Elektronisk meldingsutveksling ved utskriving av pasienter fra sykehus til kommune
Studien viser at informantene stort sett var fornøyde med å kommunisere ved hjelp av PLO-meldinger.
Bakgrunn: Utskriving fra sykehus til kommunal hjemmetjeneste er en sårbar situasjon for pasienter. Bruk av PLO-meldinger skal sikre at tilstrekkelig og relevant informasjon overføres ved pasientoverganger mellom sykehus og hjemmetjeneste. Sykepleiernes erfaringer med PLO-meldinger i utskrivningsprosessen er per i dag et lite utforsket område.
Hensikt: Å utforske sykepleiernes erfaringer med bruk av PLO-meldinger ved utskrivning av pasienter fra sykehus til kommunal hjemmetjeneste.
Metode: Kvalitativ studie med intervjuer av 41 helsearbeidere ved ett universitetssykehus og i tre kommuner.
Resultat: Bruk av PLO-meldinger bidro til raskere avklaring og tilgang til informasjon ved utskrivningsplanlegging og selve utskrivelsen av pasienter. Sykepleierne benyttet likevel supplerende informasjonskilder for å sikre overføring av tilstrekkelig informasjon mellom sykehus og hjemmetjeneste. Årsaken til dette var uforutsigbarhet knyttet til pasientens utreisedato, inkonsistens mellom pasientens legemiddelliste i kommuner og i sykehus, manglende informasjon i meldinger og forskjeller i faglig tilnærming mellom nivåene.
Konklusjon: PLO-meldinger er et nyttig kommunikasjonsverktøy. Det må likevel kompletteres med muntlig kommunikasjon og møter for å ivareta informasjonskontinuitet ved utskrivningsplanlegging og utskrivning av pasienter fra sykehus til hjemmetjeneste. Videre tiltak bør rettes mot hvordan informasjonsinnholdet i meldingenes fritekstfelter bør fremstå.
Introduksjon
Samhandlingsreformen slår fast at kommunikasjon mellom helsepersonell fortrinnsvis skal være elektronisk (1). Målet er at alle sykehus og kommuner skal ha tatt i bruk elektronisk meldingsutveksling innen utgangen av 2015 (2). Hovedhensikten er at elektronisk kommunikasjon skal bidra til en mer effektiv og sikker samhandling om pasienter som forflyttes mellom sykehus og kommune (1).
Samhandlingsutfordringer i kontaktflaten mellom sykehus og
kommune er godt dokumentert. Pasienter som skrives ut fra sykehus
til kommunal helse- og omsorgstjeneste representerer en spesiell
sårbar situasjon (1, 3): De blir liggende på sykehus og vente på
kommunale omsorgstilbud (4), det er ufullstendig eller uklart
innhold i informasjonen som utveksles (5–7), og informasjonsflyten
er mangelfull og preges av ineffektive kommunikasjonslinjer (8–10).
Organisatoriske faktorer som dårlig planlegging av
pasientoverføring og liten kjennskap til pasientens tilstand skaper
også utfordringer i kommunikasjonen mellom sykehus og kommune (11).
Det samme gjelder kulturelle faktorer som ulik faglig tilnærming og
forståelse av pasientens behov hos sykepleierne ved henholdsvis
sykehus og kommune (12,13). Videre viser både nasjonal og
internasjonal litteratur at det ligger et potensial i det å kunne
bruke informasjon- og kommunikasjonsteknologi (IKT) til å utveksle
samhandlingsinformasjon (14–17).
Mangler i informasjonsutveksling og kommunikasjon mellom sykehus og kommune er alvorlig da dette kan føre til at pasientene ikke får den behandling og pleie de har behov for (18-20). For å sikre at tilstrekkelig og relevant informasjon overføres ved pasientoverganger mellom sykehus og kommune, er pleie- og omsorgsmeldinger (PLO-meldinger) innført som redskap for å bedre denne samhandlingen. PLO-meldinger omfatter et sett av flere standardiserte meldingstyper som understøtter fasene innleggelse, utredning/behandling og utskrivning ved et sykehusopphold. I tillegg finnes det dialogmeldinger for mer løpende, interaktiv samhandling (se tabell 1) (21, 22). Per 1. januar 2015 hadde 99 prosent av alle kommuner (422/428) tatt i bruk PLO-meldinger i samhandling med sykehus. Dette er en sterk økning fra fire kommuner i mai 2012 (23).
Det er begrenset med dokumentasjon av effekter av ulike samhandlingstiltak generelt (24), og for erfaringer med elektronisk meldingsutveksling mellom sykehus og kommunal helse- og omsorgstjeneste spesielt. Tilbakemeldinger fra bruk av elektronisk meldingsutveksling fra andre områder i helsesektoren rapporterer om gevinster som økt tilgjengelighet til nødvendig helseinformasjon, samt bedre kvalitet på informasjon som utveksles (23,25,26). Alt i alt er det få studier som har sett direkte på hvordan samspillet mellom sykepleiere ved bruk av PLO-meldinger fungerer ved utskrivelse av pasienter fra sykehus til kommune.
Hensikten med denne studien er å utforske sykepleiernes erfaringer med bruk av PLO-meldinger ved utskrivning av pasienter fra sykehus til kommunal hjemmetjeneste. Studien tar utgangspunkt i begrepet informasjonskontinuitet slik det defineres av Haggerty et al. og Reid et al. (27,28): Her knyttes informasjonskontinuitet til overføring av «relevant og tilstrekkelig informasjon» mellom helsearbeidere i en kjede. Det vil si personlig informasjon om pasienten, helsetilstand og tidligere behandling, slik at videre tjenester kan gis i samsvar med pasientens behov for hjelp til rett tid.
Materiale og metode
Vi benyttet et eksplorerende, kvalitativt design med semi-strukturerte individuelle intervjuer og gruppeintervjuer (8/14). Studien ble utført ved et universitetssykehus og i den kommunale hjemmetjenesten i tre kommuner i sykehusets opptaksområde. Strategisk utvalg ble benyttet for inklusjon av sykehus og en kommune, da disse var av de første som tok i bruk elektronisk meldingsutveksling. De to andre kommunene ble tilfeldig utvalgt.
Intervjuene ble gjennomført i perioden februar–november, 2014 og omfattet 41 ansatte. De fleste hadde vært ansatt ved nåværende enhet siden før samhandlingsreformen trådte i kraft i 2012. For å utvide vår forståelse for kompleksiteten i samhandlingskjeden, inkluderte vi helsepersonell i ulike roller. Ved sykehuset utgjorde dette 15 sykepleiere og to sosionomer ved ulike sengeposter fordelt på tre divisjoner. I kommunene intervjuet vi 24 ansatte: Tolv var utøvende sykepleiere i hjemmetjenesten, ti var sykepleiere i henholdsvis koordinator–bestiller- eller virksomhetslederrollen, mens to var IT-ansvarlige. Hvert intervju varte i 40–50 minutter, ble tatt opp på bånd og transkribert. Intervjuguiden var utformet for å få frem helsepersonells synspunkter, vurderinger og erfaringer med bruk av PLO-meldinger, herunder type, hyppighet, deling av informasjon, om de fikk nok informasjon til å gi forsvarlig helsehjelp samt hvilke andre kommunikasjonsformer de benyttet. Alle forfatterne deltok i datainnsamlingen for å sikre nøyaktighet og konsistens i gjennomføringen.
I analysen benyttet vi en induktiv tilnærming (29). Alle tre
forfatterne gikk først igjennom materialet og identifiserte
overordnete temaer. Her fant vi at kommunikasjon og samarbeid i
utskrivningsprosessen var et sentralt tema for informanter både i
sykehus og i hjemmetjeneste, og vi besluttet å forfølge dette
videre. Vi arbeidet med meningsfortetting og koding (30) for så å
kategorisere materialet ut fra tre faser i et sykehusopphold:
Innleggelse, utredning/behandling og selve utskrivelsen. Disse
fasene representerte ulike kommunikasjons- og
samarbeidsutfordringer. Til slutt gjennomgikk vi kategoriene i hver
av de tre fasene og samlet dem under tre analytiske temaer. Disse
danner strukturen i resultatkapitlet.
Prosjektet ble meldt til NSD og til helseforetakets
personvernombud. Informantene ble rekruttert via sine ledere med
skriftlig informasjon om prosjektet. Vi innhentet skriftlig
samtykke fra alle deltakerne i studien.
Hovedfunn
Overordnete funn viser at informantene var fornøyde med å kommunisere ved hjelp av PLO-meldinger, både generelt og spesielt i tilknytning til planlegging av utskrivningsprosessen. Bruken av PLO-meldinger var godt innarbeidet i sykepleiernes arbeidshverdag og bidro til tettere samhandling på tvers av sykehus og kommuner. «Tidsbesparelse» var et begrep som gikk igjen i intervjuene.
Analysen viste at hver fase i et sykehusopphold innebærer ulike utfordringer for sykepleiere når de skal kommunisere og samarbeide om planlegging og gjennomføring av utskrivelsen. Allerede ved innleggelse skal helsepersonell anslå utskrivelsesdato, dette har vi kalt «å varsle det uforutsigbare». Under fasen utredning og behandling må sykepleierne i sykehus, og særlig i kommunen, holde seg oppdatert om pasientens progresjon. Samtidig må de starte planleggingen av hjelpetilbud til pasienten etter utskrivelse. Dette tar vi for oss i avsnittet «å holde i tråden». På utskrivningsdagen skal mye informasjon kommuniseres fra sykehus til kommune, og kommunen skal ha et egnet tilbud klart til pasienten. Vi kan betrakte det som «å samle trådene» som tas opp sist i resultatkapitlet.
Å varsle det uforutsigbare
Informasjon fra sykehus til kommunen om pasientens helsetilstand, hjelpebehov og forventet utreisetidspunkt skal skje innen 24 timer etter innleggelse. Her benyttet sykepleierne meldingstypen «Helseopplysninger ved søknad» («Tidligmelding») til kommunen. Det å angi forventet utreisedato var en utfordring for sykepleierne. Flere fortalte at det var sykepleierne selv, og ikke legen, som fastsatte datoen. Som oftest var dette basert på erfaring med hvor lang behandlingstid en spesifikk sykdomstilstand hadde. Det hendte også at pasientens tilstand var så dårlig at det var umulig å angi utreisedato. Sykepleierne informerte da kommunen om at estimert utreisetidspunkt ville bli kommunisert underveis i pasientens sykehusopphold.
Det varierte hvordan kommunene forholdt seg til «Tidligmeldingen»; alt fra at ingen tiltak ble iverksatt til det å benytte meldingen som grunnlag for vedtaksbeslutninger. Det er uklart hva variasjonen skyldtes. En mulig forklaring kan være at det var tydelige individuelle forskjeller i hvordan sykepleierne fylte ut helseopplysningsskjemaet. Et par av sykehusets sykepleiere beskrev det slik: «Det er vel individuelt … jeg ble opplært til at man bruker (pasientens) behandlingsplan. Her står det om (pasientens) kommunikasjonssans, aktivitetsnivå og så videre, og så fyller du ut hva som er aktuelt». Og: «Men jeg ser at det er mange hos oss som sender av gårde bare en linje, for eksempel at pasienten er innlagt for intravenøs antibiotikabehandling». Altså varierte både innhold og detaljeringsgrad i meldingene som ble oversendt til kommunen.
Å holde tråden
Sykepleierne på begge nivåer trakk frem eksempler på at det å sende oppdaterte helseopplysningsskjemaer underveis i sykehusoppholdet, var godt innarbeidet i deres arbeidspraksis. Vi fant imidlertid at disse endringene og oppdateringene ikke alltid var tilstrekkelige for kommunen til å treffe beslutninger. For å innhente opplysninger de savnet, eller som måtte avklares nærmere med hensyn til pasientens helsetilstand og funksjonsnivå, kontaktet kommunen sykehuset via dialogmeldinger. Noen ganger hadde kommunen telefonsamtaler med sykehuset i tillegg. Som en informant uttrykte det: «Det er jo noen opplysninger som mangler – det er jo derfor vi ringer. Og – det er noe med ‹hva tenker man videre (for denne pasienten)?› Og med å komme litt under huden når det bare er noen få ord som er skrevet ned (i Helseopplysningsskjemaet)». Andre ganger benyttet kommunen vurderingsbesøk på sykehuset, men her varierte praksisen mellom kommunene. Informantene fremhevet at et vurderingsbesøk kunne avdekke uoverensstemmelser mellom sykehusets og kommunens beskrivelse av pasientens hjelpebehov. Dette hadde konsekvenser for hvilke omsorgstilbud pasienten skulle få etter utskriving: «Da har vi dem (pasientene) som vi er usikre på, eller dem som er nye for oss, eller dem som de beskriver at har et stort pleie- og omsorgsbehov: Det er ikke alltid at det er det (riktige hjelpebehovet) som meldes. Så når vi er i beit og ingen har sett denne personen før, da reiser vi (på vurderingsbesøk) … For det første, så blir hele saksbehandlingsbiten enklere for vår del … og en annen ting er at vi har jo flere ganger endt opp med et helt annet tilbud (til pasienten) enn hva sykehuset melder» (Kommunen).
Vi fant at sykepleiere i både sykehus og kommune hadde behov for
å vite at meldinger var mottatt av samhandlende helsepersonell.
Imidlertid antydet sykehusets sykepleiere at det var ulike
oppfatninger om i hvilken grad sykepleierne var forpliktet til å
bekrefte mottak av PLO-meldinger: «Vi tenkte at det kanskje er et
krav at kommunen må svare at PLO-meldingen er mottatt. Men noen
kommuner sier: ‹nei, vi har ikke fått beskjed om at det er et
krav›. Vi kan se at meldingen har gått, men vi kan ikke se de
(kommunen) har lest den» (Sykehuset). For sykehuset var
tilbakemeldinger en forutsetning for god planlegging av pasientens
utreise. Det var viktig for å kunne orientere pasienten om hvilket
tjenestetilbud vedkommende skulle skrives ut til, og for bestilling
av ambulanse for transport av pasienten.
Både sykehus og kommuner benyttet PLO-meldingene til å holde
oversikt over pasientstrømmer. Mer spesifikt, sykepleierne brukte
innholdet i meldingene som grunnlag for å utarbeide egne manuelle
lister, enten i papir eller elektronisk. Kommunen benyttet disse
listene til å holde tråden i utskrivningsklare pasienter over tid.
På den måten sikret de at ingen pasienter falt ut av systemet: «Men
da er egentlig den lista veldig fin. For da har du hele tiden i
minne hvem du egentlig skal etterlyse, eller lese om pasienten har
kommet hjem (…) Ja – det er sånt skyggeregnskap». Tilsvarende fant
vi eksempel på at sykehuset benyttet denne typen lister til å holde
oversikter over pasienter inn og ut av en sengepost, eller for å
identifisere behov for sykepleiefaglig støtte fra sykehuset for
pasienter som ble skrevet ut til hjemmetjenesten: «Hvis pasienten
skal hjem med CVK (sentralt venekateter), så trenger kommunen
opplæring. Da må vi engasjere ambulerende team».
Å samle trådene
Selve utskrivningssituasjonen startet med at sykehusets
sykepleiere sendte «Melding om utskrivningsklar pasient» til
kommunen. I tillegg fylte sykepleierne ut og oversendte
meldingstypen «Utskrivningsrapport». Enkelte sykepleiere fortalte
at de også sendte med pasienten en papirutskrift av
utskrivningsrapporten. En typisk situasjon var når pasienten ble
skrevet ut på fredags ettermiddag: «Det er ikke alltid at pasienten
kommer hjem i kontortiden slik at de (kommunen) som skal ta imot
pasienten har tilgjengelig informasjon» (Sykehuset). I tillegg fikk
pasienten med seg legemiddelliste og epikrisen, hvis denne var
ferdigstilt, i papirformat.
Sykepleierne på sykehuset rapporterte at det kunne være
vanskelig å fylle ut Utskrivningsrapporten. Dette skyldtes selve
utformingen av meldingen. Den er «litt krøkkete», som en sykepleier
uttrykte. Sykepleierne hadde en mal å gå etter, men de syntes at
punktene i malen var overlappende. Noen opplevde det også som
dobbeltarbeid siden utskrivningsrapporten var tilnærmet identisk
med Helseopplysningsskjemaet, selv om de kunne gjenbruke tekst med
klipp-og-lim-metoden.
Utøvende sykepleiere i kommunens hjemmetjeneste ble gjerne først involvert på selve utskrivningsdagen, ved mottak av meldingen Utskrivningsklar pasient. De fortalte at de innimellom opplevde at for kjente brukere kom meldingen med Utskrivningsrapporten fra sykehuset først et par dager etter brukerens hjemkomst. Dette var en utfordring de løste ved å ta kopi av papirversjonen brukeren hadde fått med seg fra sykehuset. For kommuner som ikke fikk overført pasientens legemiddelliste elektronisk, representerte papirversjonen som fulgte pasienten en ekstra utfordring. For eksempel opplevde sykepleierne ofte uoverensstemmelse mellom medbrakt legemiddelliste og de legemidlene pasienten sto på før innleggelse. Dette krevde ekstra arbeidsinnsats; fastlegen måtte kontaktes enten via elektroniske meldinger eller per telefon for å få bekreftet medisinendringer. Likeså måtte de bruke tid på å legge inn medisinendringene manuelt i journalen: «Så hender det jo at den listen (legemiddellista) ikke stemmer helt overens (med legemiddelliste før innleggelse), eller at det er piller som var på den gamle som vi tror han (pasienten) skal fortsette med. Så da må vi, når det blir hverdag, konferere med fastlegen om den [medisinen] virkelig skal seponeres eller…» (Kommunen). Det var ikke tilsvarende utsagn der elektronisk legemiddelliste var tatt i bruk.
Diskusjon
Hensikten med denne studien var å utforske sykepleiernes erfaringer med bruk av PLO-meldinger ved utskrivning av pasienter fra sykehus til kommune. Et hovedfunn var at sykepleierne var fornøyd med å kunne kommunisere og utveksle informasjon elektronisk. Bruken av PLO-meldinger var godt integrert i arbeidshverdagen. Imidlertid erfarte sykepleierne at PLO-meldingene ikke understøttet alle aspekter ved deres kommunikasjonsbehov. De brukte derfor supplerende kommunikasjonskanaler for å sikre informasjonskontinuitet. Dermed unngikk de uheldige konsekvenser for pasienten. Dette utfordrer samhandlingsformens målsetting om at elektronisk kommunikasjon skal være den foretrukne måten å kommunisere på mellom helsepersonell (1).
Elektronisk meldingsutveksling måtte suppleres med muntlig tale
og møter for å avklare og utdype tvetydigheter, og/eller innhente
tilleggsinformasjon. Årsaken til dette omfattet uforutsigbarhet
knyttet til pasientens utreisedato, inkonsistens mellom pasientens
legemiddelliste i kommunen og i sykehus, manglende informasjon i
meldinger og forskjeller i faglig tilnærming mellom nivåene. På
denne måten nyanserer studiens funn bildet av tidligere rapporterte
gevinster med elektronisk meldingsutveksling. Disse forteller
om økt tilgjengelighet til nødvendig helseinformasjon og
bedre kvalitet på innholdet i informasjonen som overføres (26).
Funnene er likevel i tråd med annen forskning som konstaterer at
elektroniske kommunikasjonsløsninger i helsetjenesten ofte må
suppleres med andre kommunikasjonskanaler (31–34).
Behovet for å supplere med andre kommunikasjonskanaler (telefon
og vurderingsbesøk) for å innhente tilstrekkelig og relevant
informasjon om pasienten var spesielt uttalt blant sykepleierne i
kommunen. De måtte ofte gå utenom meldingssystemet for å sikre
pasientbehandlingen. Dette skyldtes inkonsistens mellom pasientens
medbrakte legemiddelliste (i papirformat) fra sykehuset og den
legemiddellista pasienten stod på før innleggelse. I samsvar med
eksempler fra litteraturen viser denne studien at manuell
informasjonsutveksling om legemidler kunne representere en trussel
for pasientsikkerheten (35,36). Dette gjenspeilte seg ikke der
elektronisk legemiddelliste var tatt i bruk (25,37).
Behovet for bruk av supplerende kommunikasjonskanaler var også
knyttet til informasjonsinnholdet i oversendte meldinger fra
sykehus til kommune, for eksempel «Tidligmeldingen» som initierte
utskrivningsforløpet. I samsvar med funn fra studier fra før
meldingssystemet ble innført (12,13) hadde sykepleierne i sykehus
og kommune fortsatt ulik faglig tilnærming til pasientens
helsetilstand. Sykehusets sykepleiere knyttet meldingsinformasjonen
til diagnose og behandling, for eksempel at pasienten var innlagt
med lungebetennelse og skulle ha intravenøs antibiotikabehandling.
Kommunens sykepleiere hadde på sin side behov for å motta
informasjon om pasientens helhetlige funksjonsnivå, hjelpebehov og
preferanser. Slik informasjon var nødvendig for å kunne prioritere
de sykeste for videre helsehjelp ved et sykehjem. Dette var også
nødvendig for å tilrettelegge for helsehjelp og hjelpemidler før
pasientens hjemkomst, og dermed unngå utsettelse av
pasientbehandling og oppfølging (18). Behovet for muntlige
avklaringer og tilleggsinformasjon var ekstra tydelig for pasienter
som ikke tidligere hadde vært brukere av kommunale tjenester, den
såkalte «0-brukeren».
Standardiserte PLO-meldinger er basert på standard
innholdselementer med muligheter for å skrive fritekst. Våre funn
viser at sykepleierne opplevde bruken av fritekst i PLO-meldingene
som utfordrende. Selv om sykehusets sykepleiere kunne høste
tekstinnhold fra elektronisk pasientjournal, så rapporterte de om
individuelle forskjeller i hvordan de fylte ut meldingene. Dette
gjaldt for eksempel hvor rik tekstbeskrivelsen var og hvilke felter
de benyttet. Samtidig viser resultatene fra en nylig publisert
artikkel at det å skrive meldinger som blir lagret i
journalsystemet, gjør at sykepleierne blir mer bevisste på hvordan
de uttrykker seg skriftlig (38).
Bruk av fritekst med individuelle ordvalg og formuleringer
gjorde at sykehusets dokumentasjon av helsehjelp og pasientens
funksjonsnivå kunne fremstå som noe ufullstendig for mottakeren,
kommunen. En mulig forklaring var at journalen gir rom for
ustrukturert dokumentasjon og at det var overlappende arbeid på
grunn av likheten mellom «Helseopplysningsskjemaet» og
«Utskrivningsrapporten». Men nyere litteratur peker også på
forklaringsfaktorer som at det er ulike journalsystemer ved sykehus
og kommune, og at profesjonen mangler en standardisert nasjonal
modell for sykepleiernes journalføring (22). Det at helsepersonell
kommuniserer på et omforent fagspråk, semantisk interoperabilitet
(22), er en viktig forutsetning for utveksling og deling av
informasjon på tvers av nivåer.
Teknologien kan åpne opp for nye måter å jobbe på (39). Et noe
overraskende funn i denne studien var at sykepleiere ved både
sykehus og kommune benyttet PLO-meldingene til å holde oversikt
over pasientstrømmer. Dette gjorde de selv om praksis varierte
innad og mellom nivåer. En mulig forklaring kan tilskrives
uforutsigbarheten rundt pasientens forventede utreisedato fra
sykehuset. Kommunene erfarte for eksempel å få mange
endringsmeldinger rundt pasienters utreisedato. Dette kompliserte
deres oversikt over egne brukere. De måtte passe på at pasientene
ikke ramlet ut av systemet så vel som å tilpasse planlegging av
tjenestetilbud og ressurser. En annen forklaring kan knyttes til
hvorvidt PLO-meldingssystemet har en funksjon for tilbakemeldinger
på mottatt melding, eventuelt hvor kjent denne er innenfor en
organisasjon (25). For sykepleierne ved begge nivåer var det viktig
å få beskjed om at meldingene var mottatt og lest.
Studiens begrensninger
Utvalget av ett sykehus og tre kommuner er for lite til at vi kan trekke generelle konklusjoner om sykepleiernes erfaringer med bruk av PLO-meldinger ved utskrivning av pasienter fra sykehus til hjemmetjeneste. Vi har heller ikke tatt hensyn til organisatoriske faktorer eller hvor lenge PLO-meldingene har vært i bruk ved de ulike enheter. Studiens gyldighet støttes imidlertid ved at funnene drøftes opp mot tidligere forskning.
Konklusjon
PLO-meldinger er et nyttig kommunikasjonsverktøy i utskrivningsprosessen. Men det må kompletteres med muntlig kommunikasjon og møter for å ivareta informasjonskontinuitet ved utskrivningsplanlegging og utskrivning av pasienter fra sykehus til hjemmetjeneste. For å styrke meldingsutvekslingssystemets rolle som kommunikasjonsredskap, er det nødvendig å arbeide videre med innholdet i meldingenes fritekstfelter. Det er også en forutsetning å få til en felles forståelse for informasjonsbehovet på tvers av helsetjenestenivåer.
Studien er støttet av Norges Forsk-ningsråd, NFR prosjekt nr. 229623-SIKT (EVASAM-programmet).
Referanser
1. St.meld. nr. 47 (2008-2009). Samhandlingsreformen: Rett
behandling – på rett sted – til rett tid. Oslo: Helse-og
Omsorgsdepartementet (HOD); 2012.
2. Norskhelsenett årsrapport 2013.Norsk Helsenett; Tilgjengelig
fra: https://www.nhn.no/om-oss/Documents/arsrapport-NHN-2013.pdf.
Nedlastet 21-10-2015.
3. Bauer M, Fitzgerald L, Haesler E, Manfrin M. Hospital
discharge planning for frail older people and their family. Are we
delivering best practice? A review of the evidence. Journal of
Clinical Nursing. 2009;18(18):2539–46.
4. KS FOU-prosjekt nr. 124005. Utskrivningsklare pasienter –
endrer praksis seg. Oslo: Rambøll Mangement Consulting, 2012.
Tilgjengelig fra:
http://www.ks.no/contentassets/dffac809f5934f4bbf69c8348c5c47ec/124005_rapport--utskrivningsklare-pasienter.pdf.
Nedlastet 21-10-2015.
5. Olsen RM, Hellzén O, Enmarker I. Nurses’ information
exchange during older patient transfer: prevalence and associations
with patient and transfer characteristics. International Journal of
Integrated Care, mars 2013. ISSN 1568–4156. Tilgjengelig fra:
http://www.ijic.org/index.php/ijic/article/view/879. Nedlastet
21-10-2015.
6. Olsen RM, Hellzén O, Skotnes LH, Enmarker I. Breakdown in
informational continuity of care during hospitalization of older
home-living patients: a case study. International Journal of
Integrated Care, mai 2014. ISSN 1568–4156. Tilgjengelig fra:
http://www.ijic.org/index.php/ijic/article/view/1525. Nedlastet
21-10-2015.
7. Storm M, Siemsen IMD, Laugaland KA, Dyrstad DN, Aase K.
Quality in transitional care of the elderly: Key challenges and
relevant improvement measures. International Journal of Integrated
Care. Mai 2014. ISSN 1568–4156. Tilgjengelig fra:
http://www.ijic.org/index.php/ijic/article/view/URN%3ANBN%3ANL%3AUI%3A10-1-114780.
Nedlastet 21-10-2015.
8. Danielsen B, Fjær S. Erfaringer med å overføre syke eldre
pasienter fra sykehus til kommune. Sykepleien Forskning.
2010;5(1):28-34.
9. Hellesø R, Lorensen M, Sorensen L. Challenging the
information gap – the patients transfer from hospital to home
health care. International Journal of Medical Informatics.
2004;73(7–8):569–80.
10. Innspill til Helse- og omsorgsministerens arbeid med
samhandlingsreformen. Statens helsetilsyn, 2008. Tilgjengelig fra:
https://helsetilsynet.no/no/Publikasjoner/Brev-hoeringsuttalelser/Utvalgte-brev-og-horingsuttalelser-tidligere-ar/Innspill-samhandlingsreformen/.
Nedlasted: 21-10-2015.
11. Shah F, Burack O, Boockvar KS. Perceived Barriers to
Communication Between Hospital and Nursing Home at Time of Patient
Transfer. Journal of the American Medical Directors Association.
2010;11(4):239–45.
12. Hellesø R, Fagermoen MS. Cultural diversity between
hospital and community nurses: implications for continuity of care.
International Journal of Integrated Care. Feb 2010. ISSN 1568–4156.
Tilgjengelig fra:
http://www.ijic.org/index.php/ijic/article/view/508. Nedlasted:
21-10-2015.
13. Valaker I. Et helhetlig behandlingsforløp -om samhandling
rundt pasienter. I: Bukve O, Kvåle G (red). Samhandling og kvalitet
i helseorganisasjoner. Oslo: Universitetsforlaget AS; 2014.
14. Naustdal A-G, Netteland G. Sjukepleiedokumentasjon i eit
elektronisk samhandlingsperspektiv. Sykepleien Forskning.
2012;7(3): 270–7.
15. Heimly V, Hygen J. The Norwegian Coordination Reform and
the Role of Electronic Collaboration. Electronic Journals of Health
Informatics. 2011;6(4). Tilgjengelig fra:
http://www.ejhi.net/ojs/index.php/ejhi/article/view/176.
Nedlastet:21-10-2015.
16. Marcotte L, Kirtane J, Lynn J, McKethan A. Integrating
Health Information Technology to Achieve Seamless Care Transitions.
Journal of Patient Safety. 2015. Tilgjengelig fra:
http://journals.lww.com/journalpatientsafety/Fulltext/publishahead/Integrating_Health_Information_Technology_to.99789.aspx.
Nedlastet: 21-10-2015.
17. Hewner S, Seo JY. Informatics´ Role in Integrating
Population and Patientcentered Knowledge to improve Care
Transitions in Complex Chronic Disease. Online Journal of Nursing
Informatics. 2014;18(2). Tilgjengelig fra:
http://www.himss.org/resourcelibrary/TopicList.aspx?MetaDataID=3055.
Nedlastet: 21-10-2015.
18. Netteland G, Naustdal A-G. Risikofaktorer ved overganger.
I: Bukve O, Kvåle G(red). Samhandling og kvalitet i
helseorganisasjoner. Oslo: Universitetsforlaget AS; 2014.
19. Dunnion ME, Kelly B. All referrals completed? The issues of
liaison and documentation when discharging older people from an
emergency department to home. Journal of Clinical Nursing.
2008;17(18):2471-9.
20. Berntsen G, Høyem A, Gammon D. Helsetjenesten sett fra
pasientens ståsted. Tromsø: Nasjonalt senter for samhandling og
telemedisin, Universitetssykehuset Nord-Norge; 2014. NST-rapport
07–2014.
21. Helsedirektoratet. Veiviser – Hvordan komme i gang med
elektronisk meldingsutveksling i kommunen. IS-1920. Oslo 2011.
Tilgjengelig fra:
https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/veiviser-hvordan-komme-i-gang-med-elektronisk-meldingsutveksling-i-kommunen.
(Nedlastet:21-10-2015).
22. Svanes M, Nyhus VÅ, Hagen O, Bømark SR, Vabo G,
Holen-Rabbersvik E. Veileder for klinisk dokumentasjon av sykepleie
i EPJ (v. 5.0). Norsk Sykepleierforbunds Faggruppe for e-helse,
2015. Tilgjengelig fra:
https://www.nsf.no/vis-artikkel/2481424/10503/Ny-veileder-for-klinisk-dokumentasjon-sykepleie.
Nedlastet: 08-10-2015.
23. Slagsvold H. Meldingsutbredelse i kommunehelsetjenesten.
Norsk Helsenett SF, 2015. tilgjengelig fra:
https://nhn.no/aktuelt/Documents/vedlegg/KomUT-sluttrapport.pdf.
(Nedlastet: 21-10-2015).
24. Holte H, Lidal I, Gundersen M. Utskrivning av pasienter med
kronisk sykdom: effekt av ulike former for samhandling mellom
sykehus og kommunehelsetjeneste. Rapport fra Kunnskapssenteret –
Systematisk oversikt. 2013. Tilgjengelig fra:
http://www.kunnskapssenteret.no/publikasjoner/utskrivning-av-pasienter-med-kronisk-sykdom-effekt-av-ulike-former-for-samhandling-mellom-sykehus-og-kommunehelsetjeneste.
(Nedlastet:25-05-2015).
25. Borgen K, Melby L, Hellesø R, Steinsbekk A. Elektronisk
meldingsutveksling mellom hjemmetjenestene og fastleger. Sykepleien
Forskning. 2015;10(1):42–8.
26. PricewaterhouseCoopers. Gode modeller for elektronisk
meldingsutveksling i helsesektoren. Kostnader og gevinster for små
kommuner. På oppdrag fra KS og Norsk Helsenett, 2014. Tilgjengelig
fra:
http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/fou/fou-rapporter/fou-elektroniske-meldinger-gir-gevinster-for-sma-kommuner/.
(Nedlasted:21-10-2015).
27. Haggerty JL, Reid RJ, Freeman GK, Starfield BH, Adair CE,
McKendry R. Continuity of care: a multidisciplinary review. BMJ
2003;327:1219.
28. Reid RJ, Haggerty JL, McKendry R. Defusing the confusion:
Concepts and Measures of Continuity of Healthcare: Canadian health
Services Research Foundation; 2002. Tilgjengelig fra:
http://www.cfhi-fcass.ca/SearchResultsNews/02-03-01/58a53ce8-39f2-466a-8e98-8ffc36cf456c.aspx.nedlastet:15-10-2015.
29. Tjora AH. Kvalitative forskningsmetoder i praksis. Oslo:
Gyldendal akademisk; 2012.
30. Malterud K. Kvalitative metoder i medisinsk forskning: en
innføring. Oslo: Universitetsforlaget; 2011.
31. Paulsen B, Romøren TI, Grimsmo A. A collaborative chain out
of phase. International Journal of Integrated Care. Mars 2013. ISSN
1568–4156. Tilgjengelig fra:
http://www.ijic.org/index.php/ijic/article/view/URN%3ANBN%3ANL%3AUI%3A10-1-114285.
Nedlastet:11-05-2015.
32. Brattheim BJ, Toussaint PJ, Faxvaag A. When Information
Sharing is not Enough. Stud Health Technol Inform. 2011;169:359-63.
33. Mäenpää T, Suominen T, Asikainen P, Maass M, Rostila I. The
outcomes of regional healthcare information systems in health care:
A review of the research literature. International Journal of
Medical Informatics. 2009;78(11):757–71.
34. Nordberg M. Elektronisk sykepleierapport utfordrer
sykepleiekontinuiteten. Sykepleien Fag. 2015(02):50–3.
35. Frydenberg K, Brekke M. Poor communication on patients’
medication across health care levels leads to potentially harmful
medication errors. Scandinavian Journal of Primary Health Care.
2012;30(4):234–40.
36. Kohn LT, Corrigan J, Donaldson MS. To err is human:
building a safer health system. Washington, D.C.: National Academy
Press; 2000.
37. Lyngstad M, Melby L, Grimsmo A, Hellesø R. Toward Increased
Patient Safety? Electronic Communication of Medication Information
Between Nurses in Home Health Care and General Practitioners. Home
Health Care Management & Practice. 2013; 25(5): 203–211.
38. Melby L, Brattheim BJ, Hellesø R. Patients in transition –
improving hospital – home care collaboration through electronic
messaging: providers’ perspectives. Journal of Clinical Nursing.
2015 Sep 15. doi: 10.1111/jocn.12991. [Epub ahead of print].
39. Vimarlund V, Olve N-g, Scandurra I, Koch S. Organizational
effects of information and communication technology (ICT) in
elderly homecare: a case study. Health Informatics Journal.
2008;14(3):195–210.
40. Vestlandsheftet. Veileder for utbredelse av elektroniske
meldinger mellom kommune, fastlege og helseforetak på Vestlandet.
Tilgjengelig fra:
https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00152/Veilederen_p__bokm__152543a.pdf.
Nedlastet:
21-10-2015.
0 Kommentarer