fbpx NTNU-lektorer ut mot læringsapper Hopp til hovedinnhold

NTNU-lektorer ut mot læringsapper

Bildet viser NTNUs lokaler

NTNU-lektorer ved sykepleierutdanningen hevder studentene uteblir fra forelesningene på grunn av læringsapper.

Khrono publisert denne uken meningsinnlegget «Når supplement blir substitutt». Innlegget er skrevet av universitetslektor Geir-Tore Stensvik, universitetslektor Vera Loise Sørø og professor Britt Karin Støen Utvær. Alle er ansatt ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie ved NTNU.

De opplever at færre studenter møter til forelesninger, og at færre kjøper og leser pensumbøker – til fordel for læringsapper.

«Dermed blir fraværet fra seminarer og workshops ikke bare et tap av undervisningstimer, men et tap av sosialt og profesjonelt læringsmiljø som verken video eller quiz kan kompensere for.»

– Får inntrykk av at du ikke trenger å gå sykepleierutdanningen

I et intervju med Khrono kommenterer universitetslektor Geir-Tore Stensvik på læringsappen Medeasy spesifikt.

– Ved første øyekast får du inntrykk av at du ikke trenger å gå sykepleierutdanningen, du kan bare bruke appen. Og det er vel å ta litt hardt i, sier Geir-Tore Stensvik, universitetslektor ved NTNUs sykepleierutdanning.

Fagansvarlig lege i Medeasy, Nils Christian Tvedt Karlsen, reagerer på fremstillingen.

– Det er trist å høre at lærerne i Trondheim omtaler studentene sine så negativt. Vi opplever ikke at studentene mangler verken forståelse eller evne til å se sammenhenger – og de havner tross alt på topp tre på nasjonal eksamen hvert år.

Han legger til:

– Når et stort auditorium står tomt under forelesning i Trondheim, blir det litt for enkelt å skylde på et digitalt forlag som dekker Nokuts læringsmål på en god måte. Det er fulle auditorier på en rekke studiesteder i landet, og kommentarfeltet bør være interessant lesning for de emneansvarlige ved NTNU i Trondheim. 

Bildet viser Nils Christian Tvedt Karlsen

Mener sykepleierstudentene vet best

Karlsen mener sykepleierstudentene er de fremste ekspertene på å studere sykepleie.

– I denne saken vet vi at de har mange konstruktive råd å komme med til fakultetsledelsen, mener Karlsen.

I dag er tre fagsykepleiere ansatt på heltid i Medeasy, i tillegg til to leger på heltid og en på deltid. En medisinstudent er også tilknyttet firmaet.

Både Norsk Sykepleierforbund og en rekke av høyskolene og universitetene samarbeider med Medeasy i dag. 

Sykepleierutdanningen ved NTNU Gjøvik har akkurat inngått en avtale om bruk av den digitale læringsplattformen.

NSF Student: Kjenner seg ikke igjen i kritikken

– Studentene kjenner seg ikke igjen i kritikken enkelte undervisere retter mot Medeasy. Medeasy har kontinuerlig gjennomgang av læringsutbyttebeskrivelsene til eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi og sikrer det faglige tilbudet ut ifra dette, sier studentleder Henriette Karlsen Brenna i NSF.

Hun opplever samarbeidet med Medeasy som svært givende for studentmedlemmene og ønsker gjerne enda mer samarbeid med dem i tiden fremover.

Brenna mener det må være et samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og studentene for å gjøre utdanningen best mulig.

– Lektorene har den faglige tyngden og kan gjerne faget godt, men til syvende og sist er det studentene selv som vet hvordan de lærer pensum best. For noen er det helt riktig å delta på forelesninger og andre organiserte læringsaktiviteter, mens for andre funker digitale verktøy bra. I en stadig mer digitaliserende verden er det essensielt at også underviserne lytter til studentene, og at utdanningen speiler samfunnsutviklingen. 

Fakta
Medeasy

Firmaet hadde driftsinntekter på litt over 20 millioner og et driftsresultat (EBIT) på 172 000 i 2024.

Virksomheten er en del av Medeasy Group, som hadde omtrent samme sum i driftsinntekter og et driftsresultat (EBIT) på 2,5 millioner i 2024.

Kilde: Proff.no

Artikkelen var opprinnelig vinklet på at de NTNU-ansatte kritiserer Medeasy spesifikt. De riktige er at de fremmer kritikk mot læringsapper generelt. Feilen ble rettet 12. november klokken 08.45.

31 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Student på NTNU

Sykepleierstudent
15 hours 56 min siden

Ønsker å si at det er ufortjent den kritikken medeasy har fått av de som har vært forelesere hos meg da jeg hadde anatomi og fysiologi. Flere av studentene inkludert meg har opplevd forelesningene lite pedagogiske og dårlig strukturert. For meg, har redningen vært Medeasy, fordi jeg opplevde å virkelig skjønne stoffet og plattformen gjorde det lettere for meg å se sammenhengen. Jeg personlig ga opp forelesningene og tydde til medeasy ganske tidlig i semesteret og endte meg å føle meg svært godt forberedt til eksamen og endte opp med karakteren B. Før denne kritikken ble lagt jar jeg fått inntrykk fra foreleser om kritisk holdning til Medeasy. Jeg vet at tillitsvalgt for mitt kull har tatt dette opp og det har vært sendt ut spørreundersøkelser om faget der fler har svart at de synes Medeasy var mest nyttig. Dette e ikke ny informasjon hos NTNU, men noe som har strekt seg en årrekke. Jeg synes det er synd at foreleserne ikke ser verdien til medeasy og tviholder på alle de forskjellige tykke bøkene med komplisert fagspråk og upedagogiske forelesninger som fasit på læringen av fagstoffet.

A

Spesialsykepleier
14 hours 26 min siden

Jeg brukte utelukkende Medeasy på både grunnutdanning og videreutdanning, ettersom de fysiske forelesningene besto av en lærer som leste rett av en powerpoint. Dette anser jeg som bortkastet tid, da jobber jeg mye bedre hjemme - med karakter A på anatomi og fysiologi på både bachelor og master.

Tidligere Sykepleierstudent (NTNU)

Sykepleier
13 hours 33 min siden

Tenker at det heller er et speil på hvordan forelesningene oppleves. Tørre, ensartede og lite givende. Kan selv telle på to hender antall forelesninger jeg var på under min studietid ved sykepleien på NTNU. Bestod dog med glans og fikk B på anatomi til tross for dette. Helt enig o at studentene vet best selv hvordan de lærer best. Kanskje man heller bør spørre studentene hva de vil ha - fremfor å drive samme gamle maskineriet år etter år uten særlig endring?

Studerer ved Nord universitet

13 hours 17 min siden

Jeg studerer sykepleie deltid via Nord Universitet og der brukes kun MedEasy som forelesninger, og pensumbok og TBL fremstår som supplerende innhold.

Jeg må ta medeasy i forsvar, for makan til pedagogisk og godt forklarte videoer skal man lete lengre etter. Innholdet er lett å repetere og svært godt forklart, og det krever en viss intelligens for fremme komplisert innhold på en slik lettvint måte. Jeg er sikker på utbyttet blir dobbelt så bra med bruk av medeasy. Og det er nok mange som ville strøket eksamen uten.

Om ikke forelesninger kan konkurrere med nettsiden får de ta det på sin kappe, da får de heve nivået på sitt eget undervisningsopplegg( noe som generelt er veldig dårlig på altfor mange universiteter)

Geir-Tore Stensvik

Universitetslektor
11 hours 15 min siden

Vi kjenner oss ikke igjen det som er sakset i denne saken. Vi har aldri påstått at forelesningssalene står tomme og det har heller aldri skjedd. Vi har en fagdidaktisk og pedagogisk drøfting rundt integrering av av app i undervisning. Her er saken snudd på hodet.
Hyller verktøyet …
For ordens skyld: Verken Stensvik eller Sørø er for ludditter å regne. Tvert imot. De ønsker læringsapper, Medeasy inkludert, velkommen med åpne armer. De oppfordrer selv studentene til å bruke dem og har dem med som anbefalte læringskilder på pensumlistene, i tillegg til det ordinære pensumet.
— De lager gode videoer, og jeg synes studentene skal bruke det. Men det må brukes som et supplement, ikke substitutt, sier Sørø, som er emneansvarlig.
— Bruk gjerne appen, men du må sette deg ned og lese litt, tenke litt og være med på forelesninger i tillegg, supplerer Stensvik.

https://www.khrono.no/laeringsapp-hevder-den-kan-erstatte-pensum-i-syke…

Kaja

11 hours 1 min siden

Jeg som sykepleier student med lærevansker har Medeasy vært en stor hjelp for meg og en motivasjon til å forsette studie og ikke falle av

Ida

Sykepleierstudent/TV
10 hours 36 min siden

Jeg, i likhet med flere andre studenter jeg har snakket med – selv om vi naturligvis ikke representerer alle – opplever at problemet ikke først og fremst er at MedEasy «tømmer» forelesningssalene. Utfordringen ligger heller i at forelesningene ikke klarer å fange oppmerksomheten vår. Undervisningen oppleves tidvis som ensformig og går ofte svært raskt, noe som gjør det vanskelig å følge med. Personlig savner jeg at oppmerksomheten min fanges ved at fagstoffet introduseres på en interessant og inspirerende måte. Dette trenger ikke være spesielt vanskelig å få til, men krever variasjon, engasjement og god formidlingsevne. En monoton gjennomgang av stoffet holder rett og slett ikke, stimuler hjernen min!
Når forelesningene i tillegg holdes i en sal med hundrevis av elever, blir det enda mer utfordrende å engasjere seg å delta aktivt for å få et godt læringsutbytte.

Jeg bruker MedEasy daglig, og opplever at de presenterer fagstoffet på en variert og engasjerende måte som gjør det lettere å forstå og huske. Jeg lærer faktisk mye mer av det enn forelesningene. Som framtidig sykepleier er det avgjørende å kunne fagstoffet i praksis, og er det ikke nettopp dette man ønsker og oppnå? Hvis MedEasy kan styrke nettopp dette, er ikke det bare positivt? Kan det hende at man kanskje må utbedre forelesningene litt?
Bare en tanke.

Sykepleierstudent

10 hours 26 min siden

Studerer sykepleie på deltid.
Vil ikke si at forelesningene er dårlige, men det oppleves som om at det er avsatt for liten tid til hvert emne.
Store og omfattende emner gjennomgås med farten til et Japansk pendlertog.
Det er forskjellige forelesere i ulike emner, og tidvis er det så dårlig struktur i forelesninger og en får inntrykk av at forelesere ikke forbereder seg på det de skal snakke om. Dette er provoserende da tiden heller kunne vært brukt til egenstudier.
Medeasy er et veldig godt supplement til pensum! Det at man kan repetere flere ganger gjør at kunnskapen bygges på en solid måte. Dersom studenter velger bort forelesninger til fordel for Medeasy tror jeg ikke at de besitter en dårligere kunnskap til eksamen i anatomi og fysiologi.
Jeg tror heller at universitetene og høyskolene må begynne å lytte til studentenes tilbakemeldinger. Jeg kjenner mange sykepleiere og mange kan fortelle at de hadde samme frustrasjonen og utfordringene som studenter for 5-10 år tilbake.

Emilie

Sykepleier
10 hours 7 min siden

Tidligere student fra OsloMet. Ønsker å komme med innspill om at medeasy har vært en redning for mange sykepleiestudenter i flere år. Læringsverktøyet er oppdatert, enkelt og jeg har opplevd at medeasy på flere måter hjelper studenter å skape en grundigere forståelse av fagområdene. Dette også fordi at læringsværktøyet forklarer på en forståelig måte for å lære bort, man føler at man lærer fagstoffet selv og ikke bare blir forelest om stoffet. Måten medeasy er lagt opp på gjør at en kan jobbe grundig med fagstoff selv, se videoer flere ganger, ta quizer flere ganger, gå tilbake i videoer for å forstå på nytt. Fagstoffet blir lagt frem på en morsom måte som engasjerer på en annen måte enn jeg opplevde at forelesningene på universitetet gjorde. Opplever at medeasy virkelig vil at studentene skal forstå og lykkes! En får samtidig arbeidet med fagstoff i eget tempo noe som gir økt motivasjon og styrker interessen for det teoretiske i faget. Medeasy har og klart å skape et fellesskap rundt sykepleiefaget og studenter. Hyller virkelig det grundige arbeidet som medeasy har lagt ned! Virkelig et langt steg i riktig retning!

Trine Pettersen

Spesialsykepleier
10 hours 5 min siden

Som sykepleier som jobber i klinisk arbeid og som etter mange år i arbeidslivet tok videreutdanning i godt voksen alder, vil jeg si at jeg har full forståelse for at studenter velger å bruke videoforelesninger man kan stoppe underveis, flash-cards og diverse oppgaver som kan løses inne på MedEasy i et emne som Anatomi, fysiologi og biokjemi. Her er det snakk om å tilegne seg kunnskaper man bygger det videre fundamentet sitt på, og mye er pugging, andre ting er gjennomgående vanskelig å forstå, mens enkelte deler faller mer naturlig inn i hodets logikk. Hvordan man tilegner seg kunnskapen i dette emnet må være opp til den enkelte - ut fra hvordan man lærer best, så lenge man når læringsutbyttene og gjennomfører eksamen. Om det er med bøker, forelesninger, digitale kurs, you tube, you name it. Det er ikke her profesjonskunnskapen dannes. Den er neste steg, eller parallelt om du vil, gjennom andre emner som grunnleggende sykepleie, sykdomslære, praksis og erfaring. Det er i disse fagene vi bygger sten på sten hvem vi er - som enkeltmenneske, sykepleier, gruppe, profesjon og som team. Men da må den teoretiske grunnkunnskapen være på plass - og den biten vil jeg si at MedEasy virkelig er med å bidrar på. Jeg tenker at som emneansvarlig i fag som er tunge og fullpakket mtp tidspress og mengde, så må det være en gave at studenter kan velge å bruke et slikt digitalt verktøy om det fungerer for de. Bruk heller tiden på å være litt kreativ i hvordan man setter sammen disse andre viktige emnene - som virkelig skal bygge opp nyutdannede, flotte og motiverte studenter. Jobben er tungt sammensatt av mange faktorer, hvor det er viktig med grupperefleksjoner, teamtrening, bygging av sykepleieryrket og gode kunnskaper i alt fra hvordan cellene i kroppen fungerer til å måtte støtte sønderknuste foreldre til alvorlig syke barn, eller ta i mot kjeft av en redd pårørende på nødtelefonen eller hjelpe gamlefar med lårhalsbrudd opp fra gulvet i hjemmesykepleien. Oppfordrer dere lektorer til å støtte studentene til å velge den metoden som fungerer best for de når det gjelder å tilegne seg kunnskap i fag som anatomi, fysiologi og biokjemi, for her i Trondheim er de utrolig mange og de vil ha like mange ulike måter å lære på. På fremtidige seminar og workshops i de fagene dere er bekymret for om studentene greier å diskutere og resonnere i grupper; lag gode, oppdaterte caser med ulike komplekse problemstillinger og dere vil få en engasjert gjeng i undervisningslokalene. Men husk at slike grupper ikke må være for store i antall, da drukner de. Slik inntrykket mitt er (med en datter som går 1.året nå), så er det alt for mange studenter pr læringsteam. Og et annet godt råd: hør med studentene underveis; hva synes de er vanskelig, hva trenger de mer av, er det spesielle problemstillinger de kunne tenkt seg etc. Dere har en gylden mulighet til å sette gode spor i fremtidens sykepleiere!

Miguel

Sykepleiestudent
9 hours 25 min siden

Synd å høre at fakultetet skal gi en slik offentlig hets mot et digitalt forlag som i bunn å grunn «bare» har gjort en bedre jobb enn dem selv. - Poenget er vel til syvende og sist å utdanne mennesker innen helsefag, som er hovedmålet her? Så det at enkelte fakulteter/medier/forlag etc. gjør en bedre jobb enn andre, gjør dem vel ikke akkurat til konkurrenter..

Hvis andres fremgangsmåte og suksess overgår ens egen så burde man vel heller kanskje prøvd å undersøke forskjeller, og forbedringspotensial i eget arbeid. Det er antakeligvis en grunn til at studentene faktisk foretrekker denne «appen» framfor fakultetets egne forelesninger.

MEN. Dersom denne uttalelsen hadde en annen hensikt, annet enn å pålegge andre skylden for at deres egne forelesninger er tomme, så kunne dette gjerne kommet tydeligere fram. Håper fakultetet retter seg mer mot selve elevene dersom de ønsker å komme med oppfordringen: å bruke alternative læringsmetoder I TILLEGG til å komme på forelesning. Så langt virker det som det eneste denne artikkelen/uttalelsen har klart å oppnå; er å sette MedEasy i dårlig lys.

Det er nok mange studenter der ute som er veldig takknemlig for MedEasy (inkludert meg selv) hvor de gjør tungt lesestoff om til noe som er spennende, gøy og interessant med pedagogiske forklaringer.

Elise

Jordmor
9 hours 2 min siden

Kom meg gjennom og fikk en god forståelse av anatomi og fysiologi takket være medeasy (da sykepleiepluss)! Da jeg gikk sykepleien (da høyskolen i Oslo og Akershus) foregikk undervisningen på kveldstid også parallelt med praksis som gjorde det håpløst å følge forelesningene sammen med jobb på siden og andre studentaktiviteter! Boken ble naturligvis også lest, men før jeg hadde gått gjennom stoffet i medeasy var det helt gresk! Tror ikke det er medeasy som tømmer forelesningssalene, men heller forelesninger på knotete tidspunkt og forelesere som ikke klarte å engasjere studentene (no offence). Et fantastisk tilbud for sykepleierstudenter er dette, gjorde læringen morsom og fokuserte på forståelse av stoffet, som ikke alltid forelesningene gjør men heller fokuserer på å komme seg gjennom pensum, ofte uten tid til å gi studentene forståelse.

Tidligere sykepleierstudent UiT

8 hours 17 min siden

Ser mange skriver at foreleserne bør gå i seg selv før de kritiserer MedEasy - jeg er 100% enig. Nå studerte jeg ikke på NTNU, men på et mindre Campus under UiT hvor jeg opplevde dårlig pedagogisk framstilling av forelesningene. For meg ble MedEasy redningen for hvordan henge med i forelesningene, med fullt fokus på LUBer og ikke annet som foreleser syns er spennende og gøy. Også hos oss endte det med at det var i gjennomsnitt 5 studenter til stede på fysisk forelesning, mens resten brukte MedEasy.
Jeg anbefaler Nils Christian (min beste venn, ble han kalt i perioden) og resten av gjengen varmt til alle som begynner spl.studiet, da de gjør vanskelige temaer og emner veldig forståelig og interessant. Et annet pluss er at for oss som har behov for tilrettelegging av diverse slag får det. F.eks så jeg personlig nesten alle videoer på x1.5-2 hastighet, da jeg oppfatter ting bedre slik. Tro det eller ei.

Til N.C og resten av teamet i MedEasy: keep up the good work! Jeg heier på dere ❤️

Deltidsstuden Vesterålen

Sykepleierstudent
4 hours 21 min siden

Jeg er overhode ikke enig i det negative som kommer frem her ang Medeasy. Jeg opplever stor læring i forelesningene og har godt utbytte. Vi supplerer med TBL og bøker innimellom, men den muligheten Medeasy gir oss skal vi verdsette. Det er lagt ned mye tid og arbeid i hver eneste video og med tanke på at man kan sette på pause, spole tilbake, se flere ganger osv så opplever jeg dette som et mye større verktøy enn en foreleser som står å leser fra en powerpoint der man kanskje får med seg halvparten.
Verdsett Medeasy gjengen 🫶🏼

Sykepleierstudent UiA

4 hours 16 min siden

Hadde det ikke vært for MedEasy, hadde jeg ikke hatt sjanse til å komme meg gjennom anatomien. Har vært aktiv på alle forelesinger ved UiA i høst, men det er forelesere som leser rett av PowerPoint og ikke evner å svare på spørsmålene som blir stilt.

Sykepleierstudent, NTNU

3 hours 26 min siden

Det er varierende oppmøte i forelesninger, men det er som regel gjennomgående at studentene møter opp i begynnelsen, og deretter raskt forstår at det er til liten nytte. Det som gjennomgås i forelesninger/workshops og seminarer er lite strukturert og ikke alltid oppdatert faglig. MedEasy ble en redning for meg, da jeg skjønte at innholdet på skolen ikke var nok for å henge med til nasjonal eksamen. Det ble rotete og vanskelig å lære noe av. Jeg brukte derfor MedEasy i tillegg til å møte opp i alle forelesninger (i håp om at det en dag skulle føles nyttig). Sitter igjen med utrolig lite utbytte av oppmøtet jeg hadde på skolen. Fikk A på eksamen, utelukkende på grunn av MedEasy. En rekke av mine medstudenter har understreket at deres karakter på eksamen ikke gjenspeiler skolens kvalitet, men er takket være MedEasy.

Mor til 6 små

Helsefagarbeider/ sykepleierstudent
3 hours 4 min siden

Jeg liker dårlig at denne kritikken kommer. Jeg blir redd noen skal klare å fase ut medeasy. De har hjulpet meg så mye med anatomien med sine humoristiske og lette videoer. Jeg hører på dem når jeg kjører bil, når jeg er på nattevakt, står i dusjen - dette er helt avgjørende for at jeg skal kan stå på eksamen (og få en bra karakter) da jeg har 6 små barn fra 1-10 år. Jeg og mannen har byttet ut Netflix and chill på kveldene etter ungene er i seng med medeasy and discussion 😅 Jeg føler meg godt i rute 💪

Student OsloMet

Sykepleierstudent
2 hours 53 min siden

MedEasy fortjener ikke kritikk- det er de som redder de fleste studenter i studietiden fra å stryke. Det er mye dårlige forelesere på sykepleie som ikke tar seg god nok tid til å forklare og har en forventning om at vi skal fikse alt selv. Det går jo ikke. Disse foreleserne som gir denne kritikken bør se på sitt eget opplegg og se over hva de gjør galt med tanke på at et flertall velger en annen platform. MedEasy er en strukturert læringsplatform som gir oss de svar på de spørsmålene vi lurer på innen KORT tid, de har gode forklarelser og forstår at eks. anatomi ikke er noe som kommer av seg selv for alle. Hadde det ikke vært for den fine gjengen i MedEasy så hadde jeg droppet ut forlenge siden. Tenker dette er et såkalt problem for forelesere fordi de ser på dette som en trussel- noe det IKKE er hadde de hatt forelesninger som faktisk ga studenten noe.
Kommer til å anbefale MedEasy videre til alle jeg vet skal studere sykepleie.

Student ved UIA

Sykepleier i 2020
2 hours 28 min siden

MedEasy har endret navn siden jeg studerte. Men var en redning for å kunne forstå mye bedre faget. Dette er vel egentlig en kritikk mot seg selv, når de sier at studenter uteblir fra auditoriet. Forelesere må tenke nytt på undervisningen sin, muligens se på den foreleseren som får pris for å være god foreleser. Samtidig blir det ikke kjøpt like mange pensumbøker ,fordi man får mye god læring i MedEasy. Og det er muligens ett sårt punkt for de som forsøker å selge sine pensumbøker under nettop selve forelesningen.

Beate Gundelach

Sykepleier/masterdtudent
2 hours 22 min siden

Jeg mener medeasy/sykepleie+ er genialt. Det gjorde så jeg forstod anatomi og medikamentregning på en bedre måte! Det var dessverre en del utdaterte forelesninger innen disse fagene, medeasy fikk det til å være gøy å lære! Jeg heier på dem, hvorfor ikke samarbeide med de istedenfor å kritisere de? Vi trenger spl i Norge, og hvis de får flere gjennom studiet så kjør på☺️

3. Års Student på universitetet Elverum

Sykepleierstudent
2 hours 17 min siden

Medeasy er et flott verktøy for å øke forståelsen. Jeg brukte det masse i forbindelse med anatomi og legemiddeleksamen. Skal sies at jeg alikevel ikke var noe mindre på skolen. Jeg har vært på alle forelesninger og alle seminarer.

Det er dessverre sånn at det er mange lærere som ikke burde vært det. Manglende engasjement, kjedelige forelesninger, klare å gjøre stoffet interessant og forståelig. Der lærerne faller igjennom var det veldig godt å ha medeasy så ting faller på plass.
Stå på medeasy !

Sykepleierstudent
2 hours 6 min siden

Opplever kritikken mot MedEasy lite berettighet. MedEasy har flere ganger påpekt at deres læringsplattform ikke erstatter den vanlige forelesningen. Jeg er selv student, og vet jeg har flere med meg når jeg sier at MedEasy er et utrolig godt læringsverktøy! Anatomi, fysiologi og biokjemi er et av de største største emnene i utdanningen, med mange læringsmål. MedEasy gir en enorm stor trygghet da en vet at alt av pensum blir gjennomgått. Man vet rett og slett at man får alt man trenger av kunnskap til eksamen. Dette er dog ikke like sikkert på de ulike utdanningsinstitusjonene. Undervisningen fra sted til sted varierer mye, og ikke alle steder gir forelesningene tilstrekkelig med fagkunnskap. Derfor burde disse lektorene kanskje ta en titt på eget undervisningsopplegg før de peker finger mot eksterne (supergode) læringsplattformer. Kritikken bærer preg av de ikke har satt seg særlig godt inn i MedEasy og dets innhold. Når det er sagt, har mange institusjoner obligatorisk undervisning, bl.a. der jeg selv går. Derfor bruker sjonglerer jeg MedEasy og skole-forelesninger, noe som fungerer godt! Erfaringen gjennom høsten viser at MedEasy faktisk gir påfyll av litt mer (enn du strengt tatt trener) kunnskaper noe som jo alle burde være fornøyd med! Da blir vi faglig sterke sykepleiere!💪🏼

Julie

Sykepleierstudent
1 hour 52 min siden

Som en voksen med ett hektisk liv ved siden av fulltids studier har medeasy vært reddende! AFB er ett ekstremt omfattende fag, og det å skulle lære seg og komme seg igjennom hele pensum krever mye tid! Bruker medeasy aktivt, og kan bruke det i flere settinger som feks når barna har treninger. På samme måte kan man ikke bruke andre læringsverktøy. AFB undervises en gang i uka med en forelesning på 3t. Det går ekstremt fort, og mange sier at de får lite utbytte av å sitte i timen da de ikke greier å følge med. På medeasy kan man stoppe opp, gå tilbake og repetere hvis det var noe man ikke skjønte, som gjør det enklere når man går videre. Og man kan stille spørsmål og får svar nesten med engang. Det kobler også ofte opp mot det praktiske. Elsker medeasy, flott læringsverktøy som jeg skryter av alle til! Så profesjonelt og utviklet slik at disse tunge emnene er noe enklere å forstå. Stå på.

Tidligere NTNU student

Spesialsykepleier
1 hour 36 min siden

Brukte selv kun Sykepleie Pluss (forgjengeren til medeasy), noe som sikret meg en B på anatomieksamen. Gikk på NTNU Trondheim 2017-2020 og husker jeg 80 prosent av gangene angret på at jeg møtte opp på skolen, da det var så mye tomprat og svada (dette gjelder ikke minst fagene utenom anatomi, fysiologi og sykdomslære). Jeg husker jeg ga opp forelesningene etter kort tid og kun brukte medeasy da det var så mye bedre bruk av tiden. Kudos til medeasy for å tenke nytt, i en helt egen liga når det kommer til å være rett på sak og strukturert sammenlignet med den fysiske skolen! Ved videreutdanning ved annen høyskole var forelesningene mer relevante og to the point, men brukte da også medeasy som supplement.

USN student

Student
1 hour 32 min siden

Det er dessverre slik at det alltid er lettere å delegere skyld fremfor å se hva som er kjernen til de tomme lesesalene. Alle snakker om anatomi som er fag du må forstå, ikke pugge. Men skolesystemet er ikke lagt opp til det. At en eksamen i et så stort emne er satt 3,5 måned etter skolestart er det største problemet. Min erfaring er at det er tidligere elver som fraråder førsteårsstudenter fra å bruke tid på å delta på undervisning. Jeg trives selv med undervisning i klasserom, men opplever å ikke få utbytte. Manglende formidlingsevne og struktur har dessverre vært gjennomgående. Nils Christian sin innlevelse og hans engasjement i medeasy gjør det lettere å følge et så intenst løp som det er lagt opp til. Selv syntes jeg anatomien er et fantastisk spennende fag, men opplever selv at jeg ikke får nok tid. Tidsperspektivet er ikke samsvarende med å skulle forstå, men det er nettopp det medeasy har klart å få til i sine videoer, å hjelpe studenter med å forstå anatomien og hvordan alt henger sammen. Min personlige mening er at sykepleier utdanningen burde gått over fire år hvor hele det første året hadde fokus på anatomi og sykdomslære. I tillegg må universitetene kvalitetssikre sin undervisning fremfor å peke utover som om de tomme lesesalane er noen andres skyld. Medeasy er vel heller et symptom på et behov som ikke er dekket av utdanningen slik den er i dag.

Sykepleierstudent

1 hour 23 min siden

At lektorer ved NTNU kan komme med uttalelser som at vi som studenter får inntrykk av at man ikke behøver sykepleierutdanningen på grunn av Medeasy er for meg en veldig rar uttalelse. Er det virkelig noen studenter som ser det på denne måten? Medeasy presenterer pensum på en formidabel måte, hvor de enkelt klarer å få mange av studenten til å forstå det grunnleggende, virkningsmekanismen og det som måtte være.
Videre uttaler disse lektorene seg om at vi som studenter må bruke medeasy som et supplement, å ikke substitutt. Vell, nå har det seg slikt at studenter lærer best på ulike måter. Noen lærer mye med å lese, følge forelesninger, gjøre oppgaver, se videoer, høre podcast og gjøre gamle eksamensoppgaver. Selvfølgelig må det en egeninnsats til for å nå opp på toppsjiktet av karakterskalaen. Jeg tror dessverre det er lettere for forelesere å gå ut mot en læringsplattform enn å gå inn i seg selv for å finne ut hvorfor studenter uteblir fra forelesninger. Kan det kanskje være noe med forelesningen som gjør at studenter velger å ikke møte opp på disse? Er det kanskje på tide å utvikle noe annet enn å stå å lese rett av en PowerPoint? Det å svartmale Medeasy er nok dessverre ikke bare disse lektorene ved NTNU som gjør, det blir også gjort på andre universitet i Norge, noe som er synd. Må bare hylle medeasy, for deres innhold både reddet meg, å hjalp meg til å nå opp til toppsjiktet på karakterskalaen. Hva med om foreleserne kunne samarbeidet, å forsøkt og funnet ut hvordan de skal klare å fange studenters oppmerskomhet, i stede for å snakke ned både læringsplattformen, å de som benytter seg av den?

Monica

Sykepleier hjemmetjenesten
1 hour siden

Kritikken gikk bla ut på at de som brukte medeasy fikk rett svar på oppgaver, men manglet den underliggende forståelsen. Dette er fullstendig skivebom, og vitner om at kritikerne ikke har satt seg inn i hvordan appen formidler læring. Det inngir ikke tillit til resten av det de ev skal formidle...Det er også fullstendig respektløst å påstå at studenter som bruker et slikt verktøy, gjør det for å ta snarveier i læring. Å gi forståelse av stoffet og hvordan alt henger sammen, har jeg oppfattet som en av grunnprinsippene bak appen. Pasientsikkerhet har stått i høysete, og det presiseres ofte hvor viktig det faktisk er å sette seg grundig inn i stoffet for å kunne jobbe trygt og til pasientens beste. Personlig var jeg på alle forelesningene, men den Aen og forståelsen jeg etterhvert fikk, kom i størst grad fra medeasy(sykepleier pluss da).

M

Sykepleierstudent
46 min 33 sec siden

MedEasy er et utrolig bra læringsverktøy for å forstå både sykdomslære og anatomi. Jeg selv har har en god blanding av forelesere der det ikke alltid er like pedagogisk lagt opp. Da er er MedEasy kjempe fint å bruke som ekstra pensum for å forstå og repetere det man har hatt om på forelesning. I tillegg har flere av oss kommentert på at vår pensumbok i sykdomslære er veldig lite oversiktlig laget, og da er MedEasy redningen, og utrolig greit å ha som «ekstra pensum». Opplever ikke selv at folk dropper forelesningene fordi de velger å se MedEasy, men at man bruker MedEasy som tilleggspensum for å få en bedre forståelse.

Jene

Sykepleier
42 min 14 sec siden

Det er lettere å forstå Medeasy app enn å komme på skolen. Jeg selv brukte kun Medeasy og har ikke vært nesten for undervisning. Jeg fikk en god karakter på anatomi eksamen 🥰

Vilde

Sykepleiestudent
28 min 43 sec siden

Medeasy er et supert læringsverktøy! På skolen blir det fort ganske repetetivt, og da er det utrolig fint å kunne sette seg ned med medeasy. Jeg selv legger merke til at jeg ikke får så godt læringsutbytte av å sitte på skolen å høre på lærere som leser opp fra powerpointene sine uten å nødvendig vis ta seg god nok tid til å forklare alt. Her føler jeg medeasy er helt annerledes. jeg opplever at jeg forstår stoffet bedre, og jeg har derfor endt opp med å for det meste bruke medeasy i stedet for å møte opp på alle forelesninger.

Maja

Sykepleier, tidligere spl.stundent ntnu
15 min 5 sec siden

Forståelig at lektorene reagerer på økende frafall blandt studentene. Her kan jeg ikke si mye annet enn å anbefale anatomi lektorene til å få litt variasjon inn i undervisningene. Selv slet jeg med å følge undervisningsplanen som ble oppsatt av ntnu når jeg studerte. Fremføringene var monotone og dessverre ordrett informasjon fra SNL. Følte også at eventuelle spørsmål bare ble skygget bort. Min interesse for faget ble derfor frafallende og redningen var sykepleie+ som det da het! Hadde det ikke vært for Nils Christian og teamet hans i medeasy ville nok jeg ha droppet ut av studie. Hvis lektorene ved ntnu ønsker å få flere studenter til å møte opp i undervisningene, anbefaler jeg dem å finne en notatbok å sjekke ut medeasy.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse