet hverandre flere ganger siden.

Hun beskriver det som at de er like i sjelen.

Johan B. Mjønes innrømmer at han ble litt sjokkert da hun tok kontakt. Han husker han tenkte: «Oi, jøss, her ringer hun»

– Men det gikk veldig fort over da jeg skjønte at hun var fornøyd og syntes dette var stas.

Bildet viser Aud Oftestad og Johan B. Mjønes.

Vet lite

I arbeidet med boken lette han etter mer informasjon om spuriaene, men fant lite.

– Det er skrevet lite, og fins nesten ikke forskning. Det er både fascinerende og skremmende, mener han.

Mellom 1950 og 1960 anslås det at 1000 barn ble adoptert bort i Norge. Hvert år.

– Det er fryktelig mange barn, sier Johan B. Mjønes.

Han opplever at boken har åpnet opp for fortellinger og historier. Siden den kom ut har han blitt kontaktet av folk nesten daglig. Etter at de to snakket om boken på tv, traff Aud Oftestad på en dame i heisen.

– Hun begynte å gråte, forteller hun.

– Så sa kvinnen: «Jeg er en lausunge». Og så fortalte hun sin historie.

Vill skam

Aud Oftestad, som er født i 1934, vokste opp i en kultur der det å bli gravid uten å være gift var forbundet med bunnløs skam.

Hun husker hun som 14-15-åring var til middag hos en venninne på Mysen.

– Der var det en hushjelp, med sånt hvitt ermeforkle, forteller hun. 

– Hun kom ned for å servere mat, og da sa venninnen min at jeg ikke måtte spørre henne om noe. Bare sitte helt stille. 

«Hun er her hemmelig. For hun skal ha et barn. Det er ingen som vet det».

Sannsynligvis var hushjelpen billig arbeidskraft fra mødrehjemmet til Magnhild Lunder. Hun var privat jordmor og tok imot gravide, ga dem opphold, fikk dem gjennom svangerskap og fødsel og ordnet adopsjon. Bjørn Steinar Meyer skildrer praksisen i boken Mødre uten barn.

Johan B. Mjønes har brukt denne boken som research, og beskriver det som kommer frem som ekstremt brutalt.

– Jordmoren fremstilles ikke hjerteløs i arbeidet frem til barna skal gis bort, sier han.

– Men hvis de angret seg, så var det helt stengt. I det øyeblikket barnet var født og tatt fra mor, så var transaksjonen over. Da var det noen andres barn.

Det fins hjerteskjærende historier om kvinner som kom tilbake etter fødselen, som gråtende banket på og ville se eller ha barnet sitt.

– Men da var det nei. 

«Du har hatt ni måneder på deg til å tenke gjennom dette, nå er det noen andre sitt.»

Kvinnene var heller ikke bare unge.

– Jeg har hørt om en på 37 år som ble tvunget til å gi bort barnet fordi foreldrene ikke anerkjente barnefar. Skammen rundt dette var helt vill, sier Johan B. Mjønes.

Bildet viser huset der Magnhild Lunder tok imot gravide og formidlet barna til adopsjon.

Den snille stemmen

I romanen velger 87 år gamle Kristin å betro seg om fortiden til barnebarnet Birger. Gjennom tilbakeblikk antydes det hvordan det som skjedde med Kristin da hun var 15–16 år påvirker forholdet til barna hun senere fikk som gift, og hele livet hennes etterpå.

Hun ble sendt av gårde til det som ble kalt «usjenert opphold». Alene på bussen til et fremmed sted, med kjærlighetssorg og gravid med et barn hun måtte gi fra seg.

Men når hun føder, er det en stemme der som er snill. Som forsøker å trøste. Den stemmen, sier Mjønes, har han tenkt er Aud.

For på Rikshospitalet ga hun og de andre elevene omsorg til spuriaene. De holdt dem i hånden under forløsningen og gjorde det de kunne for at de skulle føle at noen var glade i dem.

Etter fødselen tok elevene seg av barna, som lå alene på barnerommet og ble matet med flaske.

«Det var våre unger», fortalte hun i intervjuet med Sykepleien i 2017.

«Vi tok dem opp og koste med dem. Det kom helt instinktivt.»

Bildet viser Kvinneklinikken på det gamle Rikshospitalet.

Tok dem opp og vugget dem

Dette har hun også fortalt om når hun og Johan B. Mjønes har blitt intervjuet i forbindelse med boken.

– Og dette er kanskje en digresjon, men jeg synes det er veldig sterkt, sier Mjønes.

– Når jeg har møtt barn som er blitt adoptert bort, så blir de veldig rørt av dette. For dem har den første perioden i livet, før de kom på barnehjem eller til adoptivfamilie, vært som et hull.

Han vender seg mot Aud.

– Da du fortalte hvordan dere løftet opp barna og vugget dem, så jeg at flere var på gråten, sier han til henne.

– De skjønte at de ikke bare hadde ligget i en seng og grått og ventet på neste måltid. 

Det var noen som hadde gitt dem kjærlighet og oppmerksomhet i den perioden de ikke selv visste noe om. 

– Og det var ikke bare jeg som gjorde det, understreker Aud Oftestad.

– Alle vi sykepleierelevene hadde en spesiell kjærlighet for disse barna og deres mødre. Vi var unge kvinner og tenkte at vi kunne vært i deres situasjon.

Bildet viser Aud Oftestad og Johan B. Mjønes.

Kan legge dem fra seg

Da Johan B. Mjønes begynte å skrive romanen, hadde han ingen tanker om at den skulle komme til å bety så mye for Aud Oftestad. 

– Jeg tenkte det var en forferdelig interessant og dramatisk historie, sier han.

– Uten å reflektere over at det var kvinnehistorie eller at det skulle ligge noe større bak det. 

Underveis skjønte han hvor underkommunisert og viktig tematikken var.

Han ser på Oftestad og smiler.

– Men jeg hadde ingen anelse om hvor personlig dette var for deg. 

Aud Oftestad føler at hun endelig kan legge spuriaene fra seg.

– Det er noe med å bli sett, forklarer hun.

– Og nå er jeg blitt både sett og hørt. Det er et privilegium.

Bildet viser Aud Oftestad.

3 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Nina

Pensjonert sykepleier
3 weeks 1 day siden

Da jeg leste dette, et tema vi har hørt om og snakket om, ble jeg enda en gang fylt med kvalme, uro og opprør over at slik praksis rådet- og egentlig er det ikke så veldig lenge siden.
Og tenker også at jeg er glad jeg ikke var sykepleierstudent på den tiden, for jeg hadde ikke klart å tie om slik ufyselig praksis !

Hva slags rollemodeller innen sykepleie ble disse sykepleiestudenter undervist i ved sine undervisningssteder??
Hvilke grunnleggende menneskesyn og respekt for liv ble undervist for disse sykepleierstudenter?

Grøsser ved "spuria " ordet !
Hvorfor skrev de ikke like så godt "uekte " på norsk- så hadde disse fordomsfulle og ondskapsfulle menneskene bak denne "klassifiseringen" vist sine sanne ansikter ?

Joda, en skjønner tiden de levde i, tross ikke så lenge siden, kvinner var underdanige, skulle helst bli gift og bli forsørget av mannen og være husmor. Så fikk man barn uten å være gift, hadde man ingen forsørger.
Det er opprørende, når en tenker på hersketeknikkene og utvelgelsene som var fastsatt i samfunnet om hvem mennesker som var "ekte" og hvem som var "uekte" !
Det er bare å skru tiden to tiår bakover det Aud opplevde med "spuria" på 50 tallet, så er det paralleller å se..

At ikke mennesker lærer !
Jeg vil påstå at selv idag har enkelte funnet andre ondskapsfulle måter å legge hvite kluter over øyne på utpekte "spuriaer" ( les: "de uekte")

Nina,også pensjonert sykepleier

3 weeks siden

Til Nina,pensjonert sykepleier.
Takk for ditt innlegg.Det verste er at det faktisk ikke er SÅ lenge siden en gang,at det var personer i helsetjenesten man skulle tro var oppdratt i Nazi-Tyskland.
Nå skal jeg fortelle deg om "min klut" : Jeg fødte mitt første barn på Josefinegatens fødeklinikk i slutten av 60-tallet.Det var komplikasjoner - jeg skal ikke gå nærmere inn på det,for det er irrelevant i sammenhengen - men jeg skrek som en gris - og fikk en stor kommunal frottèklut stappet i munnen - av jordmoren! Efter alle viderverdigheter kom barnet såvidt levende til verden,og jordmoren freste til meg: Hva ligger du her og griner for nå,da?Du har fått ett velskapt barn - SOM LEVER,selvom fostervannet var helt GRØNT! (og ingen ville fortelle meg hva det betydde).Jeg hadde sykdom som gjorde det vanskelig å puste fra før av,så man kan jo tenkeseg ----.
Den andre skrekkopplevelsen av dårlige sykepleiere i forbindelse med ugifte mødre og aborter,jeg unnlater å nevne sykehus: Kvinner som lå inne for provosert abort på gyn fikk NEI til smertestillende,med kommentaren: Du skrek vel ikke så mye når du fikk den inn! Jeg glemmer aldri utseende på denne "framifrå" avdelingssykepleieren.Men tenk hvilke holdninger hun førte videre til nye sykepleiere!
En annen skrekkopplevelse fra utdanningstiden: Såkalte "løse fugler",som ofte var inne til abort for n-te gang: De ble kalt inn til GU i narkose.Og hva de der ble gjenstand for av leger + en mengde medisinstudenter som skulle lære seg,kan ikke kalles for annet enn voldtekt.Jeg husker flere av mine medstudenter ble uvel og måtte gå ut av rommet. Behøver jeg å gå i detaljer? Jeg tror ikke det.Sa vi ifra? Å nei,vi turte ikke.både av redsel for legene og for våre studieplasser. Jeg skammer meg den dag i dag.
Jeg vil presisere: Dette var på slutten av 70-tallet!Det er enda kortere tid siden!
Jeg vil igjen takke sykepleieren Nina for hennes innlegg.

Nina

Pensjonert sykepleier
2 weeks 5 days siden

Hei igjen og tusen takk for at du delte dette personlige fra dine egne erfaringer, kjære pensjonert medsøster.
Det er grufullt å lese hvordan du ble behandlet da du skulle føde ditt barn, - fødsel skal jo være en gledens begivenhet for livet.
Og dine refleksjoner over praksis stemmer mye med både mine og andres erfaring gjennom tidene, og som student så vi på en måte mye av dette "utenfra" og med "ferske øyne" og tok det opp flere ganger med de ansatte om regjerende praksis der, som virket som for oss som et system som hadde fryst fast: "sånn er det bare"..
Men skal man bare godta at det bare er sånn?

Nei, vi må aldri godta et tilfryst klima, der det ikke er åpent for refleksjoner, forandring og drøfting av de etiske og moralske normene.
Lukker man ikke opp for dette, får fryktkulturen grep !

Før var det vel overvekt av mannlige leger og deres status ble målt i hvor dyktig og uunnværlige de dermed ble og etikk og moral var ikke samtaleemne, - det ble visst sett på som svakhet og var ikke så mye fokus under legestudier. Det ble en mannsdominert kultur, et hierarki hvor den dyktigste fikk status og det krevde vel sitt..
Har sett litt av hvert med dette, der pasientene ble så og si redusert til et kasus lik "kjøttstykker på et samlebånd."
Og de sjefs sykepleierne på avdelingene "ramlet inn" under dette mannsdominerte hierarki.
Og borte ble altså ihvertfall tilsynelatende medfølelse, empati og varme overfor andre individer.

Derfor må vi aldri akseptere praksis som strider mot etikk og moral og det som har vært nyttig for meg, er å alltid ha med sykepleierstudenter i deres praksis ute i helsetjenesten- de har "ferske øyne", nysgjerrighet og engasjement , og masse spørsmål :) Takk for dem !
Skulle man føle at man har "gått inn i et fastlås spor", er studentene de som gir nytt liv !

En historie fra der jeg vokste opp, sånn helt til slutt for å illustrere hvordan en hel bygd bare hadde resignert med at "sånn er det bare her":
Det var altså bare en jordmor fastboende der og veldig langt til sykehus. En fødsel kan jo melde seg når som helst på døgnet, og dermed var det ofte hjemmefødsel eller fødsel i veikanten på vei mot sykehus. Denne jordmoren var ikke edruelig, ofte kom hun beruset, eller nærmest full til gards. Og dyktig var hun etter ryktet, de fleste fødsler går jo som regel bra fra naturens side.. Men det var også de fødslene som også ble fatale for mor og barn resten av livet. Og bygda: sånn er det bare..

Idag er vi heldigvis kommet ett stykke videre og slike jordmødre vil bli stilt for retten nå.
Men vi som har jobbet så lenge i denne sektoren, husker godt de ansiktene vi helst ikke har så lyst å huske.. Slik du også skriver. Og samtidig er det trist at det blir sånn.

Tusen takk for at du også delte.

Som svar på av Anonym (ikke bekreftet)

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse