fbpx Er 4500 timer nok til å mestre rollen som sykepleier? Hopp til hovedinnhold

Er 4500 timer nok til å mestre rollen som sykepleier?

Bildet viser sykepleierstudent Stella Braathen-Reif under praksisstudier

At praksisperiodene bare er en smakebit på den virkeligheten som venter om halvannet år, skremmer meg. 

Etter mitt første innlegg her i Sykepleien, om å være påskrudd i praksis, fikk jeg denne kommentaren:

 «Som et apropos til artikkelforfatter vil jeg understreke at som ferdigutdannet sykepleier i jobb må man være ‘påskrudd’ hele tiden. Det vil si både psykisk, fysisk og sosialt. Praksisperioden som student hvor man må være alert, er altså bare en liten smaksprøve på det som venter en som ferdigutdannet.» 

Kommentaren fikk meg til å reflektere: Hvordan vil livet som ferdigutdannet egentlig se ut? Selv om man i løpet av studietiden får et lite innblikk i hvordan jobben er – gjennom praksis og kanskje gjennom en deltidsjobb i helsevesenet – er det et helt annet og stort ansvar man har som ferdigutdannet sykepleier. 

Hva skal til for å føle seg beredt?

Som ferdigutdannet sykepleier har man et ansvar for å fremme helse, forebygge sykdom, gjenopprette helse, lindre lidelse og bidra til en verdig død. Sykepleieren ivaretar det enkelte menneskets verdighet og integritet, inkludert retten til faglig forsvarlig og omsorgsfull hjelp, retten til medbestemmelse og retten til å ikke bli krenket. 

Men hva skal egentlig til for å føle seg beredt og klar til å ta dette ansvaret? Blir vi godt nok forberedt før vi trer inn i arbeidslivet? 

Det gylne tallet 

Gjennom tre år med forelesninger, krevende pensum, eksamener og praksisperioder skal man i teorien være godt nok rustet. 

Ett studiepoeng tilsvarer mellom 25–30 effektive arbeidstimer per semester. Det betyr over 750 timer per semester og dermed totalt 4500 arbeidstimer i løpet av hele utdanningen. Men er 4500 timer nøkkelen til å mestre rollen som sykepleier? Er det nok til å lære å fremme helse, forebygge sykdom, lindre lidelse eller ivareta menneskets verdighet og rettigheter? 

Delt ansvar 

Hva er universitetenes og høgskolenes ansvar som utdanningsinstitusjoner, og hva er mitt ansvar som student?

Jeg står nå midt i mitt fjerde semester, og selv om jeg har fått et godt innblikk i hvordan tilværelsen som ferdigutdannet sykepleier ser ut, føler jeg fortsatt at jeg er langt ifra klar for en jobb hvor man må være «påskrudd» hele tiden – psykisk, fysisk og sosialt. 

At praksisperiodene bare er en smakebit på den virkeligheten som venter om halvannet år, skremmer meg. Vil de resterende eksamenene, tre praksisperioder, noen arbeidskrav og en bacheloroppgave gjøre meg klar? 

Utdanningsinstitusjonen har et ansvar for å gi oss solid faglig grunnlag før vi er ferdigutdannet. Men som studenter har vi også et stort ansvar for egen læring. 

Fra smaksprøve til mestring 

Så, hvordan kan vi selv bidra til å gjøre denne smakebiten til et solid springbrett inn i arbeidslivet? Handler det om å søke mer praktisk erfaring gjennom deltidsjobber? Skal vi etterspørre mer realistiske praksissituasjoner som bedre gjenspeiler virkeligheten? Eller handler det om å jobbe med våre mentale strategier for å håndtere presset og ansvaret? 

Kanskje må vi også diskutere hvordan vi kan samarbeide bedre – med medstudenter, praksisveiledere og forelesere – for å skape en læringskultur som forbereder oss på den virkelige jobbhverdagen. Spørsmålet er: Hvordan kan vi gjøre denne smaksprøven til en læringsprosess som gjør oss klare for å være «påskrudd» hele tiden?

4 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Vidar Pedersen

Fagsykepleier
14 hours 48 min siden

Dette er svært gode refleksjoner. Likevel føler jeg et behov for å kommentere både kommentaren du fikk, og dine egne tanker.

Det er urealistisk å tro at tre år på universitetet skal gjøre deg klar til alt; det vil alltid være et gap mellom det som læres på skolen og det som praktiseres i virkeligheten. Dette er mye omtalt i forskningen, særlig internasjonalt; "reality gap" og "reality shock". Vi som sitter med noen års erfaring, vil alltid kunne stå i posisjon til å kritisere universitetene og hva studentene lærer.

Sykepleie er et uendelig stort felt, med utallige mange spesialiseringer og fagområder; geriatri, psykiatri, pediatri, akuttmedisin, kirurgi - og alle fagfelt vil alltid mene at det er for lite av akkurat deres fagfelt i utdanningen. Selv om studiet hadde tre rene år med praksis, ville det uansett vært for lite.

Den største læringskurven kommer i dine første to år som sykepleier. Den erfaringsbyggingen du gjør som sykepleier i jobb, kan du ikke lære deg i praksis, det kan du ikke lære deg ved å lese om den, eller øve i en simuleringsenhet. Den bygges av erfaring. Poenget mitt er at du kan ikke lære deg fem eller ti års erfaring som sykepleier, med tre års universitetsutdannelse. Du kan ikke forstå hvordan eller hvorfor du må være 'påskrudd' hele tiden, før du faktisk står der med autorisasjonen i hånda. For å ta et helt annet eksempel: Selv om du har bestått oppkjøring og fått førerkortet, så er du ikke automatisk en fantastisk god sjåfør på dag 1. For å bli god til å kjøre, må du kjøre - mye. For å bli god i sykepleie, må du øve, du må prøve, og du må alltid være åpen og lærevillig. Du kan ikke møte på første arbeidsdag å tenke "men dette har jeg ikke lært på skolen, så dette kan/skal/bør/vil jeg ikke gjøre" (eller, du kan selvsagt gjøre det, men da blir sykepleie fort noe som blir vanskelig å stå i over tid).

Sykepleie som fag har allerede vært igjennom gigantiske forandringer på femti år, og det utvikles og forandres kontinuerlig. Utdanningsperioden din kan lære deg verktøy som gjør at overgangen fra skolebenken til gulvet, blir så enkel som mulig. Den kan lære deg det aller mest grunnleggende; anatomi, fysiologi, psykiatri, kommunikasjon, etikk. Det kan lære deg grunnprinsipper for hvordan du går frem i praktiske prosedyrer. Og den kan lære deg verktøy for å være rustet til å tåle endring, å måtte lære seg nye og ukjente prosedyrer raskt, å møte tunge etiske valg og hvordan du kan reflektere over disse. Studiet kan lære deg hvordan du kommer deg igjennom alt det ukjente, alt det vanskelige, alt det fantastiske. Studiet kan gi deg en verktøykasse, men det er opp til deg, og deg alene, å fylle den med erfaringer og videre utvikling.

Magne Malmanger

Intensiv sykepleier (pensjonert)
14 hours 43 min siden

Det er viktig å være «påskrudd» håndverksmessig også. I tillegg til å ha masse teoretiske kunnskaper så skal man beherske et «håndverk». Det er masse utstyr som man skal ha kjennskap til og som det er viktig å kunne beherske. I situasjoner der sekunder er avgjørende skal komplisert utstyr monteres kjapt og riktig samtidig som andre beskjeder «svirrer» konstant rundt. Medisiner skal blandes samtidig som masse informasjon mottas. Du kan stå i situasjoner der viktige beskjeder «ramler ut» fordi du står og monterer medisinsk utstyr.

Caroline

Spesialsykepleier
12 hours 56 min siden

Jeg tenker dine refleksjoner her viser at du er mer klar enn du tror! De første par årene som ny sykepleier er absolutt de tøffeste, og man må virkelig være påskrudd og bevisst sitt ansvar. Heldigvis har man gode kollegaer rundt seg(som regel) som gjerne svarer på spørsmål, veileder og gir råd i nye situasjoner - og dem blir det mange av. Vær ditt eget kompetanseområde bevisst, og alltid be om støtte når du trenger det. Så kommer du sakte men sikkert over i en jobbhverdag som ikke føles like overveldende, fordi du har vært med på mye av det allerede. Det er et fantastisk yrke! Lykke til😊

Goro

AKS og fagsykepleier
11 hours 58 min siden

Veldig enig i kommentarene over og jeg tenker som de andre her at de refleksjoner du gjøre deg viser at du er «trygg å slippe ut» i feltet. Har man vett til å gjøre seg refleksjoner og spørre når man lurer på ting har man et veldig godt utgangspunkt.
Jeg har mange ganger tenkt at det skulle ha vært obligatorisk med trainee stillinger, med tanke på pasientsikkerhet og ikke minst den ferske sykepleiers opplevelse av trygghet og trygg utvikling i oppstarten. Dette er nok ikke realistisk i dagens helsevesen med sykepleier mangel etc, men en erfaren kontaktperson/uformell mentor skulle alle få muligheten til å ha. Det har vi i vår kommune å det har vi erfaring med at gjør oppstarten trygg og god for den den nyutsprungne flotte blomsten en fersk sykepleier er❤️

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse