fbpx Selv om vi mister hender, trenger vi ikke miste sunn fornuft Hopp til hovedinnhold

Selv om vi mister hender, trenger vi ikke miste sunn fornuft

Bildet viser en hånd med perifert venekateter

Oppgaven med å gi intravenøs tilgang må komme tidligst mulig i forløpet. Den som er tilgjengelig, og som har riktig kompetanse, er da rett person til å gjøre jobben.

6. august skrev Høvik, Hammerhaug, Gustad og Børseth et innlegg i Sykepleien om at innleggelse av perifert venekateter (PVK) bør forbeholdes sykepleiere. Her ble det stilt spørsmål ved forsvarligheten i et jobbglidningsprosjekt hvor helsefagarbeidere har lagt og hatt ansvaret for å følge opp PVK. Det er nok litt morsomt for ambulansepersonell med fagutdanning å lese dette.

At prosjektet bør følges opp med forskning, er vi enige i, men der stopper også enigheten. Å konkludere med at det er uforsvarlig uten å komme med løsninger og uten å vise til det større bildet tenderer til å være useriøst.

For det første skriver forfatterne at det i dag ikke er god nok kvalitet på innleggelse av PVK utført av sykepleiere. Det er ikke et godt nok argument for å påstå at helsefagarbeidere ikke kan gjøre denne oppgaven. Det vil i alle faggrupper være noen som er mer egnet til en oppgave enn andre.

Trygghet til å be om hjelp

Vi har et langstrakt land med ulik tilgang på sykepleiere. Det kan bety at det i en del av landet ikke er behov for at helsefagarbeidere lærer seg å legge PVK, mens det i mer grisgrendte strøk – der sykepleiere må ta tradisjonelle legeoppgaver – vil være naturlig å tenke at helsefagarbeidere kan lære seg denne oppgaven.

For det andre – hva gjelder kvalitet på opplæring og tidsbruk – er det ikke så komplisert: Start med teori og e-læring. Fortsett med praktisk øvelse på kunstig arm. Gå videre til superviserte PVK-innleggelser på pasienter, og øv til helsefagarbeideren og supervisor føler seg trygg.

Det aller viktigste er uansett trygghet i arbeidsmiljøet til å be om hjelp når man er på egen hånd og står overfor utfordringer. Som sykepleiere med mange års kliniske erfaring var og er det naturlig for oss å be om hjelp fra andre når vi selv opplever oppgaver som vanskelige.

Oppgaveglidningen handler dessuten ikke kun om å avlaste sykepleiere, men om at oppgaven med å gi intravenøs tilgang må komme tidligst mulig i forløpet. Den som er tilgjengelig, og som har riktig kompetanse, er da rett person til å gjøre jobben.

Prosedyren (PVK) vil helsefagarbeidere med riktig kapasitet og evne til å ta ansvar, lære seg. Ambulansepersonell har gjort dette i årtier. Før var de sjåfører med ett kurs i førstehjelp.

Bør være en del av løsningen

Når det gjelder den videre observasjonen av PVK, forutsetter vi at det ikke kun er en helsefagarbeideroppgave. Det er et ansvar alt helsepersonell har. Er du innom pasienten, vil du observere rødhet, hovenhet, smerter og ubehag selv om du ikke la inn den perifere venekanylen. Vi har aldri operert en hofte, men vi klarer å observere såret.

I våre studier har vi blant annet sett på oppgaveglidning fra lege til sykepleier med hensyn til blokade til hoftebruddspasienter og kompleksiteten ved dette. Ikke sjeldent får vi tilbakemeldinger fra anestesisykepleiere om at dette burde ikke en vanlig sykepleier gjøre.

Vi har med dette en oppfordring. La oss være en del av løsningen og ikke en del av problemet. Kultur, proteksjonisme, hierarkier og behov for å gjøre en oppgave som man tradisjonelt «eier» til noe mer hokus pokus enn det egentlig er, vil ikke føre oss noen vei.

Vi vil heller få en PVK satt av en ambulansearbeider eller en helsefagarbeider som har satt 1000 stykker fra før og synes det er en morsom oppgave enn av en som ikke har tid eller kompetanse til det. At vi som er sykepleie ikke får til en oppgave, er ikke et argument for at andre grupper ikke kan gjøre det.

Det store bildet blir borte når vi går oss bort i Staphylococcus Aureus, blodbaneinfeksjoner, tromboflebitt, subkutan infusjon, lekkasje, luftemboli, nerveskader eller tett kateter med behandlingssvikt.

6 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Rikke

Helsefagarbeider
8 måneder 1 uke siden

Det både gleder å rører et helsepersonells hjerte å se at det finnes sykepleiere der ute som ser behovet og den kompetansen vi HFA og andre helsearbeidere kan utføre. Vi må ikke lage "storm i vannglass" av at enkelte sykepleiere ellet ledere mener at dette er en "sykepleieoppgave". Se på kompetansen vår, gi grunndig opplæring og sertifisering. Så kan vi sammen bidra til å gi pasientene våre den beste behandling til raskest mulig tid. Vi er et lag og må stå sammen, ikke "krangle" over hva en sykepleiere mener en fagarbeider skal gjøre. Selv har jeg jobbet i akuttmottak, fått blodprøvekrus av bioingeniører. Blitt sertifisert til å legge PVK, ta ateriell blodgass og hatt ansvar for pasienter med sammensatt sykdomsbilde. Dette var pga et tett samarbeid med ansvarlige leger, ledelse og fagutviklings sykepleier og grunndig opplæring/sertifisering. Denne avdeligen så på mulighetene fremfor å se på begrensninger, og det bidro til flere hender og en bedre atbeidsflyt i avdelingen.

Lisabet Andersen

Sykepleier
8 måneder siden

Helsefagarbeidere er IKKE sykepleiere, og kan aldri erstatte en sykepleier med høyskoleutdanning med minst en bachelorgrad. Sykepleieoppgaver tilhører sykepleiere og andre med riktig utdannelse, helsefagarbeidere kan velge å utdanne seg til sykepleier om de ønsker å utføre samme oppgaver som en sykepleier gjør. Hvis dere ikke utdanner dere, så må dere forholde dere til de oppgaver dere er kompetente til med en VGS-utdanning. Syns det er motbydelig at sykepleiefaget nedverdiges av slike som deg. Dere ødelegger yrket vårt med å ønske å ta over våre oppgaver. For hvis fagarbeidere kan utføre en sykepleiers jobb, hvorfor skal da mennesker gå 3 år på høyskole og utdanne seg til sykepleier?
Det varsles om krise i nedgang på søkere til sykepleiestudiet, samtidig som dette er utviklingen og inntrykket som gis av yrket?

Guri Sørlie

Sykepleier/ambulansearbeider
8 måneder 1 uke siden

Som nyutdannet sykepleier i 1984, ble jeg opplært til å legge PVK ( veneflon het det da) og tolke hjerterytmer på scopet av henholdsvis en samaritt og en hjelpepleier på en medisinsk intensiv post. Overlegen så de ansatte og gav de delegasjon til å gjøre det de var gode på uavhengig av grunnutdanning. Så kom profesjonskampen, og samaritten fikk fyken....

Mona

Helsesekretær
8 måneder 1 uke siden

Jeg har jobbet i grisgrendte strøk i 10 år. Vi helsesekretærer setter vene kateter, andre kateter, starter oksygen og solucortef beh av astma, tar imot skuddskader, brukne bein, gjør spirometri, EKG, vaksinasjoner, injeksjoner. Fører narko/ legemiddel regnskap osv. osv. i tillegg regnskap, arkivering, labarbeid og triage på legevakt. Sykepleiere ofte ikke ønsket som ansatte pga rir profesjons kamp. Jeg er trenet i prosedyrer ved skuddskader, epilepsi, diabetes, astma, åpne brudd, hjerteinfarkt, slag et. Kjørt ambulanse som følgepersonell ved fødsler, helikopter ved hjernehinnebetennelse osv. men på sykehus bare sykepleie som teller😂😂😂😂

Nina Huseby Kringlund

Pensjonert operasjonssykepleier
8 måneder siden

Hei helsesekretär Mona. Hvis du er så VELDIG dyktig i alle de prosedyrer du beskriver,hvorfor har du ikke utdannet deg til sykepleier?

Marisol

Sykepleier
8 måneder siden

Det argumenteres at kun sykepleiere bør gjøre alt, så blir sykepleierne utbrent og etter noen år har 1 av 5 sykepleiere forlatt yrket. Ser ikke de problemet? Helsefagarbeidere bør være sykepleierens høyre arm og det vil si å verdsette deres kompetanse og delegere dem oppgaver. Enten delegerer vi oppgaver som anses som sykepleieroppgaver og lar sykepleierne fokusere på medisiner, observasjoner og avanserte prosedyrer eller vil ingen gidde å utdanne seg som sykepleier lenger. Flere steder har ikke karakterkrav engang fordi alle har sett hvordan sykepleierne ble behandlet under korona og søkertallet har gått ned. Bruk helsefagarbeiderne til å hjelpe til. Pvk er ikke så vanskelig med riktig kunnskap og det er undervurdering av en hel faggruppe å påstå at kun sykepleiere har kompetanse til det når vi vet hvor lite fokus det er på prosedyrer på sykepleierskolen. Man vet mer om APA 6th og de berømte sykepleieteoretikere som de dytter ned i halsen vår på skolen enn det som egentlig skal til å bli sykepleier i praksis. Man lærer sykepleie når man starter å jobbe. Be real liksom.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse