fbpx NTNU-lektorer ut mot læringsapper Hopp til hovedinnhold

NTNU-lektorer ut mot læringsapper

Bildet viser NTNUs lokaler

NTNU-lektorer ved sykepleierutdanningen hevder studentene uteblir fra forelesningene på grunn av læringsapper.

Khrono publisert denne uken meningsinnlegget «Når supplement blir substitutt». Innlegget er skrevet av universitetslektor Geir-Tore Stensvik, universitetslektor Vera Loise Sørø og professor Britt Karin Støen Utvær. Alle er ansatt ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie ved NTNU.

De opplever at færre studenter møter til forelesninger, og at færre kjøper og leser pensumbøker – til fordel for læringsapper.

«Dermed blir fraværet fra seminarer og workshops ikke bare et tap av undervisningstimer, men et tap av sosialt og profesjonelt læringsmiljø som verken video eller quiz kan kompensere for.»

– Får inntrykk av at du ikke trenger å gå sykepleierutdanningen

I et intervju med Khrono kommenterer universitetslektor Geir-Tore Stensvik læringsappen Medeasy spesifikt.

– Ved første øyekast får du inntrykk av at du ikke trenger å gå sykepleierutdanningen, du kan bare bruke appen. Og det er vel å ta litt hardt i, sier Geir-Tore Stensvik, universitetslektor ved NTNUs sykepleierutdanning.

Fagansvarlig lege i Medeasy, Nils Christian Tvedt Karlsen, reagerer på fremstillingen.

– Det er trist å høre at lærerne i Trondheim omtaler studentene sine så negativt. Vi opplever ikke at studentene mangler verken forståelse eller evne til å se sammenhenger – og de havner tross alt på topp tre på nasjonal eksamen hvert år.

Han legger til:

– Når et stort auditorium står tomt under forelesning i Trondheim, blir det litt for enkelt å skylde på et digitalt forlag som dekker Nokuts læringsmål på en god måte. Det er fulle auditorier på en rekke studiesteder i landet, og kommentarfeltet bør være interessant lesning for de emneansvarlige ved NTNU i Trondheim. 

Bildet viser Nils Christian Tvedt Karlsen

Mener sykepleierstudentene vet best

Karlsen mener sykepleierstudentene er de fremste ekspertene på å studere sykepleie.

– I denne saken vet vi at de har mange konstruktive råd å komme med til fakultetsledelsen, mener Karlsen.

I dag er tre fagsykepleiere ansatt på heltid i Medeasy, i tillegg til to leger på heltid og en på deltid. En medisinstudent er også tilknyttet firmaet.

Både Norsk Sykepleierforbund og en rekke av høyskolene og universitetene samarbeider med Medeasy i dag. 

Sykepleierutdanningen ved NTNU Gjøvik har akkurat inngått en avtale om bruk av den digitale læringsplattformen.

NSF Student: Kjenner seg ikke igjen i kritikken

– Studentene kjenner seg ikke igjen i kritikken enkelte undervisere retter mot Medeasy. Medeasy har kontinuerlig gjennomgang av læringsutbyttebeskrivelsene til eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi og sikrer det faglige tilbudet ut ifra dette, sier studentleder Henriette Karlsen Brenna i NSF.

Hun opplever samarbeidet med Medeasy som svært givende for studentmedlemmene og ønsker gjerne enda mer samarbeid med dem i tiden fremover.

Brenna mener det må være et samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og studentene for å gjøre utdanningen best mulig.

– Lektorene har den faglige tyngden og kan gjerne faget godt, men til syvende og sist er det studentene selv som vet hvordan de lærer pensum best. For noen er det helt riktig å delta på forelesninger og andre organiserte læringsaktiviteter, mens for andre funker digitale verktøy bra. I en stadig mer digitaliserende verden er det essensielt at også underviserne lytter til studentene, og at utdanningen speiler samfunnsutviklingen. 

Fakta
Medeasy

Firmaet hadde driftsinntekter på litt over 20 millioner og et driftsresultat (EBIT) på 172 000 i 2024.

Virksomheten er en del av Medeasy Group, som hadde omtrent samme sum i driftsinntekter og et driftsresultat (EBIT) på 2,5 millioner i 2024.

Kilde: Proff.no

Artikkelen var opprinnelig vinklet på at de NTNU-ansatte kritiserer Medeasy spesifikt. De riktige er at de fremmer kritikk mot læringsapper generelt. Feilen ble rettet 12. november klokken 08.45.

60 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Student på NTNU

Sykepleierstudent
3 weeks siden

Ønsker å si at det er ufortjent den kritikken medeasy har fått av de som har vært forelesere hos meg da jeg hadde anatomi og fysiologi. Flere av studentene inkludert meg har opplevd forelesningene lite pedagogiske og dårlig strukturert. For meg, har redningen vært Medeasy, fordi jeg opplevde å virkelig skjønne stoffet og plattformen gjorde det lettere for meg å se sammenhengen. Jeg personlig ga opp forelesningene og tydde til medeasy ganske tidlig i semesteret og endte meg å føle meg svært godt forberedt til eksamen og endte opp med karakteren B. Før denne kritikken ble lagt jar jeg fått inntrykk fra foreleser om kritisk holdning til Medeasy. Jeg vet at tillitsvalgt for mitt kull har tatt dette opp og det har vært sendt ut spørreundersøkelser om faget der fler har svart at de synes Medeasy var mest nyttig. Dette e ikke ny informasjon hos NTNU, men noe som har strekt seg en årrekke. Jeg synes det er synd at foreleserne ikke ser verdien til medeasy og tviholder på alle de forskjellige tykke bøkene med komplisert fagspråk og upedagogiske forelesninger som fasit på læringen av fagstoffet.

A

Spesialsykepleier
3 weeks siden

Jeg brukte utelukkende Medeasy på både grunnutdanning og videreutdanning, ettersom de fysiske forelesningene besto av en lærer som leste rett av en powerpoint. Dette anser jeg som bortkastet tid, da jobber jeg mye bedre hjemme - med karakter A på anatomi og fysiologi på både bachelor og master.

Tidligere Sykepleierstudent (NTNU)

Sykepleier
3 weeks siden

Tenker at det heller er et speil på hvordan forelesningene oppleves. Tørre, ensartede og lite givende. Kan selv telle på to hender antall forelesninger jeg var på under min studietid ved sykepleien på NTNU. Bestod dog med glans og fikk B på anatomi til tross for dette. Helt enig o at studentene vet best selv hvordan de lærer best. Kanskje man heller bør spørre studentene hva de vil ha - fremfor å drive samme gamle maskineriet år etter år uten særlig endring?

Studerer ved Nord universitet

3 weeks siden

Jeg studerer sykepleie deltid via Nord Universitet og der brukes kun MedEasy som forelesninger, og pensumbok og TBL fremstår som supplerende innhold.

Jeg må ta medeasy i forsvar, for makan til pedagogisk og godt forklarte videoer skal man lete lengre etter. Innholdet er lett å repetere og svært godt forklart, og det krever en viss intelligens for fremme komplisert innhold på en slik lettvint måte. Jeg er sikker på utbyttet blir dobbelt så bra med bruk av medeasy. Og det er nok mange som ville strøket eksamen uten.

Om ikke forelesninger kan konkurrere med nettsiden får de ta det på sin kappe, da får de heve nivået på sitt eget undervisningsopplegg( noe som generelt er veldig dårlig på altfor mange universiteter)

Geir-Tore Stensvik

Universitetslektor
3 weeks siden

Vi kjenner oss ikke igjen det som er sakset i denne saken. Vi har aldri påstått at forelesningssalene står tomme og det har heller aldri skjedd. Vi har en fagdidaktisk og pedagogisk drøfting rundt integrering av av app i undervisning. Her er saken snudd på hodet.
Hyller verktøyet …
For ordens skyld: Verken Stensvik eller Sørø er for ludditter å regne. Tvert imot. De ønsker læringsapper, Medeasy inkludert, velkommen med åpne armer. De oppfordrer selv studentene til å bruke dem og har dem med som anbefalte læringskilder på pensumlistene, i tillegg til det ordinære pensumet.
— De lager gode videoer, og jeg synes studentene skal bruke det. Men det må brukes som et supplement, ikke substitutt, sier Sørø, som er emneansvarlig.
— Bruk gjerne appen, men du må sette deg ned og lese litt, tenke litt og være med på forelesninger i tillegg, supplerer Stensvik.

https://www.khrono.no/laeringsapp-hevder-den-kan-erstatte-pensum-i-syke…

Nikolai Hannevold Koritzinsky

Sykepleiestudent
2 weeks 6 days siden

Jeg syntes sådan at Khrono sin gjengivelse av meningene deres også var litt forvirrende. Først ble dere presentert som veldig kritiske, også kom den ytringen du nevner nå plutselig lengre ned, som virker veldig positiv.

Sykepleierstudent ved NTNU
2 weeks 6 days siden

Har hørt at flere studenter både nå og i tidligere årskull ved NTNU har klagd på anatomiundervisningen. Ensformige forelesninger og alltid for lite tid. Tidligere elever som har gått fra medisinstudie til sykepleiestudie sier forelesningene er uforståelige og skaper mer forvirring enn forståelse. Har aldri opplevd at man ble oppfordret til å benytte MedEasy, men heller at det har blitt snakket ned av lærerne.
Forstår godt at studentene heller velger MedEasy som læring. Dette ble min redning også. På MedEasy får man både visualisert stoffet ved animasjon, man får huskeregler, «knagger å henge stoffet på», itillegg til å kunne lytte på og lese forklaringer. Dersom NTNU mener flere burde møte opp på forelesning og bruke MedEasy som supplement, bør de kanskje la seg inspirere av deres undervisningsmetode.

Kaja

3 weeks siden

Jeg som sykepleier student med lærevansker har Medeasy vært en stor hjelp for meg og en motivasjon til å forsette studie og ikke falle av

Ida

Sykepleierstudent/TV
3 weeks siden

Jeg, i likhet med flere andre studenter jeg har snakket med – selv om vi naturligvis ikke representerer alle – opplever at problemet ikke først og fremst er at MedEasy «tømmer» forelesningssalene. Utfordringen ligger heller i at forelesningene ikke klarer å fange oppmerksomheten vår. Undervisningen oppleves tidvis som ensformig og går ofte svært raskt, noe som gjør det vanskelig å følge med. Personlig savner jeg at oppmerksomheten min fanges ved at fagstoffet introduseres på en interessant og inspirerende måte. Dette trenger ikke være spesielt vanskelig å få til, men krever variasjon, engasjement og god formidlingsevne. En monoton gjennomgang av stoffet holder rett og slett ikke, stimuler hjernen min!
Når forelesningene i tillegg holdes i en sal med hundrevis av elever, blir det enda mer utfordrende å engasjere seg å delta aktivt for å få et godt læringsutbytte.

Jeg bruker MedEasy daglig, og opplever at de presenterer fagstoffet på en variert og engasjerende måte som gjør det lettere å forstå og huske. Jeg lærer faktisk mye mer av det enn forelesningene. Som framtidig sykepleier er det avgjørende å kunne fagstoffet i praksis, og er det ikke nettopp dette man ønsker og oppnå? Hvis MedEasy kan styrke nettopp dette, er ikke det bare positivt? Kan det hende at man kanskje må utbedre forelesningene litt?
Bare en tanke.

Sykepleierstudent

3 weeks siden

Studerer sykepleie på deltid.
Vil ikke si at forelesningene er dårlige, men det oppleves som om at det er avsatt for liten tid til hvert emne.
Store og omfattende emner gjennomgås med farten til et Japansk pendlertog.
Det er forskjellige forelesere i ulike emner, og tidvis er det så dårlig struktur i forelesninger og en får inntrykk av at forelesere ikke forbereder seg på det de skal snakke om. Dette er provoserende da tiden heller kunne vært brukt til egenstudier.
Medeasy er et veldig godt supplement til pensum! Det at man kan repetere flere ganger gjør at kunnskapen bygges på en solid måte. Dersom studenter velger bort forelesninger til fordel for Medeasy tror jeg ikke at de besitter en dårligere kunnskap til eksamen i anatomi og fysiologi.
Jeg tror heller at universitetene og høyskolene må begynne å lytte til studentenes tilbakemeldinger. Jeg kjenner mange sykepleiere og mange kan fortelle at de hadde samme frustrasjonen og utfordringene som studenter for 5-10 år tilbake.

Emilie

Sykepleier
3 weeks siden

Tidligere student fra OsloMet. Ønsker å komme med innspill om at medeasy har vært en redning for mange sykepleiestudenter i flere år. Læringsverktøyet er oppdatert, enkelt og jeg har opplevd at medeasy på flere måter hjelper studenter å skape en grundigere forståelse av fagområdene. Dette også fordi at læringsværktøyet forklarer på en forståelig måte for å lære bort, man føler at man lærer fagstoffet selv og ikke bare blir forelest om stoffet. Måten medeasy er lagt opp på gjør at en kan jobbe grundig med fagstoff selv, se videoer flere ganger, ta quizer flere ganger, gå tilbake i videoer for å forstå på nytt. Fagstoffet blir lagt frem på en morsom måte som engasjerer på en annen måte enn jeg opplevde at forelesningene på universitetet gjorde. Opplever at medeasy virkelig vil at studentene skal forstå og lykkes! En får samtidig arbeidet med fagstoff i eget tempo noe som gir økt motivasjon og styrker interessen for det teoretiske i faget. Medeasy har og klart å skape et fellesskap rundt sykepleiefaget og studenter. Hyller virkelig det grundige arbeidet som medeasy har lagt ned! Virkelig et langt steg i riktig retning!

Trine Pettersen

Spesialsykepleier
3 weeks siden

Som sykepleier som jobber i klinisk arbeid og som etter mange år i arbeidslivet tok videreutdanning i godt voksen alder, vil jeg si at jeg har full forståelse for at studenter velger å bruke videoforelesninger man kan stoppe underveis, flash-cards og diverse oppgaver som kan løses inne på MedEasy i et emne som Anatomi, fysiologi og biokjemi. Her er det snakk om å tilegne seg kunnskaper man bygger det videre fundamentet sitt på, og mye er pugging, andre ting er gjennomgående vanskelig å forstå, mens enkelte deler faller mer naturlig inn i hodets logikk. Hvordan man tilegner seg kunnskapen i dette emnet må være opp til den enkelte - ut fra hvordan man lærer best, så lenge man når læringsutbyttene og gjennomfører eksamen. Om det er med bøker, forelesninger, digitale kurs, you tube, you name it. Det er ikke her profesjonskunnskapen dannes. Den er neste steg, eller parallelt om du vil, gjennom andre emner som grunnleggende sykepleie, sykdomslære, praksis og erfaring. Det er i disse fagene vi bygger sten på sten hvem vi er - som enkeltmenneske, sykepleier, gruppe, profesjon og som team. Men da må den teoretiske grunnkunnskapen være på plass - og den biten vil jeg si at MedEasy virkelig er med å bidrar på. Jeg tenker at som emneansvarlig i fag som er tunge og fullpakket mtp tidspress og mengde, så må det være en gave at studenter kan velge å bruke et slikt digitalt verktøy om det fungerer for de. Bruk heller tiden på å være litt kreativ i hvordan man setter sammen disse andre viktige emnene - som virkelig skal bygge opp nyutdannede, flotte og motiverte studenter. Jobben er tungt sammensatt av mange faktorer, hvor det er viktig med grupperefleksjoner, teamtrening, bygging av sykepleieryrket og gode kunnskaper i alt fra hvordan cellene i kroppen fungerer til å måtte støtte sønderknuste foreldre til alvorlig syke barn, eller ta i mot kjeft av en redd pårørende på nødtelefonen eller hjelpe gamlefar med lårhalsbrudd opp fra gulvet i hjemmesykepleien. Oppfordrer dere lektorer til å støtte studentene til å velge den metoden som fungerer best for de når det gjelder å tilegne seg kunnskap i fag som anatomi, fysiologi og biokjemi, for her i Trondheim er de utrolig mange og de vil ha like mange ulike måter å lære på. På fremtidige seminar og workshops i de fagene dere er bekymret for om studentene greier å diskutere og resonnere i grupper; lag gode, oppdaterte caser med ulike komplekse problemstillinger og dere vil få en engasjert gjeng i undervisningslokalene. Men husk at slike grupper ikke må være for store i antall, da drukner de. Slik inntrykket mitt er (med en datter som går 1.året nå), så er det alt for mange studenter pr læringsteam. Og et annet godt råd: hør med studentene underveis; hva synes de er vanskelig, hva trenger de mer av, er det spesielle problemstillinger de kunne tenkt seg etc. Dere har en gylden mulighet til å sette gode spor i fremtidens sykepleiere!

Miguel

Sykepleiestudent
3 weeks siden

Synd å høre at fakultetet skal gi en slik offentlig hets mot et digitalt forlag som i bunn å grunn «bare» har gjort en bedre jobb enn dem selv. - Poenget er vel til syvende og sist å utdanne mennesker innen helsefag, som er hovedmålet her? Så det at enkelte fakulteter/medier/forlag etc. gjør en bedre jobb enn andre, gjør dem vel ikke akkurat til konkurrenter..

Hvis andres fremgangsmåte og suksess overgår ens egen så burde man vel heller kanskje prøvd å undersøke forskjeller, og forbedringspotensial i eget arbeid. Det er antakeligvis en grunn til at studentene faktisk foretrekker denne «appen» framfor fakultetets egne forelesninger.

MEN. Dersom denne uttalelsen hadde en annen hensikt, annet enn å pålegge andre skylden for at deres egne forelesninger er tomme, så kunne dette gjerne kommet tydeligere fram. Håper fakultetet retter seg mer mot selve elevene dersom de ønsker å komme med oppfordringen: å bruke alternative læringsmetoder I TILLEGG til å komme på forelesning. Så langt virker det som det eneste denne artikkelen/uttalelsen har klart å oppnå; er å sette MedEasy i dårlig lys.

Det er nok mange studenter der ute som er veldig takknemlig for MedEasy (inkludert meg selv) hvor de gjør tungt lesestoff om til noe som er spennende, gøy og interessant med pedagogiske forklaringer.

Elise

Jordmor
3 weeks siden

Kom meg gjennom og fikk en god forståelse av anatomi og fysiologi takket være medeasy (da sykepleiepluss)! Da jeg gikk sykepleien (da høyskolen i Oslo og Akershus) foregikk undervisningen på kveldstid også parallelt med praksis som gjorde det håpløst å følge forelesningene sammen med jobb på siden og andre studentaktiviteter! Boken ble naturligvis også lest, men før jeg hadde gått gjennom stoffet i medeasy var det helt gresk! Tror ikke det er medeasy som tømmer forelesningssalene, men heller forelesninger på knotete tidspunkt og forelesere som ikke klarte å engasjere studentene (no offence). Et fantastisk tilbud for sykepleierstudenter er dette, gjorde læringen morsom og fokuserte på forståelse av stoffet, som ikke alltid forelesningene gjør men heller fokuserer på å komme seg gjennom pensum, ofte uten tid til å gi studentene forståelse.

Tidligere sykepleierstudent UiT

3 weeks siden

Ser mange skriver at foreleserne bør gå i seg selv før de kritiserer MedEasy - jeg er 100% enig. Nå studerte jeg ikke på NTNU, men på et mindre Campus under UiT hvor jeg opplevde dårlig pedagogisk framstilling av forelesningene. For meg ble MedEasy redningen for hvordan henge med i forelesningene, med fullt fokus på LUBer og ikke annet som foreleser syns er spennende og gøy. Også hos oss endte det med at det var i gjennomsnitt 5 studenter til stede på fysisk forelesning, mens resten brukte MedEasy.
Jeg anbefaler Nils Christian (min beste venn, ble han kalt i perioden) og resten av gjengen varmt til alle som begynner spl.studiet, da de gjør vanskelige temaer og emner veldig forståelig og interessant. Et annet pluss er at for oss som har behov for tilrettelegging av diverse slag får det. F.eks så jeg personlig nesten alle videoer på x1.5-2 hastighet, da jeg oppfatter ting bedre slik. Tro det eller ei.

Til N.C og resten av teamet i MedEasy: keep up the good work! Jeg heier på dere ❤️

Deltidsstuden Vesterålen

Sykepleierstudent
3 weeks siden

Jeg er overhode ikke enig i det negative som kommer frem her ang Medeasy. Jeg opplever stor læring i forelesningene og har godt utbytte. Vi supplerer med TBL og bøker innimellom, men den muligheten Medeasy gir oss skal vi verdsette. Det er lagt ned mye tid og arbeid i hver eneste video og med tanke på at man kan sette på pause, spole tilbake, se flere ganger osv så opplever jeg dette som et mye større verktøy enn en foreleser som står å leser fra en powerpoint der man kanskje får med seg halvparten.
Verdsett Medeasy gjengen 🫶🏼

Sykepleierstudent UiA

3 weeks siden

Hadde det ikke vært for MedEasy, hadde jeg ikke hatt sjanse til å komme meg gjennom anatomien. Har vært aktiv på alle forelesinger ved UiA i høst, men det er forelesere som leser rett av PowerPoint og ikke evner å svare på spørsmålene som blir stilt.

Sykepleierstudent, NTNU

3 weeks siden

Det er varierende oppmøte i forelesninger, men det er som regel gjennomgående at studentene møter opp i begynnelsen, og deretter raskt forstår at det er til liten nytte. Det som gjennomgås i forelesninger/workshops og seminarer er lite strukturert og ikke alltid oppdatert faglig. MedEasy ble en redning for meg, da jeg skjønte at innholdet på skolen ikke var nok for å henge med til nasjonal eksamen. Det ble rotete og vanskelig å lære noe av. Jeg brukte derfor MedEasy i tillegg til å møte opp i alle forelesninger (i håp om at det en dag skulle føles nyttig). Sitter igjen med utrolig lite utbytte av oppmøtet jeg hadde på skolen. Fikk A på eksamen, utelukkende på grunn av MedEasy. En rekke av mine medstudenter har understreket at deres karakter på eksamen ikke gjenspeiler skolens kvalitet, men er takket være MedEasy.

Mor til 6 små

Helsefagarbeider/ sykepleierstudent
3 weeks siden

Jeg liker dårlig at denne kritikken kommer. Jeg blir redd noen skal klare å fase ut medeasy. De har hjulpet meg så mye med anatomien med sine humoristiske og lette videoer. Jeg hører på dem når jeg kjører bil, når jeg er på nattevakt, står i dusjen - dette er helt avgjørende for at jeg skal kan stå på eksamen (og få en bra karakter) da jeg har 6 små barn fra 1-10 år. Jeg og mannen har byttet ut Netflix and chill på kveldene etter ungene er i seng med medeasy and discussion 😅 Jeg føler meg godt i rute 💪

Student OsloMet

Sykepleierstudent
3 weeks siden

MedEasy fortjener ikke kritikk- det er de som redder de fleste studenter i studietiden fra å stryke. Det er mye dårlige forelesere på sykepleie som ikke tar seg god nok tid til å forklare og har en forventning om at vi skal fikse alt selv. Det går jo ikke. Disse foreleserne som gir denne kritikken bør se på sitt eget opplegg og se over hva de gjør galt med tanke på at et flertall velger en annen platform. MedEasy er en strukturert læringsplatform som gir oss de svar på de spørsmålene vi lurer på innen KORT tid, de har gode forklarelser og forstår at eks. anatomi ikke er noe som kommer av seg selv for alle. Hadde det ikke vært for den fine gjengen i MedEasy så hadde jeg droppet ut forlenge siden. Tenker dette er et såkalt problem for forelesere fordi de ser på dette som en trussel- noe det IKKE er hadde de hatt forelesninger som faktisk ga studenten noe.
Kommer til å anbefale MedEasy videre til alle jeg vet skal studere sykepleie.

Student ved UIA

Sykepleier i 2020
3 weeks siden

MedEasy har endret navn siden jeg studerte. Men var en redning for å kunne forstå mye bedre faget. Dette er vel egentlig en kritikk mot seg selv, når de sier at studenter uteblir fra auditoriet. Forelesere må tenke nytt på undervisningen sin, muligens se på den foreleseren som får pris for å være god foreleser. Samtidig blir det ikke kjøpt like mange pensumbøker ,fordi man får mye god læring i MedEasy. Og det er muligens ett sårt punkt for de som forsøker å selge sine pensumbøker under nettop selve forelesningen.

Beate Gundelach

Sykepleier/masterdtudent
3 weeks siden

Jeg mener medeasy/sykepleie+ er genialt. Det gjorde så jeg forstod anatomi og medikamentregning på en bedre måte! Det var dessverre en del utdaterte forelesninger innen disse fagene, medeasy fikk det til å være gøy å lære! Jeg heier på dem, hvorfor ikke samarbeide med de istedenfor å kritisere de? Vi trenger spl i Norge, og hvis de får flere gjennom studiet så kjør på☺️

3. Års Student på universitetet Elverum

Sykepleierstudent
3 weeks siden

Medeasy er et flott verktøy for å øke forståelsen. Jeg brukte det masse i forbindelse med anatomi og legemiddeleksamen. Skal sies at jeg alikevel ikke var noe mindre på skolen. Jeg har vært på alle forelesninger og alle seminarer.

Det er dessverre sånn at det er mange lærere som ikke burde vært det. Manglende engasjement, kjedelige forelesninger, klare å gjøre stoffet interessant og forståelig. Der lærerne faller igjennom var det veldig godt å ha medeasy så ting faller på plass.
Stå på medeasy !

Sykepleierstudent
3 weeks siden

Opplever kritikken mot MedEasy lite berettighet. MedEasy har flere ganger påpekt at deres læringsplattform ikke erstatter den vanlige forelesningen. Jeg er selv student, og vet jeg har flere med meg når jeg sier at MedEasy er et utrolig godt læringsverktøy! Anatomi, fysiologi og biokjemi er et av de største største emnene i utdanningen, med mange læringsmål. MedEasy gir en enorm stor trygghet da en vet at alt av pensum blir gjennomgått. Man vet rett og slett at man får alt man trenger av kunnskap til eksamen. Dette er dog ikke like sikkert på de ulike utdanningsinstitusjonene. Undervisningen fra sted til sted varierer mye, og ikke alle steder gir forelesningene tilstrekkelig med fagkunnskap. Derfor burde disse lektorene kanskje ta en titt på eget undervisningsopplegg før de peker finger mot eksterne (supergode) læringsplattformer. Kritikken bærer preg av de ikke har satt seg særlig godt inn i MedEasy og dets innhold. Når det er sagt, har mange institusjoner obligatorisk undervisning, bl.a. der jeg selv går. Derfor bruker sjonglerer jeg MedEasy og skole-forelesninger, noe som fungerer godt! Erfaringen gjennom høsten viser at MedEasy faktisk gir påfyll av litt mer (enn du strengt tatt trener) kunnskaper noe som jo alle burde være fornøyd med! Da blir vi faglig sterke sykepleiere!💪🏼

Julie

Sykepleierstudent
2 weeks 6 days siden

Som en voksen med ett hektisk liv ved siden av fulltids studier har medeasy vært reddende! AFB er ett ekstremt omfattende fag, og det å skulle lære seg og komme seg igjennom hele pensum krever mye tid! Bruker medeasy aktivt, og kan bruke det i flere settinger som feks når barna har treninger. På samme måte kan man ikke bruke andre læringsverktøy. AFB undervises en gang i uka med en forelesning på 3t. Det går ekstremt fort, og mange sier at de får lite utbytte av å sitte i timen da de ikke greier å følge med. På medeasy kan man stoppe opp, gå tilbake og repetere hvis det var noe man ikke skjønte, som gjør det enklere når man går videre. Og man kan stille spørsmål og får svar nesten med engang. Det kobler også ofte opp mot det praktiske. Elsker medeasy, flott læringsverktøy som jeg skryter av alle til! Så profesjonelt og utviklet slik at disse tunge emnene er noe enklere å forstå. Stå på.

Tidligere NTNU student

Spesialsykepleier
2 weeks 6 days siden

Brukte selv kun Sykepleie Pluss (forgjengeren til medeasy), noe som sikret meg en B på anatomieksamen. Gikk på NTNU Trondheim 2017-2020 og husker jeg 80 prosent av gangene angret på at jeg møtte opp på skolen, da det var så mye tomprat og svada (dette gjelder ikke minst fagene utenom anatomi, fysiologi og sykdomslære). Jeg husker jeg ga opp forelesningene etter kort tid og kun brukte medeasy da det var så mye bedre bruk av tiden. Kudos til medeasy for å tenke nytt, i en helt egen liga når det kommer til å være rett på sak og strukturert sammenlignet med den fysiske skolen! Ved videreutdanning ved annen høyskole var forelesningene mer relevante og to the point, men brukte da også medeasy som supplement.

USN student

Student
2 weeks 6 days siden

Det er dessverre slik at det alltid er lettere å delegere skyld fremfor å se hva som er kjernen til de tomme lesesalene. Alle snakker om anatomi som er fag du må forstå, ikke pugge. Men skolesystemet er ikke lagt opp til det. At en eksamen i et så stort emne er satt 3,5 måned etter skolestart er det største problemet. Min erfaring er at det er tidligere elver som fraråder førsteårsstudenter fra å bruke tid på å delta på undervisning. Jeg trives selv med undervisning i klasserom, men opplever å ikke få utbytte. Manglende formidlingsevne og struktur har dessverre vært gjennomgående. Nils Christian sin innlevelse og hans engasjement i medeasy gjør det lettere å følge et så intenst løp som det er lagt opp til. Selv syntes jeg anatomien er et fantastisk spennende fag, men opplever selv at jeg ikke får nok tid. Tidsperspektivet er ikke samsvarende med å skulle forstå, men det er nettopp det medeasy har klart å få til i sine videoer, å hjelpe studenter med å forstå anatomien og hvordan alt henger sammen. Min personlige mening er at sykepleier utdanningen burde gått over fire år hvor hele det første året hadde fokus på anatomi og sykdomslære. I tillegg må universitetene kvalitetssikre sin undervisning fremfor å peke utover som om de tomme lesesalane er noen andres skyld. Medeasy er vel heller et symptom på et behov som ikke er dekket av utdanningen slik den er i dag.

Sykepleierstudent

2 weeks 6 days siden

At lektorer ved NTNU kan komme med uttalelser som at vi som studenter får inntrykk av at man ikke behøver sykepleierutdanningen på grunn av Medeasy er for meg en veldig rar uttalelse. Er det virkelig noen studenter som ser det på denne måten? Medeasy presenterer pensum på en formidabel måte, hvor de enkelt klarer å få mange av studenten til å forstå det grunnleggende, virkningsmekanismen og det som måtte være.
Videre uttaler disse lektorene seg om at vi som studenter må bruke medeasy som et supplement, å ikke substitutt. Vell, nå har det seg slikt at studenter lærer best på ulike måter. Noen lærer mye med å lese, følge forelesninger, gjøre oppgaver, se videoer, høre podcast og gjøre gamle eksamensoppgaver. Selvfølgelig må det en egeninnsats til for å nå opp på toppsjiktet av karakterskalaen. Jeg tror dessverre det er lettere for forelesere å gå ut mot en læringsplattform enn å gå inn i seg selv for å finne ut hvorfor studenter uteblir fra forelesninger. Kan det kanskje være noe med forelesningen som gjør at studenter velger å ikke møte opp på disse? Er det kanskje på tide å utvikle noe annet enn å stå å lese rett av en PowerPoint? Det å svartmale Medeasy er nok dessverre ikke bare disse lektorene ved NTNU som gjør, det blir også gjort på andre universitet i Norge, noe som er synd. Må bare hylle medeasy, for deres innhold både reddet meg, å hjalp meg til å nå opp til toppsjiktet på karakterskalaen. Hva med om foreleserne kunne samarbeidet, å forsøkt og funnet ut hvordan de skal klare å fange studenters oppmerskomhet, i stede for å snakke ned både læringsplattformen, å de som benytter seg av den?

Monica

Sykepleier hjemmetjenesten
2 weeks 6 days siden

Kritikken gikk bla ut på at de som brukte medeasy fikk rett svar på oppgaver, men manglet den underliggende forståelsen. Dette er fullstendig skivebom, og vitner om at kritikerne ikke har satt seg inn i hvordan appen formidler læring. Det inngir ikke tillit til resten av det de ev skal formidle...Det er også fullstendig respektløst å påstå at studenter som bruker et slikt verktøy, gjør det for å ta snarveier i læring. Å gi forståelse av stoffet og hvordan alt henger sammen, har jeg oppfattet som en av grunnprinsippene bak appen. Pasientsikkerhet har stått i høysete, og det presiseres ofte hvor viktig det faktisk er å sette seg grundig inn i stoffet for å kunne jobbe trygt og til pasientens beste. Personlig var jeg på alle forelesningene, men den Aen og forståelsen jeg etterhvert fikk, kom i størst grad fra medeasy(sykepleier pluss da).

M

Sykepleierstudent
2 weeks 6 days siden

MedEasy er et utrolig bra læringsverktøy for å forstå både sykdomslære og anatomi. Jeg selv har har en god blanding av forelesere der det ikke alltid er like pedagogisk lagt opp. Da er er MedEasy kjempe fint å bruke som ekstra pensum for å forstå og repetere det man har hatt om på forelesning. I tillegg har flere av oss kommentert på at vår pensumbok i sykdomslære er veldig lite oversiktlig laget, og da er MedEasy redningen, og utrolig greit å ha som «ekstra pensum». Opplever ikke selv at folk dropper forelesningene fordi de velger å se MedEasy, men at man bruker MedEasy som tilleggspensum for å få en bedre forståelse.

Jene

Sykepleier
2 weeks 6 days siden

Det er lettere å forstå Medeasy app enn å komme på skolen. Jeg selv brukte kun Medeasy og har ikke vært nesten for undervisning. Jeg fikk en god karakter på anatomi eksamen 🥰

Tidligere sykepleiestudenter NTNU

Sykepleier
2 weeks 6 days siden

Læringsteamet mitt opplevde å ikke få hjelp av foreleserne under en workshop fordi de hadde et MedEasy kompendium på pulten. De ble tvert imot hengt ut. Dette er 3 år siden, virker ikke som at de har satt seg noe mer inn i hva MedEasy er siden den gang. Opplevde også foreleserne som svært lite pedagogiske og dårlige til å lære bort. For meg ble det total krasj så MedEasy ble redningen. I tillegg opplevde jeg at det gikk mye unødvendig tid til tekniske problemer og at foreleserne snakker seg bort. I et emne som er så stort og med så kort tid er du avhengig av å bruke tiden best mulig. I tillegg får du mer fleksibilitet i hverdagen og det er lettere å sjonglere jobb ved siden av studiet. Har brukt MedEasy som et supplement i sykdomslære og synes det funket bra for å få oversikt over det store pensumet. Det er i tillegg en stor fordel å kunne spole tilbake og se videoen en gang til hvis det er noe som virket uklart.

En liten kritikk generelt til NTNU er at det merkes at de fleste andre studier som ikke er ingeniører studier blir nedprioritert når det kommer til økonomi. I tillegg var det flere som uttrykte gjennom studiet at vi følte at vi var på et samlebånd der de prøvde å få flest mulig folk igjennom. Ferdighetstreningene er for dårlige, og det blir lagt opp til at du skal lære i praksis. Tror ikke MedEasy er problemet her, men NTNU.

Vilde

Sykepleiestudent
2 weeks 6 days siden

Medeasy er et supert læringsverktøy! På skolen blir det fort ganske repetetivt, og da er det utrolig fint å kunne sette seg ned med medeasy. Jeg selv legger merke til at jeg ikke får så godt læringsutbytte av å sitte på skolen å høre på lærere som leser opp fra powerpointene sine uten å nødvendig vis ta seg god nok tid til å forklare alt. Her føler jeg medeasy er helt annerledes. jeg opplever at jeg forstår stoffet bedre, og jeg har derfor endt opp med å for det meste bruke medeasy i stedet for å møte opp på alle forelesninger.

Maja

Sykepleier, tidligere spl.stundent ntnu
2 weeks 6 days siden

Forståelig at lektorene reagerer på økende frafall blandt studentene. Her kan jeg ikke si mye annet enn å anbefale anatomi lektorene til å få litt variasjon inn i undervisningene. Selv slet jeg med å følge undervisningsplanen som ble oppsatt av ntnu når jeg studerte. Fremføringene var monotone og dessverre ordrett informasjon fra SNL. Følte også at eventuelle spørsmål bare ble skygget bort. Min interesse for faget ble derfor frafallende og redningen var sykepleie+ som det da het! Hadde det ikke vært for Nils Christian og teamet hans i medeasy ville nok jeg ha droppet ut av studie. Hvis lektorene ved ntnu ønsker å få flere studenter til å møte opp i undervisningene, anbefaler jeg dem å finne en notatbok å sjekke ut medeasy.

Sykepleierstudent USN

2 weeks 6 days siden

Kjenner meg ikke heller igjen i utsagnene. Forelesningene er kjempebra, om man forbereder seg i forkant. Jeg benytter meg av MedEasy, forelesningene og pensumbøker i tillegg, noe som gjør at jeg virkelig forstår det jeg lærer om, og ikke bare pugger det. MedEasy hjelper med å øke forståelsen rundt temaene det foreleses om, og med å forberede meg godt til forelesningene. Et veldig godt tilskudd til pensum og forelesninger, som absolutt er å anbefale

MedEasy-fan

Sykepleiestudent 3.år
2 weeks 6 days siden

Jeg går sykepleien ved Høgskolen i Molde, og har nesten alle forelesningene obligatoriske. For min del var det perfekt å kunne se på medeasy i forkant av timen, for å faktisk forstå hva det ble snakket om i timen. Jeg sliter med og først og fremst sette meg inn i ting. Her synes jeg Med Easy er bedre enn de foreleserne som jeg selv hadde. Det er stort sett professorer og fysiologer som tilnærmer seg faget på en helt annen måte enn de hos Med Easy. Dersom timene på skolen blir nedprioritert og det kun brukes Med Easy, bør man innføre obligatoriske forelesninger slik at det går utover fraværsprosenten. Eller et annet forslag er å forsøke å legge om undervisningsmetoden til de foreleserne på skolen.

Jeg hadde ikke klart meg uten Med Easy!

Andrea

Sykepleiestudent
2 weeks 6 days siden

Jeg har i alle år slitt på skolen. Jeg har adhd og konsentrasjonen min er deretter. Jeg er var på omgivelsene og blir veldig lett distrahert både av det som foregår rundt meg og av meg selv og tankene mine (haha). Jeg strever med å sitte i forelesninger på grunn av dette. Jeg får ikke med meg noe som helst. Dette jeg ut kan det få flere minutter før jeg er tilbake. Da har foreleseren kommet x antall Powepoint slides videre og da sliter jeg enda mer med å følge med da jeg har mistet viktig informasjon som gjerne bygger videre på det han skal fortelle om. Men med MedEasy kan jeg sitte i ro og mak å se det, uten forstyrrelser, slippe av i høyere og lavere hastighet alt ettersom og spole tilbake og se om og om igjen. Dette har vært helt revolusjonerende for meg og meg har aldri fått så god karakter før i mitt liv som i sykdomslære og anatomi hvor jeg har brukt Medeasy. Jeg har alltid pensum og læringsmål for mitt studiested å gå etter når jeg angriper temaene på Medeasy. I tillegg har dette passer ekstra godt for meg da jeg er voksen student med tre barn. Å ha lærestoff tilgjengelig på app/pc slik at jeg kan øve når det passer meg. Som sagt har skole alltid vært en stor fortvilelse for meg og det er så fantastisk og nå oppleve mestring. Skulle ønske vi kunne bruke Medeasy i alle fag alle årene på studie! Jeg vil også nevne at kvaliteten på foreleser og innholdet i forelesning varierer noe helt ekstremt!! Det gjør det ikke på Medeasy. Jeg synes det er synd at de skal bli kritisert for det de gjør. Lærerne er nok redd for å bli arbeidsledig. Skolesystemet har vært det samme i alle år. Det er kanskje på tide å se på mer alternative måter å gjøre ting på da mange lærer bedre på den måten. Jeg sier ikke forelesninger skal vekk men kanskje et alternativ er at alle skal være digitale med også mulighet for oppmøte men de trenger kan sitte hjemme og at det blir tatt opp og lagt ut i etterkant slik man kan se det igjen. Det her ble en lang blekke og jeg kunne snakket mye mer om det her.. jeg vet hvertfall hva jeg anbefaler til mine medstudenter ;)

Student ved universitetet i Innlandet

sykepleierstudent
2 weeks 6 days siden

Jeg er av de studentene som stiller opp på alle forelesninger, men som også bruker medeasy svært aktivt. Jeg opplever at jeg ofte sitter igjen med mye spørsmål og lite svar etter forelesningene på studiestedet. dette kan selvsagt ha noe med at våre forelesninger er overført fra annet studiested, og vi ikke har foreleseren foran oss på auditoriet (vi har mulighet til å kommunisere med de, men det faller seg litt unaturlig for mange)
Men opplevelsen jeg har er at MedEasy absolutt har hjulpet meg til å forstå faget mye bedre.

ikke en eneste gang i løpet av tiden jeg har brukt medeasy, har jeg hørt eller fått inntrykk av at de mener noe annet enn at det er viktig å stille opp på forelesninger studiestedet tilbyr, og at det er viktig å delta aktivt i grupper med medstudenter.
Pensumbøkene i AFB oppleves tungleste, og uoversiktlige for mange av mine medstudenter, og flere opplever at det er lettere å "sortere" faget ved hjelp av MedEasy. både i form av nettforelesninger og kompendiet de har i bokversjon.

Jeg syns denne kritikken er ufortjent, og det oppleves mer som om disse som kritiserer ikke har satt seg inn i hva medeasy egentlig tilbyr.
Om studenter velger å kun bruke medeasy, og ikke stiller på forelesninger og andre organiserte opplegg på studiestedet, er ikke dette noe medeasy kan lastes for, da de ALDRI har sagt at man ikke trenger å stille på disse tingene, og at det holder å bruke medeasy.

kanskje bør heller disse foreleserne som opplever at studenter dropper forelesningene se på hvordan de kan gjøre det mer attraktivt for studentene å stille, og hvordan de kan organisere forelesningene slik at man forstår kompendiet.
Dette er noe forelesere og emneansvarlige gjør hos oss. de spør studentene hva vi forventer og hva vi eventuelt ønsker at skulle vært gjort annerledes. og de lytter og gjør endringer. det bør kanskje flere gjøre!

student på nord universitet

sykepleierstudent
2 weeks 6 days siden

MedEasy har vært et genialt verktøy for meg og mine medstudenter, og ble med en gang anbefalt til meg på fadderuken som primær-ressurs for anatomi og fysiologi. Og det er ikke rart altså, igjen er MedEasy et genialt verktøy som gjør læring av veldig kompliserte temaer veldig overkommelig med fordypende forklaringer som bygger faktisk forståelse av temaet. Jeg kan tenke meg at om man mangler erfaring med verktøyet oppfattes MedEasy kanskje som overfladisk og u-seriøst, men tvert i mot. Det jeg faktisk ofte har hørt, både fra andre studenter, og forelesere med erfaring med MedEasy er at "MedEasy går for mye i dybden! Man trenger ikke å lære seg såpass!", for meg er det bare godt. Det har bidratt for meg en dypere forståelse, engasjement og interesse for temaet. Som da bygger et bedre grunnlag for meg å bli en dyktigere sykepleier i framtiden. Og om man skulle mangle tid og må være veldig effektiv er det ikke vanskelig å forholde seg til læringsutbytte med MedEasy.

Når vi tar i betrakting hvor tilgjengelig MedEasy er og hva den tilbyr med div. podcaster, videoforelesninger, quizer, flervalgsoppgaver og oversikt av framgang. Man blir rett og slett møtt der man er som student om det skulle være ett minutt på bussen med flervalgsoppgaver på telefonen, fjelltur med MedEasy podcast i ørene, eller 10timers fokusert studie i biblioteket med notatbok og videoforelesninger. Og om man skulle ha spørsmålstegn flytende over hodet sitt kan man sende de på MedEasy en melding og kan trygt forvente ett raskt og faglig svar. Så det er ikke rart at studenter får såpass utbytte at de velger å se bort fra fysiske forelesninger der de ikke får samme dybde, tilrettelegging og ikke minst tid til å absorbere kompliserte temaer. Ettersom fysiske forelesninger har mye læringsutbytte å gå over på kort tid, det blir kjapt overfladisk. Man kan føle som student at man ofte bare sitter igjen med en liste av abstrakte stikkord man må pugge istedenfor forståelse.

Og MedEasy går veldig bra å se på i grupper på grupperom, så den sosiale delen av studie kan enda fint stå trygt.

Jeg innser nå at dette framstår som nærmest reklame for MedEasy men det er en nokså ærlig beskrivelse om hva jeg som student tenker om dette.

Det framstår lite hensiktsmessig å svartmale MedEasy når de som en aktør bidrar sterkt til at sykepleiere tilegner seg (faktisk livs-)viktig kunnskap og forståelse. Det som er mer konstruktivt å gjøre er å heller justere de fysiske forelesningene til å møte nye krav enn å klage om det som er tilsynelatende en svært positiv utvikling i sykepleierutdanningen. Som er da relevant for oss alle om vi er sykepleiere eller ikke, ettersom vi alle blir eventuelt syke og vil bli møtt med så dyktige og kunnskapsrike sykepleiere som mulig.

Student

Sykepleierstudent
2 weeks 6 days siden

Formidlingsevnen i Medeasy er helt fantastisk! Vert på absolutt alle forelesninger på skolen, hvor det ofte hentes ut bilder fra Medeasy og de viktigste punktene trekkes frem, deretter oppgaver, og så en kahoot. Kahooten syns jeg er en gulerot for meg, for jeg er konkurransedrevet. Men jeg lærer egentlig ikke så mye nytt på selve forelesningen da de sier akkurat det samme som på videoen på MedEasy, bare med mindre entusiasme. De kunne komt med foreks nye huskeregler, gode assosisjoner som gjør at det er lettere å henge stoffet på en "knagg" eller tilrettelagt for praktiske oppgaver. Jeg savner lærere som har like mye passion for faget som dere på MedEasy har, og mistenker at det er der skoen trykker.

Terje Ødegården

Sykepleier
2 weeks 6 days siden

Når enkelte studiesteder har mye stryk år etter år må de se etter nye metoder. Her er MedEasy noe flere har god erfaring med å bruke. Det er enkelt å su at de kan bruke det som et suplement til pensum. De bør heller integrere det i undervisningen.

Sykepleierstudent
2 weeks 6 days siden

Jeg begynte å studere da babyen min bare var 4 måneder gammel. Takket være medeasy kan jeg studere tidlig morgen, sen kveld og mens baby har dupper på dagen. Medeasy gjorde at jeg fikk til å studere. Heldigvis er mitt universitet i samarbeid med dem. Unødvendig kritikk fra NTNU.

Carls

Sykepleier/Opr.spl student
2 weeks 6 days siden

Helt sykt at Medeasy (eller andre læringsapper) blir nesten skyldt på mer fravær på undervisningstimer. Jeg selv har brukt og fortsatt brukes medeasy, ikke bare i utdanningen men å refreshe på jobben også. Jeg synes at skolen må nesten se på andre grunner, og fokusere på hva de kan gjør bedre. Obligatorisk timer? Mer interaktiv? Mer interessante undervisningstimer?

Therese sidenbom

Spesialkonsulent (tidligere sykepleier)
2 weeks 6 days siden

Da jeg tok anatomieksamen i 2017, brukte jeg mange timer på å studere med MedEasy (som den gang het SykepleiePluss). Jeg kombinerte dette med å løse tidligere eksamensoppgaver og deltok aktivt i undervisningen på skolen. I noen av timene hade vi fokus på å presentere fagstoff for hverandre, noe jeg opplevde som nyttig.

Jeg synes kombinasjonen av selvstudium med MedEasy, oppgaveløsning og aktiv deltakelse i klassen som veldig nyttig/lærerik. Denne måten å studere på gjorde at jeg forstod stoffet i dybden. Jeg fikk toppkarakter på eksamen, men tror ikke jeg ville oppnådd det resultatet dersom jeg kun hadde deltatt i undervisningen på skolen og brukt anatomiboken alene.

En stor fordel med MedEasy var at det gjorde selvstudiet fleksibelt, jeg kunne for eksempel sitte og ta quizer mens jeg ventet på bussen. Det gjorde det lett å utnytte ledige øyeblikk i hverdagen til å repetere og styrke forståelsen.

For å ikke «miste» studentene til å bruke MedEasy alene, stilles det høye krav til at undervisningen på skolen er engasjerende og relevant, slik at studentene faktisk ønsker å delta og opplever verdien av samspillet mellom digitale og fysiske læringsarenaer. Her finnes det nok læresteder som fortsatt har en del å jobbe med 🤷‍♀️

Kasia

Sykepleiestudent
2 weeks 6 days siden

Forstår ikke kritikken mot MedEasy. Jeg og medstudentene jeg går med kunne ikkeleve uten MedEasy spesielt på første året og anatomi eksamen. Det finnes ikke en bedre, mer forståelig måte å lære enn med MedEasy, vanskelige ting blir enkle og til slutt ser vi hvordan ting henger sammen. MedEasy kan jeg lett anbefale til alle på første året. Man bør selvfølgelig alltid lese pensum og delta i undervisning men MedEasy er et platform man kan jobbe alene med og få et fantastisk utbytte. Heia MedEasy❤️🥳

Tidligere sykepleierstudent

Sykepleier
2 weeks 6 days siden

Jeg var en av de få som fikk A på eksamen i anatomi. Jeg deltok på alle forelesninger, kollokviegrupper osv. MedEasy fungerte som et uvurderlig supplement til forelesningene. Jeg kjøpte læreboka, men min erfaring er at MedEasy erstatter den fult og helt. Å kunne pause, spole osv gav mulighet for å ta notater, og få en skikkelig forståelse for tema.

Jeg hadde noen fantastiske forelesere, men de snakket på inn- og utpust, og kom ikke gjennom pensum før eksamen ble holdt. Så å allerede ha en god forståelse før forelesning var uvurderlig for å kunne henge med. En lærebok kan ha samme nytten, men man kommer ikke fra det faktum at det er mye raskere og mindre mentalt krevende å lære med MedEasy. Jeg tørr også å påstå at måten de underviser på i MedEasy øker forståelsen sammenlignet med å lese tørr faglitteratur.

Sykepleiefaget er langt mer enn det MedEasy byr på. Som studenter er vi der frivillig og vi ønsker å lære. Dersom lærestedene opplever at studentene ikke møter opp, så tror jeg det blir for enkelt å skylde dette på en læringsapp. Når man frastår fra å oppsøke en flott læringsarena, som forelesningen burde være, så tenker jeg at det er et ypperlig tegn på at det man får der ikke er godt nok til å være verdt å bruke dyrebar tid på. Faget er stort og tiden er kort. Resultatene av nasjonale eksamener er fremdeles ganske så dystre, og jeg tror ikke de ville vært bedre hadde ikke studentene hatt tilgang på MedEasy, snarere tvert imot.

En ide til dere frustrerte forelesere i tomme saler. I stede for å fordømme det studentene opplever som et uvurderlig verktøy, se på hva dere gjør som gjør at forelesningene ikke oppleves som uvurderlige.

Frida Eiane

Sykepleier
2 weeks 6 days siden

MedEasy har vært og betydd så mye for meg under sykepleierutdannningen. Da het det Sykepleierpluss, men et STORT TAKK til Sykepleierpluss/MedEasy for at jeg besto anatomi-eksamen på første forsøk!

Jeg er veldig pliktoppfyllende og følte at jeg måtte møte opp på hver eneste anatomi-time på skolen, selv om jeg ikke forsto hva foreleseren snakket om. Vanligvis var det leger som kom inn for å forelese for oss, og som ny student var det utrolig vanskelig å henge med. De klarte ikke å forenkle stoffet – men det klarte MedEasy og Nils Christen!

Han klarte å få kunnskapen til å sitte ved å bruke andre læringsteknikker – som morsomme vitser, sammenligninger med virkeligheten og forklaringer som faktisk gir mening. Det hjalp oss som lærer på andre måter også. Jeg har læringsvansker, og jeg er oppriktig takknemlig for Nils Christen og MedEasy. De oppnår noe helt utrolig for oss som skal bli fremtidens helsepersonell.

Tusen takk til dere!
Jeg håper foreleseren kan se på dette som positivt og bli inspirert til å gjøre ting litt annerledes.

Tuva

Sykepleier
2 weeks 6 days siden

Jeg opplevede forelesningene da jeg tok sykepleierutdanning på NTNU som uoversiktlige og uinteressante, mye på grunn av forelesere som vi opplevde som uengasjerte og leste kun rett fra powerpoint, samt hadde lite grunnlag til å svare på utdybende spørsmål. Jeg hadde ikke kommet med i mål om det ikke hadde vært for Medeasy (da sykepleie pluss). Dette ble redningen i anatomi-faget, og hjalp med engasment og forståelse på en god og morsom måte. Kommer alltid til å anbefale medeasy! :-))

Trine

Sykepleierstudent
2 weeks 6 days siden

Hadde fantastisk nytte av MedEasy i anatomi og fysiologi. Fikk A på eksamen. Jeg var en av de som ikke møtte i forelesning på NTNU - rett og slett fordi jeg etter å ha deltatt på noen forelesninger synes det var rotete og vanskelig å forstå. MedEasy fikk pinpointet pensum, og forklart på en ekstremt pedagogisk måte.

I sykdomslære og psykologi brukte jeg MedEasy som supplement. I disse fagene dekket ikke MedEasy NTNU’s pensum, og ble derfor for mangelfull alene. Dette KUNNE MedEasy for alle skyld kommunisert bedre, da jeg mistenker en del brukte MedEasy i stor grad. Det ble også sagt i flere videoer at «dette ikke er pensum på bachelornivå», noe som faktisk kunne være tilfelle i vår emnekode i høst (3.sem). Både innen sykdomslære og psykologi. Men på et generelt nivå er MedEasy svært pedagogisk og folkelig. Heier på dere!

Ida

Sykepleier
2 weeks 6 days siden

Medeasy gjorde at jeg fikk A på anatomi eksamen! Pensumbøkene var alt for gamle, og var vanskelig forklart. Ble helt oppgitt bare å ha lest noen sider. Kjøpte meg derfor medeasy og forsto alt mye lettere!

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse