Kombinerte stillinger gir faglig gevinst
Bruk av kombinerte stillinger kan bedre samarbeidet mellom utdanning og praksis.
St. Olavs Hospital og Avdeling for sykepleierutdanning ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST), har gjennom et felles forsknings- og samarbeidsprosjekt prøvd ut bruk av kombinerte stillinger: «Sykepleiedokumentasjon og implementering av sykepleiediagnoser etter P(R)ES struktur. Et samarbeidsprosjekt om kombinerte stillinger». Over en periode på fire år har vi høstet ulike erfaringer som synliggjør fordeler, synergieffekt og utfordringer. Denne fagartikkelen er basert på erfaringer fra prosjektmedarbeiderne i forskningsprosjektet ansatt i kombinerte stillinger.
Tett samarbeid
Stortingsmelding 13 (1) beskriver statlige føringer for og peker på betydningen av tett samarbeid og nærhet mellom utdanning, forskning og yrkesliv. Partene er gjensidig avhengig av hverandre for å ivareta krav til kunnskapsbasert yrkesutøvelse, relevante kompetansekrav og fagutvikling. Studenter i helsefagutdanninger har to læringsarenaer; utdanningsinstitusjon og arbeidsliv, og dette krever et nært samarbeid. Det understrekes at «det er avgjørende … at de har en felles forståelse av sine respektive roller som læringsarenaer» (1, s. 39).
Gap
Det er lange tradisjoner for samarbeid mellom sykepleieutdanninger og praksisfelt. Dette er i stor grad knyttet til samarbeid om praksisstudier. Betydningen av godt samarbeid er beskrevet av flere (2–5). Litteraturen synliggjør utfordringer rundt avstanden mellom teori og praksis, som representerer et etablert begrep innen sykepleie; TPG (theory–practice gap) (6,7). Tennøe (8) beskriver hvordan teori-praksisdebatten i sykepleien ble tydeliggjort i den perioden sykepleieutdanningen ble løftet til et høyere utdanningsnivå. Hun setter dette i sammenheng med faktorer som ulik virkelighetsoppfatning av sykepleie og spør om vi gjennom dette gradvis har utviklet ulikt språk. Kristiansen (9) forklarer hvordan denne prosessen allerede startet på 1960-tallet, da sykepleierutdanningen ble etablert i egne skoler og skilt fra sykehusene med mål om å styrke utdanningen. Hun mener kombinerte stillinger kan styrke forbindelsen mellom klinikk og vitenskap, og at dette kan bidra til å redusere gapet mellom teori og praksis i sykepleiefaget (9).
Mål
St. Olavs Hospital og sykepleierutdanningen ved HiST utarbeidet i 2008 et internt notat med føringer for utprøving av kombinerte stillinger. Man skisserte en modell for kombinerte stillinger som et tiltak for å styrke samarbeidet mellom utdanningsinstitusjon og arbeidsliv. Følgende målsettinger ble beskrevet:
- Å bedre kvaliteten på praksis
- Å sikre oppdatert undervisning
- Forskning for å bidra til kunnskapsbasert praksis
- Gjennomføring av konkrete forsknings- og samarbeidsprosjekter
Med utgangspunkt i modellforslaget fra 2008, ble det i 2011 innvilget prosjektmidler fra Samarbeidsorganet for sykepleierutdanningen ved HiST og St. Olavs Hospital for å gjennomføre et felles forsknings- og samarbeidsprosjekt. Kombinerte stillinger skulle prøves ut «som et prosjekt i prosjektet». Målet var at stillingene skulle bidra til faglige synergier, og stimulere til nettverksbygging mellom organisasjonene, men være tydelige forankret og organisert som et forskningsprosjekt.
Forskningsprosjektet
Dokumentasjon av sykepleie i EPJ var rammen for det faglige
innholdet i prosjektet, et aktuelt kjerneområde innen sykepleie for
både utdanning og praksisfelt. Formålet med studien var å styrke
sykepleiedokumentasjon i EPJ/Doculive. DocuLive er et elektronisk
pasientjournalsystem.
Prosjektets hovedmål var rettet mot sykepleietjenesten ved en
utvalgt klinikk og består av undervisning og oppfølging i en
avgrenset periode. Superbrukere ved klinikken – ressurspersoner på
dokumentasjon eller elektronisk pasientjournal – fikk utvidet
undervisning på prosjektets tema slik at de kunne fungere som
ressurspersoner overfor sykepleiergruppen. Temaet var
sykepleiedokumentasjon generelt, og formulering og anvendelse av
sykepleiediagnoser etter P(R)ES-struktur, spesielt. P(R)ES står
for: Problem, risiko eller ressurs (P eller R), en årsak eller
etiologi (E), og tegn eller symptomer (S). Man ønsket å se på om
tydeligere utarbeidelse av sykepleiediagnoser ville styrke
dokumentasjon av alle ledd i sykepleieprosessen.
Delmål
Prosjektet hadde som delmål å synliggjøre og tydeliggjøre temaet
sykepleiedokumentasjon generelt og anvendelsen av
sykepleiediagnoser spesielt, også i utdanningen. Dette ble
gjennomført i form av undervisning for hele kull, gjennom
forberedelse til praksisstudier for studenter i medisinsk
praksisløp, samt bidrag og innspill til overordna planer på gitte
tema.
Studenter som valgte praksis i intervensjonsavdelingen deltok i
prosjektet i sine praksisperioder. Dette besto i å delta i
refleksjonsgrupper med oppfølging på temaet sykepleiedokumentasjon
i tillegg til å være del av intervensjonsavdelingens fagmiljø i
løpet av sin praksisperiode.
Godkjent av REK
Prosjektet ble vurdert av Regional Etisk komité (REK) og
definert som kvalitetssikringsprosjekt og derav vurdert og godkjent
av Personvernombudet ved St. Olavs Hospital.
Metodisk har prosjektet både en kvantitativ og en kvalitativ
tilnærming. Studien målte effekt ved å vurdere pasientjournaler før
og etter intervensjonen. Det er gjennomført en pilot på studien
(10). I hovedintervensjonen benyttet man et nasjonalt
granskningsinstrument for vurdering av sykepleiedokumentasjon,
N-Catch II. Dette er et instrument som er oversatt og tilpasset
norske forhold (11). Det har sitt utgangspunkt i D-Catch, et
internasjonalt granskningsinstrument for sykepleiedokumentasjon
(12). Det ble også innhentet kvantitative data gjennom en
arbeidsmiljøundersøkelse for å studere endringsprosesser med
aspekter knyttet til arbeidskultur og endring (13).
Den kvalitative tilnærming ble gjennomført ved
fokusgruppeintervjuer av sykepleiere og studenter i
intervensjonsavdelingen. Hensikten var å få del i deres opplevelse
av studiens relevans og nytteverdi (14).
Kombinert stilling
To prosjektmedarbeidere var ansatt i 40 prosent kombinert stilling. Resten av stillingsandelen hadde de hos sin hovedarbeidsgiver. Den ene prosjektarbeideren hadde stilling som sykepleiefaglig rådgiver ved St. Olavs Hospital, den andre hadde stilling som høyskolelektor på sykepleierutdanningen ved HiST, ASP. Prosjektleder hadde stilling som førsteamanuensis ved sykepleierutdanningen HiST, ASP. Krav til kompetanse for kombinertstillingen var masternivå. Prosjektet rapporterte til en styringsgruppe sammensatt av ledere fra begge organisasjonene. Begge prosjektmedarbeiderne skulle ha aktive roller i møte med sykepleiere og superbrukere i intervensjonen og i undervisning av studenter samt i diskusjoner blant ansatte ved sykepleierutdanningen.
Erfaringer
Et hovedpunkt i prosjektet er at sykepleiedokumentasjon anses
som et aktuelt kjernetema for både utdanning og praksisfelt. Det
ble videre presisert at en utvikling av sykepleiedokumentasjon bør
skje i samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt (4).
Sykepleiedokumentasjon har en sentral plass i sykepleieres
hverdag og studentene møter det fra første dag. Utfordringer med
hva som skal dokumenteres, hvordan det skal dokumenteres og hvorfor
det må dokumenteres representerer ikke nye spørsmål, men er likevel
helt sentrale. Gjennom strukturert og tydelig
sykepleiedokumentasjon har vi mulighet til å synliggjøre vår
selvstendige funksjon (15).
Sykepleiediagnoser
Å anvende sykepleiediagnoser i sykepleieplan vektlegges i
prosjektet. Dette er et relativt nytt begrep for praksisfelt og
utdanning i Norge, selv om det i utstrakt grad anvendes
internasjonalt (16). Sykepleiediagnoser kan anvendes gjennom
klassifikasjonssystemer som for eksempel NANDA eller ICNP (North
American Nursing Diagnosis Association, International
Classification for Nursing Practice) eller i fritekst med eller
uten struktur (16). I denne studien anvendes sykepleiediagnoser i
fritekst med struktur.
Sykepleiedokumentasjon som faglig tema i et felles prosjekt
mellom utdanning og praksisfelt oppleves som meningsfylt og nyttig.
Det er forankret i et felles mål der synliggjøring av sykepleierens
selvstendige funksjon, fag og yrkesidentitet utgjør helt sentrale
elementer. Prosjektets tema er et godt utgangspunkt for å bidra til
en faglig synergieffekt i begge organisasjoner.
Felles budskap
Det å møte sykepleiere og studenter som representanter fra både
utdanning og praksisfelt med felles budskap, bidrar til å bygge bro
mellom teori og praksis. Dette er vi ikke alene om å ha erfaringer
på. Flere studier og kilder beskriver en slik effekt (6–9, 17,
18).
I prosjektet frontet vi felles kunnskapsbasert fagforståelse.
Vi hadde mål om en praksisnær undervisning der dagens krav og
utfordringer på temaet sykepleiedokumentasjon generelt og
sykepleiediagnoser spesielt, ble tydelig vektlagt. Dette gjaldt
også undervisningen av sykepleiere i avdeling. Gjennom
undervisningsintervensjonen fikk sykepleierne del i samme kunnskap
som studentene hadde når de kom ut i praksis. Dette kan
representere en positiv faglig synergieffekt.
Vår positive erfaring i møte med studenter og sykepleiere kan
knyttes til en opplevelse av økt faglig troverdighet gjennom vår
rolle i kombinertstilling. Dette er beskrevet som en positiv effekt
av en rolle med forankring i både utdanningsinstitusjon og
praksisfelt (7, 17, 19).
Tydelige føringer
Leigh (19) beskriver erfaringer gjort i kombinertstillinger (lecturer practitioner) og at uklare forventninger skaper frustrasjoner hos den som er ansatt. Vårt forskningsprosjekt hadde tydelige føringer og konkrete arbeidsoppgaver. Arbeidsukene ble planlagt med to felles prosjektdager som tilsvarte 40 prosent stilling. 60 prosent var bundet til arbeidsoppgaver knyttet til stillingen hos hovedarbeidsgiver. Denne delingen utgjorde et tydelig skille, og arbeidsoppgaver i våre respektive organisasjoner for øvrig var ikke direkte knyttet til oppgaver i kombinertstillingen. Dette bidro til en opplevelse av å ha to forskjellige jobber der vi selv måtte balansere oppgaver og tidsbruk i prosjektets ulike faser med oppgaver i «den andre delen av stillingen». Fowler (17) og Leigh (19) beskriver liknende erfaringer om hvordan to separate jobber kan oppleves krevende.
Egenskaper
Arbeidsoppgaver knyttet til kombinertstillingen fulgte de ulike fasene i forskningsprosjektet. Vi var ansvarlige for gjennomføring og framdrift og søkte råd og veiledning hos prosjektleder ved behov. Viktige personlige egenskaper for ansatte i en kombinert stilling er å kunne fungere selvstendig, være fleksibel, ha evne til problemløsning samt god kjennskap og erfaring fra begge organisasjoner (17). Vi erfarte dette som relevante egenskaper i forhold til framdrift og gjennomføring av et forskningsprosjekt, forankret i og rettet mot to ulike organisasjoner. Forventninger til faglige synergier knyttet til kombinertstillingen, utover det rent forskningsmessige, representerte imidlertid en annen utfordring som vi beskriver nedenfor.
Forankring
Tennøe (8) påpeker hvordan man mangler rammer og kultur for
kombinasjonsstillinger i Norge, og at dette er kjente
problemstillinger også i land som har testet denne stillingsformen
i større grad. Kristiansen (9) vektlegger hvordan planleggingsfasen
og tydelig forankring i ledelse ved begge organisasjoner betyr mye
for en vellykket gjennomføring.
Gjennomføring av kombinertstilling, slik det beskrives i
gjeldende litteratur, er ikke fullt utprøvd gjennom vår studie.
Dette kan forklares ut ifra at våre erfaringer er så tett knyttet
til et forskningsprosjekt.
I Storbritannia har man erfaringer fra kombinertstillinger de
siste 20–30 årene. Disse erfaringene tyder på at rollen er
krevende: En litteraturgjennomgang fra 2004 (6) viser at det i
liten grad er forsket systematisk på denne stillingsformen. Det som
foreligger av empiri er mest knyttet til personlige erfaringer,
diskusjoner og begrepsanalyser. Funnene i studien viser for øvrig
en klar sammenheng mellom ledelsens evne til tydeliggjøring av
forventninger, ansvar, støtte og oppfølging overfor arbeidstakere i
kombinertstillinger og grad av vellykket gjennomføring. Nyere
litteratur viser til lignende funn (17, 19).
Visjoner
I vår utprøving av kombinerte stillinger er erfaringen at både
ledelsen og vi som var ansatt i prosjektet, hovedsakelig fokuserte
på gjennomføring av selve forskningsprosjektet, og at det dermed
ble fokusert mindre på andre muligheter for faglige synergier som
kan ligge i denne stillingsformen. Selv om vi hadde en
funksjonsbeskrivelse som beskrev noe om forventninger om faglige
synergier og faglig deltakelse i begge organisasjonene, ble det
uklart hvilke kriterier som skulle ligge til grunn for utøvelsen av
dette. Studier viser at en forankret visjon med tydelige kriterier
og forventninger er viktig (6, 9, 20). En tydelig visjon og
strategiplan utgjør et viktig grunnlag i denne rammen.
Våre erfaringer tyder videre på at i tillegg til nevnte nyttige
personlige egenskaper (17), vil den posisjonen og nøkkelrollen man
har før man går inn i en slik stilling ha innvirkning på utøvelsen
av kombinertstillingen i den respektive organisasjonen.
Kristiansen (9) vektlegger at det er lang avstand fra det å
akseptere en ordning, til virkelig å ha tro på den, å ha visjoner.
Her henviser hun både til ledelsen og ansatte i de respektive
organisasjonene. På bakgrunn av dette antar vi at den posisjon og
rolle man har i organisasjonen før man begynner i
kombinertstillingen kan påvirke arbeidskollegiets tro på
mulighetene som ligger i kombinertstillingen og hva som kan
gjennomføres i kraft av denne.
Utskifting
Som eksempel ble personene som hadde kombinertstillingen ved utdanningen skiftet underveis i prosjektperioden på grunn av endring i stillingsforhold. Dette kan ha påvirket hvordan prosjektets tema ble mottatt og integrert i ulike deler av utdanningen. Erfaringen viser at begge prosjektmedarbeiderne opplevde å ha større gjennomslagskraft i de deler av utdanningen hvor de hadde sin opprinnelige nøkkelposisjon. Dette kan settes i sammenheng med hvordan Fowler (17) beskriver behovet for tilstrekkelig kunnskap hos ledere og kolleger om hva kombinertstillingen innebærer, samt betydningen av gode informasjonsrutiner for å imøtekomme dette. Det kan også tenkes at utydelige kriterier for den kombinerte stillingen kan gjøre det utfordrende å gi god informasjon til andre. Tydelig informasjon til alle ledd i organisasjonen, samt tydelige kriterier for kombinertstillingen, er hensiktsmessig for å sikre faglige synergier, uavhengig av egen posisjon i systemet.
Oppsummering
Vi har tro på den faglige gevinsten av kombinertstillinger. Vi
tror studenter, utdanningsinstitusjon og praksisfelt har god nytte
av et slikt samarbeid, også i form av et tett forskningssamarbeid.
Gjennom kombinerte stillinger får man god kjennskap til hverandres
organisasjoner, og dette fremmer samarbeid. I vårt prosjekt med
utprøving av kombinerte stillinger, har vi erfart både positive og
utfordrende sider av en slik stilling og de fire målsettingene for
utprøving av kombinertstillinger, beskrevet i 2008, er ivaretatt.
Gjennom den tydelige forankring og gjennomføring av et
forskningsprosjekt håper vi at resultatene bidrar til å styrke
kunnskapsbasert praksis og faget vårt, sykepleie. Vi har erfart at
faglig utvikling av sykepleiedokumentasjon med fordel kan
organiseres i ett felles forskningsprosjekt mellom praksisfelt og
utdanningsinstitusjon. Vi har gjennomført undervisning for
sykepleiere og studenter basert på oppdatert kunnskap og forskning.
Sykepleiere og studenter i praksis hadde felles faglig forankring
og fokus på sykepleiedokumentasjon, noe som kan ha bidratt til å nå
målet om bedre kvalitet i praksis. Forskningsresultater fra vår
studie vil imidlertid gi oss tydeligere svar på i hvilken grad vi
har oppnådd et utviklingspotensial for begge arbeidssteder der
synergier og merverdi oppnås.
I dette prosjektet har vi prøvd ut stillingsformen i en mer
akademisk enn klinisk variant. Dette gir konkrete faglige og
forskningsmessige gevinster og kan anbefales i framtidig samarbeid
om felles forskningsprosjekter. Prosjektet har samtidig synliggjort
behovet for mer kunnskap og erfaring om kombinerte stillinger som
en del av ordinær drift i våre organisasjoner.
Referanser:
1. St.meld. nr. 13 (2011–2012). Utdanning for
Velferd. Kunnskapsdepartementet.
2. Bjørke G. Praksisutvikling 2011-2012,
Samarbeid mellom høyskole og praksisfelt for utvikling av
praksisstudier i sykepleierutdanning. Høgskolen i Stord/Haugesund,
2013.
3. Vistnes K, Ask KL, Byklum HK, Øhr VG.
Samarbeid gir god praksis. Sykepleien 2013;13:52–4.
4. Bjerga GH, Gausel MK, Heggland MG,
Rossavik B. Dokumentasjon ga bedre pleie. Sykepleien 2013; 09:
47–9.
5. Reime MH. Sammen for bedre praksis:
Evalueringsrapport aksjonsforskningsprosjekt: modell for
organisering av veiledning i sykepleierstudenters praksisstudier.
Haukeland Universitetssykehus, Betanien Diakonale Høgskole,
Høgskolen i Bergen, 2010.
6. Williamson GR. Lecturer practitioners in
UK nursing and midwifery: what is the evidence? A systematic review
of the research literature. J Clin Nurs 2004; 3:787–95.
7. Hartigan I, Cummings A, O`Connell E,
Hughes M, Hayes CC, Noonan B, Fehin P. An evaluation of lecturer
practitioners in Ireland. Intl J Nurs Prac 2009;15:280–6.
8. Tennøe EH. Kan kombinert stilling som
lærer og kliniker bidra til å minske avstanden mellom teori og
praksis innenfor sykepleiefaget? Tidsskriftet Sykepleien
2007;7:74–5.
9. Kristiansen E. Kombinerte stillinger – en
norsk erfaring. Norsk tidsskrift for sykepleieforskning
2006;8:2,22–33.
10. Nøst TH, Blekken LE, André B.
Implementering av sykepleiediagnoser i fritekst. Sykepleien
Forskning 2014; 9: 44–52.
11. Nøst TH, Tettum B, Frigstad SA, Woldstad
K, Haugan B, Oppheim AB, André B, Rotegård AK. D-Catch blir norsk.
Sykepleihen 2015;5:42–5.
12. Paans W, Sermeus W, Nieweg MBR, Schans
PC. D-Catch instrument: develpoing and psycomertriv testing of a
measurement instrument for nursing documentation in hospitals. J
Adv Nurs 2010;6:1388–1400.
13. André B, Sjovold E, Rannestad, T Holmemo,
M Ringdal, G.I. Work culture among healthcare personnel in a
palliative medicine unit. Palliat Support Care 2012;1–6.
Norway: Research Centre for Health Promotion
and Resources HiST/NTNU.
14. Frigstad SA, Nøst TH, André B.
Implementation of Free-Text Format Nursing Diagnoses at a
University Hospital`s Medical Department. Exploring Nurses` and
Nursing Students` Experiences on Use and Usefulness. A qualitative
study. Nurs Res Prac 2015; Article ID 179275. Open Access.
15. Dahl K, Skaug, E.A. Kliniske
vurderingsprosesser og dokumentasjon i sykepleie s. 15–56 I:
Grunnleggende Sykepleie bind 2. Kristoffersen NJ, Nortvedt F, Skaug
EA, red. Oslo: Gyldendal Akademisk, 2011.
16. Björvell C. Sjuksköterskans journalföring
och informasjonshantering. En praktisk handbok. Lund:
Studentlitteratur, 2011.
17. Fowler J, Mills MF, North-Rose A,
Hamilton M, Johnsen M, Anthony D, Power K, Ashton M. Joint
appointees` experiences within a school of nursing and midwifery.
Br J Nurs 2008; 22: 1416–19.
18. Hancock H, Lloyd H, Campbell S, Turnock
C, Craig S. Exploring the challenges and successes of the Lecturer
Practitioner role using a stakeholder evaluation approach. J Eval
Clin Prac 2007; 13: 758–64.
19. Leigh J, Howarth M, Devitt P. An
exploration of the stakeholders and practitioners perspective. Nurs
Ed Prac 2005; 5: 258–65.
20. Fowler J, Richardson M, Ashton M,
North-Rose A. Evaluating a framework for the development of joint
appointments. Br J Nurs 2007;8:486–9.
0 Kommentarer