Færre, men bedre prosedyrer
Felles nettverk for fagprosedyrer kan spare tid, penger og gi bedre pasientbehandling.
Nettverk for kunnskapsbaserte fagprosedyrer er et nettsted for ansatte i helsetjenesten. Målet er felles prosedyrer basert på forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap. Det skal bidra til å sikre pasienter i hele Norge best mulig behandling.
Bakgrunn
Prosedyrer har tradisjonelt blitt utviklet i hver enkelt
avdeling eller sykehjemspost, og man har i liten grad delt
informasjon eller samarbeidet om prosedyrer på tvers av nivåer
eller etater. Karin Borgen, prosjektleder for Prosedyrenettverket i
Kunnskapssenteret, har 25 års erfaring som sykepleier fra
akuttmedisinsk avdeling og har følt den manglende koordineringen av
prosedyrer på kroppen.
– Jeg opplevde mange ganger å lete etter en prosedyre for så å
ende opp med flere som ikke stemte overens, både på avdelingsnivå
og mellom de forskjellige faggruppene, som fysioterapeuter, leger
og sykepleiere, forteller hun.
Kartlegging
En kartlegging som ble foretatt av Kunnskapssenteret i alle
norske helseforetak våren 2009, viste blant annet at prosedyrene
ikke lå på nett, at det ikke fantes noen systemer for å koordinere
prosedyrene og at det ikke fantes noen tverrfaglige metoder for å
utarbeide dem.
– I starten ringte vi rundt til de forskjellige helseforetakene
for å prøve å få en oversikt over hvilke prosedyrer som fantes. Ett
foretak hadde for eksempel 39 forskjellige prosedyrer om sentralt
venekateter, sier Borgen.
Reorganisering
Kartleggingen underbygget behovet for en reorganisering av
prosedyrearbeidet i hele helsetjenesten. Målet er et felles
prosedyrenettverk for alle landets helseforetak.
– Prosedyrenettverket er en måte å kommunisere den beste
kunnskapen i alle faggruppene på, understreker Borgen.
– Slik kan vi bidra til likere behandling av pasienter og sikre
at prosedyrene er i tråd med kunnskapsbasert praksis.
Færre prosedyrer
Sissel Frostad Oftedal, rådgiver i Prosedyrenettverket, mener
hovedmålet med et nasjonalt nettsted for fagprosedyrer er å dele
prosedyrer av god kvalitet.
– Vi ønsker færre prosedyrer i omløp. Ved å dele gode og
kvalitetssikrete fagprosedyrer kan man redusere både arbeid og
kostnader som i dag brukes på å utvikle prosedyrer ved hvert enkelt
arbeidssted, understreker hun.
Relevante arbeidsgrupper
Prosedyrene som i dag foreligger i nettverket, er utformet av
fagfolk fra hele landet, basert på internasjonalt anerkjente
anbefalinger, faglig erfaring og skjønn, helst i samarbeid med
brukere. Helsebiblioteket ønsker flere bidragsytere i arbeidet med
å utforme prosedyrer.
– Vi vil at fagfolk skal se på sine egne prosedyrer og
kvalitetssikre disse, og få dem publisert i prosedyrenettverket.
Arbeidsgruppen som utformer prosedyrene består av personer fra
alle faggrupper som prosedyren er relevant for. Det vil si at en
gruppe som skal lage en prosedyre om blødning etter fødsel består
av jordmor, gynekolog, anestesiolog og operasjonssykepleier.
Prosedyrene sendes ut på høring i fagmiljøene i løpet av
arbeidsprosessen.
Tverrfaglig
Det er en styrke at arbeidsgruppene i størst mulig grad er
tverrfaglig sammensatt, sier Oftedal.
– På den måten unngår vi at legen sitter med en prosedyre og
sykepleier en annen for de samme arbeidsoppgavene.
Oftedal viser til at det tverrfaglige samarbeidet om å utvikle
prosedyrer samtidig bidrar til å styrke tverrfaglige nettverk og
fagmiljøer som ellers kanskje ikke ville samarbeidet.
– Å lage prosedyrer krever at man gjør systematiske
litteratursøk og kritisk vurderer forskning, og på dette området
tilbyr Helsebiblioteket undervisning og metodestøtte. I tillegg
arrangeres det kurs i prosedyreutarbeidelse med jevne mellomrom
over hele landet, informerer hun.
Når prosedyren er ferdig sendes den til formell høring i
helseforetaket, før den blir publisert på fagprosedyrer.no.
Eksempler
Eksempler på nye prosedyrer som ble publisert i prosedyrenettverket i november og desember 2015 er:
- Luftveier – pleuratapping, praktisk gjennomføring
- Rehabilitering – Samvalg i målavklaringsprosessen
- Hemostase – Vaskulær lukkeinnretning (Angio-Seal™), observasjon og tiltak
- Dagkirurgiske pasienter – oppfølgingssamtale via telefon første postoperative dag
- Blodprøvetaking – kapillær
Ønsker samarbeid
Prosedyrene blir også oppdatert med jevne mellomrom, slik at de
gjenspeiler ny forskning på området.
– Vi oppdaterer prosedyrene når litteratursøket de er basert på
er mer enn tre år gammelt, forteller Oftedal.
– Da sender vi en påminnelse til arbeidsgruppen om å oppdatere
prosedyren.
Helsebiblioteket arbeider for å gjøre www.fagprosedyrer.no
stadig mer nyttig for flere i helsetjenesten.
Oftedal og Borgen ber alle som er interesserte i å samarbeide
eller bistå i arbeidet med prosedyrenettverket om å henvende seg på
e-post: fagprosedyrer@kunnskapssenteret.no.
Nettstedet er fritt tilgjengelig på Helsebibliotekets nettsider: fagprosedyrer.no
0 Kommentarer