Doktorgrad
Publisert
Kunnskapsbasert praksis i bachelorutdanning

Mostphotos / Hilde Rebård Evensen
Illustrasjon: Hilde Rebård Evensen / Sissel Vetter / Mostphotos
Helsepersonell skal jobbe kunnskapsbasert, men hvor integrert er dette i bachelorutdanningen?
Snibsøers avhandling viser at selv om bachelorstudenter innen ulike helsefag oppgir å være positivt innstilt til kunnskapsbasert praksis, har de ofte liten forståelse av forskningsterminologi og de utfører sjelden aktiviteter forbundet med kunnskapsbasert praksis.
- Doktorand: Anne Kristin Snibsøer
- Disputas: 11. juni 2019
- Utgått fra: Universitetet i Bergen
Tre svar fra Snibsøer
- Hva tilfører denne forskningen av ny innsikt? Avhandlingen gir innsikt i tilgjengelige måleinstrument og utfall etter undervisning i kunnskapsbasert praksis blant bachelorstudenter i helsefag. Funnene kan tyde på at opplæring i kunnskapsbasert praksis ikke er godt nok integrert i høyere utdanning, og at tiltak er nødvendige for å utforske strategier som kan forbedre undervisning i kunnskapsbasert praksis på tvers av helsefaglige bachelorutdanninger.
- Hvilke metoder har du brukt og hvorfor? Avhandlingen består av tre studier som primært benyttet kvantitative forskningsdesign. Anbefalinger fra COSMIN, en internasjonalt konsensusbasert taksonomi for måleegenskaper, ble fulgt i oversettelsen og valideringen av et spørreskjema som måler kunnskap, holdning og atferd knyttet til kunnskapsbasert praksis. Deretter ble det norske spørreskjemaet brukt i en survey for å undersøke forskjeller i kunnskap, holdning og atferd knyttet til kunnskapsbasert praksis blant bachelorstudenter på tvers av fagprofesjoner og norske utdanningsinstitusjoner. I den siste studien gjennomførte vi en tverrsnittstudie for å undersøke samsvar mellom selvrapportert og objektivt vurdert kunnskap om kvantitativ forskningsterminologi blant bachelor- og mastergradsstudenter på tvers av fagprofesjoner.
- Hvem vil kunne dra nytte av forskningen i klinisk praksis? Forskningen vil være til nytte for lærere ved bachelorutdanninger og helsepersonell i klinisk praksis i forbindelse med implementering av Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS).
0 Kommentarer