Organisatorisk kompetanse motvirker realitetssjokket
Sammendrag: Studier av realitetssjokket viser at nyutdannede sykepleiere mangler organisatorisk kompetanse, særlig på områdene koordinering og arbeidsledelse. Nyutdannede savner også kunnskaper om hvordan de kan skape organisatoriske endringer for å forbedre sykepleiens rammebetingelser. De mangler derfor både organiseringskompetanse og organisasjonskompetanse. Et slikt kompetansegap kan bunne i utilstrekkelig tilrettelegging av overgangen mellom utdanning og yrke. Økt satsing på systematiske tiltak i form av trinnvis, trikulturell introduksjon er derfor nødvendig. Samtidig er det påkrevd å klargjøre den organisatoriske kompetansens plass og innhold, både i sykepleiefaget og i utdanningen. Det gjør det nødvendig å begrunne hvordan en slik kompetanse kan utfylle den kliniske kompetansen, til beste for pasient, yrkesutøver og helseorganisasjon.
Utfordringene og frustrasjonene er mange for den nyutdannede. Å
få grep om rollen som arbeidsleder og koordinator krever overblikk
og overskudd. At slike oppgaver utgjør en så stor del av arbeidet,
kan komme overraskende. Tidspress og effektivitetskrav forsterker
presset. I en slik situasjon kan tanken på å forbedre
pasientomsorgen og egne arbeidsforhold virke fjern. Blir
situasjonen mer overveldende enn den nyutdannede kan håndtere, kan
resultatet bli en personlig krise; realitetssjokket.
Organisasjonsfaget har en plass i dette bildet, på flere måter.
Har organisatorisk kompetanse en begrunnelse
utover å kvalifisere til arbeidsoppgaver som de nyutdannede
faktisk møter? Hva bør være innholdet i en slik kompetanse? Hvordan
kan organisasjonsfaget gi grunnlag for bedre introduksjonsopplegg
for nyutdannede?
Kompetansegapet hos nyutdannede
Sintef -rapporten om kompetansekrav hos sykepleiere i
sykehus konkluderer med at organisatorisk kompetanse er en
grunnleggende mangel ved dagens utdanning, og at omfanget av
administrative oppgaver utgjør et av de største gapene mellom
utdanning og yrke (1). Også en tidligere Sintef-rapport
dokumenterer svikt hos nyutdannede på områder som ledelse og
organisering(2). Men systematisk introduksjon har stor betydning
for utviklingen av denne kompetansen. En studie fra 80-tallet viser
tilsvarende; nyutdannede har for lite kunnskap om administrasjon og
endring, for lite erfaring som gruppeleder, og blir overrasket over
at koordinering av andres arbeid utgjør en så stor del av hverdagen
(3). En senere studie viser at organisatoriske rammebetingelser,
bl.a. muligheter for faglig utvikling, er avgjørende for om
sykepleierne ønsker å fortsette i sin nåværende jobb (4).
Sykepleierne trenger en styrket organisatorisk kompetanse, i
tråd med økende krav om kontekstavhengige kompetansebeskrivelser
hos nyutdannede. Dette er en av konklusjonene i en nyere, dansk
undersøkelse. For å møte økte forventninger om å lede og
kvalitetssikre pasientrettede aktiviteter, må framtidige
sykepleiere ha overblikk over pasientforløp på tvers av sektorer
(5). En ny, svensk utredning viser at nyutdannede særlig sliter med
rollen som arbeidsleder, og at dette forklarer usikkerheten som
mange opplever i overgangen mellom studium og yrke (6).
Kompetansesvikten på dette området kan skyldes et
utdanningsgap. Dette gjør det nødvendig å tydeliggjøre
innhold og læresituasjoner som kan bidra til utvikling av
organisatorisk kompetanse, gjennom studiet. Den svenske utredningen
stiller spørsmål ved om mulighetene for å utvikle en slik
kompetanse i utdanningstiden reelt er til stede. Alternativet er å
se på dette som et introduksjonsgap; for høye forventninger til
funksjonsdyktighet umiddelbart etter utdanningen, i kombinasjon med
mangelfull introduksjon. På kort sikt er det her forbedringstiltak
vil gi størst effekt.
Klinisk kompetanse og organisatorisk kompetanse - to sider
av samme sak
Forestillingen om et motsetningsforhold mellom klinisk og
organisatorisk kompetanse er seiglivet. En slik
enten-eller-holdning kommer til uttrykk i helsepolitiske slagord
som «Bruk helsepersonell til det de er utdannet til», men også
internt i sykepleiens fagdebatt: «Glem administrasjon, bli klinisk
spesialist» (7).
Det kan være flere grunner til at denne forestillingen henger
ved. Sykepleierne er bare i begrenset grad reelt styrende
koordinatorer. De må være tilgjengelig for andre, ta ansvar for
restfunksjoner når andre faggrupper forlater sykehusavdelingen, og
kompensere for uhensiktsmessig organisering gjennom å være «limet»
i helseorganisasjonen (1). Sykepleierne må ivareta en rekke
tekniske og administrative funksjoner for å samordne andres arbeid.
Dette spiser av deres tid, og gjør at fagkompetansen i for liten
grad blir brukt til direkte pasientomsorg.
Rollen som sengepostens motor har tradisjonelt gitt mindre
status enn rollen som faglig spesialist. Koordinerende oppgaver kan
i tillegg gi assosiasjoner til husholdningstradisjonen, som er
blitt brukt som argument mot sykepleiens profesjonalitet.
Organisatoriske roller minner om arbeidsoppgaver som sykepleierne
kan oppleve som et åk og ønsker å kvitte seg med.
Men gode ferdigheter i organisering kan være like viktig for
pasienten som sykepleiernes kliniske dyktighet. En slik
dobbeltkompetanse er et kvalitetsstempel på sykepleien og
helseorganisasjonen. Organiseringen kan være en dimensjon ved selve
pasientomsorgen:
«Samarbeidet er vokst ut av arbeidet - det er en indre
sammenheng mellom arbeidet som utføres overfor den syke og
organiseringen av det. Organiseringen er ikke bare teknisk eller
administrativ eller preget av ytre krav. Samarbeidet er ikke en
teknisk administrering ført inn i sykehuset ved hjelp av en
administrasjonsmodell, men en organisasjonsform som står i en
nærmest organisk sammenheng med selve omsorgsarbeidet, «å hjelpe
til» og «å passe på». Samarbeidet er en del av arbeidet.» (8,
s. 61)
En slik form for organisatorisk kompetanse utgjør ingen trussel
mot sykepleien. Tvert imot vil en slik overlapping mellom
pasientomsorg og organisering styrke sykepleiens profesjonalitet,
fordi det bidrar til økt pasientopplevd kvalitet. Et tett samarbeid
internt i primærteamet og en fleksibel organisering der personalet
i fellesskap har ansvar for pasientene og overlapper hverandre,
styrker kontinuitet og kvalitet.
Innblikk i hvordan organisasjoner fungerer kan bevisstgjøre
sykepleiere til å se når de blir pådyttet arbeidsoppgaver som de
ikke ønsker. Organisasjonsinnsikt gjør det mulig å vurdere om
bemanningen reelt gir rammer for å ivareta psykososiale behov. Et
profesjonelt ansvar er ikke avgrenset til daglig drift og
tilpasning til krav fra andre deler av organisasjonen. Dette har
sykepleiere tradisjonelt vært flinke til. Profesjonalitet
inkluderer å påvirke rammene for pasientomsorgen og egne
arbeidsforhold i ønsket retning. Det er en forutsetning for å få
fjernet koordinerende funksjoner som binder opp sykepleierne til
gjøremål som ikke har direkte betydning for pasientene, og som
skaper en uselvstendig yrkesrolle.
På flere områder ser det ut til at generalisten vinner terreng
på bekostning av spesialisten (9). Som generalister har sykepleiere
særlige forutsetninger for å være bindeledd i det kliniske
arbeidet, fordi dette ansvaret forutsetter kontinuerlig overblikk
over pasientforløpet. Kravet om
faglig forsvarlig praksis innebærer å innrette seg etter
sine kvalifikasjoner, opptre omsorgsfullt og samhandle med annet
personell, når pasientens behov tilsier det. Samtidig har
arbeidsgiver en lovhjemlet plikt til å organisere virksomheten slik
at helsepersonell i praksis kan opptre forsvarlig. Kortere liggetid
i sykehus gjør at pasienter ved utskrivning fortsatt har et
omfattende behov for sykepleie og medisinsk behandling. Faglig
forsvarlighet i denne kritiske fasen forutsetter organisert
samarbeid mellom sykehus og hjemmetjeneste. Men
den fortløpende samhandlingen er den enkeltes ansvar. I vår
tid er sykepleiere tilretteleggere og iverksettere, med ansvar for
å «lose» pasienter og pårørende gjennom «helseløypa» (10).
Sykepleie inkluderer derfor et fast grep om organiseringen.
Det er nødvendig å inkludere i sykepleiefaget den
organisasjonskonteksten pasientomsorgen foregår i. Klinisk
og organisatorisk kompetanse er ikke motsetninger, men
gjensidig utfyllende. Begge er nødvendig for å sikre
faglig forsvarlig praksis, og forutsetninger for å kunne håndtere
rollen som nyutdannet sykepleier. Den organisatoriske kompetansen
har to forskjellige former:
Organiseringskompetansen er organisasjonskunnskap i
handling. Ivaretakelse av rollen som arbeidsleder og evne til
omstilling er konkrete tegn på en slik kompetanse.
Organisasjonskompetansen er organisasjonsforståelse.
Sykepleiere som håndterer rollekonflikten mellom pasienthensyn,
hensynet til egen arbeidssituasjon og organisasjonens
effektivitetskrav på en reflektert måte, har en slik kompetanse.
Organiseringskompetansen
Samarbeid, ledelse og endring utgjør essensen i denne
organiseringskompetansen, som er nært knyttet til det løpende
pasientarbeidet. Mens begrepet
organisasjon minner om stabilitet, struktur og system,
betegner
organisering i større grad prosessene i organisasjonen. Men
organisering er samtidig uavhengig av en formell organisasjon.
Behovet for en slik kompetanse øker fordi helsetjenesten stadig
mer blir preget av åpne organiseringsformer og flytende
profesjonsgrenser. Det fører til økt gjensidig avhengighet mellom
faggrupper, og behov for samarbeid med kolleger i andre deler av
helsetjenesten. Det kliniske arbeidet krever derfor en fleksibel
arbeidsform, som også kan fange uforutsigbare pasientforløp.
Kliniske beslutninger er uprogrammerte; de må tas der og da. Slike
beslutninger påvirker arbeidsfordeling og ressurssituasjon, og
viser hvordan sykepleierrollen forutsetter kompetanse i ledelse.
Ledelse er en relasjonell kompetanse. Den kommer til
uttrykk når sykepleiere samhandler internt i egen arbeidsgruppe
eller tverrfaglig. En dyktig arbeidsleder involverer andre.
Utfyllende informasjon fra kolleger i sykehuset til
hjemmesykepleierne sikrer kontinuitet i den kritiske
overgangsfasen. Hjemmesykepleie er et alenearbeid med stor faglig
frihet. Å lede en slik virksomhet er å være
leder uten innsyn (11). Hjemmesykepleierne styrer eget
arbeid på grunnlag av kunnskapskrav og gjennom gjensidig tilpasning
til kolleger. Men å lede seg selv krever stram prioritering av egen
fagkompetanse for å sikre den enkelte pasient faglig forsvarlig
hjelp. Faglige vurderinger og ledelse utfyller hverandre.
Endringsprosesser synliggjør på en spesiell måte ledelse som
allmenn kompetanse. At fagpersonalet ivaretar de daglige
ledelsesoppgavene gir lederen full oppmerksomhet på
endringsprosessen. Dette har vist seg å være en kritisk
suksessfaktor. (12) Sykepleiere må veksle mellom ulike oppgaver i
arbeidet sitt. De må håndtere nye arbeidsmetoder og ta i bruk ny
teknologi, takle uforutsette situasjoner og raske forandringer. (2)
En slik grunnleggende endringskompetanse blir satt kraftig på prøve
når sykepleiere må håndtere kaos. Raske forandringer i pasientens
tilstand eller en overfylt korridor kan skape kaotiske tilstander
for en nyutdannet. Men kaos kan også være utløst av
helseorganisasjonens verdivalg og prioriteringer. For å kunne
forbedre sykepleiens rammer trenger også nyutdannede en
organisasjonsforståelse utover den handlingsrettede
organiseringskompetansen.
Organisasjonskompetansen
Å forstå sykepleieryrket gjør det nødvendig å forstå
helseorganisasjonen. Primæroppgaven er behandling og omsorg. Men
som arbeids- og kunnskapsorganisasjon er helseorganisasjonen også
forpliktet til å verne om personalet og tilrettelegge for
fagutvikling. I tillegg er den tillagt stramme effektivitetskrav.
Dette gjør at sykepleiere befinner seg i et krysspress mellom
pasient, profesjon og
produksjon. (13) En sykepleier kan ha et sterkt ønske om å
yte psykososial omsorg. Men tidspress kan gjøre det nødvendig å
beskytte seg selv, både mot de krav som samhandlingen med pasient
og pårørende innebærer, og mot organisasjonens krav til
produktivitet og effektivitet.
De nyutdannede blir overrasket av slike rollekonflikter, som
krever mye energi. Faglig veiledning og gode arbeidsfellesskap kan
virke som buffere mot denne typen stress. Kanskje kan
organisasjonskompetansen ha en tilsvarende effekt? Her ligger en av
visjonene med et organisasjonsfag i sykepleien. Det kan være stor
forskjell på idealene i lærebøkene, og den virkeligheten som møter
nyutdannede. Men hvorfor må nyutdannede akseptere arbeidsforhold
som skaper unødig stress, og som i praksis gjør det umulig å
praktisere helhetlig sykepleie på en tilfredsstillende måte? Flere
av undersøkelsene viser at de nyutdannede savner perspektiver,
språk og metoder som gjør dem i stand til å forbedre
pasientomsorgen og egne arbeidsbetingelser.
Organisasjonskompetansen kan være et slikt språk, som kan bidra til
bevisstgjøring både gjennom studietiden og i introduksjonsfasen.
Den omvendte verdipyramide
Er spenningen mellom pasient, profesjon og produksjon et
undervurdert konfliktfelt? I en toneangivende utredning om ny
organisasjonsmodell for sykehusavdelinger heter det:
«Effektiv drift virker naturligvis til pasientenes beste ved at
det frigjøres midler som kan brukes til ytterligere pasienttiltak.
Hvis sykehusets ressurser brukes på en planmessig måte for best
mulig å dekke pasientbehov, vil dette normalt også virke positivt
for medarbeiderne og arbeidsmiljøet. Ved at medarbeiderne får
utviklet og brukt sin kompetanse og får gleden av å se at det
gjennom samarbeid skapes resultater til beste for pasientene, vil
også arbeidsmiljøet bedres.» (14, s. 42)
Utsagnet kan
tilsløre grunnleggende interessekonflikter. Det illustrerer
den ideelle verdipyramide, med pasienten på topp. Men det er ingen
selvfølge i helsetjenestens hverdag. I mange sykehjem har
sykepleierne problemer med å ivareta mer enn pasientenes
grunnleggende, fysiske behov, i tillegg til å følge opp den
medisinske behandlingen. Dette kan bunne i lav grunnbemanning eller
for få sykepleierstillinger i forhold til ansatte totalt, men også
i en undervurdering av de tidsressursene som helhetlig
pasientomsorg krever.
Å ta medansvar for forvaltning av knappe ressurser er et
uttrykk for profesjonalitet. Økonomiske styringsmodeller øker
kostnadsbevisstheten hos helsepersonell. (15) Det er positivt.
Slike styringsmodeller sikrer standarden på den medisinske
behandlingen, men kan medføre redusert omsorgskvalitet. Mange
sykepleiere erfarer at eldre pasienter med et sammensatt
sykdomsbilde og komplekse hjelpebehov, får for lite tid og
ressurser. En slik tendens blir ytterligere forsterket når
produktivitetstenkningen inntar den kliniske virksomheten. En
tydelig markering av hensynet til pasienten og yrkesutøveren er
samtidig en påminnelse om at det er
grenser for produktivitet. Produktivitet er ikke, og bør
heller ikke være, det samme i alle typer virksomhet. Den kritiske
organisasjonskompetansen gir sykepleierne et språk til å uttrykke
dette. En slik innsikt kan samtidig hindre at nyutdannede blir
påført skyldfølelse p.g.a. manglende tid til sine pasienter.
Organisasjonskompetansen er ikke nøytral, men forankret i en
omvendt verdipyramide:
En av de største utfordringene framover er å utvikle en
helsetjeneste som ikke bare i klinisk tilnærming, men også i
organisatorisk innramming, har det enkelte menneske i
sentrum (16). Her har helsepolitikere og ledere et særlig ansvar.
Men også sykepleiere kan bidra ved å kommunisere hva verdier som
individualisering og tilstrekkelig tid konkret betyr, omsatt til
daglig drift av helseorganisasjoner. En styrking av
organisasjonsfaget er derfor å kjempe for sykepleiens verdigrunnlag
(17).
Den trikulturelle sykepleier
Arbeidsplassen til nyutdannede har ulike kulturer, med
konkurrerende verdier. Realitetssjokket er derfor også et
kultursjokk. Sykepleiens tjenesteorientering, med vekt på
helhetlig pasientomsorg, har andre verdier enn en byråkratisk
systemorientering, som bygger på økonomisk effektivitet og
oppgaveorientering. De klassiske studiene av realitetssjokket viste
at det ikke er mulig å oppheve denne konflikten, men mulig å lære å
leve med den, ved å bli bikulturell. (18,19) Bikulturelle
sykepleiere kombinerer det beste fra begge kulturer. De arbeider
med pasientsentrert sykepleie innenfor praksisstedets rammer.
Samtidig er de endringsorientert, og kan bryte normer og regler med
fullt overlegg når det er nødvendig.(3)
Organisasjonskompetansen er ikke bare bikulturell, men
trikulturell. (13) Nyutdannede sykepleiere må håndtere
konflikten mellom profesjonelle og byråkratiske verdier, men har
også en lovhjemlet rett til en fullt forsvarlig arbeidssituasjon.
Problemene som nyutdannede erfarer, kan være utløst av
helseorganisasjonens prioriteringer. Det gjelder også manglende
ressurser til introduksjon. Dette er ikke primært de nyutdannedes
problem, men kan lett bli det om ikke slike prioriteringsspørsmål
blir håndtert på organisasjonsnivå. At nyutdannede takler egne
frustrasjoner ved å lære seg å leve med konfliktene, kan i siste
instans bety en
privatisering av organisatoriske problemer. En trikulturell
tilnærming styrker den nyutdannedes forutsetninger til å se slike
sammenhenger.
Moderne organisasjoner er i kontinuerlig endring. Å være
omstillingsparat er en klar forventning til den framtidige
sykepleier (5). En slik forventning kan bidra til å opprettholde en
tilpasningsdyktig yrkesrolle, der sykepleiernes tid lett blir spist
opp av oppgaver som andre ønsker utført. En kritisk, trikulturell
kompetanse gir en beredskap for å vurdere hvilke verdier som ligger
bak endringsprosesser, og hvordan endringer virker inn på
sykepleiens rammer. Organisasjonskompetanse er nødvendig for
sykepleiere som vil på banen og aktivt utforme egen yrkesrolle. En
slik tenkning kan inngå i et introduksjonsopplegg for nyutdannede
sykepleiere.
Trinnvis, trikulturell introduksjon - en farbar
vei?
Det har vært lite oppmerksomhet på den positive effekten av
introduksjonstiltak. Det er nødvendig at ulike tiltak blir utprøvd,
ikke minst i lys av at Socialstyrelsen i Sverige nå vurderer et
forslag om turnustjeneste for sykepleiere (6). Systematisk
introduksjon er et alternativ til mer ressurskrevende ordninger. Én
mulighet kan være å utvikle en modell som kombinerer
trinnvis introduksjon med
trikulturell trening:
Venstre del av modellen viser hvordan nyutdannede kan få
gradvis mer utfordringer innenfor organiseringskompetansen;
samarbeid, ledelse og endring. Konkret betyr dette at nyutdannede
ikke får ansvar som gruppeleder før etter 3-4 måneder (2). Slike
tiltak vil kreve betydelig organisatorisk tilrettelegging.
Høyre side skisserer hvordan den nyutdannede kan bli
bevisstgjort på konfliktfeltet pasient,
profesjon og produksjon. Det bidrar til å utvikle
organisasjonskompetanse. I tråd med den omvendte verdipyramide blir
pasientrettigheter og arbeidsmiljø sentrale tema for veiledning og
undervisning. Men også forvaltning av knappe ressurser og dilemmaet
mellom effektivitet og kvalitet hører med.
Prinsippet om
trinnvis introduksjon er nevnt i flere studier.
Parallelltjeneste, der den nyutdannede går sammen med en erfaren
sykepleier, blir nå nesten konsekvent praktisert i den svenske
helsetjenesten (6). Andre tiltak omfatter oppfølgingssamtaler,
fadderordning, veiledning av en erfaren kollega og frikjøp fra
turnus for både nyutdannet og veileder(2). En slik tilrettelegging
krever en tydelig prioritering fra ledelsen, men vil samtidig være
en anerkjennelse av at problemer som oppstår i overgangen mellom
utdanning og yrke, hører hjemme på organisasjonsnivå.
Det andre prinsippet,
trikulturell trening, er en videreføring av et bikulturelt
treningsprogram (18,19). Målsettingen med den trikulturelle
treningen er å sikre at nyutdannede lærer å gjenkjenne og håndtere
verdikonflikter i lys av spenningsfeltet pasient, profesjon og
produksjon. Dette forutsetter undervisning og veiledning, der både
kunnskaps-, holdnings- og atferdsmessige forhold kan bli belyst.
Et påtrengende spørsmål er hvorfor det ikke blir satset mer på
systematisk introduksjon når dette har en dokumentert effekt på
kompetanseutviklingen. Den umiddelbare begrunnelsen er mangel på
tid og ressurser. I tillegg er det på kort sikt lønnsomt å benytte
de personalressursene som nyutdannede utgjør, så tidlig som mulig.
Bak dette kan det ligge en forventning om at nyutdannede
sykepleiere, i større grad enn andre profesjoner, skal være
funksjonsdyktige etter å ha gjennomført en
yrkesforberedende utdanning. Dette er neppe lenger realistisk. Når
det i tillegg er slik at de fleste nyutdannede starter
yrkeskarrieren i den hektiske sommerperioden, er det nærliggende å
spørre om trinnvis introduksjon kan bli nødvendig for å sikre
faglig forsvarlig praksis. Undersøkelsene viser at de som får en
tilrettelagt start, også blir værende lenger på sin første
arbeidsplass. Det styrker grunnlaget for egen og andres
kompetanseutvikling, og bidrar til faglig forsvarlighet for
pasienten.
Å framheve hensynet til sykepleierne som yrkesutøvere så
tydelig kan virke uvant, men er like fullt nødvendig. Systematiske
tiltak for nyutdannede er i tråd med tankegangen om
helsefremmende sykehus. Den grunnleggende ideen i dette
Who -støttede prosjektet er at personalets helse og trivsel
er avgjørende for at sykehuset skal virke helsefremmende(20).
Slitasjen på personalet kan bunne i endringsbehov som de ansatte
kontinuerlig må forholde seg til. Men også frykten for å gjøre feil
sliter. Det gjelder ikke minst de nyutdannede. Helsefremmende
sykehus må derfor sikre
rammer for refleksjon og veiledning, som kan bevisstgjøre
personalet på å mestre denne typen stress.
Trinnvis, trikulturell introduksjon innebærer å gi de
nyutdannede bedre rammer for å mestre en utfordrende, men krevende
rolle. Denne modellen forutsetter samarbeid mellom arbeidsplassen,
de nyutdannede selv, sykepleierutdanningen,
arbeidstakerorganisasjonen og helsemyndighetene. En slik satsing
kan bli et viktig bidrag til å sikre pasienten faglig forsvarlig og
omsorgsfull hjelp.
Av tekniske årsaker er figurene i artikkelen bare å finne i
papirutgaven.
Litteratur
1. Vareide PK, Hofseth C, Norvoll R, Røhme K. Stykkevis og helt
- sykepleieres arbeidsoppgaver, kompetanse og yrkesidentitet i
sykehus. Oslo: SINTEF Unimed, 2001.
2. Havn V, Vedi C. På dypt vann - om nyutdannede sykepleieres
kompetanse i møte med en somatisk sengepost. Trondheim:
SINTEF-IFIM, 1997.
3. Fagermoen MS. Den nyutdannede sykepleier: realitetssjokket.
Tidsskr Sykepl 1984; 12: 4-9.
4. Fagermoen MS. (1998). A longitudinal study (1980-1990) on
nurses' work-situation. Tidsskrift for Norsk Sykepleieforskning
1998; 3: 4-18
5. Krøll V, Hansen H. Den nyuddannede sygeplejerskes kompetence
nu og om fem år - set fra et empirisk og fagprofessionelt
perspektiv. Vård i Norden 2000; 4: 10-16.
6. Socialstyrelsen. Översyn av nyutexaminerade sjuksköterskors
yrkeskunnande och kompetens i förhållande till hälso- och
sjukvårdens behov. Stockholm: Socialstyrelsen, 2001.
7. Fasting U. Sygeplejerske i det 21. Århundrede. Prisoppgave i
serien DSR Publikation. København: Dansk sygeplejeråd, 1999.
8. Hamran T. Pleiekulturen - en utfordring til den teknologiske
tenkemåten. Oslo: Gyldendal, 1992.
9. Erichsen V. Profesjonsmakt: på sporet av en norsk
helsepolitisk tradisjon. Oslo: Tano Aschehoug, 1996.
10. Fonn M. Glem omsorg, lær biologi! Tidsskr Sykepl 2001; 10:
10-17.
11. Ellefsen B. Oversykepleier i et hjemmesykepleiedistrikt -
leder uten innsyn! Oslo: Universitetet i Oslo, Institutt for
sykepleievitenskap, 1987.
12. Wadel CC. Endring av organisasjonskultur. Stavanger:
Høgskolesenteret i Rogaland, 1992.
13. Orvik A. Organisasjonsfaget og helsefagene (sykepleien) -
en tentativ skisse. Paper ved Norsk konferanse om
organisasjonsfaget. Høgskolen i Lillehammer, 2001.
14. Norges offentlige utredninger. Pasienten først. Ledelse og
organisering i sykehus. NOU 1997: 2. Oslo: Sosial- og
helsedepartementet, 1997.
15. Kaarbøe O, Östergren K. Erfaringer fra ledelsesreformer i
den svenske helsesektoren. I: Askildsen JE, Hauge K. red. Helse,
økonomi og politikk. Utfordringer for det norske helsevesenet.
Oslo: Cappelen Akademisk forlag, 2001: 201-220
16. Fugelli P. Helse-Norge år 2000 - sykt eller friskt? I:
Helse-Norge 2000. Oslo: Forlaget Sykepleien, 2000: 101-109.
17. Norvoll, Reidun. Sykepleiens rammer. I: Bjørk IT, Helseth
S, Nortvedt F, red. Møte mellom pasient og sykepleier. Oslo:
Gyldendal akademisk, 2001: 173-192
18. Kramer M, Schmalenberg C. Path to Biculturism. Wakefiels,
Mass.: Contemporary Publishing Inc., 1977.
19. Kramer M, Schmalenberg C. Bicultural Training and New
Graduate Role Transfomation. Wakefield, Mass.: Nursing Resources
Inc., 1978.
20. Narum IG. Helse for både pasienter og personale. Tidsskr
Sykepl 2001; 20:
58-61.
0 Kommentarer