Lytt til studentenes svar på hvorfor auditoriene tømmes

Når forelesere tør å tenke nytt, får studentene mer motivasjon, sterkere faglig forståelse og større læringsutbytte.
I Khrono kunne vi nylig lese at undervisere ved NTNU i Trondheim opplever dårlig oppmøte i sine lokale forelesninger. Etter en «fagdidaktisk og pedagogisk drøfting» konkluderer de med at deres studenter mangler forståelse og evne til å se sammenhenger – og hevder at årsaken ligger utenfor auditoriet.
Les også NTNU-lektorer ut mot læringsapper
Etter ti år med undervisning for sykepleierstudenter og tett dialog med fagmiljø over hele landet tegner våre data et annet og langt mer positivt bilde. Kommentarfeltene tyder på at det bør lyttes mer til egne studenter, og at blikket bør vendes inn i eget auditorium.
Sykepleierstudenter viser hva som virker
Det er skrikende sykepleiermangel. Alle gode krefter må samarbeide om å utdanne flest mulig sykepleiere med høyest mulig sluttkompetanse. Omtrent 90 prosent av sykepleierstudentene ved NTNU Trondheim bruker MedEasy – samtidig som de ligger stabilt topp tre på nasjonal eksamen. Dette kunne også vært en fagdidaktisk gladsak.
Sykepleierstudentene vet best hva som øker deres læringsutbytte, og de har mange gode råd som kan bidra til å fylle auditoriet igjen. Slike råd får man gjennom ærlig og ydmyk dialog over tid – ikke ved å peke på andre. Studentene vil også fortelle sine forelesere at MedEasy aldri har oppfordret noen til å droppe forelesning, men til å møte forberedt. Det er vanskelig å se hvorfor det å lese i en tradisjonell lærebok skulle forberede studentene bedre enn å arbeide i en videolærebok.
Flippa undervisning løfter læring og øker oppmøte
Når studenter møter forberedt i auditorier andre steder i landet, har de ofte blitt støttet i å bruke digitale verktøy av høy kvalitet i forkant som del av flippa undervisning. Da får lærerne brukt sin kompetanse til å hjelpe studentene med å anvende kunnskapen, teste forståelsen og kople den tettere til profesjonen. Det gir rom for mer målrettet individuell oppfølging basert på faglig nivå og progresjon.
Pensumet i anatomi og fysiologi er stort, nivået høyt og undervisningstimene få. Vi samarbeider med mange engasjerte forelesere som ser mulighetene nye, digitale verktøy gir. Lovisenberg har brukt MedEasy til å flippe sin undervisning siden 2020 og har ligget i toppen på nasjonal eksamen hvert år siden. Ved Høgskulen på Vestlandet, campus Stord lå eksamensresultatene tidligere i motsatt ende av skalaen. Etter at de i 2021 flippet undervisningen, har resultatene steget markant hvert år. De emneansvarlige melder om et engasjerende læringsmiljø med høyt fysisk oppmøte.
Modige fagmiljøer skaper resultater
Modige programansvarlige ved Universitetet i Sørøst-Norge piloterte nylig fleksibelt og desentralisert studieløp med flippa undervisning. I denne piloten oppnådde studentene historisk lav strykprosent på 14,5 prosent uten en eneste tradisjonell forelesning i auditorium. I høst signerte vi en ny avtale med NTNU Gjøvik, hvor vi opplever tett faglig samarbeid med dyktige lokale forelesere.
Ved å tørre å tenke nytt har alle de ovennevnte klart å skape engasjement og motivasjon hos studentene, løftet den faglige kvaliteten på undervisningen og sørget for at studentene får den livsviktige kunnskapen de trenger før de skal ut i et underbemannet helsevesen. Kanskje kan vi lære noe av deres erfaringer?
Vi har jobbet med fag og pedagogikk
I Khrono reduseres MedEasy til «en app». Det kan tyde på at foreleserne ikke kjenner til at vi er Skandinavias største digitale forlag innen helse, og at «appen» kun utgjør en brøkdel av vår virksomhet. Redaksjonen bak innholdet i vårt læringsunivers består av fagsykepleiere, leger, tegnere og animatører som sammen har jobbet kompromissløst med faglig og pedagogisk kvalitet i over ti år.
Våre forelesere er erfarne klinikere, og deres aller viktigste oppgave er å forkorte avstanden mellom teori og praksis. Individuell veiledning er inkludert i prisen hos oss, og det understreker at vi er mer enn bare «en app».
Vi utvikler faglig kvalitet sammen med studentene
Til våren starter vi på den femte store oppdateringen av anatomi og fysiologi med en helt unik grafisk og pedagogisk kopling til videoene våre i sykdomslære, farmakologi og psykiatri. Oppdateringen bygger blant annet på 80 000 faglige spørsmål og pedagogiske tilbakemeldinger til de eksisterende videoene fra sykepleierstudenter. Så langt i år har våre sykepleiere og leger svart på mer enn 6000 faglige spørsmål fra norske sykepleierstudenter.
MedEasy har et nært og godt samarbeid med Norsk Sykepleierforbund (NSF), og vi er stolte av å bidra til å løfte faglig kvalitet i tett samarbeid med lærere, fagmiljø og studenter over hele landet. Vi håper forelesere og fakultetsledelse vil møte oss i forbindelse med eksamensforelesning i regi av NSF Student 4. desember. Auditoriet vil være fullt av studenter som ærlig kan si hva som skaper læringsmagi. Og læringsmagi er vel det vi alle ønsker – uansett om verktøyet er skjerm eller auditorium.




























0 Kommentarer