Droppet karakterkravet til sykepleierutdanningen: Her fikk de nesten 600 nye søkere i helgen
Etter frislippet av karakterkravet fikk Universitet i Sørøst-Norge enormt med søknader den første timen lørdag morgen. De andre studiestedene melder også om stor pågang.
Universitetet i Sørøst-Norge (USN), som har sykepleierutdanning i blant annet Drammen, Porsgrunn, Vestfold og Hallingdal, åpnet for søkere til sykepleierutdanningen uten karakterene tre i matte og norsk lørdag 20. juli klokka 09.00.
– Vi har i løpet av helgen fått i underkant av 600 søkere til sykepleiestudiet lokalt, forteller Bjørnar Wølner, seksjonssjef for opptak, ved Avdelingen for utdanning og studiekvalitet ved USN.
De har både fått lokale søkere og søknader fra Oslo-området. Wølner tror det bare er USN og VID i Oslo som praktiserer løpende opptak av de som søker på «først til mølla»-plassene, som Sykepleien skrev om torsdag i forrige uke.
Det er viktig å presisere at Samordna opptak, det regulære hovedopptaket med karakterkrav, ikke offentliggjør antall som har fått plass på USN og de andre studiestedene før førstkommende torsdag, 25. juli, klokka 11.
– Det er først når vi får ja-svarene fra hovedopptaket at vi vet hvor mange plasser vi har ledige, sier Wølner.
Har sendt tilbud til mange
USN har sendt ut tilbud til mange av de 600 som har søkt, men avventer tallene fra Samordna opptak før de eventuelt sender ut flere tilbud lokalt.
Men Wølner tror de vil ha plass til mange studenter etter Samordna opptak.
– Vi håper å fylle opp studieplassene i år, så får vi se hva oppmøteprosenten blir, sier han.
UIT: Har fått 350 søknader
Per mandag har UiT Norges arktiske universitet har fått nærmere 350 søkere til sykepleiestudiet på de ulike studiestedene gjennom det ekstraordinære opptaket 20. juli, skriver rådgiver for seksjon for studieadministrasjon, Marte Lise Jacobsen:
- Sykepleie Harstad: 110 søkere på ledige studieplasser, 70 plasser totalt.
- Sykepleie Narvik: 118 søkere, 55 plasser.
- Sykepleie Hammerfest: 125 søkere, 70 plasser.
Nord universitet: Søkerne tilbys plass denne uken
Kommunikasjonssjef ved Nord universitet, Andreas Førde, skriver i en e-post:
– Vi fikk inn en god del søknader, men vil ikke gå ut med eksakte tall siden det er sperrefrist for tall fra Samordna opptak frem til førstkommende torsdag.
Han forteller at de tilbyr studieplass til søkerne denne uken.
Innlandet: 300 søknader
Høyskolen på Innlandet har ifølge kommunikasjonssjef Tore Høyland fått 300 søknader frem til mandag.
Høyskolen i Molde: Fyller opp studiet
– Vi har fått tilstrekkelig med søkere til å fylle opp studiet i sykepleie, forbeholdt at søkerne har gjennomført videregående skole, sier Øystein Nerland, som er teamleder for opptak ved Høyskolen i Molde.
HVL: Fyller opp
Høyskolen på Vestlandet har fått 399 søkere på studieplassene de la ut på lørdag:
- 64 til heltidsstudiet på Stord
- 105 til deltidsstudiet på Stord
- 57 til heltid i Førde
- 127 til heltid i Haugesund
– Vi regner med å få fylt opp alle plassene, skriver Aleksandra Tufteland i avdelingen for kommunikasjon ved HVL.
VID: 544 søknader
Vitenskapelig Høyskole (VID) i Oslo fikk 300 søknader på de første 20 minuttene, totalt fikk de 544 søknader.
– Interessen tydet på at det var mange motiverte søkere til vår sykepleierutdanning, og som nå kunne kvalifisere seg til opptak. Vi er glade for at vi nå kan gi disse en mulighet for en studieplass hos oss. Samfunnet trenger flere sykepleiere, og her på VID ønsker vi å gjøre vårt for å uteksaminere kompetente og dyktige helsepersonell uavhengig av hvilke karakterer de kommer inn med, sier prorektor for utdanning Ellen Marie Sæthre-McGuirk i en e-post til Sykepleien.
Må vente på Samordna opptak
Ingen har i dag oversikt over om studenter har søkt på flere av studieplassene rundt i landet som de ble invitert til å søke på fra morgenen lørdag.
Det er Samordna opptaks tall på torsdag 25. juli som vil være avgjørende for mange. De er offentlige klokka 11.00.
7 Kommentarer
Håkon Jensen- Tveit
,Da gjenstår det å de hvor mange av disse som består eksamener i legemiddelhåndtering og fullfører studiet. Hvor mange avbryter sykepleierutdanningen? 20%? Eller flere? Er det en sammenheng mellom resultater fra vgs og fullføring av studiet?
Ronja
,Jeg har alltid vært elendig i matte gjennom både ungdomsskole og vgs og måtte ta opp matte for å komme inn på sykepleien. Var såvidt jeg fikk 3, mest sannsynlig bare flaks. Likevel sto jeg legemiddelhåndtering på første forsøk, null problem. Legemiddelregning er enkel regning og noe vi lærer på studie. Det blir for dumt å «straffe» studenter som kanskje får til enkel regning men sliter med ligninger og algebra (sånn som meg) som er helt uvesentlig for å kunne klare legemiddelregningen.
Helsefagarbeider
,Jeg er helsefagarbeider og tok legemiddelregning på sykepleier eksamen og fikk alt riktig, men kom ikke inn på sykepleierutdanningen. Enig med deg.
Maria
,Jeg hadde 2 i matte og gikk ut med A og B i alle fag på sykepleien.
Karin Berntsen
,Enig med Jensen-Tveit - sentrale forskningsområder - håper noen aktive forskere innenfor sykepleiefag - og profesjon. tar dette videre.
Helene
,Jeg berget såvidt en 3'er i matte på vgs og hadde likevel ingen problemer hverken med medikamentregning (bestod på første forsøk) eller noen av de andre emnene på studiet.
Anna
,Ja det er en sammenheng. Gjennomføringsevne henger sammen med karakterer fra videregående. Det skremmende her er kvaliteten på selve utdannelsen, og at det er store variasjoner på hvordan utdanningsinstitusjonene i sykepleie legger opp undervisningen i for eksempel medikamentregning. Noen høyskoler har medikamentregning som eksamensform, andre har det kun som tester og noen høyskoler tillater feil i medikamentregning. Dette er både merkelig og alvorlig. Den vanligste feilen sykepleiere gjør i praksis er nettopp på medikamentregning. Det må være en nasjonal standard som er sikret i nasjonale prøver. Har de fjernet dette? Det viktigste må jo være å styrke utdanningen og sikre høyt kvalifiserte lærere. Hvem har det overordnede ansvaret for å sikre kvaliteten på utdannelsen, når det er så stor forskjell på de ulike utdanningsinstitusjonene?