Rehabilitering etter hjerneslag
Pasienter med moderat funksjonsnedsettelse etter hjerneslag kan få et godt rehabiliteringstilbud hjemme.
I Norge rammes 14–15 tusen personer årlig av hjerneslag. Hjerneslag fører til mange dødsfall og ulike funksjonshemninger, der pasientene trenger mye helsehjelp fra det offentlige. I 2010 kom Helsedirektoratet med nye nasjonale faglige retningslinjer (1), som anbefaler rask innleggelse i slagenhet, og at pasienter med lette til moderate funksjonsutfall får tidlig støttet utskriving.
Flere eldre
De neste tiårene vil en større andel av den totale befolkningen
i Norge være eldre og gamle. Dersom alle skal få den helsehjelpen
de trenger må helsetjenesten omprioritere ressursene og gi
helsehjelp på beste effektive omsorgsnivå. Målet er at flere
skal være selvstendige hjemme lenger, og at samfunnet får mest
mulig helse ut av hver krone. Rask utskriving fra sykehus til
hjemkommune og rehabilitering til optimalt funksjonsnivå er derfor
viktige prioriteringer i samhandlingsreformen (2).
Samhandlingsreformen legger vekt på at kommunene skal ha
helsetjenester innenfor rehabilitering. Hjerneslagpasienter (1)
skal ha rask akuttinnleggelse og behandling og mobilisering i
slagenhet. For pasienter med lette til moderate funksjonsutfall er
tidlig støttet utskriving anbefalt som oppfølging. Det betyr
fortsatt mobilisering og rehabilitering i hjemlig miljø. Uten
støtte fra personell med kompetanse på rehabilitering frarådes
tidlig utskriving (1).
Eksempler
Östersund kommune i Sverige var tidlig ute med å gi pasienter
med hjerneslag rehabilitering hjemme. Brukere som fikk
hjemmerehabilitering, fungerte bedre, var mer fornøyd med livet og
fikk relativt raskt redusert behovet for kommunale tjenester.
Kommunen satser tverrfaglig og tverretatlig på
hjemmerehabiliteringen. Alt personell som går til pasientene må
forplikte seg til en rehabiliterende arbeidsform (3).
I Fredericia kommune i Danmark tilrettela man en egen avdeling
for hjemmerehabilitering. Modellen fokuserer lite på diagnoser, og
mye på mestring av hverdagens aktiviteter. Fysioterapeutene,
ergoterapeutene og hjemmetrenere som læres opp av terapeutene, ser
etter pasientenes utviklingspotensial. Målet er å trene pasienten
til å klare egendefinerte daglige gjøremål. I Fredericia har man
regnet på kostnader ved å gi intensiv rehabilitering til brukere i
en avgrenset tidsperiode, og funnet at i tillegg til mer fornøyde
brukere og ansatte, reduserer rehabiliteringen kommunens utgifter
til helsehjelp (4).
Prosjektet
Denne artikkelen beskriver et prosjekt som viser at små kommuner
bør organiseres med forpliktende samarbeidsavtaler for å gi best og
mest effektiv helsehjelp. Prosjektet «Hjemmebasert rehabilitering
for pasienter med hjerneslag i kommunene Stord, Bømlo og Fitjar»
(5) var avgrenset til pasienter med hjerneslag med lette til
moderate funksjonsutfall. Målet var kontinuitet i
rehabiliteringsforløp på tvers av sykehus og kommune. I ny
retningslinje for behandling og rehabilitering etter hjerneslag
forventes det at man etablerer ambulante team innen rehabilitering
i alle helseforetak (1). Man ønsket en erfaring med dette.
Organisering av tjenestene med overføringsrutiner mellom slagenhet
og kommuner måtte gjennomgås. Man tok i bruk kunnskap og
anbefalinger fra forskning (5) samt nasjonal retningslinje, som
bygger på erfaringer fra større byer (1). Det nye var å gi tidlig
støttet utskriving etter hjerneslag i mindre kommuner. Bedre
samhandling på tvers av faggrenser og behandlingsnivå er en
nødvendig forutsetning for gode pasientforløp (1,2). Man skulle
endre behandlingsopplegg i henhold til nasjonal faglig
retningslinje, og nasjonale føringer skulle stimuleres og tilpasses
lokal kontekst.
I prosjektperioden året 2012 fikk 29 pasienter fra tre
forsøkskommuner på til sammen 32 154 innbyggere, tilbud om
hjemmebasert rehabilitering etter hjerneslag. Data ble innhentet
fra fokusgruppeintervju med styret i et lokallag i Landsforening
for Slagrammede før prosjektet startet. Underveis ble det samlet
data fra prosjektgruppens møtereferat. Etter prosjektperioden hadde
man evalueringssamtaler med tverrfaglig ambulant
rehabiliteringsteam, med ledere for hjemmetjenesten og
bestillerenheten i kommunene. I tillegg foretok man en
spørreundersøkelse med pasienter og pårørende, der 21 pasienter og
17 pårørende svarte.
Tverrfaglig
Tverrprofesjonelt teamsamarbeid kjennetegnes av at
helsepersonell fra ulike profesjoner og nivåer i helsetjenesten
både arbeider ut fra sin egen profesjonskompetanse og ut fra
interprofesjonell samarbeidskompetanse.
I tverrprofesjonelt samarbeid deltar pasient, pårørende og
eventuelt andre i samarbeidet. Alle gir sitt unike bidrag, med
kompletterende kunnskaper og ferdigheter som trengs for å nå målet
(6). Hver for seg hadde ikke kommunene eller sykehuset den
tverrprofesjonelle kompetansen som skulle til for å jobbe effektivt
med hjemmerehabilitering (5). Fysioterapeutene og ergoterapeutene i
kommunene hadde mange pasienter fra før, og kunne ikke bidra i
arbeidet med utvikling av nye rutiner. De bidro i noen grad i
komplekse rehabiliteringsforløp, som besto av enkeltstående
behandlingstidspunkter eller rekker av behandling, men uten å
samarbeide med øvrige teammedlemmer rundt pasientene.
Et tverrprofesjonelt ambulant rehabiliteringsteam ble ansatt.
Intensjonen var smidige overganger mellom sykehus og kommuner, god
kontinuitet i rehabiliteringen, god informasjonsflyt og at
kommunene til enhver tid skulle ha tilgang til nødvendige
fysioterapi- og ergoterapitjenester. Teammedlemmene fikk dobbel
tilhørighet, der noe av stillingen tilhørte teamet og noe i
kommunen eller helseforetaket. De kjente derfor organisasjonene
godt.
Bedre informasjon
I spesialisthelsetjenesten kartla terapeuter, sykepleiere og
leger pasientene ut ifra ansvarsområdet til sin egen profesjon.
Profesjonene samarbeidet i forbindelse med møter, rapporter og i
konkrete situasjoner rundt pasientene, og tilstrebet å skrive en
felles tverrfaglig rapport til bruk ved overføring av pasienter
mellom nivåene. I kommunene var det større fysisk avstand mellom
tjenesteyterne, i tillegg til at pasientene bodde hjemme. Man hadde
liten tradisjon for tverrprofesjonelt samarbeid. Arbeidet i
kommunene var enfaglig eller flerfaglig; tjenesteytere
arbeidet ved siden av hverandre i stedet for tverrprofesjonelt. Man
hadde ikke alltid tilgang til logoped, og hadde færre terapeuter
enn i sykehuset.
Informasjonsflyten mellom samarbeidspartene på sykehuset og
ambulant team ble vesentlig forbedret i prosjektperioden. Leder for
ambulant team var med på ukentlige møter i slagenhet og
rehabiliteringsavdeling på sykehuset. På bakgrunn av tverrfaglige
rapporter fra sykehus og ny kartlegging hjemme ble det utarbeidet
rehabiliteringsplaner til bruk i kommunene.
Felles språk
Brudd i kommunikasjonen mellom samarbeidsparter i
rehabiliteringsforløp kan føre til uheldige brudd i
rehabiliteringsprosessen (5). I spesialisthelsetjenesten hadde
man andre hovedfokus enn i kommunehelsetjenesten. Slagenheten og
rehabiliteringsavdelingen hadde en medisinsk tilnærming med vekt på
måling av funksjoner. Rehabilitering i kommunen var å arbeide ut
fra et aktivitetsperspektiv, med mål om at pasienten skulle komme
tilbake til hverdagslivet og fungere i aktiviteter, sosialt
fellesskap, fritid og i en eventuell jobb.
Helsepersonellet måtte arbeide for å forstå hverandres språk,
utfordringer og styrke på ulike arenaer. Man arbeidet med å forstå
hva som var de ulike partenes viktigste rolle og funksjon. Det
ambulante rehabiliteringsteamet hadde jevnlig dialog, og utviklet
en felles forståelse av hva helhet i rehabiliteringsforløp i
helsetjenesten betyr. Hvert av teammedlemmene hadde kontakt med
samarbeidsparter i sin kommune eller på sykehuset, og brakte
tenkningen i hjemmerehabilitering inn i sin egen organisasjon.
Dette bidro til at man utviklet et felles språk i personalgruppene
i kommuner og helseforetak.
Kartleggingsverktøy
Tverrfaglig funksjonskartlegging fra sykehuset og
hjemmebesøk av ambulant team etter utskriving utgjorde grunnlaget
for arbeid med rehabiliteringsplaner (5). Det kanadiske
ergoterapikartleggingsverktøyet COPM (Canadian Occupational
Performance Measure) ble brukt i kartlegging av brukerens funksjon
i hverdagen. Når man bruker COPM, snakker pasient og terapeut om
temaene personlig stell, påkledning, mobilitet, forflytning,
måltidssituasjoner, fungering i samfunnet, arbeid, husarbeid,
interesser, fritid, hobbyer og sosiale aktiviteter. I løpet av
samtalen velger bruker inntil fem områder der det skal legges til
rette for rehabilitering (7).
I prosjekt Hjemmebasert rehabilitering (5) vurderte pasientene
sin funksjon. Man gikk ut fra at mange brukere hadde kognitive og
emosjonelle skader, og valgte derfor å forenkle
kartleggingsverktøyet. Mål for hvor fornøyde pasientene var med
utførelse av aktiviteten ble utelatt.
Skårene ble målt ved oppstart og avslutning av rehabilitering.
Det ble laget detaljerte rehabiliteringsplaner med mål og tiltak.
Rehabiliteringen ble fulgt av få personer, for å gi mulighet til å
støtte små forbedringer. Pasientene oppnådde forbedring på områdene
de hadde valgt å jobbe med.
Hjemmerehabilitering
Foregangskommuner i Sverige og Danmark har arbeidet med
hjemmerehabilitering i 10–15 år (3,4). Etter hvert har også norske
kommuner fått erfaring med å gi rehabilitering i pasientenes hjem.
Man kan hente gode grep fra andre land og fra etablerte strukturer
i byer og større kommuner, men norske retningslinjer og lokale
forhold må legges til grunn ved planlegging av endring i
organisasjonene (8). Mange norske kommuner er små, og da kan
rehabilitering være ekstra krevende fordi man trenger ulike
profesjoners kompetanse for å gi riktig helsehjelp til pasientene.
Fordi hjerneslag forbindes med nedsatt fysisk funksjon, regnet
man med å samarbeide med hjemmetjenesten (5). De fleste pasientene
hadde færre fysiske funksjonsnedsettelser enn antatt.
Problemstillingene som medførte behov for rehabilitering gjaldt i
hovedsak redusert balanse, nedsatt hukommelse, kognitive og
emosjonelle problemer.
Hjemmetjenesten har som primær oppgave å utføre tjenester som
brukere ikke klarer å ivareta selv. Når brukerne ikke hadde de
utfordringene hjemmetjenesten tradisjonelt bistår med, ble ikke
hjemmetjenesten en naturlig samarbeidspart. I tilfeller der de
deltok i samarbeidet lærte både pasient, pårørende og
hjemmetjenesten å arbeide på en rehabiliterende måte.
Noen ganger ble kunnskap om rehabiliteringen overført fra
terapeutene til hjemmetjenesten i konkrete samarbeidssituasjoner
hjemme hos brukeren. På grunn av tidspress og hjemmetjenestens
uforutsigbare hverdag klarte man ofte ikke å møtes samtidig hos
brukeren. Da måtte hjemmetjenesten se i rehabiliteringsplanen
hvordan rehabiliteringen konkret skulle utføres. Eksempler på
treningsopplegg hjemmetjenesten fulgte opp var dusj- og
påkledningssituasjoner.
At konkrete arbeidsmåter ble videreført mellom sykehus og
kommune bidro til kontinuitet i rehabiliteringen. Hjemmetjenestens
bidrag med å gi pasientene trening på gange, eller gåing i trapp,
ga økt intensitet og hyppighet i rehabiliteringen.
Teamarbeid
I prosjektperioden (5) var ambulant team sammensatt av personell
fra ulike helsefaglige profesjoner på tvers av kommunene og nivåene
i helsetjenesten. Prosjektgruppen planla at teamet skulle gi en
samlet, tverrfaglig innsats til hver enkelt pasient, uansett
hvilken kommune pasienten bodde i. Det viste seg krevende å få til
i praksis. Kommunene har relativt liten befolkning spredt over et
større geografisk område. Det var langt å kjøre til mange
pasienter. Tanken på å belaste andre gjorde at man i liten grad
spurte om hjelp til vurdering av pasienters funksjon eller
treningsopplegg. Terapeutenes tradisjon for å arbeide selvstendig
var en stor del av deres personlige profesjonelle kompetanse.
Utfordringene man opplevde førte til justering av den
intenderte arbeidsmåten. Teamets felles oppgave ble å ha
fortløpende diskusjon om prosessene i prosjektet, og tverrfaglig
veiledning av hverandre. Her ble den tverrprofesjonelle kompetansen
på tvers av nivåene godt utnyttet. Teamet utarbeidet felles
strategier for arbeidet i kommuner og helseforetak, utarbeidet
informasjonsmateriell, vurderte kartleggingsverktøy og
skreddersydde ergoterapeutverktøyet COPM. Teammedlemmene arbeidet
også ut mot hjemmetjenesten og bestillerenhetene i kommunene.
Konklusjon
Studien belyser endringer i organisering av behandlingskjeden
for pasienter med hjerneslag i tre mindre norske kommuner og ett
helseforetak. Utgangspunkt var de Nasjonale faglige
retningslinjene for behandling og rehabilitering etter hjerneslag
(1) og samhandlingsreformen (2). Reformens målsetting er at man
skal gi helsehjelp på beste effektive omsorgsnivå, som betyr tidlig
intervensjon, rehabilitering, å utsette funksjonsnedsettelser og
begrense opphold i institusjon. Retningslinjen (1) legger vekt på
at pasienter med lette til moderate funksjonsutfall etter
hjerneslag bør få tverrfaglig oppfølging og rehabilitering i
hjemlige omgivelser.
De fysiske avstandene mellom kommunene var store, og kommunene
hadde ulike journalsystemer som vanskeliggjorde tverrprofesjonelt
samarbeid om konkret arbeid rundt enkeltpasienter. Ambulant team
samarbeidet tverrprofesjonelt med hensyn til felles prosesser og
holdninger overfor spesialisthelsetjenesten og kommunene. De
utarbeidet informasjonsmateriell, nye rutiner og prosedyrer, og
tilrettela kartleggingsverktøy for bruk i arbeid med
hjemmerehabilitering. Det ble utarbeidet rehabiliteringsplaner som
ble fulgt av dem som var involvert i arbeidet med rehabilitering av
pasientene.
Selv om organiseringen i helseforetaket og kommunene ennå ikke
fungerte smidig med hensyn til hjemmerehabilitering, klarte man å
gi rehabilitering til pasienter som normalt hadde fått pleie eller
ikke noe tilbud i det hele tatt. Dette oppnådde man ved å fokusere
på at pasientene skulle ha rehabilitering i hjemmet. Studien viser
at pasienter med lette til moderate funksjonsutfall etter
hjerneslag kan få et godt hjemmerehabiliteringstilbud også i mindre
kommuner.
Referanser:
1. Nasjonale retningslinjer for behandling og rehabilitering av
hjerneslag IS-1688. Oslo: Helsedirektoratet, 2010.
2. St.meld. nr. 47 (2008–2009). Samhandlingsreformen. Rett
behandling – på rett sted – til rett tid. Helse- og
omsorgsdepartementet.
3. Månsson M. Hemrehabilitering: vad, hur och för vem?
Stockholm: Fortbildning AB, 2007.
4. Kjellberg PK. Hverdagsrehabilitering i Fredericia kommune 1.
delevalureing. Danmark: Dansk Sundhetsinstitutt/Fredericia kommune,
2010.
5. Kvilhaugsvik B, Birkeland A. Hjemmebasert rehabilitering for
pasienter med hjerneslag i kommunene Stord, Bømlo og Fitjar. Med
hovedfokus på samhandling mellom faggrupper, mellom enheter innen
helsetjenestene, og dermed på kontinuitet i rehabilitering hos
pasienter som har hatt hjerneslag. Haugesund:
Helsetorgmodell-rapport 2013/1.
6. Hammick M, Freeth D, Copperman J, Goodsman D. Being
interprofessional. U.K.: Polity Press, 2009.
7. Kjeken I, Sand-Svarterud AL. The Canadian Occupational
Performance Measure brukt i rehabilitering. Ergoterapeuten
2012;1:11–18.
8. Ness NE, Laberg T, Haneborg M, Granbo R, Færevåg L, Butli H.
Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering. Ergoterapeutene, Norsk
Sykepleierforbund og Norsk Fysioterapiforbund.
http://ergoterapeutene.org/Ergoterapeutene/aktuelt/Nyhetsarkiv/Rapporten-Hverdagsmestring-og-hverdagsrehabilitering-overlevert-departementet
(30.06.2014).
0 Kommentarer