fbpx – Ja til fysisk skoleeksamen, men ikke for enhver pris Hopp til hovedinnhold

– Ja til fysisk skoleeksamen, men ikke for enhver pris

DELER BEKYMRINGEN: – Vi deler studentenes bekymring for hvordan skoleeksamen potensielt vil kunne påvirke både jul med familien og muligheten for å jobbe i helsevesenet i ferien, skriver innleggsforfatterne Edel Marlèn Taraldsen (t.v.) og Sigrid Husøy Larsen.

– Kjære studenter, vi hører dere. Vi tar smittesituasjonen på alvor, men også den faglige vurderingen av at det er viktig å gjennomføre eksamener som normalt, skriver NSF Student.

Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentenes holdning.

Nasjonal eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi gjennomføres for alle 1. års sykepleierstudenter på slutten av høstsemesteret, hvert år. Eksamen skal i år avholdes 15. desember og er planlagt som en digital skoleeksamen på fire timer.

Eksamensoppgavene er satt sammen av en eksamensgruppe i nedsatt av NOKUT. Eksamenssettet er altså godt kvalitetssikret.

Vi tar smitterisiko på alvor

De aller fleste henvendelsene NSF Student nå mottar, omhandler frykten for smitte på en slik eksamen. Spesielt stor er frykten for at medstudenter skal møte opp på eksamen med symptomer, hvilket for mange vil være et bedre alternativ for den enkelte enn å få endret studieprogresjon. Dette tar vi selvfølgelig på alvor.

Det er klart denne eksamenen skal settes høyt på listen.

Vi forstår viktigheten av å avholde eksamen som planlagt. Det er en nasjonal eksamen, og det er viktig at den gjennomføres som nettopp det – nasjonalt. Eksamen må gjennomføres på en måte som gir studentene muligheten til å vise kunnskapen på best mulig måte.

Det må anerkjennes at det er stor forskjell på å forberede seg til en skoleeksamen kontra en hjemmeeksamen, selv om læringsutbyttene for emnet er de samme. Det er klart denne eksamenen skal settes høyt på listen over eksamener som skal gjennomføres på skolen. Fjorårets hjemmeeksamen var god faglig, men stilte helt andre krav til studentene enn tidligere eksamener.

Må forholde seg til gjeldende tiltak

Vi deler studentenes bekymring for hvordan skoleeksamen potensielt vil kunne påvirke både jul med familien og muligheten for å jobbe i helsevesenet i ferien. De nye koronarestriksjonene kompliserer gjennomføringen av eksamen, men vi anser den likevel som gjennomførbar. Men da må skolene ta grep og en rekke forholdsregler.

De vil nødig være årsaken til at et allerede presset helsevesen ikke får de sårt trengte sykepleierstudentene til å avlaste dem i jula. Og med forholdsregler mener vi ikke å sende studenter med kroniske symptomer, men med negativ test, hjem uten å få ta eksamen.

Samtidig må det kunne forventes at ingen sykepleierstudenter møter til eksamen med symptomer uten å ha testet seg. NSF Student kan ikke annet enn å stille krav til skolene på gjennomføringen og at de strekker seg langt for å gjennomføre eksamen på en forsvarlig måte. De må forholde seg til nasjonale og lokale koronatiltak og forhåpentligvis aktivere «føre var-prinsippet».

Viktig å gjennomføre som normalt

Avslutningsvis er det viktig å påpeke at disse problemstillingene også gjelder andre emner enn anatomi, fysiologi og biokjemi. Alle studenter som stryker på eksamen, eller som av andre gyldige grunner er forhindret fra å møte opp på eksamen, har rett på å få gjennomføre en kontinuasjonseksamen. I emnet anatomi, fysiologi og biokjemi er datoen for denne eksamen satt til april 2022.

Vi må stole på at skolene er sitt ansvar bevisst.

Så kjære studenter, vi hører dere. Vi tar smittesituasjonen på alvor, men også den faglige vurderingen av at det er viktig å gjennomføre eksamener som normalt.

Vi må stole på at skolene er sitt ansvar bevisst og tilrettelegger for sikker gjennomføring. Og kjære utdanningsinstitusjoner, vi forstår at dere ikke står i en enkel situasjon, men vi tror på dere og på at dere vil ta de rette og godt informerte valgene dagens og fremtidens Helse-Norge trenger at dere tar.

NSF Students fem krav
  • Hold skolen åpen kun for demsom skal gjennomføre eksamen 15. desember.
  • La de som har kroniske symptomer få mulighet til å avlegge negativ test og dermed gjennomføre eksamen.
  • Bruk flere rom til å avlegge eksamen slik at avstand ivaretas.
  • Arranger egen transport til og fra lokalet hvor eksamen skal avholdes.
  • Ha munnbind og desinfeksjon tilgjengelig.
Les også:

Anatomieksamen 2020: Studentene fortviler

Bildet viser Adele Arntzen
REAGERER PÅ FORMULERINGENE: – Jeg gikk inn med en god følelse og gikk forvirret ut, sier sykepleierstudent Adele Arntzen. Foto: Privat

– Jeg fikk stjernesjokk, sier Marit Bjerkås. – Kronglete, dårlig formulerte spørsmål, sier Adele Arntzen.

Marit Bjerkås er sykepleierstudent ved Universitetet i Agder, Grimstad, og har aldri vært så forberedt til en eksamen.

– Jeg var veldig sikker på å naile det, men da jeg trykket «send» begynte jeg bare å le.

«Hva i all verden har jeg vært med på», var tanken som slo henne.

Kjente ikke formuleringer

I går var det nasjonal eksamen i anatomi. Da den var levert, kokte det i sosiale medier. «Rett og slett urettferdig», «ekstremt vanskelig», «kompliserte spørsmål, ekstremt rotete og dårlig formulert», og «masse skrivefeil» er blant kommentarene på Instagram.

De kommer som svar på spørsmålet «hvordan gikk det på nasjonal eksamen i dag» stilt på Instagramsiden til Medeasy, en digital og privat læringsressurs mange sykepleierstudenter bruker.

Marit Bjerkås, som har en utdanning fra før, var i utgangspunktet veldig positiv til flervalgsoppgaver med mange spørsmål, slik det var på denne eksamenen.

– Når man kan stoffet, skal ikke det være så vanskelig, sier hun.

– Men jeg kjente ikke igjen formuleringer og måtte begynne å google.

Hun har lest hele pensum, vært på forelesninger, betalt for en læringsressurs, løst oppgaver og gamle eksamenssett.

– Jeg føler at jeg ikke har fått vist hva jeg kan, sier hun.

Bildet viser Marit Bjerkås.
VAR GODT FORBEREDT: Men Marit Bjerkås fikk sjokk da hun begynte å svare på eksamensoppgavene. Foto: Privat

Ikke sint, men skuffet

Bjerkås sier medstudentene hennes i Agder reagerte som henne.

Det samme sier Adele Arntzen ved Oslomet.

– Kronglete, dårlig formulerte spørsmål og bilder i dårlig oppløsning, oppsummerer hun.

– Jeg brukte lang tid på å forstå hva de spurte om, det hadde vært mer rettferdig om spørsmålene hadde vært bedre formulert.

Hun fikk en opplevelse av at denne eksamenen forsøkte å ta studentene på det «lille», og at de ikke ble testet i det viktigste.

– Jeg er ikke sint, men jeg er skuffet, sier hun.

Hennes inntrykk er at mange andre studenter på Oslomet også sitter igjen med en dårlig følelse.

– Jeg gikk inn med en god følelse og gikk forvirret ut, sier Adele Arntzen.

Måtte regne

Emilie Høiby ved Nord Universitet i Namsos sier hun ble mer og mer satt ut under eksamen.

– Den var veldig annerledes enn hva vi var forberedt på, sier hun.

– Jeg måtte streve for å forstå spørsmålene, og spørsmålene kunne tolkes på flere måter.

Hun følte seg godt forberedt, men fikk underveis en følelse av at hun kanskje ikke hadde lest godt nok.

– Det var ubehagelig. Men vi fikk mange spørsmål om grafer vi ikke har sett før, og kjemiske ting ned på detaljnivå.

Høiby trekker også frem flere spørsmål om respirasjon.

– Vi måtte regne ut blant annet ekspiratorisk reservevolum, men var ikke forberedt på at vi måtte bruke kalkulator, sier hun.

Lyst til å prøve selv? Her er eksamenen: Anatomieksamen 2020

NSF Student får reaksjoner

Fungerende leder i NSF Student, Kent Hanssen, har også fått med seg at sykepleierstudentene er frustrerte etter å ha gjennomført gårsdagens eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi.

– Vi har fått inn en god del meldinger og tilbakemeldinger både på mail og Instagram, sier han.

– Hva er det studentene reagerer på?

– Det er det samme som går igjen: De har hatt for liten tid, spørsmålene er dårlig formulert, og mange av spørsmålene handler om små detaljer. Noe som gjør at mange føler de ikke får vist hva de faktisk kan om fysiologi.

Hanssen sier han forstår at studentene føler seg urettferdig behandlet.

Kent Hanssen, studentnestleder, NSF
FORSTÅR STUDENTENE: Fungerende leder i NSF Student, Kent Hanssen, har forståelse for at sykepleierstudentene føler seg urettferdig behandlet. Arkivfoto: Marit Fonn

Vil gå gjennom eksamen

– Mange har lagt ned utrolig mye arbeid i dette faget. Når de da opplever at spørsmålene i stor grad handler om små detaljer, og at de stort sett har måttet stå for egen undervisning på grunn av koronapandemien, så er det forståelig at de føler seg urettferdig behandlet.

– Men er årets eksamen vanskeligere enn tidligere?

– Det er vanskelig for meg å svare på. Men vi kommer til å gå nøye gjennom eksamenen og finne ut om spørsmålene ligger utenfor læringsmålene, sier han.

– Gjør de det, er en mulighet å forsøke å få eksamen annullert eller trukket tilbake, men om det er en god løsning, er jeg slett ikke sikker på.

NSF Student vil nå kartlegge situasjonen, før de bestemmer seg for hva de vil gjøre videre.

Slik reagerte Medeasy-sjefen på oppgavene: Har vært et forferdelig krevende år for studentene

Les også: – Jeg gjorde mitt beste

OSLO 1972: Streik blir den ventede sykepleier-reaksjon på statsminister Trygve Brattclis tilbud til Sykepleieraksjonen 1972. Han vil ikke imøtekomme sykepleiernes krav om tre lønnsklassers opprykk, men vil bl. a. foreslå skattepolitiske tiltak. Her aksjonskomiteen f.v. Anne-Lise Bergenheim, Bjørg Wendelborg, Aud Vinje, Christine Thorstensen, Eva Heyerdahl og Anne-Marie Grøygaard, som holder uravsteming pr. telefon til landets sykehus. det er ventet at de ikke vil godta dette. Foto: Vidar Knai / NTB / Scanpi

Sykepleiens historiske arkiv

Sykepleien har dekket sykepleiernes hverdag helt siden 1912.

Finn ditt gullkorn blant 90 000 sider.