– Latterliggjør sykepleiernes kompetanse

Innspill
bildet viser NSF-leder Eli Gunhild By
FORSTÅR IKKE: – Når legen med sitt firma SykepleierPluss latterliggjør vår kompetanse er det lett å vise til at medisinstudenter ikke alltid forstår hva sykepleie er

Sykepleiernes kompetanse blir latterliggjort av privat aktør. Det finner NSF seg ikke i, skriver Eli Gunhild By.

I et portrettintervju i siste Sykepleien med tittelen «Anatomiekstremisten» ble NSF utfordret av mannen bak SykepleiePluss, Nils Christian Tvedt Karlsen om å delta i debatten om innholdet i sykepleieutdanningen.

NSFs forbundsleder, Eli Gunhild By, tok utfordringen og her er hennes svar:

– Sykepleiernes kompetanse blir latterliggjort av privat aktør som ønsker å selge sitt eget produkt; undervisning i anatomi, fysiologi og biokjemi. Det finner NSF seg ikke i.

– Rammeplan for sykepleierutdanning og nå felles sluttkompetansebeskriverser for bachelorutdanningen viser den kompetanse sykepleier skal ha ved endt grunnutdanning. Bachelorutdanningen skal gi breddekompetanse der anatomi, fysiologi, biokjemi, sykdomslære, farmakologi inngår som viktig kompetanse. Studenten har i tillegg til teoriundervisning, klinisk praksis i 50 prosent av tiden, der får de trent på observasjoner, tolkning av biokjemiske prøvesvar, farmakologi og medikamentregning og håndtering og observasjoner av virkning og bivirkninger. De har selvfølgelig også trening i rene sykepleietiltak som forebygging av komplikasjoner, informasjon og mestringsstøtte til både pasienter, pårørende og brukere og i å gi omsorg og støtte.

– Når legen med sitt firma SykepleierPluss latterliggjør vår kompetanse er det lett å vise til at medisinstudenter ikke alltid forstår hva sykepleie er; et grelt eksempel kan vi lese fra Helsetilsynet. Da er det lettere å forstå at sykepleiere redder liv.

Debatten gikk også friskt på Sykepleiens Facebook-side.

Les også: