Få studenter stryker i praksis
Vurdering av studenters prestasjoner i praksis spriker og skaper usikkerhet om kvaliteten på opplæringen.
Andelen studenter som ikke består praksisstudiene i sykepleieutdanningen er betydelig lavere enn den gjennomsnittlige strykprosenten i utdanningen. Det kan være mange grunner til dette. Det er viktig å kartlegge og undersøke disse grunnene systematisk for å kunne vurdere og eventuelt iverksette kvalitetsforbedrende tiltak. I denne artikkelen fokuserer vi på hva som er grunnlaget for vurdering i praksisstudiene.
Registrering
I studieåret 2011–2012 ble vurderingsresultater for
praksisstudier i sykepleierutdanningen registrert for nærmere 90
prosent av landets bachelorutdanninger. Registreringen ble
gjennomført i forbindelse med Universitets- og høgskolerådets
karakterundersøkelse 2013 og har tilsvarende resultat som Westad
Hauge viser til (1).
Det aktuelle studieåret besto nesten 98 prosent (97,7) av
studentene første periode med praksisstudier, og nærmere 99 prosent
(98,8) besto siste periode. Det vil si at vel 2 prosent av
studentene ikke besto første periode med praksisstudier og vel 1
prosent besto ikke siste periode dette studieåret.
Det er stor variasjon mellom utdanningsinstitusjonene når det
gjelder omfanget av stryk. For første periode med praksisstudier
varierer andelen fra ingen til 13,9 prosent, og for siste periode
er variasjonen fra 0–3,6 prosent (2, s. 8).
Sammenlikner vi omfanget av ikke bestått i praksisstudier med
gjennomsnittlig strykprosent for landets bachelorprogram i
sykepleie, kommer vi til samme konklusjon som Westad Hauge (1).
Andelen som ikke består praksisstudier er betydelig lavere enn
andelen som ikke har bestått totalt sett. Ifølge Kårstein og Aamodt
(2012) varierer strykprosenten totalt sett fra 8,5 prosent til 10,5
prosent (3, s. 29).
Hvorfor
Mulige forklaringer på det lave antall som ikke består
praksisstudiene er sammensatte. Forhold ved veiledning og vurdering
i praksisstudier har vært tema i flere studier. Noe som påpekes er
blant annet at vurdering i praksisstudier i større grad er avhengig
av relasjoner og kontekst enn vurdering av teoretiske eksamener
(4), at veileders arbeidsforhold ikke er tilstrekkelig tilrettelagt
for studentveiledning og vurdering (4–6,8), og at beslutning om å
stryke en student innebærer store ressursmessige og personlige
utfordringer for de involverte (4,8).
Varierende kompetanse på veiledning og vurdering hos
praksisveiledere er også påpekt av flere (3,6), og noen mener at
kriteriene studentens prestasjoner skal vurderes ut fra er uklare
(4,6–9).
Varierende forventninger
Ved karakterundersøkelsen mottok vi vurderingsdokumenter for
første og siste periode med praksisstudier fra 22 av de 25
utdanningsinstitusjonene som i dag utdanner sykepleiere. Disse
dokumentene ble blant annet analysert ut ifra innhold, det vil si
ut ifra det utdanningsinstitusjonen har planlagt at skal vurderes i
den enkelte periode med praksisstudier. Fellestrekk ved innholdet i
henholdsvis første og siste periode med praksisstudier ble
sammenliknet.
Denne analysen viser stor variasjon i hva som skal vurderes,
det vil si i hva som presenteres som forventet læringsutbytte
(vurderingskriterier) for de aktuelle perioder med praksisstudier
ved de enkelte utdanningsinstitusjonene. Dette gjelder også for
praksisstudier på samme nivå. Ved enkelte utdanningsinstitusjoner
fokuserer man på studentens interesse og studieinnsats ved
vurderingen, ved andre institusjoner mer på spesifikt
sykepleiefaglige eller mer generelle ferdigheter.
Presiseringsnivå og detaljeringsgrad ved de presenterte
kriteriene er svært varierende, fra: «re seng med pasient i», til
mer overordnete og generelle kriterier som: «utøver grunnleggende
sykepleie basert på kunnskaper».
I tillegg til stor variasjon i kriterienes innhold er språket
som benyttes til tider uklart. Dette er som nevnt også påpekt i
andre studier. Veiledere i det kliniske feltet har uttrykt at de
har vanskeligheter med å tolke og forstå målene i dokumentene fra
høyskolen (8). Målene «oppleves som uklare og lite oppdaterte» (10,
s. 7), og man bruker mye tid på å fortolke dokumenter fra høyskolen
(10). Dette kan føre til at praksisveilederne utformer egne planer
og stiller andre krav til forventet læringsutbytte for studentene,
eller at de bruker de yrkesetiske retningslinjene som utgangspunkt
for veiledning og vurdering (10). Studentenes læring i
praksisstudiene blir da strukturert etter andre «målsettinger» enn
det utdanningsinstitusjonen har planlagt, og blir derfor tilfeldig
og ikke en del av en større og planlagt sammenheng.
I en undersøkelse av Wangen, Torjuul og Sørlie uttrykte
veilederne at de la høyskolens mål og vurderingskriterier til grunn
for vurderingen av studentenes kliniske kompetanse, men at deres
erfaringer som sykepleiere og veiledere hadde større betydning.
Veilederne i denne studien vektla særlig studentenes væremåter,
forholdet til pasienter, veiledere og ansatte, og handlemåter (11).
Tilfeldig vurdering
Dersom den som skal vurdere studenten ikke oppfatter eller er
kjent med hva som skal vurderes og selv utvikler kriterier eller
bruker annet som måtte være for hånden, for eksempel yrkesetiske
retningslinjer, vil vurderingen av den enkelte student bli
tilfeldig og ikke ledd i et planlagt utdanningsprogram.
Vurderingene og vurderingsresultatene vil også være vanskelig å
sammenlikne når man ikke forholder seg til én standard for
forventet kompetanse, verken underveis i eller ved avslutning av
studiet.
Norsk Sykepleierforbund har spurt om utdanningsinstitusjonens
ulikheter i fagplaner og tilhørende dokumenter gjør at studentenes
sluttkompetanse blir ulik, til tross for at alle forholder seg til
samme styringsdokument (Rammeplan) (12).
Med mål om å utvikle tydeligere og felles dokumenter for
vurdering i praksisstudier opprettet SUFAL (Sykepleierutdanningens
faglige lederforum) høsten 2013 en arbeidsgruppe som skal utarbeide
forslag til felles vurderingsverktøy for praksisstudier i
bachelorutdanningene i sykepleie.
Målet for arbeidsgruppen er å utvikle et verktøy med tydelige
beskrivelser av forventet læringsutbytte på ulike nivåer i
utdanningen. Dette er i tråd med Kårstein og Caspersens (2013)
presenterte kriterier og indikatorer for kvalitet og relevans i
praksisstudiene «Kvalitet og relevans i praksisstudiene
kjennetegnes av at det er klare planer for praksisstudiet, med
tydelige mål som blir gjort kjent for alle relevante parter» (13).
Garanti for kvalitet
Kriteriene studenten blir vurdert etter skal være en garanti for
kvaliteten på dem som uteksamineres. Vi må derfor arbeide mot at
disse kriteriene bygger opp under og speiler det læringsutbyttet
som er forventet av en nyutdannet sykepleier.
Tydelige kriterier for denne type vurdering, og enhetlige
kriterier på tvers av utdanningsinstitusjoner, vil være et viktig
bidrag til å sikre et felles nivå i landets sykepleierutdanninger.
Referanser:
1. Hauge KW. Få studenter stryker i praksis.
Sykepleien 2014; 09:46-49. DOI: 10.4220/sykepleiens.2014.0101
2. Rapport Karakterpanel C- Sykepleie og
tannpleie, 2013: s. 8
3. Kårstein A, Aamodt PO. Opptakskrav,
vurderingsformer og kvalitet i sykepleierutdanningen. NIFU: 2012,
Rapport 14.
4. Pedersen KL. Vurdering av
sykepleiestudenten i kliniske studier – et usikkert prosjekt? I:
Alvsvåg H, Førland O, red. Engasjement og læring. Fagkritiske
perspektiver på sykepleie. Oslo: Akribe, 2007: 133–148.
5. Aigeltinger E, Haugan G, Sørlie V.
Utfordringer med å veilede sykepleierstudenter i praksisstudier.
Sykepleien Forskning 2012; 7 (2): 160–166.
doi: 104220/sykepleienf. 2012.0084
6. UHR. Fokus på praksisstudiene i helse- og
sosialfagutdanningene: Rapport fra UHRs kartleggingsundersøkelse av
ekstern, veiledet praksis som del av studieforløpet for 115 helse-
og sosialfagutdanninger. 2010.
7. Hiim H, Hippe E. Å utdanne profesjonelle
yrkesutøvere. Oslo: Gyldendal akademisk, 2000.
8. Foss J. Vurdering i
praksisstudier–kontaktsykepleierens erfaringer. Oslo: Institutt for
sykepleievitenskap, Hovedfagsoppgave 2007.
9. Egilsdottir HÖ. Samarbeid og læring i
klinisk sykepleiepraksis. Muligheter for forbedring? Universitetet
i Oslo: Mastergradsoppgave Institutt for sykepleievitenskap og
helsefag, 2012.
10. Caspersen J, Kårstein A. Kvalitet i
praksis: Oppfatninger om kvalitet blant praksisveiledere. Oslo:
NIFU, 2013 Rapport nr. 14.
11. Wangen MG, Torjuul K, Sørlie V. Hva
praksisveiledere vektlegger i vurderingen av sykepleierstudentenes
kliniske kompetanse–en kvalitativ intervjuundersøkelse. Vård i
Norden 2010; 4: 43–47
12. Norsk Sykepleierforbund. Innspill til
fremtidens sykepleierutdanning.
https://www.google.no/search?q=Fremtidens+sykepleierutdanning&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=nsbRVbycOsb_swH66bawBw
(27.11.2014).
13. Kårstein A, Caspersen, J. Praksis i
helse- og sosialfagutdanningene. En litteraturgjennomgang. Oslo:
NIFU, 2014 Rapport nr. 16.
0 Kommentarer