Praksis i sykepleierutdanningen
SAMMENDRAG: Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT), avdeling for sykepleier-, ingeniør- og lærerutdanning, Levanger har flere års erfaring med et godt fungerende praksisveiledersystem for sykepleierstudenter ved alle medisinske og kirurgiske avdelinger ved Sykehuset Levanger. På bakgrunn av dette ble systemet også innført i kommunehelsetjenesten i de fire største kommunene som HiNT, Levanger har veiledningsavtaler med. Artikkelen beskriver gjennomføringen av praksisveiledersystemet i kommunene. Sykepleierstudentenes praksis planlegges for alle tre år, og praksisveiledersystemet bygger i hovedsak på at en praksisveileder har ansvar for en gruppe studenter. Studentene får mer ensartet veiledning og tettere oppfølging. Systemet gir også flere praksisplasser ved at flere studenter kan ha praksis sammen. Dette har sammenheng med at avtaler om faste praksisplasser til enhver tid gir en bedre oversikt til å utnytte kapasiteten som finnes ved de enkelte praksisplassene. I denne sammenhengen anvendes praksislistene som styringsredskap for ressursutnyttelse av praksisplassene, noe som har ført til at HiNT, avdeling for sykepleier-, ingeniør- og lærerutdanning, Levanger har en høy utnyttelse av kapasiteten i praksis.
Ifølge rammeplan godkjent 07.01.2000 (1), skal treårig
sykepleierutdanning ha minst 50 uker praksisstudier knyttet til
pasienter og pårørende. En av intensjonene med den nye rammeplanen
av 2000 var å styrke praksisstudiene. Praksis ble etter dette
vektlagt med 90 studiepoeng, det vil si halve studiet. Dette
innebar en utfordring i forhold til å utnytte eksisterende, samt
skaffe flere kvalitativt gode nye praksisplasser. Utvidelsen av
praksis kom samtidig med at HiNT, avdeling for sykepleier-,
ingeniør- og lærerutdanning, Levanger vedtok å ta opp 114/124
sykepleierstudenter en gang per år imot tidligere 60
sykepleierstudenter to ganger årlig. Ved sykepleierutdanninga i
Levanger er praksisstudiene fordelt på 10 praksisperioder med ulik
lengde.
Praksisliste
Den såkalte praksislista ved sykepleierutdanninga i Levanger
ble utformet i 1999 i forbindelse med ny rammeplan og omlegging til
opptak av 114/124 studenter en gang per år.
Gjennom denne praksislista blir all praksis for tre år planlagt
for hver enkelt student. Lista beskriver 10 ulike praksisperioder
for 114/124 studenter. Dette gir med åtte ekstra praksisløp totalt
1320 kombinasjoner.
80 prosent av praksisplassene på lista har kommunetilhørighet,
det vil si at studentene gjennomfører ulik praksis i samme kommune
både i første, andre og tredje studieår.
Ved oppstart av første studieår planlegges praksis for alle tre
år. Det er da mulig for studentene å komme med søknad dersom det
skulle være spesielle behov som må tas hensyn til. Alle studentene
får en slik liste når den er ferdig utfylt.
Primært blir studentene tildelt praksisplasser i kommunen
nærmest mulig sitt bosted. Intensjonen med dette er kortest mulig
vei til praksis for studenten. Samtidig samarbeider vi med
kommunene for å bidra til økt rekruttering til
kommunehelsetjenesten. Dersom det blir for lite praksisplasser i en
kommune, blir studentene tilbudt praksisplass i nærmeste kommune.
For å bevare struktur i praksisstudiene benytter vi alltid først de
praksisplassene vi har inngått avtale om i Nord-Trøndelag. Bare ved
spesielle tilfeller åpnes det for gjennomføring av praksisstudier
utenfor Nord-Trøndelag. Ved overflytting av studenter fra andre
høgskoler, tilbys studentene praksisløp som er ledig. Etter
permisjoner kan det være vanskelig å fremskaffe det praksisløpet
som ble forespeilet i første studieår. I utgangspunktet blir det
ikke gjort endringer i den enkelte students praksisløp, men
kommuners omorganisering og nedlegging av institusjonsplasser kan
skape endringer. I hovedsak er kommunene selv ansvarlig for å
skaffe nye praksisplasser ved bortfall av opprinnelige plasser.
Praksisveiledersystemet
I 1993/1994 ble det gjennomført et prosjekt vedrørende
praksisveiledning ved Sykehuset Levanger (daværende Innherred
sykehus) (2). Etter at prosjektet ble avsluttet, er dette
praksisveiledersystemet innført ved alle medisinske og kirurgiske
avdelinger som tar imot sykepleierstudenter i veiledet praksis.
Med bakgrunn i de gode erfaringer som er gjort, ble dette
systemet fra høsten 2002 tatt i bruk i kommunehelsetjenesten i de
fire største kommunene, som Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT),
avdeling for sykepleier-, ingeniør- og lærerutdanning, Levanger har
veiledningsavtaler med. Det er gjennomføringen i kommunene vi vil
forsøke å belyse nærmere i denne artikkelen.
Praksisveiledersystemet bygger i hovedsak på at en praksisveileder
har ansvar for veiledning av en gruppe studenter. Tidligere har
hver enkelt student hatt hver sin kontaktsykepleier, noe som noen
steder medførte lite kontinuitet i forhold til studentarbeidet.
Sykepleierne i praksisfeltet har byttet på å ha ansvaret for
studenter, og har hatt dette arbeidet i tillegg til sin ordinære
jobb. Det har vært vanskelig for lærer fra høgskolen å få samlet
møtene med student og kontaktsykepleier på samme praksissted og i
samme kommune til samme dag. Dette har medført at blant annet
evalueringene er blitt gjennomført over flere dager - og med mer
reising for lærer.
Praksisveiledersystemet innebærer at det er de samme veilederne
som tar imot studentene hver gang og hjelper dem med å finne seg
til rette på praksisstedet. De deltar på praksisforberedende dager,
deltar i målsettingssamtale, samler data om studentene og deltar på
evalueringene med hver enkelt student og høgskolens lærer.
Praksisveilederen og studentene diskuterer læringsmulighetene på
praksisstedet, og studentene får veiledning på ulike
arbeidsoppgaver/fokus. Det er praksisveileders oppgave å gi beskjed
til lærer ved ikke tilfredsstillende praksis, og ved fare for ikke
bestått praksisstudier.
Studentene vil gjennom dette systemet få mer ensartet
veiledning, fordi praksisveilederne har både interesse for - og
kunnskap - om veiledning. Studenten vil også få en tettere
oppfølging gjennom dette systemet.
Praksisveileder følger ikke opp studentene i alle daglige
arbeidsoppgaver, men har et overordnet ansvar for dem. De øvrige
sykepleiere på praksisstedet er fortsatt viktig for studentene i
den daglige oppfølgingen. De sykepleierne som har kontakt med
studentene, har også ansvar i forhold til å gi tilbakemelding om
studentene til praksisveileder og lærer. Sykepleiere som er
praksisveiledere, får tilbud om å ta veilederutdanning gjennom
høgskolen.
Intensjonen er at lærer fra høgskolen knyttes opp mot samme
praksissted og praksisveileder i hver praksisperiode, for å skape
kontinuitet. Det er også et mål at studenten møter samme veileder i
første og tredje studieår. Da vil en se studentens progresjon i
løpet av studiet og det vil også gi en større helhet i studentens
læringsprosess.
Innføring av veiledersystemet medfører at lærer og
praksisveileder samarbeider nærmere om oppfølgingen av studentene.
Kontakten mellom skole og praksissted styrkes. Det er også enklere
å avtale møter mellom lærer, praksisveileder og student ved at
færre personer er involvert.
Veilederordningen innebærer frikjøp av veileder i deler av
stillingen. Det å ha studenter blir dermed ikke det merarbeidet
mange sykepleiere kan oppleve i en travel arbeidsdag. Dette
systemet vil også gi flere praksisplasser ved at flere studenter
kan ha praksis sammen. Gjennom veiledersystemet har vi
praksisforberedende dag før første praksisperiode for studenter,
praksisveiledere og lærer ute i hver kommune.
Avtaler
Høgskolens avtaler med kommunene forplikter disse til å stille
med et bestemt antall praksisplasser og et bestemt antall
praksisveiledere som har veilederutdanning. Med veilederutdanning
menes minimum ni studiepoeng veiledningspedagogikk. Dette er en del
av et modulbasert studieløp, hvor det gis mulighet til å bygge på
til 60 studiepoeng (3, 4).
Avtalene gjør det mer forutsigbart å administrere praksis for
studentene, gjennom fastsetting av antall praksisplasser i
kommunene for avtaleperioden. Høgskolen refunderer for det antall
studenter som er i praksis i den enkelte kommune. Det er kommunenes
ansvar å skaffe nye praksisplasser dersom noen av de opprinnelige
plassene skulle falle fra.
Gjennom avtalene er det blitt opprettet
praksiskoordinatorstillinger i kommunene. Koordinatoren er
høgskolens kontaktperson i kommunen angående all praksis. I de
kommunene vi har praksiskoordinator, videreformidler denne alle
studentlister og annen informasjon fra høgskolen. Dette forenkler
arbeidet med praksisadministrasjon i stor grad på grunn av
forenklede kommunikasjonslinjer, noe som er ønskelig å videreføre
også i andre kommuner.
Refusjoner
Allerede da veiledersystemet ble innført i sykehuset ble
refundering av tjenestene innført. Til sykehuset refunderer vi en
fast sum for alle studentene med begrunnelse i at alle skal ha
praksis der.
I kommunene betaler vi for de praksisplassene vi benytter.
Dette systemet er kvalitetssikret ved at antall praksisplasser som
er benyttet, kontrolleres både av høgskolen og praksiskoordinator i
kommunen før utbetaling skjer.
Gode erfaringer
Gjennomføringen av praksisveiledersystemet har gjort
praksisadministrasjonen oversiktlig for alle studentene. Samtidig
vet «alle» hvor og når studentene skal i praksis. I henhold til
evalueringene i kommunene har innføringen av veiledersystemet
resultert i følgende:
o Økt etterspørsel etter veilederkurs.
o Bedret samarbeid mellom praksissted og høgskole.
o Bedre kontinuitet ved faste lærere og praksisveiledere.
o Ressursbesparende ved at flere evalueringer samles på samme
dag.
o Veilederne i kommunene møtes for erfaringsutveksling.
Alt personale er viktig for å få til et velfungerende
veiledersystem. Dette må vi presisere i noen større grad på enkelte
praksisplasser.
For å kvalitetssikre praksisstudiene iverksettes det i høst
evaluering av veiledersystem og praksisplasser i Levanger kommune.
Her deltar studenter, praksisveiledere i kommunen og lærere fra
høgskolen. Resultatet fra evalueringen skal brukes som et
styringsredskap til forbedring. All eventuell justering vil skje i
samråd med representanter i kommunen.
Veiledersystemet i kommunene, praksisavtaler og refusjonssystem
er bygd opp slik at det utgjør en total praksispakke, hvor alle
elementene utgjør en total kvalitetssikring av praksis.
Målsettingen er at alle ni kommuner vi samarbeider med angående
praksis til sykepleierstudentene skal ha innført veileder- og
evalueringssystem i løpet av 2004.
Ressursene vi brukte på innføring av dette systemet var
innenfor våre ordinære stillingsandeler. Begge arbeidet i 50
prosent stilling. I tillegg hadde vi våre faste arbeidsoppgaver.
Siste måneden før oppstart brukte vi meste av tiden til å få
gjennomført dette systemet og til planlegging av
praksisforberedende dag ute i de fire kommunene. Ellers hadde vi to
samarbeidsmøter med hver kommune i løpet av det siste halvåret før
oppstart.
Litteratur
1. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Rammeplan og
forskrift for 3-årig sykepleierutdanning. Norgesnettrådet, 2000.
2. Dehli WP, Olsen GJ. Sengepostprosjektet: helhetlig
pasientomsorg, dokumentasjon, kliniske studier: samarbeidsprosjekt
Innherred sykepleierhøgskole - Innherred sykehus, 1993.
3. Lærerutdanningsrådet. Rammeplan for pedagogisk
veiledning,1991.
4. Høgskolen i Nordland. Studieplan i veiledningspedagogikk for
helse- og sosialfag, 1993.
0 Kommentarer