fbpx Aktiv dødshjelp: – Jeg savner en debatt om etiske dilemmaer i undervisningen Hopp til hovedinnhold

Aktiv dødshjelp: – Jeg savner en debatt om etiske dilemmaer i undervisningen

Bildet viser et nakent tre formet som et hode. Løvet fra tree blir tatt av vinden

– Jeg håper Norge på sikt tillater aktiv dødshjelp. Men i første omgang håper jeg utdanningsinstitusjonene i større grad legger opp til etiske diskusjoner, skriver sykepleierstudenten.

Som tilhenger av aktiv dødshjelp, syns jeg det er synd at man lærer om etiske modeller og tenkemåte uten at man selv får diskutert ulike problemstillinger innen etiske dilemmaer.

Min oppfatning er at mange sykepleiestudenter gjerne vil ha en større debatt om temaer som aktiv dødshjelp.

Refleksjon er viktig

Når det kommer til aktiv dødshjelp, har ikke jeg opplevd at forelesere ønsker å bidra til økt refleksjon hos fremtidige sykepleiere ved å ha en debatt rundt det.

Hvis aktiv dødshjelp blir nevnt, er det kun for å minne oss studenter på at det ikke er lov med aktiv dødshjelp og at sykepleiere skal sikre verdig død og ikke bidra til aktiv dødshjelp.

Det er med stor fordel at man oppfordrer studentene til å reflektere høyt fordi det vil bidra til å skape sykepleiere som kjenner til ulike problemstillinger innen helse, og har evnen til å reflektere over disse.

Ønsker å starte debatten

Jeg opplever ofte at studenter diskuterer problemstillinger i etterkant av en forelesning, men mange ønsker å starte debatten i forelesning.

Jeg opplever at mange forelesere ikke tør å ta debatten.

Som student opplever jeg at mange forelesere ikke tør å ta debatten om aktiv dødshjelp, noe som fører til at studentene igjen ikke føler seg komfortable. Det føles som å tråkke på tærne til foreleserne med lang yrkeserfaring hvis vi starter debatten.

Frihet til individet

Aktiv dødshjelp handler om friheten til individet. Friheten til å kunne bestemme over egen kropp er selve bærebjelke i det norske samfunnet. Men denne friheten gjelder ikke om friheten til å bestemme over eget liv når du ønsker å avslutte det.

Som fremtidig sykepleier sliter jeg med å forsvare forbudet for aktiv dødshjelp når pasienter som lider av ulike sykdommer sier at de har et sterkt ønske om å dø. Skal sykepleiens rolle i å fremme håp sette en stopper for pasientens autonomi?

Positiv til aktiv dødshjelp

Grunnlaget for sykepleie skal være respekten for det enkelte menneskets liv og iboende verdighet. En undersøkelse fra 2019 viser at 77 prosent er positive til å innføre aktiv dødshjelp i Norge.

Hvorfor går vi bort fra denne tankegangen når det gjelder eutanasi?

I andre debatter om selvbestemmelse, settes friheten til individet høyt, for eksempel i abortdebatten hvor slagordet er «din kropp, ditt valg». Hvorfor går vi bort fra denne tankegangen når det gjelder eutanasi?

Et vanskelig tema

Det er ikke utdanningsinstitusjonenes læremåte som er feil. Min oppfatning er at få sykepleiere tør å snakke om disse temaene og at man da heller forblir tause. Dette fører til at man heller ikke på skolen tør å snakke høyt om det når foreleserne ikke tar det opp og ikke oppfordrer til diskusjon.

Mitt håp er at Norge på sikt tillater aktiv dødshjelp. Men nå i første omgang håper jeg utdanningsinstitusjonene i større grad legger opp til etiske diskusjoner og ikke kun undervisning i etiske modeller. Det vil være gunstig for egen refleksjon, men også for å få sykepleiere, som tør, til å stille spørsmål rundt sykepleiefaget.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse